ik heb windows 7 op mijn pc geprobeerd en vista op mijn laptop.
op geen van beide krijg ik het werkend.
ik denk dat het iets met de driver is maar ik krijg het niet gevonden.
heb je nog tips waar en wat ik op de print kan meten?
ehhm Sjoerd, krijg je hem HELEMAAL niet aan de praat? Dan heb ik een serieus probleem of iemand moet een linux oplossing hebben 
Sjoerd Kreyns
Golden Member
SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Op 19 augustus 2011 20:54:54 schreef High met Henk:
ehhm Sjoerd, ....
Op Windows XP werkt hij prima. Windows7 64 bit gaat niet goed. Wordt wel herkend als HID devide, maar niet in AVR studio.
okeej, das dan dus voor mij een waardloze investering. En heb hem nog niet eens in elkaar gezet.
heb geen XP developper bakken meer. En om nu bij mijn ma een client workstation om te bouwen..
Laten we even eerst een aantal dingen op een rijtje zetten. Zoals in de handleiding vermeld is er een driver verschil tussen XP en Vista. Selecteer dus de juiste.
Dan het Windows7 verhaal, in dit topic is dat al een keer ter sprake gekomen. Ik ga het even terug zoeken. Hieronder de bedoelde posts.
Op 27 juni 2011 15:23:18 schreef pientertje:
doet ie het ook op windows 7 x64? Want ik heb een andere waar geen gesignde drivers voor zijn.
Op 27 juni 2011 15:27:34 schreef significant:
In dit forum wordt daar over gesproken, het zou moeten werken.
Kunnen jullie even duidelijk aangeven welk probleem jullie ondervinden en op welk besturingssysteem? Dan kan ik wat specifieker helpen.
Wat betreft de indicatie LED, de hoort alleen te branden als een AVR gelezen of geflasht wordt. Ik zal asap toevoegen aan de handleidingen.
in windows 7 32bits en vista 32 bits herkent avrstudio 5 de avr-programmer niet.
met de usb hid jumper geinstalleerd kiezen beide windows versies voor een automatische installatie van de driver.
kun je zelf niks aan veranderen.
EDIT
met de jumper verwijdert kan ik de driver wel installeren, ik krijg dan een com3 poort erbij van fabrikant:www.obdev.at
dus dat werkt, maar avrstudio ziet hem nog steeds niet.
Dag Willie, zelf gebruik ik Studio4. Ik weet dat je eventueel de COM-poorten moet aanpassen.
In Studio4 heb je een keuze op welke COM-poort er gezocht wordt, is dat er in 5 ook?
Zoniet, dan moet je de COM poort van 3 verandere naar 1. Dit kan in Windows 7. Ik ga het eerst even hier zelf nazoeken en dan hier opschrijven. Hierbij:
- Rechtermuis (RM) op computer en dan eigenschappen (properties)
- Device manager (wel als administrator runnen)
- Vervolgens RM op de obdev.com COM poort (jouw geval dus nr3)
- Tabblad "Poort instellingen (Port settings)" en vervolgens "Advanced (geavanceerd)".
- Wijzig het nummer naar COM1
- Kijk vervolgens of het werkt met AVR Studio5
Persoonlijk ben ik van mening dat het voorlopig nog beter is gebruik te maken van Studio4. Studio5 is op een andere leest geschoeid en nog in beta. Bovendien biedt het t.o.v. 4 niet dermate veel nieuwe dingen om daarvoor up te graden. Dit is mijn mening, en geen "smoes" om geen support te geven voor Studio5.
Ik ben namelijk van mening dat jullie allemaal een werkend product moeten hebben.
Zal binnenkort een virtual PC Windows 7 met AVR Studio5 in gebruik nemen om zelf een en ander uit te zoeken, zodat ik de handleiding hiermee kan verbeteren.
[Bericht gewijzigd door significant op (49%)]
Hallo Roel,
ik ben al overgestapt op avrstudio 4 en zit nu op mijn vista computer. dat werkt ook niet
de compoort veranderen had ik al geprobeerd,helpt niks.
moet ik de jumper USB HID wel of niet plaatsen?
is er misschien andere software die ik kan proberen?
Dag Willie,
Ik heb slechts de jumper geplaatst van "provide ISP supply", de geen in de buurt van de LED. De overige 2 jumpers heb ik niet geplaatst (dat zijn de jumpers die naast elkaar staan) waaronder dus HID.
Heb je de juiste driver geïnstalleerd (Vista variant)? Eventueel even de driver opnieuw installeren via de hardware manager van Vista (liefst via een remove en dan add driver).
ik heb allereerst de jumpers gezet zoals bij jou het geval is.
dan heb ik de driver van de computer verwijdert en vervolgens de programmer aangesloten.
vista vraagt naar de driver voor AVR-doper, dus het pad ingegeven naar avrdoper-vista en deze installeert netjes en maakt een com3 poort.
vervolgens avrstudio 4 geprobeert, niks.
com poort op com1 gezet en nogmaals geprobeert, niks.
heb ook alle andere compoorten geprobeert, helaas.
er kan toch niks kapot gaan op het printje, wel?
ik heb even naar de usbpoort gekeken met USBlyzer, en alles lijkt me goed.
Connection Status Device connected
Current Configuration 1
Speed Low
Device Address 1
Number Of Open Pipes 2
Device Descriptor AVR-Doper
Offset Field Size Value Description
0 bLength 1 12h
1 bDescriptorType 1 01h Device
2 bcdUSB 2 0110h USB Spec 1.1
4 bDeviceClass 1 02h CDC Control
5 bDeviceSubClass 1 00h
6 bDeviceProtocol 1 00h
7 bMaxPacketSize0 1 08h 8 bytes
8 idVendor 2 16C0h VOTI
10 idProduct 2 05E1h
12 bcdDevice 2 0100h 1.00
14 iManufacturer 1 01h "obdev.at"
15 iProduct 1 02h "AVR-Doper"
16 iSerialNumber 1 03h "avrdoper"
17 bNumConfigurations 1 01h
heb je buiten AVR-studio ook winAVR geinstalleerd? Ik ben pas morgeavond in de gelegenheid dit wat grondiger hier thuis na te zoeken.
Heb je het printje goed gesoldeerd? Geen fouten met componenten gemaakt (m.a.w. weerstanden etc juist), ICs juist geplaatst? Heeft het printje 2 strepen op een zijkant?
Hier zal het wss allemaal niet aanliggen omdat het printje wel wordt herkend op de PC. Nu AVR-studio nog.
[Bericht gewijzigd door significant op (11%)]
Probleem opgelost door gebruik van een andere driver voor Vista (en 7 )
de driver is hier te vinden:
http://www.recursion.jp/avrcdc/lowbulk.html
het gaat om avrcdc_inf.zip
driver gedownload, maar hij installeert automatisch de windhoos drivers. Wil ik de driver updaten laat zinloos dit niet toe.
ik draai zelf zinloos 7 pro in 64 bit versie.
owh en die download link in de readme bij de driver is een virus
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]
ik geloof dat die driver signature enforcement geen virus is, maar ik heb er ook nog nooit resultaat mee geboekt. Het enige wat werkt is bij het opstarten op f8 drukken, en daarna selecteren dat ongesignde drivers geladen mogen worden.
zo gezegd zo gedaan, maar als ik de INF file aanklik zegt hij nog steeds "geen driver info"
als ikd e driver via de device manager up wil daten zegt hij "deze driver is up to date"
KLOTE WINDHOOS!!! 
werkt die doper wel onder linux? Want dan ga ik dat wel proberen.
Hoe graag we dat ook zouden willen, dit is niet de schuld van windhoos. Die firmware communiceert in een modus die officieel niet ondersteund wordt. Free_electron heeft ooit eens een epistel over deze dingen geschreven maar ik kan het niet meer vinden. Iemand anders wel?
het feit dat je dan geen andere driver MAG installeren ligt wel degelijk aan windows. Die ellende begon (hoe toepasselijk) met windhoos ME (Meer Ellende).
ik had destijds een modem om te testen, maar die werd door elke windwos machine als standaard modem gevonden. Hij werkte dan niet. Moest op standaard 28800 modem staan.
Dat lukte prima onder W95, W98, W2000, W NT, maar ME vond toch echt dat het een standaard modem was en overschreef de 28800 drivers zonder enige twijfel..
Windows meent heer en meester over je PC te moeten zijn
vandaag deze AVR programmer ook succesvol onder windows7 32bits geinstalleerd.
een en ander werkt alleen met AVRStudio4, niet met AVRStudio5.
e.e.a. staat in de readme file die bij avrcdc_inf zit.
[Install]
1. Connect AVR-CDC device to the system. Windows launches the
New HardwareWizard.
2. Specify the folder in which "lowcdc.inf" exists, without
connecting to "Windows Update" nor searching automatically.
On Windows 2000, use "avrcdc.inf".
Ignore the warning that the driver is not certified.
3. Check the virtual COM port number in the Ports section of
the Device Manager.
4. Double click "lowcdc.vbs" to switch transfer modes (XP/Vista/7).
[Uninstall]
1. Connect AVR-CDC device.
2. Within the Device Manager window, right click the "Virtual
Communications Port" on the list, and delete the driver.
On Vista, check the box to remove the driver completely,
and skip the step 3.
3. Remove the "avrcdc.inf/lowcdc.inf"-corresponded "oemX.inf/pnf"
pair from the "/windows/inf/" folder. (X is a decimal number)
Search for "AVR-CDC" string in all the oem*.inf files to find
them.
-(even de oude driver handmatig van je systeem verwijderen (met aangesloten avr)en dan de avr loskoppelen, even wachten, daarna weer inpluggen en nu vraagt windows om de driver. nu de dir ingeven waar de driver staat (avrcdc_inf/xpvista7) en er wordt een virtuele com poort aangemaakt.
als het goed is werkt avrstudio 4 nu met de avr-programmer.)
Significant: nogmaals bedankt voor de goede ondersteuning en service!
[Bericht gewijzigd door Willie26 op (46%)]
Op 21 augustus 2011 11:57:22 schreef Willie26:
vandaag deze AVR programmer ook succesvol onder windows7 32bits geinstalleerd.
een en ander werkt alleen met AVRStudio4, niet met AVRStudio5.e.e.a. staat in de readme file die bij avrcdc_inf zit.
[Install]
1. Connect AVR-CDC device to the system. Windows launches the
New HardwareWizard.
2. Specify the folder in which "lowcdc.inf" exists, without
connecting to "Windows Update" nor searching automatically.
On Windows 2000, use "avrcdc.inf".
Ignore the warning that the driver is not certified.
3. Check the virtual COM port number in the Ports section of
the Device Manager.-(even de oude driver handmatig van je systeem verwijderen (met aangesloten avr)en dan de avr loskoppelen, even wachten, daarna weer inpluggen en nu vraagt windows om de driver. nu de dir ingeven waar de driver staat (avrcdc_inf/xpvista7) en er wordt een virtuele com poort aangemaakt.
als het goed is werkt avrstudio 4 nu met de avr-programmer.)Significant: nogmaals bedankt voor de goede ondersteuning en service!
En daar gaat het mis: ik kan niets specificeren: hij rammelt door tot hij een "USB input device" en een "HID-compliant device" vindt. Ik kan windows update stoppen, maar de installatie niet! En daarna drivers updaten lukt ook dus niet..
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (17%)]
Heb je de jumper van de usb-hid op de avr progger wel verwijderd?
gewoon alle 3 de jumpers eraf anders ziet win inderdaad een USB HID device.
er moet een virtuele com-poort aangemaakt worden.
[Bericht gewijzigd door Willie26 op (15%)]
tnx, nu werkt het wel, het waren de jumpers dus.
hij werkt iig in AVR stu 4 idd, zal nog welff kijken naar 5
Mooi om de kracht van dit forum in bovenstaande posts terug te zien. Ik was gisteren helaas niet thuis en daarom kon ik niet reageren.
Volgens mij werkt het bij de meesten van jullie nu zonder problemen? AVR studio5 is voor sommige nog wel een probleem?
Wat betreft de jumpers: 1 jumper kun je zonder problemen plaatsten en dat is de "Provide ISP supply" (de geen bij de LED). De overige 2 zetten de programmer in een andere modus.
Met de ervaringen hier gepost zal ik de handleiding uitbreiden zodat voor een volgende keer e.e.a. zonder problemen gaat. Verder zal ik de bestanden allemaal in 1 zip zetten, vanzelfsprekend gescand op virussen.
Willie in het bijzonder bedankt, ik heb je nog een e-mail gestuurd.
Heeft iedereen tot nu toe en werkend exemplaar, of zijn er nog andere problemen?
AVR studio 5 ziet de programmer wel, maar wil hem upgraden zoals dat bij een STK500 gaat. Dat werkt natuurlijk niet.
dus de enige oplossing is een nieuwe FW in de atmel zetten, dat hij naar buiten praat als een geupgrade STK 500
HmH, heb jij die update uitgevoerd? If so, dan is de meegeleverde AVR niet meer geschikt. Graag hoor ik van je!