Beste,
Voor een elektronica project heb ik twee spanningen nodig, namelijk 24Vdc en 5Vdc. Nu heb ik hier nog een 2x115V naar 2x12V trafo liggen. Ik dacht hiervoor de volgende schakeling te bouwen.
De reden dat ik de 7805 niet achter de 24V zet is omdat deze anders te veel nutteloos vermogen staat weg te stoken. Ik heb ook al gedacht aan een schakelende voeding maar wilde het toch gewoon met lineaire regulators bouwen. Zijn er redenen waarom ik deze schakeling best niet zou gebruiken, of is dit perfect mogelijk zo? De 5V voeding moet maar een 100mA leveren. Bedankt.
michielbrink
http://www.ham-radio.nl/cursus/radiobuizen/Elektronenbuizen.htm http://www.ham-radio.nl/cursus/buis%20als%20versterker/De%20electronen… makkelijke uitleg over buizen :)
De 7805 is wel degelijk gelijkgericht. Via D1 en de twee linkse diodes van de brug.
De schakeling is een beetje ongebruikelijk. Ik moest er dan ook een poosje naar kijken, maar volgens mij kan het wel zo.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik denk dat de 7805 wel dankbaar zal zijn als je er een afvlakelco aan hangt... (D1/C1 naar Gnd)
De 2 c'tjes zijn alleen voor ontkoppeling.
Je kunt beter nog een diode toevoegen, van de onderkant van de trafo (anode) naar Pin 1 van de regelaar (Kathode). Dan wordt de spanning van de regelaar ook dubbelzijdig gelijkgericht.
En inderdaad, een buffer elco is ook geen overbodige luxe. 2200 uF,25 V bijvoorbeeld.
Dat moet je nou juist niet doen, want dan krijg je 24V op de regelaar.
De spanning wordt nu ook al dubbelzijdig gelijkgericht. Tijdens de positieve halve periode uit de onderste helft van de trafo, tijdens de negatieve halve periode uit de bovenste helft. Ga gewoon maar eens na hoe de stromen lopen in beide gevallen.
Bedankt aan allen voor het meedenken.
Op 6 mei 2011 17:14:52 schreef Arco:
Ik denk dat de 7805 wel dankbaar zal zijn als je er een afvlakelco aan hangt... (D1/C1 naar Gnd)
De 2 c'tjes zijn alleen voor ontkoppeling.
Deze elco ben ik inderdaad vergeten te tekenen in het schema, omdat ik het schema snel als principeschema had voorgesteld. Als ik het goed begrijp kan ik dus deze schakeling zonder problemen gebruiken zoals ik ze hier heb voorgesteld, mits ik een afvlakelco toevoeg?
Waarom de 5v niet achter de 24? Of de ene het nou verstookt of de ander...
Of ben je bang dat je de 24v overbelast? (eerder de 5v denk ik)
Op 7 mei 2011 00:50:50 schreef timberleek:
Waarom de 5v niet achter de 24? Of de ene het nou verstookt of de ander...Of ben je bang dat je de 24v overbelast? (eerder de 5v denk ik)
Stel dat ik de 7805 achter de 24V plaats. Dan staat er hierover 19V. Aan 0,1A ben ik dan 2W aan het wegstoken. In de schakeling hierboven staat er maar ongeveer de helft aan spanning over de regelaar, en dus het verloren vermogen halveert. Tenzij ik ergens een redeneerfout maak?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je maakt wel een fout in je redenatie, maar die is in je voordeel; als je de 5V regelaar achter de 24V regelaar zet, sta je niet alleen 19V * de stroom door de 5V regelaar weg te stoken in de 5V regelaar, maar ook nog eens de trafo spanning - 24V * de stroom door de 5V regelaar in de 24V regelaar.
Met een trafo van 24VAC heb je, na afvlakking, zo'n 32.5VDC. Voor 100mA bij 5V stook je daarvoor dus 0.1 * ( 32.5 - 24 ) = 0.85W op te stoken in de 24V regelaar, en nog eens 0.1 * ( 24 - 5 ) = 1.9W in de 5V regelaar, dus in totaal 2.75W.
Met een wikkeling die 12VAC geeft, heb je 15.5V, zodat je maar 0.1 * ( 15.5 - 5 ) = 1.05W in totaal verstookt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De meest gebruikte wijze is aan iedere (aparte) wikkeling een brugcel met afvlak elco.
Dan de - van de bovenste brug aan de + van de onderste, en de 7805 op de onderste brug aansluiten.
De 24v is dan beschikbaar tussen de - van de onderste en + van de bovenste brugcel...
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
dus de stroom voor de 12V gaat altijd over 3 diode's en dat is toch geen probleem dacht ik ?
hoezo versimpeld voorbeeld , kan toch gewoon of niet muv de 2 diode's over de ic's
of bedoel je de gehalveerde spanningen van TS
Versimpeld: afvlak C's te klein, zonder de nodige ontkoppel C's en andere spanningen. Dit voorbeeld heb ik eens in een ander topic gebruikt en is gebaseerd op de post van Arco.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (11%)]
Op 7 mei 2011 12:06:14 schreef Hugo Welther:
Versimpeld voorbeeld:
zie afbeelding hierboven
Arco en Hugo: dit is inderdaad een nettere oplossing. Ik ga het zo aanpakken. Bedankt iedereen!