Ik heb een Philips 16CT2216 uit de jaren 80.
Het probleem is dat er uit de luidspreker naast gewoon geluid ook een soort 'irrrrr' geluid te horen is.

Weet iemand wat dit is en hoe ik het kan oplossen?

Dat ie een heel bekende klacht van HEEEL lang geleden.
De trimmers van de MF deel moeten afgesteld worden.
Helaas weet ik dus echt niet meer welke, hij staat in principe net naast zijn frequentie.
Er is hier dus echt wel iemand die het positie nummer nog weet.
Ik heb die toestellen al te lang niet meer gezien.

Ik heb ook het probleem met deze tv, dat bij het zappen naar een andere zender het volgende gebeurt:

1.Beeld rolt
2.Beeld even zwart-wit
3.Kleur, alles in orde

Dit gebeuren neemt maar 1 of 2 seconden in beslag.

Hoe los ik dit op?

AFT spoeltje bijstellen. In combinatie met je geluidsprobleem klinkt dit alsof je de hele MF voorzichtig een beetje bij moet trimmen. Van het CTX-chassis zijn op eserviceinfo of elektrotanya wel documentaties te vinden.

Waar bevindt zich dit spoeltje?

De positienummers van de AFT-kringen zitten op positie 5157 en 5158.
Voor het geluid heb je nog de kringen 5151 en 5153.
De overige MF-kringen zijn 5122; 5127; 5133; 5138 en 5139.

Zou voorzichtig beginnen met de 5157 en 5158.

Afregelen met een keramisch trimsleuteltje of een goed passend plastic schroevendraaier. Denk eraan: kleine stukjes en terug naar dezelfde positie als het resultaat er niet op vooruit gaat wordt.

Als je dit hebt gedaan weet je weer wat een fantastische uitvinding het SAW-filter geweest is.

Het geluid is terug in orde.

Maar het beeld is erger geworden nadat ik 5157 en 5158 heb bijgetrimd.
Ik heb deze terug naar ongeveer dezelfde positie teruggedraaid.

Ik heb een filmpje gemaakt van het beeld als er gezapt wordt:
http://www.youtube.com/watch?v=_qKaRZncbMU

Het gaat om de grijze storing tussen de zenders, niet de balken op het beeld, die zijn van de camera.

Klopt, heb je de zenders ook opnieuw opgezocht en opnieuw gestored?? Als MF goed is afgeregeld lockt hij direct weer na opnieuw zoeken van zender.

zenders opzoeken? hoe moet dat?, bij mij stonden ze zonder iets op dezelfde plaats.

en wat kan ik nog meer doen bij deze tv voor het rollen tijdens het zappen?

Het toetsje met de >>| indrukken om te zoeken. Het open en gesloten ruitje zijn om het geheugen te openen en te sluiten.

Rollen bij zappen kan je oplossen door de vsync potmeter een tikje te geven. Philips gebruikte daar dit symbool voor:

------------
|   |   \/   |
|            |
|------------|
|  ___       |
|   |  \  /  |
 ------------

ik heb geen originele AB meer van Philips, wel een universele van Medion.

edit: potmeter 3413 dus, zal straks na het eten eens kijken.

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (30%)]

Daar is geen A/B voor nodig, functies zitten op het toestel.

Groetjes Hans.

ok, weet iemand ook hoe ik de tv aan de buitenkant reinig? deze tv heeft namelijk heel lang op zolder gestaan.

ik heb dus op de knop >>| gedrukt, dan komt er een groene streep in het beeld, als ik dan op + of - druk, krijg ik meer of minder sneeuw te zien. hoe slaag ik de zenders op? het beeld begint te haperen en te rollen als ik het laat staan.

Met een doekje met glassex laat zo'n toestel zich prima reinigen. Rollen als de zender gevonden is kan er trouwens ook op wijzen dat de AFT er nog een heel klein beetje naaststaat. Dan deze bijstellen en nog een keer de zender zoeken.

Volgorde voor het zenderzoeken, ruitje met open kant indrukken, positie kiezen, zenderzoek toets indrukken en als een zender is gevonden gaat de display knipperen en daarna het dichte ruitje indrukken om vast te leggen. Zoekbalk heeft 3 kleuren, VHF laag is rood, VHF hoog is groen en UHF is geel.

Nog even een extra opmerking, bij het openen van het geheugen, ruitje open, gaat ook het display knipperen en bij het zoeken gaat het display uit tot de zender is gevonden en dan verschijnt weer het knipperende display.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (26%)]

Blijven de zenders goed staan als de stekker uit getrokken is.

de zenders heb ik net goed gezet.

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (10%)]

Dat hangt van de conditie van het back-up batterijtje af. Ik meen dat hier een 1.2 volt enkele ni-cad cel in zit.

Groetjes Hans.

Bijna alle problemen zijn opgelost.

Nog een klein probleem, als de tv een paar uur uit heeft gestaan(stekker er nog in) zijn er een paar zenders weg, bv. 1 staat er nog, maar 2 staat net naast de zender(sneeuw beeld).

De zenders zitten allemaal in VHF hoog.

Wat kan ik hier aan doen?

ik meen dat er een afwijking zat in sommige tunercircuits , heb je de mf niet te strak afgesteld waardoor de afc niet goed werkt ? dat kan wel op de ene zender problemen geven maar de andere niet.

als de accu niet meer 1,2v is maar eerder 0,8v willen de hoge zenders eerder uit het geheugen vallen als de lage heb ik vaker gemerkt .

aan de MF ben ik niet geweest, ik heb alleen de AFT wat bijgesteld.

Ik zal straks dus de batterij eens meten

edit: weet iemand de gegevens van de batterij? positienummer is 1777

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op (24%)]

Dat zal een 2 cell (2,4V) nicad zijn. De capaciteit van de originele is zo rond de 90mAh.
Te vervangen door bijv. deze

De spanning over de batterij is 2,5V, dus die is nog goed.

En als hij een paar uur uitstaat?

ik heb deze meting gedaan als hij een nacht heeft uitgestaan(stekker eruit).