Show your projects! Part 22

Dit topic is gesloten

Wat ik hier op CO een keer las: druppel olie op het alu, dan opschuren, dan solderen, dan olie verwijderen. Ikzelf heb dit echter nog nooit getest, dus kan je ook geen garanties geven.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Of flux ipv olie, staat dichter bij de soldeerbout :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Met flux lukt het ook, al is dat spul wat plakkeriger. Het belangrijkste is, dat er tijdens het opschuren geen lucht bij het ALU kan komen.

Bij grotere stukken ALU-plaat is het raadzaam, die voor te verwarmen. En ga dan niet solderen met een 30W-boutje.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Vanavond heb ik tijd om een nieuw exemplaar te maken en die beter te belasten. Het schuren was dan toch niet zo'n slecht idee. Zuurstof weghouden lukt me echt niet. Met die olie zal ik ooit ook wel eens proberen.

Simpel projectje. Ik heb paar fans gekocht in Duitsland voor maar 2-3 euro per stuk. Deze heb ik vervolgens parallel geschakeld en naast/op elkaar gezet. De bedoeling is dat ik hiermee mijn warme kamer lekker koel blaas als het 's avond koud is, maar mijn kamer nog niet. :)

Foto:
http://lars.stonerocket.co.uk/images/towerfan01.jpg

Of ie nou goed gaat koelen of niet, het ziet er gaaf uit. Ik heb 8 fans gekocht in totaal, misschien dat ik die er ook nog op knal, moehaha.

De fans zitten met een zwarte tie-wrap vast (geweldige dingen zijn dat :)).

To the data sheets!

Plaats de andere 3 zo hoog mogelijk en blaas daarmee de warme lucht naar buiten. :)

True story bro!

Sinds 2 maanden echt aktief op het gebied van Electronica, moest voor een projectje een paar Attiny45 programmeren. Dus een simpel programmer gemaakt op basis van een Atmega 328.

Bovenkant:
http://www.wilcoonline.nl/dump/attiny_programmer_bovenkant.jpg

Onderkant:
http://www.wilcoonline.nl/dump/attiny_programmer_onderkant.jpg

Ik heb een nieuw profiel gemaakt maar nu de randen gebogen i.p.v. gelijmd ik denk dat de warmte ook beter 'verder gaat'. Maar ik heb geen grote belasting voor te testen. Dus daar moet ik even naar zoeken, dus het kan nog wel even duren voor ik weet of het eigenlijk goed gaat.

Ik geloof dat ik dat alu solderen als kind met kaarsvet deed. Erop smelten en dan met een wat van soldeertin voorziene bout krassen. Aluminiumfolie kan je zo solderen trouwens...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

@R117

ben benieuwd hoe goed dat gaat koelen en hoeveel herrie dat gaat maken.

zoiets wou ik ook een keer doen, maar dan met 40mm fans bij mijn ventilatierooster. dat zou een enorme herrie gaan maken (ja 40mm is veel luider). nu heb ik gewoon een ca 40/50cm tafelventilator staan die amper geluid maakt.

alleen werkt dat bij mij niet echt.... tis een zolderkamer met naar snelle schatting 65m2 dak en nog een enorm stuk buitenmuur.
dat wordt sowieso warm in de zomer.

nu mijn ouder zien te overtuigen voor airco. we hebben 2 split unit airco's staan die pa een keer ergens uit en huis-in-verbouwing heeft gehaald (ja dat moest ook). dingen zijn in prima staat. een ervan is iets van anderhalf jaar oud.
ik vindt het prachtig voor op mijn kamer...
maar mijn ouders zijn het er nog niet mee eens...

wel met je eens dat het er gaaf uit ziet

@willow247
heb je ook een pica van de onderkant?

@timberleek: tja de luchtverplaatsing van een paar 40mm fans op zo'n groot dak-opperplak aan dak gaat niet veel uithalen. Maar dat kon je natuurlijk vooraf al bedenken :P en bovendien zit er onder 65m2 aan dak vast genoeg ruimte voor een ruime hobbyplek.

@willow: moet dat kristal geen ontkoppels hebben?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 3 mei 2011 16:28:26 schreef The Dutchman:
Filmpje heeft geen uitleg nodig denk ik :)
Youtube - IOControl

Ziet er goed uit ! Iedereen maakt tegenwoordig demobordje :p (ik ook :p)

Den Dries www.hulens.be

Op 3 mei 2011 21:03:53 schreef timberleek:
@willow247
heb je ook een pica van de onderkant?

Heb in mijn post ook de onderkant erbij gezet.

Op 3 mei 2011 22:35:57 schreef MAH:
@willow: moet dat kristal geen ontkoppels hebben?

Eigenelijk wel, het liefste wilde ik de Atmega op 8mhz zetten alleen dit lukte niet. Zonder Ontkoppel werkte het ook en aangezien ik het misschien 2 minuten gebruik vond ik het niet zo nodig.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 9 mei 2011 18:22:21 (46%)

Lucky Luke

Golden Member

Ontkoppel? Het zijn toch belastingscondensatoren?

Anyway, vaak werkt het in de praktijk ook wel zonder, omdat de aansluitingen zelf ook al enige capaciteit hebben. Al zal de frequentie wel afwijken waarschijnlijk. En het zal misschien niet goed zijn voor de onderdelen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

een klein projectje van mijn kant : een zelfbouw optocoupler ....

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0064.jpg

een 230v e10 neonlampje met ldr in de kap , deze schakelt via een bc547 een relais als de 230v wegvalt . voordeel is dat het lampje zo aan te passen is naar een andere spanning en toch galvanisch gescheiden is...

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0067.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Grappig :), waar gebruik je het voor? Of is het gewoon voor de leuk.

ik verklaar mezelf al voor gek eigelijk , maar dit is deel van de wekker voor als de 230v weg is en de active boxen niet werken , dan schakelen er een paar kleine gewone 4ohm boxen in om toch te blijven werken :)

maarja ben toch weer een uurtje van de straat geweest :P

gezien er audiosignaal loopt over de contacten vond ik het niks om daar 4 mm langs 230v te hebben lopen zoals bij een gewoon 230v relais .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als heel Eindhoven gebukt gaat onder een natuurramp en stroomuitval, dan staat testman gewoon op tijd op, roostert een boterhammetje op de 12V backuplijn en verschijnt keurig op tijd als enige op z'n werk.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 3 mei 2011 22:35:57 schreef MAH:
@timberleek: tja de luchtverplaatsing van een paar 40mm fans op zo'n groot dak-opperplak aan dak gaat niet veel uithalen. Maar dat kon je natuurlijk vooraf al bedenken :P en bovendien zit er onder 65m2 aan dak vast genoeg ruimte voor een ruime hobbyplek.

geen eens een knutselplek.

alleen maar plek voor 2 kasten, een bed, 2 banken + tv enzo (zithoek). enorm bureau en nog wat spullen.

knutselhoek is in het bedrijfspand ernaast. een werkblad in een palletstelling. dacht ik 3 bij 1 meter:
http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03027.jpg

[en nog wat opslag erboven]
en het is nu niet meer zo netjes, er is een hele berg bijgekomen

'k vind die haspel daar op het bureau wel mooi zo ;) Voor de rest wel lekker effectief.

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

ja die is inmiddels weg. die was voor de etsbak. je ziet op die foto een wcd zitten tegen de muur met een schakelaar ernaast.

die was speciaal voor de etsbak (pomp + verwarming). alleen is het snoer van de pomp te kort -.-

Op 8 mei 2011 00:19:20 schreef Jochem:
Als heel Eindhoven gebukt gaat onder een natuurramp en stroomuitval, dan staat testman gewoon op tijd op, roostert een boterhammetje op de 12V backuplijn en verschijnt keurig op tijd als enige op z'n werk.

nee , dan is er nog een volgend probleem om op te lossen . de cai valt dan uit en door de ruisreductie op de radio hoor ik dan ook niks , maar dit kan ook via de 230v opto via een flipfop die op source drukt :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sorry Voor de schrijf fouten maar ik heb dysorthografie

gaaf!

zou je de schema('s) enzo willen mailen als je die digitaal hebt?
ik heb ook nog zo'n 494 liggen. leuk om eens te doen

Dit topic is gesloten