Waarom noemt niemand dat T1 (BC108 1) in verzadiging is?
De transistoren lijken mij goed.

Nieuw schema.
Ik hoop dat het zo kan kloppen (De faseverschuiving lijkt toch al goed te zijn). Nu wordt T1 ingesteld via de emitter weerstand van T2, wat ik vrij eigenaardig vind. Ik heb het meermaals gecontroleerd en het blijkt te kloppen.
Het terugkoppelnetwerk heb ik omkaderd. Die C's rond het terugkoppelnetwerk zijn kleine trimcondensatoren precies (kleine bekertjes waar een schroef uitkomt)

(ik heb het gauw met de hand uitgetekend, ging sneller)

http://img687.imageshack.us/img687/7671/wisk006.jpg

Karel

Dàt zou best eens kunnen kloppen. De instelling is nu ook voor gelijkspanning en -stroom mooi gestabiliseerd.

Er loopt nu natuurlijk wel gelijkstroom door de ene helft van de frequentieregelpotmeter. Dat is een nadeel. Bij de uitgangsregelaar zie je dit trouwens ook, en ook weer bij de terugkoppelregelaar; de ontwerper heeft er niet aan gedacht of het kon hem niet schelen.
Tegenwoordig laat men liever geen gelijkstroom door potmeters lopen als dat niet hoeft.

In je schema lijkt het net alsof R3+T2 enerzijds en C3+T3 anderzijds geen verbinding met elkaar hebben.
Het is beter in de toekomst in zulke gevallen twee "T-kruisingen" te tekenen, dan is er geen verwarring mogelijk.
En dikke vette stip eroverheen kan natuurlijk ook, maar wordt minder netjes geacht. :) Oh ja, en liever geen boogjes. Een niet-verbindende kruising gewoon rechtdoor trekken.
Ik zeg dit alleen omdat je verder mooi duidelijk tekent.

Hoe zijn nu je gelijkspanningen op de transistoren?

Ik zal de spanningen nog eens meten :)
Overigens heb ik geen idee wie het ontworpen heeft. Het zou goed kunnen zijn dat mijn nonkel dit zelf ontworpen heeft (Hij was leraar/docent elektronica).

Maar hoe werkt het lampje nu? Als ik het goed versta is het een AGC. Dus Als de stroom te groot wordt zal de weerstand van de gloeidraad toenemen waardoor de stroom weer daalt? Of ligt het anders?

En C8 en C10 is dit gewoon ontkoppeling? Voor de rest is alles duidelijk denk ik :)

Nu de andere 2 toestellen nog nakijken :p Ik heb nog een 300MHz counter gekregen (volledig TTL :o) + een MBLE BEM009 scope ^^

edit:
de spanningen:
T1:
B = 2.41V
E = 1.78V
C = 4.08V

T2:
B = 4.06V
E = 3.44V
C = 10.74V

T3:
B = 10.88V
E = 10.18V
C = 21.9V

Voedingsspanning:
25V

Karel

[Bericht gewijzigd door charel000 op (12%)]

De gelijkstroom door het lampje is nagenoeg constant.
Maar de wisselstroom van de opgewekte sinus loopt er ook doorheen.

Het totale in het lampje ontwikkelde vermogen hangt dus af van de amplitude van de sinus.
Zou het signaal nu te groot dreigen te worden, dan zorgt de toenemende warmteontwikkeling in het lampje ervoor dat zijn weerstand toeneemt, zodat de versterking daalt en het signaal alsnog niet te groot wordt.
Het doel is natuurlijk, de sinus zo min mogelijk te vervormen: de schakeling moet steeds nèt oscilleren, maar niet veel harder.

Reken zelf maar eens uit waarom het vermogen toeneemt als de wisselcomponente in de stroom groter wordt, ondanks dat de gemiddelde stroom hetzelfde blijft. Je kunt daarvoor gerust simpele getallen kiezen.

Overigens zal, als de weerstandswaarde eenmaal groter geworden is, ook dezèlfde effectieve stroom al een groter vermogen betekenen. De regeling werkt dus ietwat progressief. In de praktijk werkt het echter heel goed; je zag het bijna altijd zo gedaan worden.
--

Over de serie- en de paralleltak van de Wienbrug staat natuurlijk een parasitaire capaciteit. Die zouden evengroot moeten zijn om er zo min mogelijk last van te hebben. Door C8 en C10 aan te brengen verhoog je de waarde zoveel, dat de oorspronkelijke verschillen in verhouding onbelangrijk worden ('swamping the wiring capacity').
Ontkoppeling is iets heel anders!

De spanningen lijken nu heel normaal. Maar goed, hij doet het dan ook, dus dat klopt. :)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (18%)]

Op 19 september 2011 18:23:59 schreef Arabel:
Zou het de NL 5132 regelbare RC Toongenerator van Philips (bouwpakket) kunnen zijn?
Hij kan van 20...200.000Hz in 4 stappen.
In deze zit ook een lampje.

PS. ik zoek ook nog het schema van dat ding( trafo is kaduuk)

Ik heb hier het originele schema liggen van de Philips NL6832 RC toongenerator.

20-200kc regelbaar in 4 stappen
3 transistors
Met 6V 50mA lampje

Schema is hetzelfde, die van jou is de opvolger met een afgeschermde trafo en een mooiere afstemknop.

Kan het wel scannen en ergens neerzetten

Zeker,
Ik heb nog geen toonfiets dus misschien een leuk project. :)

Op 5 december 2011 06:59:51 schreef Frederick E. Terman:
Altijd leuk!

Ook voor de zelfbouwers, het ding is qua vervorming beter dan een standaard XR 2206 ontwerp

Evt. verbeteringen:
8* 1% tol C's die aan de keuze switch hangen
lin ipv log stereopot, die hebben een betere gelijkloop
stab 23V supply
end transistor kan een Si in (2N3053/2N1711 ect of TIP/BD

Evt. een 7413 erachter dan heb je behalve een sinus ook blok.

PDF van het schema

http://www.keepandshare.com/doc/3329007/nl6832-pdf-december-5-2011-5-4…

Of een andere download aangeven dan up ik hem daar.

Mail de pdf maar even, we gaan niet registreren voor een download :P Bij andere servers hoef je niet te registreren, maar zit je met een kliertimer...

Ik heb nog zat ruimte en traffic beschikbaar.

OK, verstuurd pdf hangt aan de email

Bedankt, het document staat nu ook hier.