testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
pas een kennis gesproken die vroeg of ik wist wat het kon zijn als windows al sinds installatie supertraag was . na wat doorvragen bleek er eerst windows me opgestaan te hebben , toen vroeg ik is het nog een witte pckast , ja zegt ze ! bleek het nog een pc prive computer te zijn waar manlief even windows 7 op had gezet . ja dat loopt op een 10 jaar oude pIII 512mb natuurlijk niet !
overigens ken ik het bedrijf wat de pc's voor de aldi assembleert , en het zijn pas interesante pc's als ze in 1 dag allemaal weg zijn . staan er na een week nog steeds pc's dan is de prijs / configuratie niet aantrekkelijk voor veel mensen .
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Maar dan doe je een naar mijn idee erg gevaarlijke aanname: dat mensen die een PC bij de Aldi kopen, zelfstandig een goed oordeel kunnen vormen over de prijs/prestatie verhouding ervan.
Ja... Waarom zou dat niet zijn?
Maar dit is wel heel erg offtopic, waar al een paar keer voor gewaarschuwd is. Laatste poging dan maar (en dit is bij het start van het topic al zo besloten).
Drie misdadigers zitten in een Amerikaanse dodencel te wachten tot ze aan de beurt zijn om te sterven op de elektrische stoel. Het zijn een Hollander, een Duitser en een Belg.
Als de executie begint, wordt de Hollander als eerste op de stoel gezet. Er wordt hem gevraagd of hij nog een laatste wens heeft. "Nee" antwoord de Hollander, schiet maar op dan is het gebeurd. De beul schakelt de stroom in en... er gebeurt niets. Nu is het in Amerika de gewoonte dat de gevangene vrij is als de executie mislukt, dus de Hollander verlaat gelukkig de zaal.
Daarna is de Duitser aan de beurt. Heb je nog een wens, vraagt de beul. Nee, zegt de Duitser, geluk heb ik nooit gehad dus schiet maar op. Okay, zegt de beul en zet de schakelaar om en... weer gebeurt er niets. Ook de Duitser mag dolgelukkig de zaal verlaten.
Nu is de Belg aan de beurt. Heb jij nog een laatste wens, zegt de beul tegen de gevangene. Nee, zegt de Belg, want ik heb toch nooit geluk gehad, maar weet u, die stekker daar in de hoek zit niet in het stopcontact...
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Aardedraad is groen-geel, net als die strepen in het logo van ADO den Haag. Beetje flauw maar misschien kan er iemand om lachen.
EDIT@timberleek hieronder: Ik doe ook niet bepaald aan voetbal, maar bekijk de avatar van nulzeventig 's 
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op (30%)]
Niekski
Een rommelig bureau is het teken van een genie.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Niekski, dat moet ie m.i. aan de geel-groene vragen... In dat zelfde kader:
The green-yellow wire asks the brown wire: why so happy? -- I feel (a)live!
The blue wire asks the black wire: why so stiff? -- I've just been switched on!
Niekski
Een rommelig bureau is het teken van een genie.
@ rew, klopt natuurlijk, maar in een grap moet je niet te moeilijk doen.
Electron asks his best friend proton; "are you sure?"
"yea, I'm positive"
Lucky Luke
Die datasheet heeft 2 pagina's
, en is ook niet de enige fake datasheet. Zie de elektronicahumorpagina op mijn homepage.
http://home.deds.nl/~elektronica/images/datasheetbuis.html
http://home.deds.nl/~elektronica/images/fakeatmega.pdf (de fake atmega's van sparkfun.) Zit een heel verhaal achter. Link verwijst naar het begin.
http://home.deds.nl/~elektronica/images/datasheetbuis.html
Wie er nog meer heeft, ik houd me aanbevolen.
TECH SUPPORT
A guy rings tech support to report that his computer is faulty.
Tech: What's the problem?
User: There is smoke coming out of the power supply.
Tech: You'll need a new power supply.
User: No, I don't! I just need to change the startup files
Tech: Sir, the power supply is faulty. You need to replace it.
User: No way! Someone told me that I just had to change the system startup files to fix the problem!
All I need is for you to tell me the right command.
For the next ten minutes, in spite of the technician's efforts to explain the problem and its solution, the customer adamantly insisted that he was right. So, in frustration, the technician responded.
Tech: I'm sorry. We don't normally tell our customers this, but there's an undocumented DOS command that will fix the problem.
User: I knew it!
Tech: Just add the line "LOAD NOSMOKE.COM" at the end of the CONFIG.SYS file and everything should work fine. Let me know how it goes.
About ten minutes later, the technician received a call back from the customer.
User: It didn't work. The power supply is still smoking.
Tech: Well, what version of DOS are you using?
User: MS-DOS 6.22.
Tech: Well, that's your problem. That version of DOS doesn't come with NOSMOKE. Contact Microsoft and ask them for a patch.
Let me know how it all works out.
When nearly an hour had passed, the phone rang again.
User: I need a new power supply.
Tech: How did you come to that conclusion?
User: Well, I called Microsoft and told the technician what you said, and he started asking questions about the make of the power supply.
Tech: What did he tell you?
User: He said my power supply isn't compatible with NOSMOKE.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nu snap ik het eindelijk, maar dat verklaart ook waarom een spoel een weerstand vormt voor AC. Zo'n sinus komt in de knoop met zijn eigen golfjes patroon. Die zijn niet gelijk dus hij wordt uitgerekt of in elkaar geduwd. Zeg maar zoiets als een bout met een fijne draad in een moer met grove draad draaien. Alleen als de golflengte van de spoel gelijk is aan die van de sinus, dan past het wel. Eigenlijk heel logisch. DC heeft daar geen last van, dat buigt gewoon mee.
Verdraaid, ik ben echt verkeerd voorgelicht terwijl het dus eigenlijk heel simpel is.
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 26 augustus 2011 15:15:48 schreef fred101:
DC heeft daar geen last van, dat buigt gewoon mee.
DC gaat niet door de windingen, die duikt recht door het gat in het midden (althans, bij een luchtspoel, die met een kern moet ik nog even over nadenken).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Simpel, een spoel met kern kan verzadigen, dat is het bewijs dat DC middendoor gaat. Er is gewoon geen ruimte meer voor de DC en de boel raakt verstopt. Jochem, je bent een genie.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat de DC stroom door de windingen gaat, lag natuurlijk voor de hand. Ik ben het alleen niet helemaal eens met de stelling van Fred101; als de spoel verzadigd, veranderd er helemaal niets voor een DC stroom. Zeggen dat er geen ruimte meer is kan ook een verkeerd beeld schetsen; als de spoel verzadigd, kan een AC stroom er ook gemakkelijker doorheen.
Het lijkt me een grotere uitdaging om duidelijk uit te leggen hoe het zit met faseverschuiving tussen de spanning en stroom bij spoelen en condensatoren.
EDIT: oeps, we raken weer een beetje off-topic. sorry Henri...
Iets dat gewoon waar is, maar wat ik wel erg grappig vind:
Stel je een afstemkring voor met spoel en condensator. Denk maar aan een mooie duidelijk herkenbare luchtcondensator en een flinke spoel.
Dit stel heeft een bepaalde resonantiefrequentie en een daarbij behorende resonantiegolflengte.
Nu maak je een nieuwe kring, precies als de eerste maar in alle richtingen vergroot met een factor n.
Dus de spoel heeft evenveel windingen, maar is n maal zo lang, breed en hoog, en gewikkeld van n maal zo dikke buis. De zelfinductie verandert dus.
En de condensator heeft evenveel platen, maar die zijn n maal zo lang, breed en dik, en staan ook n maal zo ver uit elkaar. Ook de capaciteit verandert.
Voor de zekerheid maken we de verbindingsdraden ook n maal zo dik, en ook alle andere maten (afstand tot elkaar, et cetera) schalen we zo mee. Alle parasitaire (met een S; komt van paraSiet) grootheden veranderen dus ook.
Wat blijkt nu voor de nieuwe resonantiegolflengte?
Ook die is precies n maal zo lang geworden.
fred101
Golden Member
SparkyGSX, in dit topic moet je mijn stelling niet echt serieus nemen, het was maar een grapje.
Nooit bij stil gestaan FET inderdaad grappig.
Wist je dat :
Nieuw onderzoek door de KEMA :
Elektronica werkt op ROOK!
Als het rook er uit is, werkt het niet meer namelijk..
Anoniem
Op 20 augustus 2011 06:27:55 schreef nulzeventig:
[...]
Nou stagebegeleiders kunnen er ook wat van. Toen ik stage liep bij een PC winkel stond ik bij de technische dienst, dus ik moest ook systemen assembleren.Als je bij een balie systemen moet aannemen of klanten met andere technische zaken moet helpen dan moet je wel eens je lach inhouden. Zo kwam er ook een oude meneer langs (sorry mede CO'ers) met een super zware tower. Wat was dat ding zwaar zeg
Ik: "Goede middag meneer wat kan ik voor u doen."
Hij: "Hij doet het helemaal niet meer, kunt u er naar kijken (man helemaal paniekerig)"
Ik: "Heeft misschien enig idee hoe oud uw systeem is?"
Hij: "Ongeveer 9 jaar"
Ik: "Het lijkt mij beter meneer als u een nieuwe systeem aanschaft, meestal heeft het geen zin om aan oude machines te sleutelen"
Hij: "Maar ik heb al 9 jaar ... 9 jaar geleden bij de Aldi gekocht"Het duurde echt een tijdje voordat ik kon praten omdat ik mijn lach moest inhouden, wie koopt er nou een pc bij de Aldi? Uiteindelijk toch ingenomen, mijn begeleider kwam niet meer bij van het lachen.
Wel dat is nu net géén humor.
Zomaariemand op smalende en minachtende manier achter zijn rug uitlachen. Een echte professional zal dat niet gauw doen. Het is meer de zielige reactie van een beginner met beperkte capaciteiten die meent omdat hij al 1 week ervaring heeft dat hijzelf alle wijsheid in pacht heeft en alle anderen dommerikken zijn.
Ik besef dat fanatieke gamers echt zoeken naar de meest performante machines en combinaties en dat sommige PC winkels goudgeld verdienen aan deze manie.. Maar daarom is iemand die minder zware eisen stelt aan een pc nog geen zielig achterlijk mannetje, waar eens hoofdschuddend mee gelachen moet worden..
Het is zelfs zeer verstandig om niet de "Concorde" te nemen om van Rotterdam naar den haag te vliegen.
Voor mensen die minder zware toepassingen gebruiken, wat internetten, e-mail, office is een Aldi PC zelfs een heel goede keus. Ook al is het niet de meest performante PC op de markt.
Wat valt er nu eigenlijk te lachen?
Trouwens "oude meneren" zoals ik er zelf een ben,hebben vaak heel wat meer kennis van zaken dan sommige jonge blaaskaken.
En dat rijmt nog ook.