Ik denk dat de meeste mensen dit ook daadwerkelijk gaan gebruiken als er ook een mogelijkheid is om met dit systeem een voorraad bij te houden. Door dan een vinkje te plaatsen bij een component staat hij als "te koop" geregristeerd en is hij voor anderen te vinden.

Prima trouwens die ideeën om de wiki te gebruiken voor dit doel, maar bedenk wel dat mijn doel van deze wiki in principe het ontwikkelen van een dergelijk systeem is, niet het vormen van het systeem zelf.

Ik kan daarom niet garanderen dat deze wiki "tot in de eeuwigheid" online blijft in haar huidige vorm (al zal ik me daar voorlopig wel voor inspannen). Als tussenoplossing lijkt het me verder prima, en mocht hij (gepland) offline gaan dan zal ik dat tijdig aankondigen.

--edit: stiekem is het natuurlijk wel handig als de wiki in de tussentijd gebruikt wordt, dat levert meteen een mooie hoeveelheid testdata op.

[Bericht gewijzigd door Bert M op (13%)]

Ik zal morgen een lijstje maken en op die wiki zetten.

Ben al bezig aan het systeem... :P

Ga je het volledig zelf ontwikkelen, of ga je dat met ons delen? ;)

Het stelt nog niet veel voor na 1 uurtje werk:
http://devcube.nl/co/

Ik ga toch een apart login-systeem maken, en dan een dump van de CO-gebruikers in de database zetten zodat er geen problemen zijn met verkeerde gebruikersnamen. Nog even bedenken hoe....

Op 3 juli 2011 23:03:15 schreef pientertje:
Ik denk dat de meeste mensen dit ook daadwerkelijk gaan gebruiken als er ook een mogelijkheid is om met dit systeem een voorraad bij te houden. Door dan een vinkje te plaatsen bij een component staat hij als "te koop" geregristeerd en is hij voor anderen te vinden.

Precies, er moet voor je zelf ook een voordeel aan zitten. Ik ga niet honderden velden invullen voor iemand die te lui is om zelf een weerstandtje bij dickbest te kopen.

Ook niet als je op die zelfde manier bij een ander een onderdeel kan krijgen waarvoor je "te lui" bent om het bij Dick Best te kopen (of Dick het gewoon niet in assortiment heeft...)?

Zeg je nu dat je alleen componenten kunt kopen als je er ook componenten aanbied?:P

Maar als dick het niet in het assortument heeft ga ik naar Farnell. Voor obsolute componenten is er natuurlijk Ebay. Het moet gek zijn als het bij een van die twee niet te vinden is.

Nee, dat is m.i. absoluut geen eis.

Maar dat is wel het idee waaronder dit systeem kan functioneren: het heeft alleen nut als een aardig deel van de componenten-vragers ook componenten aanbiedt. Anders kan je net zo goed Marktplaats gebruiken.

Het gaat niet om de koop/verkoop van componenten, maar het gebruikmaken van andermans verzameling aan overbodige componenten, tegen een redelijke vergoeding. Daarbij hoort (moreel) dan ook dat je je eigen overbodige componenten beschikbaar stelt.

Ik bedoelde mijn voorgaande post dus ook niet in de sfeer van "als je dit doet, dan mag je dat", maar "als je dit doet, dan houd je het systeem in stand".

[Bericht gewijzigd door Bert M op (14%)]

Misschien nog iets om te vermelden in de database : postcode / provincie verkoper.
Het gebeurt me wel eens dat ik dringend op zoek ben naar iets (vooral in het weekend). Dan vind ik het prettig om in de omgeving iets te kunnen vinden. Het kost dan een belletje / mailtje om het een en ander af te spreken en langs te komen om het af te halen. Toegegeven, qua kosten is het vaak goedkoper om het met de post toe te laten sturen, maar duurt vaak iets langer (overboeken en dan op laten sturen).

Voor een database dacht ik aan het volgende als basis, waarbij een uitbreidingsmogelijkheid zit ingebakken :
1) Een tabel met users en de nodige gegevens daarvan, zoals NAW-gegevens (en ophalen / verzenden mogelijk is).
2) Tabel met componentsoort-ID's (klasse) en bijbehorende namen
2a) Tabellen met sub-klassen voor componenten (uController => AVR, PIC, Motorola, etc. Of weerstanden, => weerstand, potmeter, etc)
2b) Tussentabellen met eigenschappen :
- Tabel met behuizingen (SOT23, TO3, etc)
- Tabel met eenheden (Volt, Ampere, Watt, Farad, Henry, etc)
- Tabel met groottes voor conversie (uV, mV, V, etc)
2c) Diverse tabellen per componentsoort (op ID) en de specs ervan
3) Voorraadtabel, waarbij UserID, ComponentID en grootte voorraad vermeld staat.

Alles onder 2) kan op verzoek aangemaakt / uitgebreid worden. En dat de indelingen worden gehanteerd die je ook bij webshops ziet.

Verder is het misschien ook handig om de eis te stellen dat een voorraad van een user binnen een bepaalde tijd ge-update dient te worden (3 maand ?). De reden : opschonen van database. Is er niet binnen een bepaalde tijd een update uitgevoerd of ingelogd, dan verwijderen uit database.

Je kunt ook de database je een mail laten stureen naar een maand ofzo waardoor je je atvertentie kunt verlengen.

Voor mij hoeft een systeem waar je je eigen stock + diegene die je wilt verkopen/ruilen/... in beheert niet, ik ga het enkel gebruiken als ruil/verkoop systeem. Want anders ga ik veel te veel werk hebben, en ga ik meer aan het 'updaten' zijn dan daadwerkelelijk hobbyen... :')

Dat is juist het mooie, als jet niet als eigen stock wil gebruiken vul je gewoon alleen de dingen in die je wilt verkopen.

Ik heb zoals gezegd even een lijstje online gezet. Persoonlijk vond ik dit een beetje omslachtig, ik moest de tabel met html maken, nu ken ik dat wel een beetje maar het is toch lastig. Copy/pasten uit word werkte niet...

http://dev.urandom.nl/wiki/index.php/Leime

Als je nu op de hoofdpagina zoekt naar "287 Ohm" krijg je dus alle namen die het thuis hebben liggen.

(dit is dus even als test al mag je deze items evt. wel van me kopen :P)

@Leime:
Ik vind dat best interessant. Maar het zoeken van onderdelen wordt een beetje moeilijker. Je moet alle users langsgaan om dat ene onderdeeltje op te zoeken.
Of,... ook een lijst met alle users die een dergelijke pagina hebben. Vervolgens dient iedereen de onderdelen via een vast afgesproken formaat zijn Wiki-pagina te vullen.
Dan een programma om thuis een soort scan te maken van alle wiki-pagina's en in een database te plempen. Het maken van een eigen database-update kost tijd. (Ik weet dat iets dergelijks op een netwerk van een universiteit werd gebruikt, ruim 10 jaar terug, waardoor studenten konden zien wat / waar geshared werd op PC's)

Als je nu zoekt op 287 Ohm krijg je gewoon alle pagina's waar weerstanden van 287 Ohm op staan. Als die pagina's de naam hebben van de user dan krijg je dus een lijst met alle users die één of meerdere weerstanden van 287 Ohm hebben liggen. Probeer maar eens ;).

[Bericht gewijzigd door leime op (15%)]

Tsja, er zit volgens mij nog wel een nadeeltje aan : het zoeken op ranges. Zou je alles lokaal op je PC inlezen naar een database, dan is het zoeken op ranges misschien wel mogelijk... Het is dan wel belangrijk dat er dan een standaard formaat / indeling wordt gebruikt voor het beschrijven van de componenten bij het opmaken van een lijstje.

En dat is nu net waarom we een ander systeem moeten vinden dan de Wiki, op langere termijn ;)

Prima initiatief.
Maar let op dat het geen waterhoofd wordt omdat er allerlei mensen allerlei wensen hebben.

De doelstelling is m.i. duidelijk: een overzicht van componenten van CO'ers die ze over hebben en te koop/ruil aanbieden.

Mijn ervaring in de administratieve software is: eerst een inventarisatie van de gewenste functionaliteit opstellen en aan de hand daarvan de zgn Must haves te bepalen, de rest voorlopig als wens.
Must haves zijn die zaken die minimaal noodzakelijk zijn om het geheel levensvatbaar te maken.
Ik heb al heel wat slimme dingen hier voorbij zien komen en ik vind het loffelijk dat er al voorbeelden zijn gemaakt. Niets dan hulde.

Ik zou daarom het volgende willen voorstellen:
Laat iedereen fijn een tijdje aangeven wat het systeem minimaal zou moeten kunnen doen en wat als fijn extraatje wordt gezien. Niet teveel op details inzoomen, die komen later wel.
Na, zeg een week, een voorstel maken van de functionaliteit die er in ieder geval in zal komen. Maak het vooral niet te groot.
Als daar voldoende animo voor is....verder met ontwikkelen.

Vindt het ook een uitstekend initiatief, maar ben bang dat het onderhoud ook veel werkuren vergt.

Daarom ben ik er nog steeds voor om er een DONATION-JAR bij te zetten
voor het onderhoud en of de makers.
Geeft tevens een beetje motivatie om alles soepel werkend te houden.
En vindt het vooral eerlijk!

Hoop echt dat dit idee op een of andere manier er in-ge-impementeert kan worden!

Gaa het systeem zeker ook gebruiken omdat ik ook 50% van mijn onderdelen wel wil doneren/verkopen aan behoeftigen.

We kunnen misschien ook gebruik maken van de google app engine. Gratis hosting van google in de 'cloud'. Maar ik weet niet of het dataverbruik binnen 1GB per maand blijft.

Agree @ donation jar.

Mijn speeltje tot dusverre (focus ligt hierbij op data doorzoeken i.p.v. een compleet systeem!): http://dev.urandom.nl/test/

Als we nu allemaal een systeem gaan maken doe ik ook wel mee...

Het leuke aan die google app engine is dat je gewoon in python kan proggen. Een taal die voor velen waarschijnlijk makkelijker te onderhouden is dan PHP.