Op 12 september 2011 22:00:03 schreef Henry S.:
[...]
voor mij is zo'n kruimel een exoot.
1 persoon tegen 500 industriele bedrijven die die transistoren in massa gebruiken...
sorry, you lost.
Mijn punt is dat dergelijke transistoren voor de hobbyist misschien exoten zijn, maar ze zijn dat allesbehalve in de industrie.
Een voorbeeld : pak zo een Ipad tablet , trek die uit elkaar.. ik kan je zo aanreiken dat al die componenten die daar in zitten door jouw als 'exoten' zullen bestempeld worden.. nochthans zijn er tal van bedrijven die die dingen in massa moeten produceren.
doe hetzelfde met eendert welke LCD tv , dvd speler , smartphone .
De exoten zijn de dingen die niemand nog op grote schaal gebruikt. (zoals balonnekes met schroot erin)
Digikey , mouser en consoorten leveren materiaal voor productie.
farnell en co leveren materiaal voor reparatie... daar vind je dus de echte exoten ( zoals een TMS9000 cpu of een 74F926 die al 20 jaar uit productie zijn )
Dat is het vertrekpunt voor mijn stellingen 1,2 en 3... exotisch materiaal is materiaal wat uit massaproductie is , obsolete is of end-of-life. kijk naar de reeks transistoren je had vanalles van BC107 tot Bcxxx.
hoeveel schieten er nog over ? 547 557 517 847 857 en misschien de 550 560 ( alhoewel die ook al 'exotisch' beginnen worden ) al de rest ? zo konden evengoed uit unobtainium gemaakt zijn. ze zijn 'passe' , 'verleden tijd'. der zijn betere, goedkopere in kleinere verpakking. die ijn nu 'courante componenten'. een bc107 was 40 jaar gelden courant, een bc337 20 jaar geleden , en binnen 20 jaar is ook een bc547 een 'exoot'.