Ik lees veel over dat men problemen heeft met slecht koelen of ijsvorming vanwege slecht sluitende deurrubbers. Maar als je deurrubbers nog in goede staat zijn wanneer vervang je ze dan?
Hoe controleer je of ze nog genoeg magnetisch zijn?

Je vervangt ze als ze niet goed meer sluiten of gescheurd zijn (waardoor de wellicht nog wel goed sluiten, maar er zich allemaal vuil in ophoopt).

De deur wordt doorgaans dicht gehouden door het magnetisme van het rubber. Als de deur goed sluit, is er niks loos.

dat is goed te testen met een stuk papier , dit mag niet zo langs de deurrand te halen zijn , dan staat deze open .

iets wat vaker wordt vergeten is vooral bij lage koelkasten , dat door het hangen op de deur de deur verzakt en open gaat staan aan de bovenkant , dit is vaak bij te stellen aan het scharnier.

Deurrubbers raken niet op vanwege afnemend magnetisme maar vanwege scheurvorming. Vervang rubbers van oudere kasten niet zonder dringende reden, want door de strengere milieu-vereisten bevatten nieuwe rubbers minder weekmakers en ze zijn daardoor kwetsbaar.

Goede ervaringen met vervangingsrubbers op maat had ik met de firma DSU in Uden. Voor de huishoudelijke markt is het overigens niet interessant: Een magnetisch rubberframe kost zomaar EUR 50 tot 100.

?? Ik heb vragen gezien die meer elektronica gerelateerd zijn, die een slotje hebben gekregen.

@Biggles87
Heb @mijn home een inbouwkoelkast staan die niet goed sluit, en waarin de temperatuur soms oploopt/warm is zonder echte reden, behalve dat de deur vanzelf iets los gaat en waar de koelcompressor bijna altijd van draait

Na het lezen van dit (nutteloze topic) heb ik mijn koelkast maar ff geinspecteerd waarna bleek dat de deur aan de bovenkant niet goed sluit (inbouwkoelkast)

Misschien niet helemaal CO gerelateerd maar wel energiebesparend topic, en dat is wel CO gerelateerd....