Dboy
Vragen stellen, Ookal weet je het antwoord!
Mensenn
Ik heb mijn TA2024 binnen gekregen,
deze heb ik aangesloten op een 12V lood accu (zit nu op 11,54V)
de input heb ik aangesloten zoals het hoort,
de accu ook
de speaker ook!
Als ik de accu aan zet, gaan de speakers helemaal uit hun conus staan 
lijkt me niet zo goed voor de speaker en de TA2024?
wat kan het probleem zijn?
Edit:
Links:
De speaker krijg 3,41~3,47 mah
en als ik me niet vergis 5,3 Ohm
en 0.36 Volt
Rechts:
De speaker krijgt 1,92V
voor de rest geeft de multimeter 1 aan...
Als je alles hebt aangesloten zoals het hoort (wat je zelf zegt) dan is je versterker kapot. Anders zou alles het wel gedaan hebben....
Dus óf je hebt iets verkeerd aangesloten, óf je versterker is kapot.
Je haalt overigens allemaal kreten door elkaar, de ene speaker krijgt een getal in de eenheid van capaciteit (mAh), de andere een spanning.
Kun je eens een tekening / schema maken van hoe je het hebt aangesloten. Een mooie scherpe foto helpt ook altijd. Dan kunnen wij je uitleggen hoe en waar je moet meten. Vermeld tevens wat de bron van je audio signaal is.
Zoals het nu is zal ik als ik jou was er maar eventjes geen spanning meer op zetten. De kans dat je speakers kapot gaan is zo bijna 100%.
Dboy
ik heb er al 4 speakers doorheen gebrand...
en er zit geen signaal op.. dat is het rare juist..
ik weet hoe ik het aansluit, en dat is allemaal ok,
ik heb er niet een te hoge spanning op gezet of wat dan ook.
ik heb hem zelfs nog nieteens met signaal getest!
schema?
heb je dat nodig? t is gewoon allemaal aangesloten zoals het op de site staat, ik heb al meerdere radio's gemaakt, die het allemaal perfect deden, qua aansluiten weet ik het goed.
ik heb wel gezien dat 1 van de 2 "rode" bussen die erop zitten het niet meer doet, geld overigens ok voor de 2 zwarte busjes..
het is maar 1 kant die een de versterker eruit popt.
vandaar dat ik ook door had gemeten dat de rechter kant meer V krijgt..
klein is fijn
Moderator
Op 4 juli 2011 17:27:47 schreef Dboy:
Als ik de accu aan zet, gaan de speakers helemaal uit hun conus staan
Dat klink als DC op de uitgang, en daar gaan je speakers inderdaad van stuk.
Ik heb mijn TA2024 binnen gekregen,
deze heb ik aangesloten op een 12V lood accu (zit nu op 11,54V
TA2024 is alleen maar de chip die erin zit. Over welke versterker praten we hier?
Dboy
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
ik heb wel gezien dat 1 van de 2 "rode" bussen die erop zitten het niet meer doet, geld overigens ok voor de 2 zwarte busjes..
Wat is volgens jouw er aan kapot dan ?
Dboy
de multimeter geeft bij de een nog weerstand en bij de andere niet..
ik heb geen idee wat het is, qua printplaten ben ik niet zo'n ster;)
moet ik wat door meten?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Accu niet verkeerd-om aangesloten geweest?
En waarschijnlijk heb je geen zekering gebruikt? (Anders was de schade beperkt gebleven)
Dboy
Nee, ik heb inderdaad geen zekering gebruikt,
accu is ook nooit verkeerd om aangesloten geweest en meestal gebruik ik een boormachine accu, van 10V..
wat voor busjes praat je over?
Heb je het over de onderdelen op het printplaatje?
Als dat los zit , moet je die eerst weer vastsolderen.
Dboy
Heb alles al een keer na gesoldeerd, zit niet los,
op de foto zie je 2 compartimenten, 1 van de 2 doet volgens mijn meetkunsten niks meer..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Luidsprekers zijn toch wel gescheiden?
Als de - van de linker en rechter speaker aan elkaar zit, ploft de boel uit elkaar... (Zijn BTL eindtrappen)
Dboy
hoe bedoel je?
de linker speaker gaat + op + en - op -
de rechter speaker gaat t zelfde
|LU+|LU-|RU-|RU+|
|LS+|LS-|RS-|RS+|
die rode bussen zijn condensatoren. die zijn niet ohms door te meten.
een lege condensator zou een lage weerstand geven die oploopt naar mate hij vol loopt.
zo kloppen die speaker aansluitingen
[Bericht gewijzigd door timberleek op (11%)]
Dboy
de ene verder opgeladen als de andere.
het kan wel zijn dat er een niet goed is, maar ohms doormeten is niet de manier
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Daarbij meet je in de schakeling zelf. Waarschijnlijk is het TA2024 ic kapot en dus einde oefening. Dit soort versterkers zijn niet zo robuust als de TDA20xx serie die tegen praktisch alles beveiligd zijn.
Dboy
dat hoeft niet
als een chip kapot gaat kan er van alles gebeuren. de ene uitgang kan heel wat anders doen als de andere
dat zou kunnen, maar het zou ook kunnen dat de hele chip het niet meer doet, maar dat de ene eindtrap nog goed is (en dus gewoon niks doet omdat hij niks binnen krijgt, maar van het andere kanaal de eindtrap ook helemaal kapot is). maar over de binnenkant van een ic is alleen maar te speculeren. voor de buitenwereld is hij gewoon kapot. er zitten zo verschrikkelijk veel onderdelen in. je kan niet zomaar even zeggen, dat dingetje is kapot.
en ook al zou je dat kunnen zeggen, dan zou je er nog niks aan kunnen doen...
Dboy
1 uitgang doet het nog normaal, teminste, dat denk ik zo,
hij kan alle tonen nog weer geven, zonder gekraak, of dat de speaker raar gaat doen.
repareren word het zowiezo niet..
Roland van Leusden
repareren word het zowiezo niet..
Ebay Item number: 250823577107 voor 5$ een nieuwe chip incl verzenden.
of Item number: 330540491318 $8,50 voor 2 incl verzenden.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (19%)]
Arco
Special Member
De hele boel compleet kost maar 11 euro... http://www.kistradio.nl/winkel/ta2024-versterker-2x15watt4ohm-standard…
Dboy
jep, daar heb ik hem ook vandaan;)
was toen 15 incl verzending
mja, k ga er natuurlijk niet nogeen bestellen als hij nog te maken is, daarom begin ik ook een nieuw topic.
maar als hij niet te maken is, bestel ik er gewoon nog 1tje