Goeieavond iedereen,
Ik heb hier een oude jaren 70 schat ik versterker .
Nu is een kanaal hiervan overleden.
Ik het apparaat open maken, zie ik niet een mooie transistor eindtrap,
maar zo'n rottige STK-module.
Nu heb ik daar niet heel goede ervaringen mee .
Het type is een stk 082.
Als ik dit ic vervang, waar moet ik dan allemaal op letten?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
erop letten dat er geen kleine elco's voor het ic stuk zijn , en goed zoeken , want een stk082 is al oud en of er nog nieuwe zijn ?
let ook op de voedingsspanning , de amp is voor 220v gemaakt en de netspanning is al 238v , wat dus de secundair ook hoger maakt.....
zitten er geen 2 in ? meen dat de stk082 mono is...
Ja klopt idd testman, de ene is nog intact.
Ik heb ze wel op ebay zien staan, wel balen want zo een ic is een stuk duurder dan losse onderdelen.
ic is voor zo'n 80 watt (voeding 65 v), stereo . Verder is het inwendig een heel eenvoudig gevalletje , per kanaal 8 torretjes.
het loont inderdaad misschien wel om de voedingsspanning eens te meten en deze evt wat naar beneden bij te stellen om de stk's te ontzien.
misschien een stukje af/bijwikkelen van de voedingstrafo
Zou dit werkelijk door de hogere voedingspanning kunnen komen?
Er staat idd achter op het apparaat 220V.
Er zitten dus twee van die stk-blokken op de koelplaat.
Ze zijn ook beide apart afgezekert.
Van de vermoedelijk kapotte waren de zekeringen gesprongen.
Ik heb via ebay nog 2 stk 082'ers kunnen bemachtigen.
Weet ook iemand of er vervangings schema's bestaan om met discrete onderdelen zo een ic te vervangen? Was ik wel benieuwd naar.
Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Je zult de waarden wat moeten raden maar hier is het schema: http://www.hqelektronik.hu/info/en/stk080.html
als het een normale transformator is kan dat prima.
voegâh was het 220v. stel dat je 22v nodig hebt heb je een 10:1 trafo. nu met 230v is dat 23v. de wikkelverhouding blijft hetzelfde.
het hoeft niet de volledige reden te zijn (dingen slijten ook gewoon), maar het kan wel meehelpen. hogere spanning zorgt voor snellere slijtage. hij bijbehorende grotere vermogen ook (hogere temperatuur).
het is toch zo'n groot plastic ding. volgens mij zijn dat semi-ic's (of hoe je het ook noemt). discreet opbouwen ben ik wel eens ergens tegen gekomen, maar vraag me niet waar
Ik denk dat het een beetje lastig wordt met die trafo, het is nl geen ringkern.
Hij zit ook helemaal ingeblikt.
primair zou je als ik het goed om de spanning secundair naar beneden te halen extra wikkelingen op moeten leggen toch?
@timberleek, idd een groot plasic ic. stuk of 12 aansluitingen geloof ik.
testman
laat me raden het is zo'n typische akai versterker die geen vermogen achterop heeft staan maar alleen 220v achterop ?
akai had standaard geen tabs op de oude versterkers . de stk module ging vaak stuk met aanzetten , dan is er even een piek die net over de max specs heen gaat en vlam stuk.
je kunt dan alleen secundair iets verzinnen op die te hoge spanning , heb je deze al eens gemeten trouwens ?
de stk082 is een vrij makkelijk iets om na te bouwen , heb dit eens willen doen met een philips f1722 , maar die heeft een pnp koppeling met de stk module die weer aan de preamp zit , en is moeilijk na te bouwen zonder goed schema van de stk module .
Damic
Heb iets gevonden, je zult wel zelf wat moeten aanpassen maar werkt ook op 35V+ en -
Edit: link vergeten
http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2008/06/circuit-40w-amp-…
of dit
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/51/audio/40-watt-versterker…
nog 1
http://amplifiertutorial.blogspot.com/2010/11/power-amplifier-based-on…
[Bericht gewijzigd door Damic op (15%)]
Ja testman, er staat idd geen vermogen vermeld.
Damic, bedankt voor de suggesties, zal eens kijken wat ik er mee kan doen
Het is qua uiterlijk wel een mooie bak om te zien, jammer dat die eindtrappen zo gammel zijn...
Damic
Op 31 mei 2011 21:04:49 schreef testman:
let ook op de voedingsspanning , de amp is voor 220v gemaakt en de netspanning is al 238v , wat dus de secundair ook hoger maakt.....
Nee, die is gemiddeld 230V. Het kan best lokaal 238V zijn, maar vroeger was 230V ook mogelijk...
Op 1 juni 2011 19:03:35 schreef testman:
akai had standaard geen tabs op de oude versterkers . de stk module ging vaak stuk met aanzetten , dan is er even een piek die net over de max specs heen gaat en vlam stuk.
STK's gaan hoe dan ook een keer stuk
. Dat komt door de temperatuurswisselingen.
Ik sluit me bij Damic aan, maar geef wel even wat degelijkere ontwerpen: http://www.sound.au.com/
En post even de afmetingen van het blikpakket van de trafo. Ook waardes op de elco's zijn van belang.
De STK082 is maar een kleintje, 35W in 8Ω, voeding van 2*35V.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik heb al een aantal malen de STK modules door de LM3886 vervangen.
http://www.national.com/ds/LM/LM3886.pdf
Module's:
Op 1 juni 2011 19:03:35 schreef testman:
je kunt dan alleen secundair iets verzinnen op die te hoge spanning , heb je deze al eens gemeten trouwens ?
.
Ik heb vanmiddag evem gemeten en idd is de voedingspanning naar boven toe gekropen. Staat nu + en - 38 volt op de eindtrappen.
Volgens de specs van de stk moet dit 35 volt zijn.
De LM3886 lijkt me idd wel een mooie vervanger hiervoor.
testman
hier in regio brabant heb ik van noord tot zuid gemeten gehad en de netspanning overdag komt zelfs al meer in de buurt van de 240v als de 230v , die is rond etenstijd eerder haalbaar.
en in deze gevallen gaat het om de piek die de stk sloopt ,vrijwel altijd gaat de unit stuk met aanzetten .
de stk is ook vervangbaar voor een tda type , zeker de xxx series , de xxxx series zijn moeilijker maar wel nieuwer en makkelijker aan te komen nog.....
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Op 2 juni 2011 23:10:11 schreef testman:
hier in regio brabant heb ik van noord tot zuid gemeten gehad en de netspanning overdag komt zelfs al meer in de buurt van de 240v als de 230v , die is rond etenstijd eerder haalbaar.
den bosch nu meet ik 226,4V met fluke 25 zelfde ongeveer als de fluke75
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Op 2 juni 2011 21:22:49 schreef Oane:
Ik heb vanmiddag evem gemeten en idd is de voedingspanning naar boven toe gekropen. Staat nu + en - 38 volt op de eindtrappen.
En dat is nog steeds binnen normale toleranties
Volgens de specs van de stk moet dit 35 volt zijn.
Aanbevolen wordt 30V, maar daar heeft Akai zich sowieso niet aan gehouden. Het kan niet zomaar 2 keer 8V meer geworden zijn, de voedingen moeten sowieso al boven de 35V gezeten hebben.
De LM3886 lijkt me idd wel een mooie vervanger hiervoor.
Hou er rekening mee dat koeling en voeding het maximale vermogen van de LM3886 niet kunnen bijhouden.
Op 2 juni 2011 23:10:11 schreef testman:
We hebben het al vaker over die metingen gehad... Maar je weet de situatie van de TS helemaal niet. Verder is de netspanning van gemiddeld 230V beter geregeld dan de gemiddelde spanning van 220V voorheen, de eisen tov toleranties zijn strenger geworden. Verder kan het nooit veel invloed op de secundaire spanningen van de trafo hebben. 10V primair meer is maar een fractie daarvan secundair meer.
en in deze gevallen gaat het om de piek die de stk sloopt ,vrijwel altijd gaat de unit stuk met aanzetten .
Dat kan nooit een spanningspiek zijn, de spanning moet zich eerst over de elco's opbouwen.
Dat STK's kapot bij het inschakelen kapot gaan klopt, maar dat is gewoon het laatste zetje richting de eeuwige zandbak. Ze verslechteren door de continue inkrimping en uitzetting van de verbindingen tussen de hybridecomponenten.
testman
kan zijn henry , maar de verstekers met stk modulen zitten bij 225v al vaak aan de grenswaarden , idd zijn die dingen ook wel 30 jaar oud maar een onderbreking zou ook weleens een uitvallend kanaal moeten opleveren of kraak of dergelijk . vrijwel altijd zit er sluiting in 1 kanaal of hangt aan 1 van de voedingsspanningen .
ik zou meegaan met de problemen rond interne losse contacten als de manier van stukgaan niet altijd eenzelfde manier van stukgaan is in de vorm van 1 kanaal dood of sluiting naar + of -.
dit lijkt dan meer op sluiting tussen de eindtorren in de stk module wat juist meer op doorfikken lijkt ( kan ook wel komen met de leeftijd van de siliconen en werkuren natuurlijk )
maar de stk serie heeft al zat discussies veroorzaakt , dus laat ik het hierbij .
Damic
Op 3 juni 2011 00:06:14 schreef testman:
ik zou meegaan met de problemen rond interne losse contacten als de manier van stukgaan niet altijd eenzelfde manier van stukgaan is in de vorm van 1 kanaal dood of sluiting naar + of -.
Wat begint met gekraak door haperende verbindingen, en dat hoeft dat maar in de driver op te treden dan gaat de eindtrap ook wel mee.
En ja STK's werden veel op het randje van de specs gebruikt, maar zoals ik al aangaf kan de verhoogde netspanning niet zoveel uitmaken, dat had in het verleden al veel meer uitval moeten veroorzaken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
testman
je zei net dat de elco's de voeding dimmen met aanzetten , dat is idd zo , maar als er 1 voedings elco slecht is en dus de symetrische spanning scheef opstart waardoor af en toe de inschakelspanning aan 1 kant te ver doorpiekt ? echte brom en zoem van een rotte voedingselco komt pas ver beneden de originele waarde , een hogere interne weerstand van de elco zorgt dan voor het scheef opstarten van de voeding . die dingen zijn tenslotte ook 30 jaar oud.....
als 1 kanaal dan stuk is en aan de - hangt door interne sluiting , meet de voedingselco van de negatieve kant dan ook slechter ? het doorschieten wordt dan ook deels bepaald door inschakelen op de top van de sinus , wat eens op de zoveel keer gebeurt.
dit kan ook weleens deels van de stk sneuvelfactor zijn ......
Zoals de zonnepanelen hier tegenwoordig geplaatst worden, mogen we dus verwachten dat er veel STK's gaan opgeblazen worden. Ik heb hier weet van tientallen gevallen dat de omvormers uitvallen omdat de netspanning na de middag boven de 252 volt komt...
Op 3 juni 2011 00:45:33 schreef testman:
je zei net dat de elco's de voeding dimmen met aanzetten , dat is idd zo , maar als er 1 voedings elco slecht is en dus de symetrische spanning scheef opstart waardoor af en toe de inschakelspanning aan 1 kant te ver doorpiekt ? echte brom en zoem van een rotte voedingselco komt pas ver beneden de originele waarde , een hogere interne weerstand van de elco zorgt dan voor het scheef opstarten van de voeding . die dingen zijn tenslotte ook 30 jaar oud.....
Daar wordt de resulterende spanning alleen maar lager van.
als 1 kanaal dan stuk is en aan de - hangt door interne sluiting , meet de voedingselco van de negatieve kant dan ook slechter ?
Nee, dat hoeft helemaal niet.
zover was ik nog niet gekomen, toch bedankt Henry S.