Beste mensen,
mijn Gram koelkast doet raar. Als ik hem aanzet, koelt hij netjes tot een graad of 4 maar na een paar uur houdt hij ermee op. De motor loopt dan nog (maakt zelfs behoorlijk lawaai) maar hij koelt niet meer.
Nu las ik hier: http://www.circuitsonline.net/forum/view/84489 iets soortgelijks. Als oplossingen werd gegeven:
1) thermostaat kapot, lijkt me hier onwaarschijnlijk omdat hij het de eerste uren goed doet.
2) te weinig koelvloeistof, lijkt me ook al onwaarschijnlijk omdat hij het de eerste uren goed doet.
3) een mechanisch gebrek aan de compressor.
Ik vrees, dat er niets aan te doen is. Is dat zo?
Groet,
Brouw
Als hij loopt schakelt de thermostaat in ieder geval in, verder als hij het in het begin wel goed doet zal het ook geen koelmiddel zijn, blijft over of verstopping of h.w.s. de compressor wordt warm en geeft dan de geest.
Bedankt! Ik snap ook niet hoe deze koelkast werkt. Na de "vernauwing" komt er een heel dun buisje, wat een paar slagen opgerold is. Normaal (wat ik gewend ben) wordt de hitte die daar ontstaat afgegeven via een warmtewisselaar (dat zwarte rek achter de koelkast) maar dat is hier niet. Wel is er een wit kastje onderin de achterkant waar alleen een stroomkabel naar toe loopt. Zometeen maar eens kijken of dat een ventilator is? Ik krijg er geen hoogte van.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
behoorlijk lawaai , gaat dit samen met flink vibreren van de motor ? dan is wrs de zuiger aan het vastlopen , zogouw hij dan opgewarmd is dan zet het metaal uit en gaat de zuiger klem zitten .
heb dit al vaker gehoord en gezien ook , dan gaat zo'n motor flink lopen klapperen . helaas niet interesant om te fixen bij een gewone koelkast .
Bedankt. Nou nee, hij klappert niet, hij bromt alleen vrij hard, maar dat doet hij altijd. Ik vergat trouwens duidelijk te vermelden dat als hij een paar uur uitgeschakeld is geweest, hij het daarna weer een tijd doet.
dan heb je echt een warmte probleem
paar uur werken (tot hij opwarmt) en na een paar uur uit (afkoelen) doet hij het weer
Ja, inderdaad, die heb ik schoongemaakt. Denk je dat ik iets kapot heb gemaakt? Zo te zien is alles nog heel. Het kastje onderin is trouwens een soort ventilator die een beetje lucht langs de achterwand blaast. Wat ik gisteren wel heb gedaan, is het opgerolde dunne buisje boven die ventilator te buigen. Het zat ergens naast de motor en dat buisje moet toch warmte af kunnen geven? Hoewel het ook niet warm wordt als de koelkast aanstaat. Tja, als ik hem op 10 - 12 graden zet, dan doet hij het ...
Wat plankgas denk ik bedoelt, is of je de achterkant wel schoon hebt, omdat anders de ontstane warmte niet goed weg kan.
Het 'aanlopen' van je motor klinkt het meest aannemelijk. Omdat je zelf ook al aangeeft dat alles weer werkt als je de koelkast een tijdje uit laat staan. Dus de boel is dan weer afgekoeld en minder uitgezet.
Okay. Maar deze koelkast heeft aan de achterkant geen rooster zoals de meeste koelkasten. Wel ligt er op de grond dat kastje met een ventilatortje. Maar goed, ik denk niet dat dat er veel mee te maken heeft.
Motor, compressor of klep zet uit door warmte, ding werkt niet meer, na afkoelen weer wel. Verloren zaak dus. Op naar de stort. Iedereen bedankt voor de informatie.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 14 april 2011 19:14:51 schreef brouw:
Na de "vernauwing" komt er een heel dun buisje, wat een paar slagen opgerold is. Normaal (wat ik gewend ben) wordt de hitte die daar ontstaat afgegeven via een warmtewisselaar (dat zwarte rek achter de koelkast) maar dat is hier niet. Wel is er een wit kastje onderin de achterkant waar alleen een stroomkabel naar toe loopt. Zometeen maar eens kijken of dat een ventilator is?
Het dunne buisje is de capillaire leiding van de condenser (via de droger) naar de verdamper.
In de capillaire leiding is het koelgas na compressie volledig vloeibaar.
Het opgerolde deel dient als reserve bij eventuele latere herstellingen aan het koelcircuit (bij elke herstelling aan het koelcircuit moet de droger vervangen worden en een klein stukje van het capillair afgesneden worden).
Je zegt dat je geen zichtbare warmtewisselaar (condenser) ziet?
Sommige (zeldzamere) grote koelkasten hebben een condenser zoals de horizontale vrieskasten.
Deze lijkt op een kleine autoradiator met geforceerde koeling door een ventilator.
Als de ventilator niet draait krijg je een zwaar verminderde koudeopwekking (in het begin van de cyclus gaat alles nog goed) en krijg je een oververhitting van de compressor.
Kan je een foto posten van de achterzijde van de koelkast?
Ik zal mijn best doen ...
Haha! In een keer gelukt! Wat een gek ding hè? Nergens een warmtewisselaar. Uit dat kastje beneden komt een luchtstroompje maar er gaat beslist geen koelvloeistof doorheen!
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Rare constructie, nooit eerder gezien.
Je ziet duidelijk rechts van de compressor de 2 koperen hogedrukleidingen van en naar de condenser en de droger die in het binnenste van de koelkast verdwijnen.
Hoe de condenser zelf in het toestel verwerkt is mij wel een raadsel (waar/hoe geraakt deze zijn warmte kwijt?).
Wat de witte bak exact doet kan ik ook niet direct thuisbrengen.
Geen geforceerde koeling van de compressor dus.
Ik vrees ook voor een mechanisch probleem aan de compressor.
Dit lijkt me een " drogewand constructie " zoals bij diepvriezen, ik denk dat bij bedrijf de achterkant of de zijwanden aan de buitenkant enigzins warm worden, Het ventilatortje zal bedoeld zijn om een betere warmteafdracht te creëren .
Klopt, de achterwand wordt warm. Samen met het ventilatortje zal dit voldoende zijn. Het probleem lijkt me inderdaad in de motor/compressor te zitten. Jammer, niets aan te doen.
Turbokeu
Golden Member
De achterwand is een metalen plaat, waarschijnlijk is de condenser binnenin aan deze plaat gelast waardoor de achterwand koelt door luchtconvectie (de uitstekende rand aan beide zijwanden lijkt daarop te duiden).
Koeling via de zijwanden lijkt me minder logisch, een koelkast is meestal tussen andere keukenkasten/muren ingesloten.
Edit: Oeps, reactie van brouw gemist...