Je mooiste meetapparatuur. Deel 3

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Voor een apparaat uit 1972, lijkt me de kans zeer groot dat 7145 simpelweg een datumcode is net als 7211 en 7220.

Op die "7145" zie ik ook wat anders staan, maar dat komt op de foto niet goed uit de verf.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 15 april 2011 14:57:35 (38%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Ik twijfel over de 12bit AD. De 7145 zou een datum kunnen zijn maar ook daar heb ik een ander idee over.

free_electron

Silicon Member

Op 15 april 2011 14:10:28 schreef Tidak Ada:
Fred heb even gekeken naar de IC's

Die FE1271B Kan ik traceren als MAX1271B van Maxim dat is een 12 bit ADC volgens All Datasheet

De LH0042 is een hybride Fet-OpAmp (heb er hier een paar liggen >:) )

Wat jij aanduid met 7145 zou ook een 741 kunnen zijn (onderste regel), maar ik kan het voorvoegsel op de foto niet ontcijferen.
Die 7441 is inderdaad een BCD - decimaal decoder. Ik mis alleen nog de latch, maar die kan ook in de ADC zitten

SE201A zou een µA201A kunnen zijn, maar ik denk, gezien de plaats, dat het een fabrieksspecial is

de FE1271 is een Ferranti IC. en das geen MAX1271 ...
SE201 is een signetics ding. waarschijnlijk custom.

het lijkt erop dat dit een toestel is wat uit de philips fabrieken kwam. of toch iets wat een spin-off of opgeslokt is door philips.

die 6 hoekige bc transistoren zijn in ieder geval philips. alleen zij hadden die verpakking

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

@MB:
Er staat xx741 op vandaar dat ik meteen aan een 741 moest denken

@rbeckers:
Inderdaad; ik heb ni even verder dan m'n neus lang is (een heel eind ;-) gekeken en zie dat die MAXIM een 24 of een 29 pens IC is. Het ding op de foto heeft er maar 16.
Misschien nog eens surfen op dat andere nummer (1YH7318R) dat er op staat. Doet me denken aan een LSI IC uit die tijd van P-MOS logica. Hoewel het ook een productiercode kan zijn uit 1973, week 18.... weet helaas het merk niet meer.

edit:
Kan het Mostek zijn geweest ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
rbeckers

Overleden

Het zou een counter kunnen zijn of een AD converter.

Edit:
Als de 5741 een VF-converter is dan werkt het.
De FEJ271 is dus een binaiere teller. Samen met een decoder en de VF-converter heb je een werkende meter.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op vrijdag 15 april 2011 17:52:15 (61%)

maartenbakker

Golden Member

@rbeckers: maar welk ander idee dan? ;) Wat ik op de foto zie staan is trouwens 5741, en dat is inderdaad geen datum, maar wat erboven staat kan ik niet lezen.

@free_electron: De transistortjes en het FEJ271 IC (een binaire teller) zijn van Philips, maar dat zegt niet zoveel over de rest. Het apparaat heeft gelijkenissen met Philips, maar veel meer verschillen. Het zal niet van een van de bekende I&E afdelingen in Nederland of omgeving zijn. Misschien kan het zoeken van (artikel)nummers op de printplaat uitkomst bieden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Leuk om te weten dat het ding blijkbaar dus uit 1972 of 73 stamt. Het is overigens een Duits apparaat en ik vind het qua stijl erg op Fluke lijken. Het oude John Fluke logo lijkt qua stijl op dit logo. Die van Tidak ( http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_1978.jpg ) heeft weer meer Philips trekjes (maar dan heel ruim genomen ;-) )

Ik heb de schakelaars en IC's allemaal doorgesoldeerd (tin wegzuigen en nieuwe tin). Hij had last van tin-rot. Zo noem ik het maar even. Er zaten gaatjes in de tinvloeisels rond veel pootjes. Daarna heb ik alle voedingselco's vervangen. Ze waren niet slecht overigens, maar om het te testen moesten ze er toch uit.

Daarna alles nogmaals gecalibreerd. dat was nu snel gedaan. Erg handig met die Fluke 750. Alles reageerde nu normaal. De twee potmeters rechts zijn dus om de balans in te stellen. Hij geeft nu met de polariteit omgekeerd precies het zelfde aan als gewoon.
Ik moet zeggen dat hij op het weerstandbereik na erg precies is. de meetspanning klopt wel precies met de aflezing. Hij meet de spanning over de load en die spanning stel je met 1 potje in. Bij 10 ohm tot 10K klopt hij precies, daarna zakt het steeds verder. Bij 1MOhm geeft hij 997K aan en bij 10MOhm geeft hij nog maar 9,7 aan. Ach, ik lig er niet wakker van. Kan best ruim binnen de tolerantie liggen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Toen ik het logo van die meter voor het eerst zag, moest ik aan Schlumberger (het oude logo dus) denken.http://www.seeklogo.com/images/S/Schlumberger-logo-A2FBE4AA4E-seeklogo.com.gif

Vroeger hebben ze namelijk Solartron (die was van origine Engels) overgenomen: http://www.raelectrical.com/images1/SCHLUMBERGER-SOLARTRON.gif

Die hebben ook meetinstrumenten gemaakt vroeger. De opschriften zijn Engels en Duits. Schlumberger is echter Frans/Duits. Dus ik zal het wel verkeerd hebben.

Ik zie echter op http://www.raelectrical.com/services/schlumberger-solartron.htm jouw nummers DV202 en DV357A er niet bij. Toch gebruikte ze we de XXNNN codes voor sommige meet instrumenten.

maartenbakker

Golden Member

Waarom zou het apparaat niet Frans/Duits zijn? Fred schrijft dat het een Duits apparaat zou zijn, dus dat komt overeen. Het zal gezien de gebruikte halfgeleiders in elk geval wel Europees zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Flash, handige site. Er is een merk dat heet: S.E. Laboratories en die maakte een SM202 Timer Counter. Kan ik helaas ook geen plaatje van vinden.

http://www.lighting-gallery.net/gallery/displayimage.php?album=1564&am…
Dat is een John Fluke, dat is toch wel weer een andere stijl.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Alhier het genoemde logo van System electronic laboratories

http://www.uploadarchief.net/files/download/system_electronic.png

Hier een foto van mijn DVM van die lui

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc_1978.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Tidak,

Waar heb je dat logo gevonden? (link please).

"SELabs" is engels, "SE Labatories" is amerikaans en "System electronic laboratories" uit India.

maartenbakker

Golden Member

Behalve dan dat de kans dat het apparaat van Fred uit India komt, me niet zo heel groot lijkt. Kan natuurlijk wel, met wat geimporteerde onderdelen. De kans dat het echter uit de VS komt is ongeveer gelijk aan 0. Engeland lijkt me mogelijk.

Misschien kan het merk van de elco midden boven op de foto een aanwijzing zijn; elco's werden vaak lokaal betrokken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 15 april 2011 21:29:37 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik heb even de oude elco's uit de vuilnisbak gevist. Ze zijn van RDE (kan ook AOE, ADE of ROE zijn) Een rood vierkantje met die drie letters erin. Verder staat er made in W-germany op. Bij de aanknop staat ook "EIN"

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Flash, dat heb ik in CorelDraw nagemaakt van wat er op die DVM van mij staat.
Helaas heb ik de vector net weggooid, maar de PNG heb ik nog.
Moet ik die doorsturen? Hij staat nu overigens ook in de upload dirctory.

@fred:
Als de letters diagonaal in dat vierkantje staan, is het vrijwel zeker ROE

edit: Flash:
Kijk maar op de foto in mijn posting, links onder het displayraampje

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 15 april 2011 22:00:22 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

ROE=Roederstein en die zitten in Duitsland. Trouwens niet zo'n beste elco fabrikant...

"System electronik GmbH" (met een K) bestaat ook maar die doe niks met meetapparatuur. Het blijft een misterie !

@Tidak : Ik dacht dat je het op internet gevonden had. Ja ik had um op jouw DV357A gezien, vandaar dat ik aan Schlumberger moest denken. Dat logo is trouwens toch wel weer anders.

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 15 april 2011 22:02:17 (19%)

Tidak Ada

Golden Member

Was het maar waar, dan hadden we vast wel een manual kunnen dowmloaden.

Weet jij toevallig nog ergens schema's en manuals van Tekelec Airtronic te vinden? Ik heb een digitale paneelmeter met nixies van ze, waar ik de aansluitingen van moet hebben.

SEL is toch een onderdeel van Lorentz ? (of juist andersom)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 15 april 2011 22:06:31 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 april 2011 21:57:38 schreef flash2b:
ROE=Roederstein ...Trouwens niet zo'n beste elco fabrikant...

Mij hebben ze ooit verteld: Rotte Oude Ellende...

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!
Henry S.

Moderator

@fred: Wat staat er nu allemaal op dat '7145' IC?
Als er onder staat N5741V dan is het de Signetics versie van de 741.

De N5709V is ook een oude bekende, de 709.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Er staat inderdaad N5741V onder. Mooi weer wat raadsels opgelost. Dat zijn dus beiden gewone standaard opamps.
Dan is die SA201 dan blijkbaar een VF omzetter.

Ik heb net al de mij bekende maual sites doorgespit maar het merk is echt onbekend. Zou het een eigen label zijn geweest ?

Die van Tidak komt van TNO vandaan en bij mij zit een sticker van de medische faculteit rotterdam inventaris nummer 5675. De firma naam op de merksticker achterop:
System electronic GmbH
model DV202
nr 1254
made i.w-Germany

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Oh, dan is die SA201 natuurlijk dat ding wat ik indertijd gemold heb op het pracricum >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

@Fred: samen met het opschrift 'made in w-germany' zijn de elco's voor mij het bewijs dat het apparaat echt Duits is, niettegenstaande alle andere gelijknamige fabrikanten wereldwijd... Gezien de bedrijfsnaam achterop is het kennelijk niet zomaar een labeltje maar echt een volwaardig merk.

Roederstein is, dacht ik, gestopt met elco's. In foliecondensatoren en ingegoten units waar deze inzitten zoals condensatorbanken en cascades zijn ze over het algemeen wel goed.

Vrijwel zeker ongerelateerd: SEL = Standard Elektrik Lorenz, al lang geleden (geheel?) overgenomen door ITT (Graetz was er al eerder in opgegaan) en later rond 1988 de consumentenelektronicadivise en wat componentenproductie (beeldbuizen en ik meen ook luidsprekers) door Nokia. Rond 1998 afgestoten door Nokia en opgegaan in Semitech (samen met diverse scandinavische consumentenelectronicaproducenten), de beeldbuizenfabriek ging naar Panasonic. Nokia ging mobiltjes produceren in de oude SEL-fabriek (Bochum dacht ik). Paar jaar later Semitech failliet (waarbij een aantal importeurs helaas medegerechtigden werden op een aantal merknamen), boedel naar Finlux, Finlux in 2006 failliet. Wat er van andere SEL-onderdelen geworden is, weet ik niet.

@flash2b: kan dit meetapparaat niet gemaakt zijn door een Duitse afdeling van een van de 3 gelijknamige bedrijven die je eerder noemde? Kan het ook zijn dat deze bedrijven (deels) tot eenzelfde concern behoorden? Ik heb hier verder zo snel geen onderzoek naar gedaan, maar het zou plausibel kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Naar aanleiding van mijn SMD-LED perikelen bracht free_electron me op een idee:

ik heb een smd meetpincet van pomona. ziet eruit als een plastic pincet met 2 metalen tips. achteraan komt er een bnc uit die overgaat in 2 banaan stekkers.
ik heb zo een adaptertje gefrobelt met daarin een 1k weerstand. adaptertje plugt op de voeding , banan plugt op adaptertje.

Een echte hobby'ist bouwt zoiets natuurlijk zelf:

http://prosje.be/CO/Fotos/MeetPincet.JPG

Onder de rode kap zijn beide benen van mekaar geïsoleerd. Hoewel het een primitieve constructie betreft, werkt het bevredigend:

http://prosje.be/CO/Fotos/MeetPincetInActie.JPG

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
fred101

Golden Member

Mooi gedaan Pros.

Een echte hobby'ist bouwt zoiets natuurlijk zelf:

Zo heb ik zelf kelvin probes, differentiaalprobes en gisteren een High-Z probe voor een van mijn nieuwste aanwinsten gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

BACO verkoopt plastic pincettten. Misschien is daar iets leuks mee te doen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten