Ik heb zelf een oude printer gesloopt en daar zaten 2 stappenmotoren in. Deze heb ik gebruikt om een robot arm aan te sturen. De arm heb ik van lego gemaakt (werkt makkelijk en snel). Het is alleen jammer dat 1 motortje ondanks de kleine overbrenging erg zwak is. Ik kan de robot nu met een aangepaste joypad aansturen. Ik ben alleen nog van plan om de robot via de PC in C aan te sturen.
De stappenmotorsturing in elektuur heb ik ook eens bekeken, maar ik vond hem erg lastig en heb ik niet gebruikt. Als je weet welke pulzen de motoren moeten krijgen (zie http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_step1.htm), kun je deze ook met een PIC programmer of in een FPGA programmeren. Of dat IC gebruiken wat eerder gepost werd. Wel moet je in alle gevalen de signalen versterken denk ik. Ook al is de spanning dan wel hoog genoeg. Een FPGA kan maar enkele mA leveren op de uitgangen. Dus moet je versterken om de benodigde stroom door de spoelen te sturen.
Joeri de Man
LED there be light
als je lammellen hebt, dat 's ochtends je lamellen open draaien als je wakker moet worden, dan krijg je de zon in je gezicht.
Dat met die lamellen, ik ben zelf bezig met me rolgordijn, alleen heeft de locale electro boer de ULN5408 niet meer en sampelen gaat ook niet meer, wie weet waar je deze nog kan halen ??
Is ook een vet idee!
Maja ik wordt altijd al voor 9en wakker dus dat heb ik niet echt nodug...
De robot arm lijkt me echt vet strak. Er was zo'n reclame dan zie je zo'n robot armpje van zo'n 30cm hoog (een proffesionele dan) die een koffiekopje aan het roeren is. Zag er zo vet uit.
Zoiets wil ik ook maken. En dan dat ik hem met een soort van keypad of joystick aan kan sturen.
Een 16f84a µC kan 20mA aan op in en uitgangen bij maximaal 6V. Daar MOET toch een driver op de 1 of andere manier mee aan te sturen? Heeft er niemand een schema van zo'n driver?
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
als de motor niet te veel stroom trekt kan het met een
ULN 2803 kun je twee op aansluiten
v motor
|
_____ |
a---| /|----/\/\/\/\/\----+
b---| //|----\/\/\/\/\/--+ |
-|// |---------|------|-+
-|/ |---------|------+
~~~~~ |
v motor
ULN2803
a b |o1 o2 o3 o4
0 0 | 1 1 0 0
1 0 | 0 1 1 0
1 1 | 0 0 1 1
0 1 | 1 0 0 1
uitgang 1 op ingang 3
uitgang 2 op ingang 4
Hier heb ik m'n ULN5804 vandaan, ze hebben ook nog andere drivers
http://www.futurlec.com/ICSFOthers.shtml
alleen heeft de locale electro boer de ULN5408 niet meer
Heb je nou om de ULN5408 of de ULN5804?? (zal wel type fout zijn denk ik)
PaWoN
Trouwens, teslaman.. is het unipolaire of een bipoliare motor? Hoeveel draadjes komen eruit? Belangrijk mbt driver die je gebruikt.
PaWoN
Ik heb ook nog enkele stappenmotors maar ken er weinig van. (1 keer mee gewerkt in een labo)
Enkele simpele vragen:
Is het juist dat een stappenmotor veel koppel heeft bij lage toeren? Het is dus beter van hem traag te laten stappen dan om een grotere reductie (kleinere versnelling) te maken dacht ik.
Ik zou een arm willen maken die draait met een servo en op en neer gaat met een stappenmotor. Nu vroeg ik mij af hoe ik ervoor zorg dat die arm op een bepaalde hoogte blijft. Kan het geen kwaad om iets licht op te heffen en dan de arm in de lucht te houden door de stappenmotor onder spanning te zetten? Hier zal wel een serieuze reductie met tandwielen voor gemaakt worden denk ik.
Het is inederdaad zo, dat als je een stappenmotor heel snel laat draaien, hij een kleiner koppel krijgt. Maar (uit eigen ervaring) krijg je meer koppel met een tandwielreductie en sneldraaiende motor dan met een langzaamlopende motor.
Je moet trouwens wel zorgen dat je de max. voedingsspanning gebruikt waarvoor de motor gemaakt is, dat scheelt echt heel vele in het koppel.
Ook heb je verschillende aandrijf-modi, singel phase, 2 phase, half step enz. daar hangt het koppel ook vanaf. (bij 2phase, 2 spoelen tegleijk bekrachtigd, meer koppel).
het is geen probleem om de stappenmotor onder spanning te laten, om zo de arm in de lucht te houden. (je kan er dan echt heeeel moeilijk beweging in krijgen)
PaWoN
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Op 15 juni 2004 00:39:06 schreef PaWoN:
Het is inederdaad zo, dat als je een stappenmotor heel snel laat draaien, hij een kleiner koppel krijgt. Maar (uit eigen ervaring) krijg je meer koppel met een tandwielreductie en sneldraaiende motor dan met een langzaamlopende motor.
Eigen ervaring uh ? is nogal logisch dat je koppel groter is met een tandwielreductie... dan bij een langzaamlopende motor, dat kan je zelf afleiden uit zijn datasheet
Op 9 juni 2004 22:10:20 schreef ·°*teslaman*°·:
Hallo beste mensen!Ik heb hier nog een mooie stappenmotor uit een scanner liggen. Die ligt al vrij lang in mijn la maar ik heb pas een artikel over stappen motoren gelezen in de elektuur en heb eens gemeten. Het blijkt dus om een unipolaire stappen motor te gaan.
Dat maakt verder allemaal niet zoveel uit. Want wie kan me nou vertellen wat ik er eigenlijk mee kan? Wat voor andere dingen kun je er nou mee doen dan met een gewone motor? Ik kan er op internet een hoop over vinden maar geen leuke projecten ofzo. Is er iemand die voor mij een leuk simpel projectje met een stappenmotor heeft voor een beginner in dit onderwerp?
Alvast bedankt!
Greetz Jeroen
Unipolair dus...
Ik vraag me nu af of ik met hardeschijf motoren een arm uit 3 delen van 5cm tot de assen omhoog kan houden. Ik krijg morgen nog een kappotte hardeschijf van een vriend dan heb ik al 3 motoren. Ik denk dat ik de hd motoren wel als laatste 2 assen kan gebruiken.
Ik vraag me alleen af of het wel stappen motoren zijn... Het lijkt me logish van wel. Alleen ik zie maar 3 aansluitingen met allemaal tussen elkaar 30Ohm weerstand. Iemand die weet wat dat betekend? Ik zal er wel een foto van maken dan laat ik het jullie wel zien.
Ik zou die wel prachtig in een arm kunnen verwerken. Hij is namelijk vrij plat en rondom heb je 3 schroefgaatjes om mee te bevestigen aan de onderste arm en in het midden de as met weer drie schroefgaatjes om mee te bevestigen aan de volgende arm. Ik vraag me alleen af of die motoren sterk genoeg zijn om een hele arm omhoog te houden, laat staan te kunnen bewegen.
hallo wie kan mij helpen aan een schema om van 2 stappen motors een draaibaar satsysteem temaken voor vertikaal horizontaal draaienin stappen met up en down toets
arno
je kan alles opblazen, als je het maar goed doet
Hallo aller eerst sorry dat ik zon redelijk oud topic omhoog kick maar ik wou geen nieuwe open omdat deze redelijk aansluit op mijn vraag
Ik heb ook laatst een scanner gesloopt daar zat ook een flinke stappemotor in, hoe kan ik dat ding makkelijk aan sturen volgens een niet al te moeilijk schema het liefst niet via de computer(ben ik niet zo erg goed in)
dit staat op de stappemotor: 1.8 DEG/STEP 4.1 ohm en hij heeft 4 draadjes.
Dat idee van Evil Aedolon met die ldr is wel leuk, vedere uitleg? voor de rest heb ik helemaal geen ervaring met stappemotoren
Arnold
Ik wet het is al een tijdje geleden dat deze topic nog gebruikt is gewest, maar het heft geen zin om niuewe te openen.
Ik heb een vragske.
ik moet een CNC-mill met een stapenmotor van 1.7V en 4.7A maken.
Ik heb al schema en zo voor motoren van 5V of boven en onder de 2A, maar weet iemand mss wat ik aan zon schema moet veranderen of toevoegen om mijn motor derme te kunen bedinen.
de meste die hierover iets wetten zullen wel wetten over welke schema ik het heb. hier is er een oude schem van
http://www.geocities.com/iecmaster/myprojects/myprj_stepper_info.html
maar der is ook een niuewere schema op www.electuur.nl van 5/2004
ik zou het echt warderen als iemand me verdeer kon helpen hierme.