Hoi Ronald, Asko was ookeen goed merk, ook daarmee tegenwoordig shit, een kennis van mijn is een asko technieker, maar laat ook wel wat doorschemeren dat de reparaties vaak een doffe ellende is. Miele is zeker geen b merk, dan is een indesit zeker een z merk.

Ik heb in mn reparatie kring een klant met een AEG Record, deze machine is al een 40 jaar oud en heeft ook een Asko pricipe.

@ Maarten, heel simpel: deze motoren waren vrij lomp, lage toeren tallen ( max 700)en weinig tractie. Waren synchroon motoren.

Huidige inductie motoren zijn compact, hoogfrequent en werken op hogere toerentallen. Kijk een naar LG, lagering en afdichting is prut, motortechnisch OK met direct drive technologie. Superstil!!!

Tja Asko,

Zijn best leuk machine`s is een keer wat anders om te maken. Ik heb toch echter al een aantal vrij jonge Akso`s gezien met ernstige problemen. Lagers kapot, loopbanden in drogers versleten.

Onderdelen zijn duur en lange levertijden.

Doe mij maar Miele of de oude siemens-bosch of AEG

het nadeel is dat de ervaring met merken niet meer relevant is . dat in de 80's een machine nog erg oud werd van merk x wil nu niks meer zeggen . alles is overgestapt naar andere manieren van productie en diverse onderdelen komen van 1 fabriek af in china.

nu is het wel zo dat de gebruikers van een machine een belangrijk deel zijn van de levensduur van de machine . het overladen van een wasmachine is een snelle levensduurverkorter evenals wassen met agressieve wasmiddelen . ook een scheef staande of wiebelende machine is slechter als het lijkt .

je ziet dat mooi als je van 30 huishoudens de apparatuur onderhoud , waar het ene huishouden er in 9 jaar 4 vaatwassers doorjaagt is het andere huishouden met hetzelfde aantal wasbeurten na 8 jaar pas net aan de 2e machine toe . waar de eerste machine 15 jaar is geworden en een electrisch defect heeft .

het grappige is dat die problemen dan meeverhuizen met bepaalde mensen , een woning waar nooit iets stuk ging heeft er ineens wel veel last van . dan blijkt er een menselijke factor verschoven te zijn . ook als ik dit bekijk met situaties waar ik de historie van 35 jaar apparatuur ken , zijn alle witgoedmachines over de 12 gebruiksjaren gekomen zonder grote defecten of zelfs geen in die tijd.

Alle kapotte onderdelen zijn nu vervangen: lagers, keerring, kruis gemonteerd met kwaliteit 12.8 bouten.

Hij doet het weer prima, geruisloos zoals het hoort. Koolborstels nagekeken, zit nog een centimeter op, kan denk ik nog wel even.

Ik denk dat de machine eenmalig te zwaar belast is geweest door teveel wasgoed, iets om rekening mee te houden in het vervolg.

Kan weer 10 jaar mee!

Proficiat met je doorzettingsvermogen :-)

Eenmalige overbelasting gaat zelden roulementen kapot maken; een as verbuigen, dat kan daardoor wel. Defecte roulementen komen meestal voor uit een lekkende dichting -> water in de roulementen -> roulementen opgeroest en kapot binnen de 6 maand.

een éénmalige overmatige belasting die de bouten doet afkraken ?? dat geloof je zelf toch niet ??
Bouten die er origineel in gemonteerd zijn doen het perfect en zijn een type die zeker bestand is voor hetgeen ze dienen. Overmatig sterke bouten als vervanger doen de rest kapot gaan, want dat is daar niet voor gemaakt.

Door montage van overmatig sterke bouten, heb je slechts de zwakste schakel weggenomen. Als je de machine dan alsnog weer gaat overbelasten gaan er inderdaad andere dingen stuk die op dat moment de zwakste schakel vormen. De totale belastbaarheid is echter niet omlaag gegaan, er is immers geen onderlinge beïnvloeding. Lijkt me dus een legitieme oplossing.

@ tune: "een éénmalige overmatige belasting die de bouten doet afkraken ?? dat geloof je zelf toch niet ??"

Wellicht niet in een keer maar een 4.6 kwaliteitbout is eerder vermoeid dan 8.8 of 12.8 kwaliteit.

Ik heb al gezegt dat er ik meer op zal letten dat de machine niet meer overbeladen word. Persoonlijk heb ik liever geen afbrekende bouten die soms heel moeilijk te verwijderen zijn. Geef me dan maar een kapot lager.

Breekt het schroefdraad in het kruis: dan is het inderdaad gelijk einde verhaal. (alhoewel: helicoil!) Hij was nu nog reparabel. Was het het kruis dat gebroken was dan was ik er waarschijnlijk wel eerder achter gekomen dat de reparatie niet lonend was en was ik er helemaal niet aan begonnen.

@ tune: je zou schrikken hoe vaak bouten, aanhechtingspunten en dergelijke afbreken. Als je ondergedimensioneerde bouten gebruikt of de koppen te hard aandraait in 't fabriek of je ontwerp zorgt voor een ongelijkmatige krachtverdeling...
Vergeet niet dat budget en winstmarge voor witgoedontwerpers tegenwoordig véél belangrijker zijn dan degelijkheid. Als het met een plastic pinnetje kan gaan ze geen bout steken.