Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

free_electron

Silicon Member

Op 12 september 2011 22:00:03 schreef Henry S.:
[...]
voor mij is zo'n kruimel een exoot.

1 persoon tegen 500 industriele bedrijven die die transistoren in massa gebruiken...

sorry, you lost.

Mijn punt is dat dergelijke transistoren voor de hobbyist misschien exoten zijn, maar ze zijn dat allesbehalve in de industrie.

Een voorbeeld : pak zo een Ipad tablet , trek die uit elkaar.. ik kan je zo aanreiken dat al die componenten die daar in zitten door jouw als 'exoten' zullen bestempeld worden.. nochthans zijn er tal van bedrijven die die dingen in massa moeten produceren.

doe hetzelfde met eendert welke LCD tv , dvd speler , smartphone .

De exoten zijn de dingen die niemand nog op grote schaal gebruikt. (zoals balonnekes met schroot erin)

Digikey , mouser en consoorten leveren materiaal voor productie.

farnell en co leveren materiaal voor reparatie... daar vind je dus de echte exoten ( zoals een TMS9000 cpu of een 74F926 die al 20 jaar uit productie zijn )

Dat is het vertrekpunt voor mijn stellingen 1,2 en 3... exotisch materiaal is materiaal wat uit massaproductie is , obsolete is of end-of-life. kijk naar de reeks transistoren je had vanalles van BC107 tot Bcxxx.
hoeveel schieten er nog over ? 547 557 517 847 857 en misschien de 550 560 ( alhoewel die ook al 'exotisch' beginnen worden ) al de rest ? zo konden evengoed uit unobtainium gemaakt zijn. ze zijn 'passe' , 'verleden tijd'. der zijn betere, goedkopere in kleinere verpakking. die ijn nu 'courante componenten'. een bc107 was 40 jaar gelden courant, een bc337 20 jaar geleden , en binnen 20 jaar is ook een bc547 een 'exoot'.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Taal wordt gebruikt om te communiceren. Als je binnen een school of een bepaald bedrijf bent en blijft kan je bepaalde termen DEFINIEREN. Dan geef je een bepaalde formele omschrijving en is voor iedereen (binnen die school of dat bedrijf) duidelijk wat met dat woord bedoeld wordt.

Kom je buiten je opleiding, bedrijf of hobbygroepje dan zou het kunnen dat een andere groep mensen een iets andere definitie van een woord hanteert.

Kennelijk hanteren FE en Henry andere definities van het woord "exoot".

Ik vind het door Henry geposte torretje een exoot. Waarom? Omdat ie in een voor mij rare behuizing zit.

Volgens FE z'n definitie van het woord "exoot" is ie het echter niet: Het ding wordt nog geproduceert.

Heeft het zin om ruzie te maken over wie de betere definitie hanteert? Absoluut niet!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 september 2011 08:10:27 schreef free_electron:
[...] (zoals balonnekes met schroot erin) [................]

Al eens een halfgeleider equivalent van een TWT, een (vermogens) klystron, een vacuüm gauge and so on, gezien? Voor jou exoten, voor anderen niet ;) Ook die techniek heeft niet stil gestaan, er bestaan zelfs VMT's (Velocity Modulated Tube's) met silicium als elektronenbron. Wil je de patenten van Philips en Motorola zien?

Je weet veel en daatvoor wordt je gewaardeerd, maar ik denk dat je te lang afgesloten in je valei zit. Kijk es om je heen, er is nog heel veel ander moois op deze wereld.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_(Internet)
Zo zijn er ook veel leukere dingen met halfgeleiders te doen dan harddisk chippies of waar hij dan ook nu mee bezig is.

maartenbakker

Golden Member

Ik vind de sourcability (hoeveel fabrikanten maken het ding) ook wel bijdragen aan of iets een exoot is. En balonnekes met schroot: prachtig :) NXP heeft pas kort geleden eindelijk een zendtor gemaakt die beter (degelijker) is dan een buis.

@Tidak Ada: Interessant! Maar wat bedoel je met P-dingen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 13 september 2011 12:49:44 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

@MB:

Dan moet je ook weten van de Avalanche Cold Cathodes, halfgeleiders, die ze in 'ballonnekes' proppen en waar ze zelfs geëxperimeteerd hebben in beeldbuizen en vlakke (plasma?)schermen.
Velocity modulation is voor zover ik weet niet in een halfgeleider mogelijk.

Verder worden er momenteel zelfs vacuüm devices in chips mee ontwikkeld.

Maar die schrootballonnekes blijven leuk om mee te spelen ;) , vooral omdat je ook wat ziet. Ik bedoel dab iet die P(okke)-dingen, want die zijn echt schroot.

Overigens: is er nog niemand, die iets over dat weerstandje op de vorige pagina kan vertellen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Weet iemand wat het betekent als er: "(RN)" bij elco's staat geschreven op het schema (in het audiopad van een versterker)?

bv 10uF 25 V (RN)

zinnen met een vraagteken(?) zijn vragen
Tidak Ada

Golden Member

@MB
Die dingen die je in stapels op rommelmarkten tegenkomt en die uit oude TV's schijnen te komen :r

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 13 september 2011 08:10:27 schreef free_electron:
[...]
1 persoon tegen 500 industriele bedrijven die die transistoren in massa gebruiken...

sorry, you lost.

Mijn punt is dat dergelijke transistoren voor de hobbyist misschien exoten zijn, maar ze zijn dat allesbehalve in de industrie.

No you're lost ;)

Je bekijkt de industrie erg van één kant. Elke tak heeft zijn eigen (deels overlappende behoeften), jij gebruikt bijv waarschijnlijk geen IGBT's ;).

Maar goed, het topic gaat al tien pagina's over wat voor veel mensen exoten zijn, laten we het daarbij houden.

Op 13 september 2011 12:43:47 schreef Tidak Ada:
Overigens: is er nog niemand, die iets over dat weerstandje op de vorige pagina kan vertellen?

Wat doet het onder invloed van temperatuursveranderingen?

Op 13 september 2011 17:27:37 schreef Kas2:
Weet iemand wat het betekent als er: "(RN)" bij elco's staat geschreven op het schema (in het audiopad van een versterker)?

bv 10uF 25 V (RN)

Heb je een voorbeeld?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 13 september 2011 17:37:47 schreef Tidak Ada:
@MB
Die dingen die je in stapels op rommelmarjten tegenkomt en dieuit oude TV's schijnen te komen :r

P is zeker geen rommel . zeker als je met een overschot aan iron zit ..
en sommig maakt ook leuk audio . booster diodes voor gelijkrichting ...

expert in percussive maintenance
maartenbakker

Golden Member

Op 13 september 2011 17:37:47 schreef Tidak Ada:
@MB
Die dingen die je in stapels op rommelmarjten tegenkomt en dieuit oude TV's schijnen te komen :r

Van mijn kant geen kwaad woord daarover, ik zit zelf in de oude TV's en bovendien worden er voor slecht verkrijgbare of dure buizen soms mooie vervangers mee gemaakt... ;) Sterker nog, als je een partijtje P-buizen in de kliko wil gooien betaal ik je de verzendkosten wel om dat niet te doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
free_electron

Silicon Member

Op 13 september 2011 18:09:20 schreef Henry S.:
[...]
No you're lost ;)

Je bekijkt de industrie erg van één kant. Elke tak heeft zijn eigen (deels overlappende behoeften), jij gebruikt bijv waarschijnlijk geen IGBT's ;).

je zou verschieten... IGBT's ja hoor.. Al eens van een emitter switched bipolaire transitor gehoord ? Nu vragen er waarschijnlijk 30000 van de 30001 co users : wat voor exotisch ding is dat ? Toch wordt het in massa gebruikt daar waar het van toepassing is. ( en ze worden in massa gemaakt ook )

Mijn punt is dat een product als 'exoot' bestempelen relatief is.

Voor een hobbyist is een mlf3 verpakking met split thermal slug een exoot. Voor iemand die producten in massa produceert is alles wat moeilijk in massa te sourcen is een exoot.

En als je het zonder problemen in de distributie kan sourcen , in massa indien nodig , kan je het niet als 'exoot' bestempelen. Het is pas exotisch als er slechts heel moeilijk aan te geraken is ( gelimiteerd volume , speciale vergunningen etc )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
bjokal

Golden Member

Op 13 september 2011 12:43:47 schreef Tidak Ada:
Overigens: is er nog niemand, die iets over dat weerstandje op de vorige pagina kan vertellen?

Is dat geen induktie-vrije weerstand?
Ik ben ze wel eens tegengekomen in een oude antenneversterker.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Tidak Ada

Golden Member

Heb nog niet gemeten, omdat ik dacht dat de opdruk herkenbaar zou zijn. Het zit in een vermoedelijk beveiligingstrapje in een 4kV hoogspanningsvoeding, die ik aan het reverse engeneeren ben.

Een inductie vrije weerstand zal het op die plaats zeker niet zijn.
3 ASY26's doen niet direct aan hf denken ;)

mijn eerste gedachte was iig een NTC of PTC om een schmittrigger stabiel te houden, maar dat kan volkonmen mis zijn. Ik moet die trap nog helemaal uitvogelen. Kennis omtrent de component kan daarbij helpen

@florik en MB:

Het blijft een feit dat je die in het algemeen nog steeds niet aan de straatstenen kwijt kunt, tenzij per kist, omdat de koper hoopt dat er iets waardevols tussen zit, net zoals bij die bulk enveloppen met postzegels.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nu heb ik ook iets wat ik niet kan vinden, een FET in D-PAK uitvoering. Deze is van On-semi met de opdruk:

820 (on)
48
09NG

(on) is dus duidelijk het ON-semi logo in een cirkel.

Het is geen MUR820. Deze zit op een MSI moederbord in het CPU voedings gedeelte met een ISL6566.
Dit hele spul wordt extreem heet, wat me even een compleet raadsel is hoe dat kan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Heb je er een foto van toevallig?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Nee even niet, dan moet ik die op een of andere manier met een macro stand zien te maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Je kunt hem eventueel ook op de scanner leggen. Beter een geode scan dan een slechte macro

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Of al een redelijke foto van waar de fet zit.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat het inderdaad de door jou gevonden NTD4809N is, de G erachter zou een afkorting voor het type behuizing kunnen zijn.

Inderdaad een veelgemaakte fout om datumcode en typenummer doorelkaar te halen, ik was er hier op het eerste gezicht ook ingetrapt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Amai kan dat kleine ding 58A schakelen :o hehe Applications: CPU Power Delivery.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Op 14 september 2011 00:04:52 schreef maartenbakker:
de G erachter zou een afkorting voor het type behuizing kunnen zijn.

In dit geval zegt de datasheet:

Y = Year
WW = Work Week
4809N = Device Code
G = Pb-Free Package

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik had een klein voordeeltje: Ik had gisteren net een (laptop) moederbord naar de fetjes zitten afspeuren, en was diverse 44xx mosfets tegen gekomen (of er ook 48xx tussenzaten weet ik even niet meer). Maar goed, dat mosfet nummers met een 4 konden beginnen zat er bij mij vers in.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten