Ik wilde even mijn ongenoegen kenbaar maken aangaande de 'explosieve' toename van slotjes op threads.
Alhoewel ik er nog kan inkomen dat men zogenaamde illegale threads afsluit, heb ik het heel wat moeilijker met threads die prompt en onherroepelijk afgesloten worden omdat ze reeds! zes maanden oud zijn.

Ik vind, en anderen ongetwijfeld met mij,
dat soortgelijke threads vaak nog nuttig of interessant kunnen zijn.

Zijn ze het niet, verdwijnen deze uiteraard vanzelf door 'natuurlijke selectie', wat de natuur is van het forum.
Ja ik ken de FAQ, neen, ik ben niet overtuigd van de juistheid van het gebruik van deze toch wel drastische en steeds vaker nutteloze slotjes.

Moderatoren zijn nuttig, misschien kunnen enekeln wel eens een tip als deze gebruiken.

grtz
Stef

Amen volledig mee eens.

Michel

Op 5 juli 2004 20:54:07 schreef Stev:
Ik vind, en anderen ongetwijfeld met mij,
dat soortgelijke threads vaak nog nuttig of interessant kunnen zijn.

Het gaat in eerste instantie om de topicstarter. Vind die persoon het nuttig als hij na 6mnd opnieuw een antwoordt krijgt? Lijkt me niet. Ook al is de post nuttig voor jan en alleman. Want als je dat als criteria gaat gebruiken dan kan je elk nuttig bericht in een willekeurig topic wel toestaan zonder dat het ook maar iets ermee te maken heeft. En dat werkt natuurlijk niet.

Op 5 juli 2004 20:54:07 schreef Stev:
Zijn ze het niet, verdwijnen deze uiteraard vanzelf door 'natuurlijke selectie', wat de natuur is van het forum.

Hehe, dat heb je dan mooi mis. Ik zit al vanaf het ontstaan van CO bij CO en ik weet dan ook wel uit ervaring dat oude topics die omhoog worden gehaald in veel gevallen niet zomaar wegdalen.

Daar komt ook nog bij om welke personen het gaat. De laatste vier topics die zijn gesloten zijn allemaal oude topics die door één en dezelfde persoon zijn gekicked. Tevens is dit een nieuwe forumgebruiker en reeds uit ervaring weten we dat nieuwe mensen wel vaker dingen doen die we liever niet hebben op het forum. Geeft allemaal niks, maar daar moet je dus wel optreden.
Bij een van de topics kwam ook nog eens arne om de hoek kijken. En opnieuw uit ervaring weten we dat arne wel vaker voor lastige pakketten zorgt op het forum.

Oftwel, er zit veel meer achter een slotje dan een simpele klik vanaf onze zijde.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

Kennelijk niet,....
Hoe kan deze topic-starter nu nog Uberhaupt kenbaar maken dat hij er wel wat aan heeft gehad?

Ik denk dat om het even welke topic-starter het als zeer storend ervaart indien hij niet eens zijn genoegen kan uitdrukken door de (voor u misschien laattijdige) reactie,

noch zijn ongenoegen,

omdat hem de toegang tot zijn eigen thread is afgenomen?!?

Je gooit het kind met het badwater weg vrees ik.

Edit: in vele gevallen, maar het komt mijns insziens veel te vaak voor, en ik zat misschien al op fora voordat deze waren uitgevonden. Moderators zijn nodig, begrijp me niet verkeerd, maar vrije fora ook.

[Bericht gewijzigd door Stev op ]

Op 5 juli 2004 21:16:34 schreef Stev:
Kennelijk niet,....
Hoe kan deze topic-starter nu nog Uberhaupt kenbaar maken dat hij er wel wat aan heeft gehad?

Ik denk dat om het even welke topic-starter het als zeer storend ervaart indien hij niet eens zijn genoegen kan uitdrukken door de (voor u misschien laattijdige) reactie,

Optie 1: Stel dat je het topic open laat. Uit ervaring weten we dat als we zo een topic niet snel sluiten dat het dan vaak uit de hand kan lopen. En vaak zijn er al tig reacties geweest eer de topicstarter zich meld in het topic.
Daarnaast, hoe lang moet je dan wachten op de topicstarter? Want als je wacht tot die wat zegt dan kan het eeuwen duren. Sommige mensen komen op CO, openen een topic, wachten op antwoord en komen nooit meer terug. Oftwel sommige mensen zie je nooit meer terug.

Optie 2: Huidige oplossing
Als een topicstarter graag zijn ongenoegen kwijt wil dan is daar altijd de mail nog voor. Elke moderator heeft een circuitsonline email adres. Wie het oneens is met wat dan ook kan mbv dit adres bij de desbetreffende persoon terecht.

/edit:
Trouwens wel eens topic gevolgt op CO dat wij wel open lieten?

Oplossing Optie 1:

Grijp in w a n n e e r het uit de hand loopt,
en asjeblieft niet v o o r d a t, heus, je berokkent meer schade.

Oplossing Optie 2:
Ja nou, zoiets heet een kluitje, ga maar langs de bureaucratie, daar heb je dus niets aan, mensen doen zulks niet (teveel moeite).

Quote: "/edit:
Trouwens wel eens topic gevolgt op CO die wij wel open lieten?"

Wat een rare vraag, ik lees zeer veel topics, maar reageeruiteraard niet wanneer ik niets bij te brengen heb.
Ik voel enkel een grote weerspannigheid wanneer men een opmerking durft te maken over het slotjesgebruik.
I rest my case......

ik ben het er mee eens dat er de laatste tijd veel slotjes worden gegeven, maar dat komt toevallig door een nieuwe gebruiker die waarschijnlijk nog niet precies weet hoe het hier gaat, wat wel en wat niet kan. vaak lezen ze de faq ook niet... * Ledlover schaamt zich, heeft hem ook pas later gelezen...

maargoed, CO is nogsteeds het mooiste forum dat ik ben tegen gekomen op het www.

Ik zal het het concreet maken:

Een topic start met vraag A:
na 6 maanden komt een antwoord op vraag A.
Kijk maar naar het zonet afgesloten RS232 threadje.

Wanneer iemand enige tijd later met een vraag zit met betrekking tot onderwerp A, krijgt hij met uw filosofie steeds het deksel op de neus:

-> In het eerste geval begint hij een nieuwe thread, en dan krijgt hij een slotje met de opmerking doorzoek het forum en misschien een verwijzing naar de paar maanden oude thread.

-> Of in het tweede geval stelt hij een bijkomende vraag in de reeds bestaande thread, en dan krijgt hij een uitbrander dat de thread reeds te oud is! (wéér met slotje.)

Misbruik verdient steeds een slotje, maar ik heb legio voorbeelden waarbij het lijkt alsof het slotje uw windows-startknop is.
En ja, deze opmerking is er misschien net over, maar 'stugge' ideeën van het type NAND, komen de kwaliteit van het forum niet ten goede en storen.

Edit: Stev agrees with LEDlover, vindt CO ook zeer verslavend en informatief, daarom deze vlaag van begaandheid.

Op 5 juli 2004 21:29:52 schreef Stev:
Oplossing Optie 1:

Grijp in w a n n e e r het uit de hand loopt,
en asjeblieft niet v o o r d a t, heus, je berokkent meer schade.

Goede tip. En de uitvoering van die tip lijkt eenvoudig maar brengt zeer veel met zich mee. Die topics kosten meer tijd dan andere, normale, topics. Mede omdat er namelijk verwarrende situaties ontstaan.
Soms laten wij topics best open, maar keer op keer wordt er weer door een lolbroek bewezen dat oud topic dat open blijft niet werkt. En geloof me, op een keer wordt dat echt irritant en dan laat je niet graag een topic open.

Oplossing Optie 2:
Ja nou, zoiets heet een kluitje, ga maar langs de bureaucratie, daar heb je dus niets aan, mensen doen zulks niet (teveel moeite).

Dus omdat anderen geen moeite willen doen om mij te mailen moet ik het topic voor 1 persoon, de topicstarter, maar open laten?

Wat een rare vraag, ik lees zeer veel topics, maar reageer uiteraard niet wanneer ik niets bij te brengen heb.

Mag ik jou vragen hoe ik dat dan moet weten? Ik kan toch niet zien of jij 1 topic hebt gezien of 1000? Vandaar mijn hele gekke vraag idd of dat zo is.
Want ikzelf heb het toevallig al vaker gezien en veelal ontstond er een verwarrende situatie. Mensen gingen niet alleen op de topicstarter reageren maar ook op de sub berichten die soms al een jaar oud waren. En ja, die zaten maar te wachten op een reactie die maar niet kwam tot ze zagen dat het een oud bericht was.
Er ontstonden discussies die door elkaar heen gingen lopen.
Er kwamen mensen die modje gingen spelen en riepen dat het een oud topic was.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Vaak, heel vaak zelfs kan het gewoon goed gaan als een topic open blijft. Maar jammergenoeg is er om de zoveel tijd een selecte groep actief op het forum die de boel verpest. En omdat je die nou eenmaal niet kan negeren moeten we soms wat sneller reageren.

Ik voel enkel een grote weerspannigheid wanneer men een opmerking durft te maken over het slotjesgebruik.
I rest my case......

Opmerkingen, tips, ideeen, enz -> Wij zijn er blij mee, echt waar. Alleen jij bent met dit topic niet de eerste. Er zijn al vele topic aan deze voorafgegaan die over hetzelfde gingen. En tot op heden heb ik eigenlijk nog niet veel gehoord wat aanleiding geeft om het te veranderen, rekening houdend met wat de praktijk ons leert over oude topics die wel open blijven.

Ik ben het hier helemaal mee eens, verwonder mij al een tijdje om de reden van sommige slotjes ("te oud topic").

1) Waarom focussen jullie je zo op de toppic-starter. Als iemand na 6 maanden nog wat nuttigs te zeggen heeft over een onderwerp (voor mijn part na 2 jaar) dan mag dat toch? heeft iedereen toch wat aan (en vooral de mensen die de search gebruiken om info te zoeken).

2) Oke.. dan blijft het topic "bovenaan hangen" en dan? Als het bovenaan blijft hangen, betekend dat dus dat mensen het interessant vinden, iets erover te zeggen hebben etc.etc.

3) Als het zo vervelend is dat ze opgehaald worden.. waarom sluiten of deleten jullie niet alle topics van meer dan 2 maanden oud ofzo. (hoop niet dat dit idee opgepakt wordt).

Dus.. geen slotjes meer voor oude topics..

PaWoN

Kruispost, graag een reactie op mijn voorbeeld aub.
En dan leg ik me neer bij de handelswijze van de mods :-)

PS: ik log zeer zelden in, aangezien het paswoord ter herinnering niet wordt opgestuurd en ik het zodoende niet kan terugvinden in m'n mail. Hier zit ook een praktisch probleem in dat men niet terugvindt op andere sites/fora, maar dit is terzijde en zou teveel off-topic zijn.

Edit: PaWoN heeft de nagel op de kop....

Als alles net andersom zou gaan als nu dan zou je daar weer "klagers" over hebben en onenigheid.

Wees blij dat er zo'n forum met een rijke inspiratiebron als deze is, waar een ieder zijn voordeel mee kan doen, en waar de moderators belangeloos hun tijd en hun financien in investeren, dit ten bate van alle mede CO collega's.
Denk daar eens aan, alvorens elkaar tegen te werken, dat doen ze overal al, houdt het een beetje leuk en gezellig, dat komt de samenwerking ten goede.

SWSje

ik heb idd ook al eens een discussie als deze gestart en ook hier lees ik weer hetzelfde als wat ik toen te horen kreeg..

ik ervaar het als erritant dat ik elke keer weer zonder pardon een slotje zie komen op een topic dat toch nog interresant kan zijn. welicht zelfs irritanter dan een bericht met nuttige info wat al een jaar is afgezakt.
.

ik kan het toch ook niet laten om nog ff te melden dat negen van de 10 topics gesloten worden door jou Bastiaan.
de rest van de mods zijn hier iets milder mee..

[Bericht gewijzigd door Miezjel op ]

Op 5 juli 2004 22:09:28 schreef Miezjel:
ik ervaar het als erritant dat ik elke keer weer zonder pardon een slotje zie komen op een topic dat toch nog interresant kan zijn. welicht zelfs irritanter dan een bericht met nuttige info wat al een jaar is afgezakt.
.

je kan de info blijven lezen en het is niet verboden om een nieuw topic te starten met een verwijzing naar het oude

@ SWS ik sluit me bij u aan

Op 5 juli 2004 21:48:23 schreef Stev:
Kruispost, graag een reactie op mijn voorbeeld aub.
En dan leg ik me neer bij de handelswijze van de mods :-)

Heb ik toch al gegeven?

Het heeft voor mij toch geen nut als ik jullie antwoord geef op de vragen, want jullie zien maar een deel van de werkelijkheid en dat is nou net ff niet genoeg. Ik ken vele topics en mensen van dit forum. Ik weet van velen hoe ze zijn, wat ze doen en hebben gedaan op het forum. Ik ken de praktijk. Wat PaWoN aanhaalt is de theorie, en meer ook niet want die theorie wordt heel anders als je het toepast.

Dus.. geen slotjes meer voor oude topics..

Nou, als jullie echt zo ongelovig zijn en denken dat dat goed gaat. We kunnen afspreken dat wij geen topics meer sluiten wegens de oudheid. En dan gaan we eens kijken wat er gebeurt. Wordt smullen, ik pak de chips er alvast bij want dit wordt nog eens entertainment.

welicht zelfs irritanter dan een bericht met nuttige info wat al een jaar is afgezakt.

Maar jij bent ook geen mod die met van alles en nogwat rekening moet houden. Jij ziet het maar vanaf één kant. Ik van meerdere.

geef eens een aantal punten van de mod kant dan??

gewoon uit nieuwschierigheid ik wil het graag begrijpen maar t lukt zo niet:)

ik kan het toch ook niet laten om nog ff te melden dat negen van de 10 topics gesloten worden door jou Bastiaan.
de rest van de mods zijn hier iets milder mee..

Hehe, en hoe zit het met de andere statistieken. Wat doe ik qua werkzaamheden in verhouding met de andere mods?

Als je dat zou bekijken dan zie je dat ik ook gewoon veel doe op het forum en er snel bij ben. Dus nogal logisch dat ik hoog scoor.

Op 5 juli 2004 22:14:31 schreef Miezjel:
geef eens een aantal punten van de mod kant dan??
gewoon uit nieuwschierigheid ik wil het graag begrijpen maar t lukt zo niet:)

Moet je lezen, ik heb dat namelijk in jou topic toendertijd gezegd en in dit topic staan ook al legio delen erover.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op ]

het zijn jouw oncontroleerbare woorden dat jij nou zo heel veel meer doet hier op dit forum welke ik dus niet na kan gaan

Op 5 juli 2004 22:16:26 schreef Miezjel:
het zijn jouw oncontroleerbare woorden dat jij nou zo heel veel meer doet hier op dit forum welke ik dus niet na kan gaan

Daarom zeg ik het dus ook. Omdat je je daar niet van bewust bent of het niet weet.
En voor het geval je het anders bedoelt en me niet gelooft: Vraag maar aan de andere modjes.

Zo kinderachtig ben ik ook niet meer hoor.. als jij dat zegt prima

mij valt alleen maar op dat veel (de meeste) topics door jou worden gesloten om de kleinste redenen en de andere mods sluiten pas een topic als het uit de hand loopt.

sluiten kan altijd zodra het zwaar erritant word maar wat ik erritanter vind is dat er een topic komt met dezelfde titel met ook nog eens een verwijzing naar een verleden topic dat om onzinnige reden gesloten is.

end.

zullen we het hier maar bij laten? dit soort topics lopen eerder uit de hand dan "gewone" topics lijkt mij. ruzie is niet zo leuk toch? maar denk je eens in dat er geen CO zou zijn, dat is toch ook niet leuk? neem die slotjes nou maar voor lief, en wees blij met wat(de hele hoop)je hebt.

Ik wil ook ff een ding melden en wel het volgende:

Waarom worden er soms topics gesloten die zoals over PC's of weet ik veel wat, en worden topics die met Bv, Decimaal - Octaal berekeningen, Celsius - Kelvin berekeningen, etc etc niet gesloten ?

Misschien denk ik niet goed genoeg na of zo, maar volgens mij is een PC nog altijd meer elektronica dan een thermometer toch ?

:)

Op 5 juli 2004 22:30:24 schreef Antoine:
Ik wil ook ff een ding melden en wel het volgende:

Waarom worden er soms topics gesloten die zoals over PC's of weet ik veel wat, en worden topics die met Bv, Decimaal - Octaal berekeningen, Celsius - Kelvin berekeningen, etc etc niet gesloten ?

Misschien denk ik niet goed genoeg na of zo, maar volgens mij is een PC nog altijd meer elektronica dan een thermometer toch ?

:)

het is een elektronica forum. vragen die gaan over pc, waarom windows met foutmelding weetikhetwat vast loopt hoort hier niet thuis. daarom hebben we besloten om topics die niet direct gerelateerd zijn aan elektronica te sluiten en in de meeste gevallen een verwijzing te maken naar een forum ala tweakers.net welke wel hiervoor bedoeld is.

als het nou gaat over hoe je een rs232 verbinding met je picje op moet zetten zal hij wel open blijven. dit is toch simpel te beredeneren. ;)

wat betreft die berekeningen... ooit wel eens met een uC aan de slag geweest? of andere digitale elektronica... dan heb je dit nodig en is dus zeer van belang bij elektronica.

weet je het probleem ligt niet bij die slotjes, maar bij de mebers, die beginnen vaak over dingen te praten die afwijken van de startvraag waardoor dingen verkeerd worden en dan moet er een slotje op komen.

neem nu bijvoorbeeld dat topic over die ontsteking voor de spudgun,
spudguns zijn dus illigaal maar de ontsteking echt niet, voor het zelfde geld hard er kunnen staan ontsteking van gasfornuis, weet ik het zoiets maar spudgun is niet het punt het gaat om de ontsteking. maar door meerdere reacties van de members kwam er te veel nadruk op de spudgun. En dan komt de slotjes man weer langs.

ik vind trouwens dat bij sommige dingen er een sllotje te weinig is. neem nou het tesla coil topic denk je dat ik dat helemaal ga lezen? nee tuurlijk niet we stellen met z'n allen toch gewoon de vraag net zoals misschien 10 anderen al eerder hebben gedaan maarja dat weet je niet want er zijn zoveel pagina's.

een forum is er voor om snel en duidelijk ee nantwoord, hulp etc te krijgen met jou probleem/vraag, dat werkt niet als er teveel door elkaar geblaat wordt en een topic uit 50 pagina's bestaat.

Eigenlijk heeft SWS in zijn post de kern te pakken. We hebben namelijk met veel mensen en dus meningen te maken.

De een wil dit, en de ander vind dat weer niks en wil het andere. Als single user heb je daar niks mee te maken. Je doet lekker wat je zelf wilt en de rest zal je een worst wezen. Als mod moet je echter wel rekening houden met iedereen. En aangezien dat niet kan door iedereen zijn zin te geven zorg je dat je zo goed mogelijk iedereen het naar zijn zin kan maken. Dat is vrij lastig en daarom komen er dus ook standaard om de 1,5 mnd ongeveer topics als deze voorbij. Schrijf het maar in je agenda, rond 1 september wordt er weer een soortgelijk topic geopend.

Dat is niet erg, zeker niet. Ruimte voor opmerkingen over het huidige systeem of een nieuwe invulling moet er zijn. Het is alleen jammer dat men vaak het totaalplaatje niet ziet (of wil zien). Want juist dan ziet men dat de actie die wordt uitgevoert helemaal zo gek nog niet is als in eerste instantie wordt gedacht.

Vergeet ook niet dat wij onze vrije tijd geheel zonder vergoeding (en zelfs alleen maar met extra kosten) opofferen om jullie de kans te geven op een fijne CO communitie en electronica hobby. En zeker, daar hebben we zelf voor gekozen en als we dat niet meer willen stoppen we gewoon. Maar het geeft wel aan dat wij echt niet voor de lol topics sluiten. We willen enkel helpen.

Wat ik tot slot wil zeggen: Probeer toch eens wat breder te kijken en laat je eigen ego wat minder meespelen. Allemaal weten we wel wat we zelf vinden, maar wat vind een ander............?