Beste heren,
Ik heb twee dezelfde minidisc recorders type MDS-JE530. Eentje heb ik al een paar jaar, en heb er op marktplaats nog een tweede bijgekocht voor een mooie prijs. Een blik in het service menu zegt dat deze pas 1 uur heeft opgenomen en 41 uur heeft afgespeeld (apparaat is toch 13 jaar oud). Het ding werkt ook prima overigens op een klein dingetje na. Het display (VFD) is een stuk donkerder dan van mijn eerste speler. Iemand enig idee of dit nog op te voeren is? De speler is niet veel gebruikt, en het display ziet er niet ingebrand uit. Bij veel spelers staat er permanent No Disc ingebrand in het display, maar bij deze dus niet. Het display lijkt dus niet veel meer uren gemaakt te hebben dan de speler gespeeld heeft. Service manual staat hier: http://elektrotanya.com/?q=showresult&megnev=&megnev2=mds-je530&kategoria=&kat2=all. En op zich heb ik het idee dat de filament spanning van het display rechtstreeks aan de AC voeding hangt via een paar printjes. Als dat zo is zal er wel niet veel meer aangedaan kunnen worden denk ik? Of kan er ergens een drive spanning te laag zijn? Als er iemand ervaring heeft met deze fantastische recorders, dan hoor ik graag
.
Manual: http://www.minidisc.org/manuals/sony_mdsje530_service.pdf
Elco's rond IC310 en IC771.
Ik had de manual ook al in mijn startpost staan... maar ik ergens een fout in de link gemaakt denk ik. Alle elco's vervangen gaat me wat ver, dus ik ben even gaan meten, maar de spanningen zijn allemaal in orde. Wel heb ik een flinke dosis nicotine van het display en de binnenkant van het raampje gehaald, het is daardoor wel wat feller geworden, maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Als ik beide spelers vergelijk dan zie ik de filament draden even fel gloeien (in het donker), dus daar zal het niet in zitten. Misschien is dit display gewoon anders gespec'd.
[ot]
Het blijft me altijd verbazen, als de binnenkant van apparaten er al zo uit zien bij een roker... hoe dan toch de longen van die mensen...
.
[edit]
Link startpost aangepast
Ik heb een andere link gepost omdat Elektrotanya reklame verplicht en maar 2 downloads per dag aan niet leden toelaat.
Je hoeft maar een paar elco's te vervangen, en de helderheid van het display is niet afhankelijk van de helderheid van de gloeidraad. De helderheid wordt puur bepaald door het spanningsverschil tussen anodes en filament. Die hoogspanning wordt bepaald door de elco's, drogen ze uit dan komt er meer rimpel op waardoor de gemiddelde spanning afneemt. En dus het eerste wat je aanpakt.
Nou er zit gewoonweg niet zoveel licht in dit display. Wellicht te verklaren. Bij mij thuis gaat de stroom van mijn apparatuur af en ik vermoed dat bij de vorige eigenaar het apparaat altijd op stand-by heeft gestaan. Display is gewoon wat meer versleten dan bij mij. De spanningen kloppen allemaal en zijn rimpelvrij, vergeleken met de andere zijn de spanningen identiek.
Klopt, ik kreeg mijn 530 ook niet beter met vervangen van de elco's
Wat ik wel gedaan heb is het display en het venster aan de binnenkant goed schoongemaakt, dat was bij mij een wereld van verschil!
Yep. En als het apparaat met de knop wordt uitgezet wordt de gloeispanning en segmentspanning gewoon erop gehouden. Lekker zuinig ook
.
Mocht je hem ooit weg willen doen... 
Ik zet altijd de knop op de achterkant uit, omdat ik hem niet veel gebruik maar wel veel leuke MDs heb en soms wil afspelen.
Tegenwoordig zitten erop veel aparaten een slaapstand voeding die alleen het control IC een spanning geeft zodat je hem weer aan kunt zetten.
Nog VEEL erger waren de philips 900 serie versterkers, die blijven gewoon kompleet aan incl. warme eindtrap als je hem in standby zet met de AB.
Op 27 augustus 2011 20:21:48 schreef Antoine:
Knop op de achterkant?
Ik zie net dat ik de 510 heb, en die heeft een netschakelaar achterop, de 530 niet helaas.
Op 27 augustus 2011 19:50:17 schreef Antoine:
Nou er zit gewoonweg niet zoveel licht in dit display. Wellicht te verklaren. Bij mij thuis gaat de stroom van mijn apparatuur af en ik vermoed dat bij de vorige eigenaar het apparaat altijd op stand-by heeft gestaan. Display is gewoon wat meer versleten dan bij mij. De spanningen kloppen allemaal en zijn rimpelvrij, vergeleken met de andere zijn de spanningen identiek.
Ah helaas, dat is idd slijtage. Ik heb hetzelfde met een receiver die altijd op dezelfde twee kanalen staat. Zet ik deze een keer op een ander kanaal dan is dat aan de tekst in twee verschillende helderheden merkbaar.
Dat is het probleem toch niet, heel veel spelers als deze hebben "No Disc" in het display "ingebrand" staan. Dat is bij deze niet het geval. Het is gewoon een paar tikken donkerder dan de andere. Verder lijkt de speler goed te werken gelukkig