Als je de rem los haalt, blijft hij dan ergens op het raam staan als je de wissers uit zet?

Waar ik een beetje mee zit is het volgende: je gaf antwoord op mijn vraag dat als je de wisser schakelaar korte tijd bedient en je de schakelaar weer uitzet voordat de wissers weer terug zijn dat de motor zelf doordraait tot aan de parkeerstand. Nu lijkt het mij zo dat op het moment je de schakelaar bedient de rem losgaat en de wissers in beweging komen. Dan moet je een relais nemen die ook gestuurd wordt door de puls van de interval en waarmee je klem 31b en 31 schakelt. Dat zou dan gewoon parallel kunnen. Dus het relais verbreekt tijdens de puls het contact tussen 31b en 31.

Edit: in het schema wordt dat al standaard gedaan door de interval schakelaar...

Theo - Als ik hem uit zet heb ik constant de rem.

nee de rem heb je alleen als de ruitewissermotor in zijn ruststand staat met de wisserschakelaar op uit(over ongeveer 20graden verdaaiing vd sleepcontact schijf , ook de constante voeding is dan uitgeschakeld door de sleepcontactschijf )
in deze stand mag er ook geen voeding op de motor gezet worden omdat je dan kortsluiting hebt

blijft het schema van Bleu Sky over met die verstanden dat de RWschakelaar aan moet staan in de langzaamste stand

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag nog eens alles goed na gelezen en wat testen gedaan.
De testen bestonden uit:

Test A.
01. 31b verbonden met 31 (Is gewoon de originele schakelaar op uit stand)
02. Korte puls gegeven met kabel 54d (is rechtstreeks van het sleutel contact)naar kabel 54.
Met korte puls gebeurt er niets.
03. Als men de draden langer tegen elkaar houd, draait de motor de eerste 3 seconde zeer langzaam; en draait dan normaal door tot hij stopt.
Tijdens dat langzaam draaien zakt de voltage naar 4 volt, en heeft een stroom van 17 Amp.
Na 2x proberen slaat de automaat die ik er tussen heb gezet af.

Test B.
01. De kabel 31b losgemaakt.
02. Met 31b een korte puls gegeven op kabel 54d (is rechtstreeks van het sleutel contact)
03. Dan snel terug contact maken met kabel 31 (is massa en rem)
Als men deze stappen blijft herhalen werkt de interval, en het stroomverbruik is ook normaal.
(Belangrijk is wel dat men na de puls direct naar 31 gaat, anders start hij bij de 2de puls niet meer)

Hoe word nu alles aangesloten voor interval bedrijf:
- Kabel 31b aan 53M.
- Schakelaar 31b aan 53S (is gesloten contact)
- Kabel 54d aan 30/31 (is puls contact)

Aansluitingen voor normaalbedrijf:
- Kabel 54d aan schakelaar 54d

Dus alles werkt nu zo als het moet.

Toch moet ik nog iedereen extra danken voor het mee denken.

Door alles nog een keer door te lezen, en de informatie te toetsen in praktijk, heb ik nu een werkende interval schakeling.

Ik ga ook nog een tekening maken van deze schakeling.
Maar dat zal nog enkele dagen duren.

Gr. Theo

Op 24 augustus 2011 22:23:42 schreef Shiptronic:
vlg. mij moet je 31B onderbreken, en daar tussen de HELLA monteren, 53M aan de kant van de motor, 53S aan de kant van de schakelaar.

Het relais is door Hella al ingebouwd. 53S is de NC, 53M is de COM en 30/31 voeding/massa , afhankelijk of het massa of voeding gstuurd is.

Dit zou gewoon moeten werken.

volgens mij stond dit hier al >:)

Hallo Shiptronic,

Ja dat klopt, nu het klaar is begrijp ik de werking.
Ik staarde me blind op de rem.

Gisteren alles getest, vandaag alles aangesloten.

Het werk uitstekend.

Bedankt.

Gr. Theo

Mooi dat het werkt !!!