Hallo,
ik heb een koelplaat liggen, volgend model:
Nu wil ik transistoren met behuizing TO265-5 hierop monteren.
Maar zelfs een M3 moer/bout kan niet tussen de ribben van de koelplaat ?
Is er een andere oplossing ?
Alvast bedankt
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Afstand tussen de ribben is 7mm. Daar past toch een M3 moertje tussen? (Je kunt ook draad er in tappen)
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik zou het tappen... Met moertjes heb je altijd gezeik: of ze passen niet, of je haalt je vingers half open voordat ze eenmaal vast zitten. Daarnaast kunnen ze ook niet losraken en door de kast gaan zwerven.
EDIT: @ Arco: das de hart-hart afstand: de afstand tussen de ribben is kleiner.
[Bericht gewijzigd door weardguy op (17%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klemverbindingen maken.
2 gatendwarstoor, een metalen plaat tegen de transitoren.
en dan trekken maar.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
De ruimte tussen twee ribben zal toch meer dan 3mm zijn? In dat geval kan je de kop van een metaalschroefje aan beide zijden wat afvijlen, tot hij netjes tussen twee ribben past. De moertjes plaats je dan aan de binnenzijde.
Wil je een goed contact tussen koelplaat en transistors, doe dan wat free_electron aanbeveelt: klem de transistors tussen het koelblok en een metalen plaat. Dat geeft je de mogelijkheid om zoveel metaalschroeven te plaatsen als je maar wil.
@vdbeke: ook als de ruimte tussen twee vinnen maar 2mm is, kan je daar een gat van 2.5mm boren en tappen. 
[Bericht gewijzigd door pros op (11%)]
7,1 - 2,1 is nog altijd 5mm tussen de ribben, kan prima een gat (2,5mm) geboord worden, draad getapt en een M3 boutje erin. Transistor aan de vlakke zijde, wat koelprut ertussen en vastschroeven.
Inderdaad ik heb 5 mm tussen de vinnen.
Het probleem is wel dat m'n transistoren op een print staan. Ik kan dus niet zorgen dat het gat mooi tussen 2 vinnen uitkomt. Als ik wat meet komt er 1 van de 4 transistoren uit op zo'n vin...
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Kijk, dat is nu net een bijkomend voordeel als je de torren tussen de koelvin en een metalen plaat klemt: de preciese plaats v/d torren steekt niet zo nauw.
Ofwel de eindtransistoren verbinden met draden.
Ofwel je koelblok goed vastklemmen en het gat door de vin heen boren en daar draad in tappen.
Ofwel met een hoekprofiel werken zodat je de transitoren gelijk met de print kunt verbinden. Profiel kan je vastzetten op de plaatsen waar het uitkomt met de ribben. Maar het profiel zorgt dan wel weer voor de nodige overgangsverliezen.
De eerste optie lijkt me het meest haalbaar.
Maar de methode van de losgeslagen elektron (F_E)
lijkt me de beste manier!
Oke het zal dus de plaatmethode worden.
Ik veronderstel dat ik dan wat koelpasta tussen de plaat die aan de transistoren zit, en de eigenlijke koelvin moet doen ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
of zet een een plaatje siliconenrubber tussen , dat effent ook uit als de schroeven niet allemaal even strak zitten en er torren "los" tussen zitten .
of een andere optie : gebruik chassischroeven die je zo in het alu schroeft . wel eerst vastdraaien en dan met een boortje van 5mm oid de verhoging rond het gat weghalen .
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 6 juni 2011 20:27:08 schreef Lichtkap:
Oke het zal dus de plaatmethode worden.Ik veronderstel dat ik dan wat koelpasta tussen de plaat die aan de transistoren zit, en de eigenlijke koelvin moet doen ?
nope. alleen tussen transistorne en koelvin.
de plaat trekt de transistoren tegen de koelvin
|------
|--|-v
| |------
|Tp|
|Tp|------
|Tp|
| |------
|Tp|
|Tp|------
|Tp|
| |------
|--|-v
|------
v = vijs
p = pasta
T = transistor
Oke bedankt voor de hulp iedereen!
Ik zal wel nog een rechthoekig stuk mica moeten kopen.
Nu heb ik 4 zo'n stuks:
Maar nu dat er geen vijs meer door de transistoren zal zitten, zou ik beter een grotere rechthoek kopen?
Dweil
1 electron per seconde = 16 atto ampere!
Dat gat in die torren zit er toch maar suggestief, je HOEFT er geen schroef doorheen te zetten. Bij SMD hebben ze het hele idee maar laten varen. In de praktijk zie je steeds vaker dat er gewoon een klem op zit om de torren tegen het koelprofiel te houden, in plaats van dat elke tor apart is geschroeft.
Misschien bij Conrad -> Componenten -> Componenten actief -> Toebehoren -> Koellichamen -> Transistorklemmen en -veren ?
[Bericht gewijzigd door Dweil op (17%)]
ja maar die mica's zijn maar juist gepast voor mijn transistoren. Dus als ze een beetje verschuiven heb ik misschien contact.
Dweil
Conrad - Warmtegeleidingsmateriaal
Je kan gewoon folie kopen die je zelf op maat knipt, dus zonder gat erin. Helaas niet in mica te krijgen.
Als het de behuizing is zoals de foto in je openingspost kan hij toch niet geleiden. Geen metalen verbinding.
Dweil
Was die behuizing niet met een metalen tab op de achterkant dan ? Lijkt me een erg onconventionele manier van tor maken dan. Dacht dat ze die behuizing net pakten om warmte af te kunnen voeren..
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Op 6 juni 2011 21:23:14 schreef Boki69:
Als het de behuizing is zoals de foto in je openingspost kan hij toch niet geleiden. Geen metalen verbinding.
dát weet ik zo net nog niet...
Powertotrren hebben misschien wél een metalen ruggetje...
Ik heb torren gezien waarbij een metaalplaatje bloot, en gelijk met het plastic van de behuizing was gemaakt, waardoor deze weldegelijk elektrisch kontakt met de koelplaat kan maken...
In mijn stereo zit bijvoorbeeld een 7812 equiv, waarbij geen metaal aan de zijkanten uitsteekt, en te zien is, maar waarbij het ruggetje weldegelijk een metalen plek heeft.
Zie foto van een Powertor:
http://www.iowacitylist.com/Machinery-/Igbt-power-transistor-FGL60N100…
Neovo.
free_electron
Silicon Member
Op 6 juni 2011 21:23:14 schreef Boki69:
die zal wel een metalen achterkant hebben. het zijn alleen de isowatt verpakkingen die compleet overmolded zijn.
bij mijn weten is isowatt er alleen voor to220 en niet voor 247
Op 6 juni 2011 20:35:21 schreef testman:
of zet een een plaatje siliconenrubber tussen , dat effent ook uit als de schroeven niet allemaal even strak zitten en er torren "los" tussen zitten .
Siliconenrubber heeft wel een stuk slechtere warmtegeleiding dan mica en koelpasta, heb ik laatst ondervonden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik doelde op de siliconenplaat als opvulling tussen de plaat en de voorkant van de torren . als een tor geen snelle warmteopbouw heeft dan is siliconenrubber wel fijner omdat mica sneller beschadigt en weleens wil geleiden naar het koelblok als de tor heet is geworden ( uitzetten van tor en koelblok ) ook weleens gehad dat een flinter ijzer van het bewerken van de kast eronder zat en sluiting trok.