Dag,
deze wasmachine had wat problemen met de aan - en - uit knop. Omdat ik 1.2.3 geen nieuwe knop kon regelen heb ik die knop uit elkaar gehaald en "gerepareerd".
Vervolgens maakte de wasmachine zijn programma keurig af,spoelen en centrifugeren, nieuwe was er in en draaien maar. Vervolgens slaan hier de stoppen door als de wasmachine aan zijn programma begint.
Met de stekker er omgekeerd gaat het weer even goed. Daarna zelfde probleem.
Mijn indruk is dat het probleem niet aan de aan en uit knop ligt, je kunt hem gewoon goed bedienen machine aan en uit geen probleem.
Ligt het aan de klok?
Bij een bepaalde stand van het wasprogramma vliegt de stop er uit.
er zit een netfilter aan de ingang. Die zorgt vaak voor dit soort problemen. Even testen zonder filter (afkoppelen dus) en als dit het probleem opheft een nieuw netfilter plaatsen (WEL DOEN DUS)
fripster
wat is het netfilter precies? Dat elektrakastje, soort relaiskastje waar het snoer van de stekker naar binnenkomt en er op is aangesloten?
Kapot verwarmingselement misschien?
Door de kortstondige hoge stroom die er wellicht is gaan lopen als het element idd kapot is, kan de schakelaar ook te heet geworden zijn. Als het echt een netschakelaar is, en geen tiptoets.
Je zegt het programma wordt afgemaakt. Als dat idd spoelen en centrifugeren is dan wordt het element niet meer ingeschakeld.
Als de machine opnieuw wordt gestart en wel water pakt en daarna de fout in gaat, dan is het vrijwel zeker het element naar mijn idee. Deze wordt pas ingeschakeld als de eerste lading water in de trommel zit. Zijn het overigens echt de stoppen, en niet de aardlek?
Maar gezien de leeftijd kan het element best eens kapot zijn gegaan, vaak door kalk,
Netfilter is het niet na test zonder dit ding: nog steeds slaat de stop door. Het is niet de aardlekschakelaar
Hij slaat al uit nog voor er water wordt ingenomen.
Okee dan heb ik dat verkeerd begrepen. Als je een los centrifugeprogramma kiest slaat ie dan nog steeds uit?
Is je schakelaar niet dermate versleten dat daar nu de kortsluiting wordt veroorzaakt? Of verkeerd in elkaar geknutseld?
De schakelaar is wellicht iets te heet geweest. Maar zonder netfilter slaat toch de stop door.
Het is een echte netschakelaar geen tiptoets. Heb ook al de aansturing van het verwarmingsknop losgetrokken maar geen effect.
best wel ingewikkelde machine, ga kijken of ik voeding van het verwarmingselement los kan koppelen om zeker weten uit te sluiten dat het het verwarmingselement niet is.
Bedankt voor alle postings tot nu toe!
Voor de zekerheid is dat makkelijk te testen ja. Even de draadjes eraf. Wel alletwee, stel dat het element een sluiting maakt naar aarde en je haalt alleen de nul los dan blijft de fout bestaan. Je kunt ook even meten van de aansluitingen van het element naar de aarde. De oorzaak kan toch niet zo heel moeilijk te vinden zijn lijkt me. iig veel succes ermee.
Heb voeding en massa en aansturing van verwarmingselement losgekoppeld en nu kan ik de programmaknop volledig ronddraaien zonder knallende stoppen! er zit dus plus en min op verwarmingselement maar ook een stekker met de aansturing. Kan iemand mij iets meer over vertellen? Is dat de thermostaat?
Het viel mij trouwens op dat het water al niet warm werd.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het element zal open geklapt zijn , als je dan de stekker omdraait zit de nul aan het element en dan kan het langer duren eer de diff springt .
het element moet vervangen worden , en check ook de prossostaat / slang naar de pressostaat eens . als deze niet goed is dan is het element ingeschakeld zonder water in de machine en dan is het element zo stuk....
Ja, altijd goed om dat ook te testen. Je kunt de multimeter hiervoor gebruiken. De machine moet eerst water pakken en daarna mag er pas 220V op het element komen. Maar als de machine een normale waterhoeveelheid pakt zal de pressostaat niet kapot zijn denk ik.
Wat bedoel je met sturing + en -? Een verwarmingselement is niets meer dan een soort laagohmige vermogensweerstand die een flink vermogen omzet in warme. Zitten voor het verwarmen maar 2 aansluitingen op. In de wasmachine is dat gewoon de netspanning (wisselspanning dus) die daar dmv een relais of een triac op wordt aangestuurd. de derde draad zal hoogstwaarschijnlijk een aardedraad zijn.
Heb je de bedrading echt op het element zelf losgenomen, of 'alles wat maar met een draadje ergens op de kuip is aangesloten' losgehaald?
Maar haal het element er maar eens uit: Dikke kans dat hij compleet kapotgevreten is door de kalkaanslag.
Element is overigens niet zo duur, voor een euro of 35 moet dat wel lukken gok ik.
Verwarmingselement gedemonteerd.
Omdat nu blijkt dat waarschijnlijk de lagers van de trommel kaduuk zijn heeft de trommel sleuven in het verwarmingselement gesleten. Met kortsluiting als gevolg.
Lagers en verwarmingselement vervangen en hij moet het weer doen.
Bedankt voor de hulp en info, de reparatie zal nu wel lukken.
Oh ja, en geen spoortje van kalk. Dat hebben wij niet hier in het oosten van het land, heerlijk water van de veluwe!
Groeten!
testman
het element en lagers en afdichting vervangen van een wasmachine gaat een 150 euro kosten , bedenk wat je ermee hebt gewassen in 11 jaar tijd of het nog interesant is .de wet van murphy zegt dat erna de klok en pomp stukgaat .
ga je hem toch maken dan kijk meteen naar de koolborstels van de motor , deze kunnen bijna op zijn en kosten in verhouding niet zoveel.
@ testman : groot gelijk en dan spreken we nog niet over het verbruik van die ouwe toestellen tov die nieuwe A++ die stroom en waterzuinig zijn !!!
Hmmm ik weet niet. Een knappe AAA koop je al voor een 500 Eutjes, maar of dat nou alles is??? Ik hoor geregeld dat het spoelresultaat klote is van die machines, en dat je alsnog een extra spoelbeurt moet programmeren, indien mogelijk. Tegenwoordig is het water zo weinig, ook tijdens spoelen, dat het de manchet niet eens raakt.
Wil je goedkoop?? koop een machine bij de Gamma OID, voor een 200 Eutjes weer een machine. Niet zo slecht als In-De-Sjit
Lagers en verwarming zijn al vervangen en ook de simmerring??? Als je het zelf doet en bent een beetje handig, is de machine voor een 60 a70 Eu al weer draaiend als je sjopt op het internet.
Maar een Whirlpooltje van 11 jaren is wel een prestatie! Meestal al binnen 5 jaar. Pompje stuk?? een 24 Euroos en je heb een nieuwe.
De Beste man vraagt advies, niet gelijk een nieuwe, anders kan dit forum wel van het net, toch???
@smd : ook gelijk maar het is een kwestie van overwegen of het haalbaar is of het kopen van iets nieuw.
Als de lagers ingesleten zijn kan die binnen het jaar nieuwe lagers gaan kopen want de trommel/as zal ook ingesleten zijn !!
Pompje van 24 euris is via ....(geen reclame maken) en pompje zal het een paar (hopelijk) jaartjes houden. Goed het betaalticket bijhouden en kopieren want die tickets vervagen na geen tijd en kan je niks voorleggen als betaalbewijs.
Kijk, als je van te voren alles wist dan zou ik er niet aan zijn begonnen.
Nu ben ik begonnen, heb er een aantal uren ingestoken en nu zal het goed komen ook!
Er was nog meer aan de hand: die wirlpool koop ik nooit meer nieuw dat weet ik wel.
De draaiende trommel zit met een as gelagerd bevestigd aan de buitenbak zeg maar. Het lagerhuis zit vast met 4 bouten waarvan de twee onderste afgeknapt zijn. Dus afgebroken draadeinden zaten nog in de buitenbak.
Gaatje boren in afgebroken draadeinden oude schroevendraaier er in rammen en draaien maar. Gelukkig ging het los. Ik ga dat wel met betere kwaliteit bouten vastzetten als waarmee het vast zat!
Lagers waren ook niet best meer maar die kosten bijna niets.
Gaat goed komen zodra de onderdelen er zijn. Scheelt me toch een nieuwe machine of weer een brakke tweede handse.
@Mrah : volgens mij is er meer aan de hand, want als de bouten afkraken draait die uit zijn midden (center). Nooit meer dat merk kopen is grof gezegd want na 11 jaren mag je van geluk spreken, de onze gaat een 7 a 8 jaar mee (draait iedere dag) en dan hou ik het voor bekeken met reparatie's !!! ik stop er zelfs geen nieuw lager meer in na die jaren.
TIP : as en lager bekijken of er geen speling is want dat gaat niet lang draaien met speling EN soms is het op het zicht niet te voorspellen en te zien.
Je kan een goede tweedehands kopen voor dezelfde prijs als eigen herstelling.
Nog iets : een beter kwaliteit van bouten erin ?? die erin zitten zijn van die kwaliteit zoals ze moeten zijn maar je kan ook beter erin stoppen maar dan gaat er iets anders kapot gaan.
[Bericht gewijzigd door tune op (14%)]
@ Mrah: let er op koop ook een nieuwe simmerring anders kan je beter geen nieuwe lagers er inzetten. Dat die bouten breken, komt alleen door overbelading...en daar kan geen enkele machine tegen. Maak eerst eens een paar fotootjes van het trommelkruis en de kuip voordat je grote kosten maakt. Als het kruis nog goed is, bepaalt dat de kwaliteit van de machine. Ik heb er vele gedaan van die machines, binnen 20 min gehele machine in stukjes en niet met de voorhamer!
Mopper nou maar niet zo op je Whirlpool, dit is netjes voor een 11 jaar en vele halen het niet.Je moet eens weten hoe vaak jou slipjes en sokjes langs het deurtje zijn geweest.met een gebruik van 3x PW is toch een ruime 3000 uur gewassen te hebben! AEG heb ook zn problemen, Miele tegenwoordig ook en Bosch/ Siemens met name de goedkopere series ook veel ellende. Dus zeg het maar, wat is een goede??? Mijn voorkeur blijt wel een Miele, dit IVM iets stevigere bouw
testman
als dit de eerste reparatie is in 11 jaar dan staan er weinig wasjes op de klok . de koolborstels zouden allang op zijn in die tijd .
de klauw van het slot van de deur is ook een maatstaaf hoe intensief het ding is gebruikt .
en smd heeft gelijk een bauknecht / whirlpool van dat bouwjaar die pas na 11 jaar stukgaat valt onder zeldzaamheid . zoals ik al vaker heb aangegeven hier op de site , heb ik van dat bouwjaar bauknecht vaatwassers onderhouden die onderdelen vraten , wel met een gebruik van 3x daags .
een collega die een whirlpool wasmachine had gekocht met 10 jaar garantie , die heeft in die tijd alles al vernieuwd gehad . lagers , computer , borstels , schokdempers , pomp . en sommige zelfs 2x . er werd voor 5 man gewassen daar dus eigenlijk was hij best goedkoop uit door die 10 jaar garantie erbij te nemen .
maar , thuis hadden we een miele die voor 4 1/2 personen waste , en die heeft in 22 jaar alleen een losse schroef gehad die ik zelf heb gefikst .
is maar te bezien hoe je het bekijkt, mijn zus "had" ook een miele en dat komt daar niet meer binnen wegens teveel kosten voor herstelling. Dat ding was iedere maand kapot maar in garantie is dat niks maar daarna was het andere koek €€€€€.....
Hetzelfde kan je stellen met een wagen, als ge tegenslag hebt sta je iedere maand in de garage als is die wagen van een duur merk.
Als een wasmachine 10 of meer jaren draait is het goed geweest en doe je er best niet veel kosten meer aan.
Dat kan dan weer van je technieker afhangen. Miele is niet weigerachtig om tussenkomsten te doen bij toestellen die snel of vaak defect gaan, maar je moet het willen vragen.
Hopelijk valt dit niet onder sluikreclame (verwijder deze zin dan maar), maar op mijn site vind je bij "een beetje techniek" bij "wassen" wat technische uitleg over waarom Miele beter of anders is. Dat is m.i. waardevoller dan "ik had er eentje en die was goed".
hier gaan we de toer op naar het maken van reclame en dat wil ik vermijden. Het "vragen" aan een technieker om "iets" te doen aan een probleem gaat niet op !!! die mensen moeten zelf zeggen dat dienen vlieger niet opgaat !!! en die moeten zelf de kosten dragen van het ganse verhaal !!! Ik heb 8 jaar geleden een nieuwe dure wagen gekocht (wat is duur ?? +40.000€) en stond bijna maandelijks aan de garage van het merk en tot dan geen enkel probleem, tot de garantie periode verliep en dan was het €€€€€€'s betalen. Ik koop ieder 4 jaar een andere wagen en toen waren ze verbaasd dat ik een ander merk heb gekocht rarara.....
Ik wil enkel zeggen dat aan een technieker vertellen dat dat merk en dat het spul niet meer werkt, geen enkele zin heeft.
Nu heb ik een wasmachien van Bosch en die heeft mij na 6 jaren nog nooit in de steek gelaten.
Miele is zoals de rest, en ze hopen dat ze buiten garantie is bij reparatie, en dat is niet enkel bij Miele, je mag er alle merken bij zetten.
Een tip voor de EU wet : alles 5 jaren garantie geven.
--> ik heb al een Wirhpool, Bauknecht, etc gehad van toestellen en je moet gewoon geluk hebben ivm levensduur.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Miele is mi een B-merk. Ik heb al 11 jaar een ASKO (4 personen, 6 wasbeurten / week) zonder een enkele storing, beter dan Miele mi:
- Grotere trommel-inhoud, zeer zuinig in water en energie.
- Koolborstelloos, een inductie motor met een hele lange levensduur
- Zeer weinig trillingen / stil door de aparte bewegende binnenkast op zijn 4 schokbrekers.
- Praktische alle onderdelen zijn van metaal, amper plastic.
- Geen kwetsbare rubberen manchet tussen deurtje en trommel.
Wat het laatste punt betreft: het deurtje zit rechtstreeks op de trommel gemonteerd en beweegt mee met de trommel, daardoor is er geen rubberen manchet nodig die de beweging tussen trommel en kuip moet opvangen. Slimme en unieke constructie!
Naar mijn mening een ondergewaardeerd merk.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Vroeger hadden heel veel wasmachines (ook de goedkoopste Italianen) inductiemotoren. Wanneer/waarom is dat veranderd?
De Zanussi van mijn ouders heeft nog een inductiemotor, is inmiddels 26 en heeft in die tijd 1 tweedehands klok, 1 tweedehands pressostaat en 1 nieuwe klok verbruikt. Tegenwoordig kan je dat wel vergeten, denk ik. Zelfs al zou het loopwerk degelijk zijn, dan nog zijn je koolborstels tussentijds wel een paar keer op.
Ik ken Asko niet, maar de beschrijving klinkt wel alsof zo'n machine nog wel een fatsoenlijke levensduur zal halen.