Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier, mijn naam is Jelle. :) Ik ben behoorlijk leek op elektrisch gebied, maar het lijkt er op dat ik hier veel kan op steken.

Sinds kort een Spy FM5000 alarm ingebouwd op mijn Kawasaki ER6-N, werkt allemaal super.

Maar ik wil dat het afstandstarten een inschakelvertraging van 5 seconden heeft, dit om de ECU zijn test procedures door te laten lopen.

Om dit te bereiken wou ik de 12 volt puls (van 2 seconden) die het alarm geeft aan het start relais met 5 seconden vertragen.

Ik heb nu meerdere uren lopen Googlen met weinig resultaat. Ik las over inschakelvertragingen, relay modules , Delay On Make, en nog wat meer, maar ik moet uitsluitsel hebben van iemand die kennis van zaken heeft (ik dus niet), voordat ik dingen ga aanschaffen die met niet zullen helpen.

Het gaat hier dus om het "pauzeren" van de 12 volt puls van 2 seconden die het alarm doorgeeft. Het is belangrijk dat ik dus geen continu spanning op het start relais krijg.

Ik baal een beetje van het aanschaffen van een Spy alarm, want andere alarms hebben een regelbare inschakeltimer voor het afstand starten. Spy dus niet :( Wat nou als je een dieselmotorfiets hebt, die moeten toch voorgloeien?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee.

groetjes Jelle

geeft de motor op een draad een bepaald signaal als die klaar is met zijn test procedures of gaat er dan pas een lampje branden ofzo? indien dat het geval is i.c.m. dat type alarm.... zou ik er voor zorgen dat het start relais geen spanning kan geven d.m.v. een verbreek relais....

tis simpel, één draad voor starten (blauw) ingehaakt op het circuit voor het start relais.

Bij afstand starten stuurt het alarm continu spanning naar het contactslot (alsof je een sleutel in het contactslot hebt) en ook direct een spanning gedurende 2 seconden naar het startrelais zodat de motor gestart wordt.

Ik zie de betrekking met een verbreek relais niet echt. Alles aan het alarm en de motor werkt naar behoren. Ik wil een start vertraging op het alarm.

en tochh kun je dat niet naar behoren realiseren zonder de eerste startpuls volledig te verbreken. eventueel kun je een vertraagd inschakel systeem gebruiken om de plus naar de startmotor de eerste keer starten te onderbreken... maar als het goed is zou het alarm daarna nog een keer moeten pulsen naar de startmotor.....

als dat idd het geval is.... (kun je makkelijk testen door ff de bougies er uit te draaien ofzo...) dan kun je gebruik maken van deze schakeling (met kleine wijzigingen) maar dat idee moet je dan wel duidelijk zijn denk ik...
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/68/diversen/relaisvertragin…

[Bericht gewijzigd door tvdl2000 op (32%)]

Heb nu dit kunnen vinden:

http://www.terrypin.dial.pipex.com/Images/10sMono+Pulse.gif

maar die pulse moet langer duren.

Met RP en CP. Ene is weerstand, andere is capacitator als ik het goed heb, en wat is dan die formule om die pulse te berekenen?

[Bericht gewijzigd door jelle2503 op (11%)]

gaat niet werken.... het spy alarm luistert alleen naar een oliedruk of gestart zijn signaal als hij aan het starten is en binnen 2 seconden er na... je zult hoe dan ook de eerste misschien door inschakel vertraging de eerste puls uit moeten schakellen....

Je zal 2 555 timer schakelingen nodig hebben.
De eerste vangt het 2 seconden signaal van het alarm af en geeft na 5sec een signaal naar de 2e schakeling die vervolgens een 2 seconden start signaal geeft.
Dat is allemaal te realiseren maar een kant en klare 'doos' weet ik even niet.