Voor een sensor wil ik een stuk printplaat vergulden om de corrosiebestendigheid te verhogen.

Ik weet zeker dat Conrad dat vroeger had, maar ik kan het nergens meer vinden. Ook een google-zoektocht levert eigenlijk niets op. Weet iemand waar ik vloeistof voor goud- of eventueel zilverbaden kan krijgen ?

Ik ben het laatst eens in een hobbyshop tegengekomen, om sieraden te vergulden.

Neen , dat is rhodium ...
die kits die electrolytisch 'vergulden' leggen eigenlijk een laag rhodium.

Vloeistof om echt te vergulden ga je niet vinden.
Twee redenen

1) Goud diffundeert in koper. Je moet eerst vernikkelen.
Nikkel is een vervelend spul.. dat corrodeert als de pest met als gevolg slechte aanhechting van goud.

2) de vloeistof waarmee verguld wordt is zeer giftig ( Goudcyanide... ) Tijdens processing ontstaat er waterstofcyanide. Inademen is dodelijk... ( dat spul wordt in gaskamers gebruikt.. )

Nu, leg eens uit waarom je denkt dat 'goud' beter gaat werken tegen corrosie...
Corrisie bij sensoren in vochtige omgevingen is 1 probleem. het andere probleem is dat er prut op groeit en zo de sensor blokkeert.
goud werkt niet ( goudstaven in zeewater groeien ook vol koraal... )

je hebt iets nodig wat groei stopt. iets met Ionisch zilver in bijvoorbeeld.

Leg eens uit wat voor sensor het is en wat je gaat doen.

En dan heb je nog electrolytische processen ook. je kan een goudlaag zo afvreten in een paar seconden.
Daartegen helpt alleen een sensor maken die op wisselspanning draait.
eendert welke DC voltage die tussen de electrodes staat gaat electrolyse veroorzaken.

Naar mijn weten is goud een edelmetaal en als zodanig nauwelijks onderhavig aan corrosie. Vandaar ook dat contacten van printplaten worden verguld.

De sensor "voelt" inderdaad met (periodiek ook nog) een wisselspanning, elektrolyse wordt zo geminimaliseerd.

Ik weet dat vergulden een gevaarlijk proces is, inderdaad er komt blauwzuur bij vrij. Dat zou natuurlijk heel goed de reden kunnen zijn dat Conrad het niet meer voert.

Het dient om vochtigheid van grond in de gaten te houden.

Maar mijn vraag was nou juist eenvoudig ;)...

Niet met een print willen doen, een paar RVS pennen is een stuk simpeler.

@Sine, kun jij gedachten lezen ? Ik zit net naar rvs draadeind te kijken ;)

Je kunt ook het hele idee van weerstand meten overboord gooien, en een capacitieve meting doen. Dan kun je de printplaat gewoon lakken, en komt het koper dus nooit in aanraking met de vochtige bodem. RVS pennen gaan ook rotten door mineralen in de bodem. De enige elektroden die ik ken die echt corrosiebestendig zijn, hebben een toplaag van platinum.

Maar toch, het moet mogelijk zijn, want je kunt PCBs ook met goldflash finish krijgen. Het lijkt me sterk dat dat elektrolytisch gedaan wordt, want dan zouden ze met elk spoortje contact moeten maken.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (23%)]

Ik ga voor de RVS, de huispubers hier liepen laatst ook al met de peroxide 30%, misschien slim om niet nog meer troep in huis te halen ;)
Bedankt allemaal.

Op 17 juli 2011 21:55:32 schreef SparkyGSX:
Je kunt ook het hele idee van weerstand meten overboord gooien, en een capacitieve meting doen. Dan kun je de printplaat gewoon lakken, en komt het koper dus nooit in aanraking met de vochtige bodem. RVS pennen gaan ook rotten door mineralen in de bodem. De enige elektroden die ik ken die echt corrosiebestendig zijn, hebben een toplaag van platinum.

Maar toch, het moet mogelijk zijn, want je kunt PCBs ook met goldflash finish krijgen. Het lijkt me sterk dat dat elektrolytisch gedaan wordt, want dan zouden ze met elk spoortje contact moeten maken.

hard goud wel ja...
al eens zo een edge connector van een print bekeken ?
daar ligt een kortsluitstructuur op. na plating wordt die er af gefreesd.

Goldflash is iets anders. dat is ENIG of ENEPIG.
Electroless nickel immersion gold. dat is een ionische uitwisseling.
enepig zit nog een laag palladium tussen.

Met grafietstiften gaat het ook, als je voor de weerstand corrigeert.....
Ze zijn alleen breekbaar,

RVS pennen gaan ook rotten door mineralen in de bodem.

RVS kan makkelijk, maar neem dan wel 316 , dat wordt vooral gebruikt in de chemie en onder invloed van het zeeklimaat.
316 heeft een veel hogere corrosiebestendigheid dan het veel gebruikte 304.

Op 17 juli 2011 18:31:17 schreef free_electron:
Neen , dat is rhodium ...
die kits die electrolytisch 'vergulden' leggen eigenlijk een laag rhodium.

Vloeistof om echt te vergulden ga je niet vinden.
Twee redenen

1) Goud diffundeert in koper. Je moet eerst vernikkelen.
Nikkel is een vervelend spul.. dat corrodeert als de pest met als gevolg slechte aanhechting van goud.

2) de vloeistof waarmee verguld wordt is zeer giftig ( Goudcyanide... ) Tijdens processing ontstaat er waterstofcyanide. Inademen is dodelijk... ( dat spul wordt in gaskamers gebruikt.. )

Dan vraag ik mij toch sterk af wat er dan in de potjes met 24-karaats goud electrolyt zit.. Het is cyanide en uiteraard met passende waarschuwingen. Jaar of 2 geleden bij hobbyklok gekocht. Daarnaast, rhodium is ongeveer 10x zo duur als goud.

De tweede reden om het niet meer te verkopen zou ook de enige geldige reden zijn. Dat ze het niet verkopen omdat er diffusie plaatsvind bij verkeerd gebruik is natuurlijk lariekoek.

http://www.metakem.com/

Op 18 juli 2011 18:43:15 schreef Kareltje:
[...] 316 heeft een veel hogere corrosiebestendigheid dan het veel gebruikte 304.

Wij gebruikten in biologische vloeistoffen (z.g.n. Ringeroplossingen) zelfs 321.

Op 17 juli 2011 20:04:27 schreef gradtje:
Het dient om vochtigheid van grond in de gaten te houden.

Ik doe het hier al jaren met een paar stukken RVS-plaat. Die zien er nog steeds gezond uit.
Wat wel een probleem vormt, is de temperatuurgevoeligheid van zo'n systeem. Ik zou zelfs durven stellen dat de temperatuur net zoveel invloed heeft als de vochtigheid van de bodem.