Hi,
Ik zie dat er veel gebruik gemaakt wordr van PIC16F84, waarom niet PIC16C54 die is toch goedkoper ? Is er een grote verschil ?
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Verschillen:
16F84: 13 I/O, 68 RAM, 1024 ROM, 8 level stack, 20MHz, EEPROM
16C54: 12 I/O, 25 RAM, 512 ROM, 2 level stack, 40MHz, geen EEPROM
Maar het belangrijkste van alles, de 16C54 heeft EPROM ROM. Oftewel dat is een OTP, One Time Programmable. En de 16F84 heeft Flash ROM, zodat je zo vaak als je wilt kunt programmeren en wissen, met elektrische signalen. En daar zit dat prijsverschil natuurlijk in. Ook heeft de 16F84 nog eens extra 64bytes EEPROM erbij.
Wil je je ontworpen produkt waar een 16F84 in zit in grote aantallen produceren, dan kan door het prijsverschil met de OTP de 16C54 stukken voordeliger worden om toe te passen.
[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]
Hmm, great, deze twee zijn wel pin compatible dacht ik toch ?
Ik heb een schema dit gebruik maakt van pic16c54 maar ik juist daarvoor de pic16f84 gebruiken, de aansluitingen zijn op zich zelfde als het goed is, ik hoef alleen de software een beetje aan te passen voor de pic16f84. Zijn er meer dingen waar ik moet opletten?
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op do 15-08-2002 13:35:05 schreef Shift:
Hmm, great, deze twee zijn wel pin compatible dacht ik toch ?
Ik heb een schema dit gebruik maakt van pic16c54 maar ik juist daarvoor de pic16f84 gebruiken, de aansluitingen zijn op zich zelfde als het goed is, ik hoef alleen de software een beetje aan te passen voor de pic16f84. Zijn er meer dingen waar ik moet opletten?
Als je van de C54 naar de F84 gaat dan kun je die zondermeer op dezelfde plaats zetten, ze zijn idd pin compatible.
De verschillen qua programmatuur zijn miniem.
*Je moet eropletten dat de reset vector bij de F84 op 00h zit ipv van 1FFh zoals bij de C54.
*Als je te timer0 gebruikte moet je ff goed opletten hoe die bij de F84 wordt gebruikt. De F84 heeft namelijk op diezelfde pin als de TMR0 een I/O pin erbij gekregen.
*De I/O werkt iets anders. Het aanspreken van de poorten A en B werkt hetzelfde. Alleen het instellen van in of uitgang (dus data direction, of TRIS) werkt iets anders.
Verder heb ik niks bijzonders ontdekt als verschillen, maar pak in ieder geval de datasheet erbij.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
als je eeen schema van een progger hebt voor die 16c54 wil ik die ook GRAAG hebben ik kon er geeen een vinden namelijk
ik krijg jiuist van alle amerikaantjes om mn oren de PIC16f628 gesmeten... die is ook veel goedkoper en is zelfs beter volgens hen 
Michaël
I like it when a plan comes together http://www.geocities.com/elektrozone
Bastiaan
Op do 15-08-2002 18:28:51 schreef Bernd:
ik krijg jiuist van alle amerikaantjes om mn oren de PIC16f628 gesmeten... die is ook veel goedkoper en is zelfs beter volgens hen
Klopt, maar wij zitten in de benelux
.
De 16F628 heeft evenveel pinnen geloof ik en is ook pin compatible alleen heeft ook nog een A/D converters en een PWM geloof ik. Maarja die kun je niet met zo'n supersimpele programmer als hier op de site staat proggen. En je kunt die zaken die hij heeft pas gebruiken als je wat meer kennis hebt van controllers. De F84 is een mooie beginners controller vind ik zelf, die je heel breed en veelzijdig kunt toepassen.
En als we gaan beginnen over betere, ik wil het ook wel over Motorola 32 bits controllers gaan hebben hoor 
het gaat er niet iom wlke beter is.. alleen een f628 is 5 euro goedkoper en heeft meer opties.. makkelijke keus lijkt me.
Bastiaan
Op do 15-08-2002 19:29:27 schreef Bernd:
het gaat er niet iom wlke beter is.. alleen een f628 is 5 euro goedkoper en heeft meer opties.. makkelijke keus lijkt me.
Kostte die f628 maar 5 euro dan?
Jammergenoeg heeft conrad die dingen niet.
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Confusion
There are only 10 types of people in the world - those who understand binary, and those who don't
Ik heb laatst een 16f628 via de electronica zaak in de buurt besteld, echter dat ding was 25,- euro.
Nog hartstikke duur dus, hij zal wel goedkoper gaan worden.
Via de site van de programeur van jal is deze voor 4,66 Euro te bestellen (nee ik heb geen aandelen
). De F84 is niet meer te bestellen, ik kan op de site van Microchip niet vinden dat de F84 uit productie is genomen, maar dat zal denk ik niet lang meer duren.
De Pic 16F628 heeft, verder nog, 16 I/O poorten, ingebouwde klokgenerator, usart, Low voltage programming mode. En kan ook nog op dezelfde manier als f84 geprogrammeerd worden (volgens mij, in tegenstelling tot wat Bastiaan zegt, ook met de op deze site beschreven porgrammer)
Erik
ik denk echt niet dat de f84 uit de productie word genomen hoor!!! dit is een hele populaire uC dus ik denk niet dat ze zo dom zijn om deze uit de productie te hale
Confusion
There are only 10 types of people in the world - those who understand binary, and those who don't
Ik had op de site van jal gelezen dat ie 'absolete' is, maar de F84a is nog wel verkrijgbaar.
Foutje van mij 
Erik
Op vr 16-08-2002 01:31:53 schreef Confusion:
Ik had op de site van jal gelezen dat ie 'absolete' is, maar de F84a is nog wel verkrijgbaar.Foutje van mij
en mijn foute spelling want dat wist ik wel maar zat ff niet goed na te denken
Bastiaan
Op vr 16-08-2002 01:03:13 schreef Confusion:
En kan ook nog op dezelfde manier als f84 geprogrammeerd worden (volgens mij, in tegenstelling tot wat Bastiaan zegt, ook met de op deze site beschreven porgrammer)
Het is een JDM Programmer, waarvan dit een simpele versie is. De iets meer uitgebreide versie is er iig wel speciaal voor gemaakt.
Confusion
Op vr 16-08-2002 12:36:03 schreef Bastiaan:
[...]
Het is een JDM Programmer, waarvan dit een simpele versie is. De iets meer uitgebreide versie is er iig wel speciaal voor gemaakt.
Maar de F628 kan op dezelfde manier als de f84 worden geprogrammerd, dus waarom niet met een JDM Programmer.
Alleen de low voltage mode kan niet gebruikt worden