Onze espressomachine ging vorige week niet meer aan en nadat ik het aan knopje had vervangen deed hij het weer, nu wou hij niet meer uit en nadat ik de stekker eruit had getrokken en terug ingestoken brandden alleen de onderste lampjes bij selftest en ging hij niet meer aan.
Het bord met de knopjes heeft een m74hc4094b ic en is met een 11-polige flatcable aangesloten op het mainboard, het ic werd behoorlijk warm en dus denk ik dat het ic om zeep is.
Ik wil geen nieuw bord kopen want een nieuwe kost ongeveer 45 euro.
Dit is niet mijn foto maar die van een ander als voorbeeld, de mijne is precies dezelfde met partnummer: 5232110000.
Vervang het ic eens.
(PS: Ik heb er nog een liggen maar wel in SMD.)
[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (45%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als dat ding behoorlijk warm wordt kan het ook de voeding zijn. Ik zou eerst daar eens naar kijken. Op pin 16 moet je 5V meten, kijk vooral naar de rimpelspanning. Als er een elco lek of defect is dan krijgt dat ding te veel spanning en gaat defect maar ook kan er te veel stroom door je aan/uit schakelaar lopen, en die was ook defect.
Het is een 8-stage shift-and-store bus register, heen ding wat vermogen verwerkt.
Als het IC defect gegaan is door een andere oorzaak, wat wel realistisch is, zo kwetsbaar zijn die 4094's volgens mij niet, dan mol je de nieuwe ook weer.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (39%)]
Voltage heb ik gecheckt is 4.998 V dus is wel goed alleen heb ik geen fijne (de)soldeerbout voor handen om het ic eruit te halen. ik weet ook niet waar je het ic kunt kopen (zonder conrad). Aan uit schakelaar is een simpel drukknopje dat direct aan het ic zit aangesloten. het mainboard doet de selftest dus het mainboard is ok.
ik heb er een gevonden voor 23.54€
http://shop.dts-online24.de/product_info.php/info/p45615_SCHEDA-COMAND…
[Bericht gewijzigd door Wout Smeets op (43%)]
Bedankt voor de tips. ik was op het mainboard aan het kijken en ik zag een pic 18f452 als processor en een 4pins print connector waar "pc" stond zou dit uit te lezen en herprogrameerbaar zijn?
heeft iemand een idee welke voedingsspanning ik moet aanleggen op de + aansluiting van de programmeerconnector, want ik heb gisteravond ondervonden dat de interne voedingsspanningen aan het lichtnet gekoppeld zijn omdat de triacs niet via optocouplers gescheiden zijn.
En hoe zal deze uit te lezen zijn, want ik heb hoogstens ervaring met het schrijven van progjes voor lpt projectjes
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als het IC (de PIC) stuk is, heb je kans dat hij ook niet uit te lezen is... Voor 23,54 kan je niet al teveel gaan prutsen lijkt me.