onbegrijpelijk deel van schema Luxman L55A

http://www.uploadarchief.net/files/download/file%20voor%20co.jpg

Ik ben bezig met een revisie van bovengenoemde versterkerk
In het schema wat is afgebeeld komt de uitgang van de speaker via een weerstand van 8K2 op de schakeling.

de weerstand is behoorlijk heet geworden maar is nog wel 8k2
Ik snap de schakeling van de speaker relais niet, dus kan ik ook niet beredeneren hoe die weerstand zo heet kan worden

Wie kan mij op weg helpen?

ps een beter plaatje kan ik niet vinden

Hy ,dit is een beveiligigs schakeling tegen DC en over belasting voor je luidspreker uitgang van je verst.
Er kan ook nog een inschakel vertraging bij aan zitten.
Het feit dat R8k2 warm word duid op een evt defect van Q717,meet ook of er geen DC spanning op de speaker uitgangen staat,deze evt belasten met een weerstand van 4>8Ohm.
Indien er een DC volage te meten is,dan is er een einverst.trap overleden.

Ik heb een schema van de L58A.
De L55A (de versterker waar ik mee bezig ben) is toch anders.
Hier zitten geen fet's in als eindtrap.

overigens ligt er één eindtor uit(2Sc2581), die wel makkelijk is te krijgen (dit in tegenstelling tot de fet's in de L58A).

Heeft iemand een schema van de L55A in zijn bezit en wil die 'm delen met mij?

Het werkingsprincipe: De bipolaire elcoschakeling legt het koude uiteinde van de weerstand van 8k2 aan massa voor wisselspanning, zodat er geen transistoren opengestuurd worden. Zodra de gemiddelde gelijkspanning hoog genoeg wordt om Q717 of Q719 open te sturen, zal de beveiliging ingaan.

Indien de 8k2 weerstand heet is geweest, heeft er een flinke (gelijk)stroom gelopen (klopt ook met de defecte eindtor).

Controleer eventueel de 2 andere weerstanden en de 3 transistoren, en vervang de elco's.

Eindtransistoren vervang ik liefst per paar en inclusief de stuurtorren.

inmiddels met de versterker begonnen.
weerstandjes 8K2 blijken 1K te zijn en zijn niet voor dc protectie, maar is de tegenkoppeling en gaan terug naar de ingang.
Ik had het al eerder gevraagd, maar heeft er iemand een beetje leesbaar schema van de L55A.
Ik ging ervan uit dat de L55A en de L58 zo goed als identiek waren, maar er zit toch wel heel veel verschil in.
Met name de eindtrap is heel anders opgebouwd.
Ik heb een schema betaald gedownload, maar dit is dezelfde puin als op de bekende sites die overal genoemd worden.
Ik hou me aanbevolen. Ik mis overigens ook 6 draaiknoppen van deze versterker.
maar die ga ik waarschijnlijk nooit meer vinden.
hoewel misschien als er iemand deze versterker voor sloop heeft staan,mail me.

http://elektrotanya.com/luxman_l-55a.pdf/download.html

Of is dat wat je al hebt?

[Bericht gewijzigd door part op (21%)]

Behoorlijk leesbaar.

Op 19 oktober 2011 18:51:24 schreef toots:
inmiddels met de versterker begonnen.
weerstandjes 8K2 blijken 1K te zijn en zijn niet voor dc protectie, maar is de tegenkoppeling en gaan terug naar de ingang.

De 1k weerstand zit niet op de uitgang maar aan de emitterweerstanden.

beiden bedankt voor het meedenken.
Dit schema had ik al en heb het gisteravond in mijn naiviteit ook nog eens betaald gedownload.(precies hetzelfde als de link)

Henry is het knooppunt van de emitters niet de uitgang?? (speaker)
En het gedeelte waar die naar toe gaat valt dan weer net in dat gedeelte wat nogal vaag is op het schema

Ik ga er morgen weer mee verder,ik laat het nog weten (als daar teminste intresse voor is)

Op 20 oktober 2011 00:29:08 schreef toots:
beiden bedankt voor het meedenken.
Henry is het knooppunt van de emitters niet de uitgang?? (speaker)

Nee de speaker hangt daar niet direkt aan.

Ik ben vandaag verder gegaan met de amp.
Ik heb de eindversterker even gelaten voor wat het is, en ben zonder zekeringen van de eindversterker verder gaan kijken naar de amp.
Nu blijkt dat de stuurversterker ook niet werkt.
Er zit een aparte sym.voeding van plus en min 33 volt voor de stuurversterker en de twee phono voorversterkers.
De plus 33 volt was niet aanwezig.
Nu is er door andere al flink in de versterker gerommeld maar er is een vreemde mod gedaan.
Op zowel de plus en als de min 33 volt staat een weerstand van 100ohm in serie.
Hierdoor hou ik 22 volt achter de weerstand over.
De weerstanden zijn redelijk zwaar (minimaal 1 watt)en één van de weerstanden is al stuk.Daarom is de plus voeding weg.
De weerstanden staan niet in de schema en horen hier waarschijnlijk ook niet.

Wat is wijsheid
a.zonder weerstanden uitproberen (wordt dan met plus/min 33 volt
b.de voedingsspanning naar beneden halen met lagere zeners
c.gewoon een grote weerstand bestellen van 100 ohm

Ik kan geen reden bedenken om de spanning te drukken en vindt de manier waarop dit gebeurt ook niet erg netjes.
De amp wordt van zichzelf al redelijk heet.

Ik denk dat je de weerstanden moet laten zitten achter de weerstanden zullen waarschijnlijk ook condensators zitten.
Als nu de 33 volt varieert door de belasting van de eindversterker zal de 22volt stabiel blijven door de condensators.

Het probleem is dat de weerstanden buiten de print om,als extra zijn gesoldeerd.
Op de print zelf zitten twee soldeerlipjes waar de draden op gesoldeerd worden.
Alleen zitten nu de weerstanden op de soldeerlipjes en de draden zitten op de weerstanden gesoldeerd.
Op de printen die gevoed worden zitten allemaal elco's van 50 volt.
Ik weet dus niet of dit zo ooit de fabriek heeft verlaten, of dat iemand anders dit in het verleden heeft gedaan.
De versterker is inmiddels zo'n 30 jaar oud en er is zichtbaar veel in gesoldeerd door andere techneuten.
Zo is er al een elco revisie gedaan in het verleden.
Ook de eindtorren zijn niet origineel meer.
Maar spelend is dit een dijk van een versterker vandaar ik mijn tanden er in zet.

http://www.uploadarchief.net/files/download/print%20voor%20co%202.jpg

dit plaatje heb ik van internet!!!
Hier zitten de draden meteen op de soldeerlipjes.
Er zitten dus geen weerstanden tussen.
Ik vermoed dus dat dit een mod is geweest van iemand.

Alles bij elkaar weet ik dus nog steeds niet waarom ze er tussen zitten

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]

even de stand van zaken.

Ik heb een nieuwe weerstand van 100ohm geplaats en de voeding naar de pick- up voorversterker weggehaald (die gebruik ik toch niet)
De plus en min 22 volt gaat nu dus alleen naar de stuurversterker.
Met scoop op de ingang van de eindversterker gekeken en er komt keurig signaal op de eindversterker.
vervolgens alle vier de eidtorren vervangen (2 paar per kant)en voorzichtig met een variac spanning op de gehele versterker geregeld.
Relais klikt keurig in (dus geen DC op de uitgang).
Hierna boxen aangesloten en versterker speelt.
koelplaat wordt handwarm wat op zich niet helemaal klopt bij zo'n zware versterker.
Het geluid heeft een licht vervormd randje als die zachtjes speelt.
Als je de versterker open draait, verdwijnt die vervorming.
Dit duidt volgens mij op een te lage bias.
Ik weet met welke pot ik deze kan in stellen en ook de dc offset potmeter kan ik herleiden.

Ik heb alleen geen idee hoeveel de bias moet zijn.
Volgens mij staat deze versterker een heel stuk in class A
(Dat weet ik niet zeker)
Wie kan mij hier duidelijkheid over geven?

Dat met die weerstanden is vreemd.
Ook met de weestand in serie en alleen de voorversterker eraan zou je een kleine stroom verwachten, en met flinke elco's erachter zou je gewoon de voeding moeten meten

33V in 22V out = 11V verlies over 2 weerstanden van 100 Ohm = 5,5V / weerstand, dus 55mA

zit er verder geen vertragings relais over die weerstanden? Ik vermoed een inschakel vertraging waarbij de ene weerstand niet overbrugd word, en dus ook een reden dat deze er is uitgebrand.

hier was ik al bang voor.
Het verhaal met de weerstanden, laat ik voor wat het is.
Het werkt en daar heb ik vrede mee.
Ik wil aleen nog weten wat de juiste bias instelling is voor deze versterker. Luxman L55A

Je hoeft niet zo te schreeuwen hoor, ik versta je wel.

Gewoonte is hier om topickicks niet al te drammerig van toon te maken, hulp is hier altijd vrijwillig.

Hoe hoog heb je de ruststroom nu staan?

sorry als dit schreeuwerig overkwam.
Ik wilde alleen duidelijkheid geven over mijn vraag.
Als je deze hele topic doorneem plus de intro vraag dan is het volgens mij inmiddels vraag nummer drie geworden dus nogmaals sorry.

Ik heb de ruststroom nog niet nagemeten, omdat ik geen idee heb waar ik ongeveer moet zitten.
Ik heb deze versterker in een ver verleden gehad en toen was één van de dingen die mij toen opviel, dat de versterker zo heet werd.
Heeft zo jaren gespeeld. (was pas één jaar oud toen ik 'm kocht)

De waarde weet ik ook niet maar als je hem nu meet en je zet hem wat hoger dan weet je gelijk of de bias regeling uberhaubt werkt en als jij denkt dat het tot 8 watt klasse A is moet je toch al denken aan 100mA rust stroom.
Vooral controleren of de ruststroom stabiel blijft na opwarmen.
Maar ook de door jouw genoemde hoorbare vervorming is een goed criterium op af te regelen inclusief natuurlijk controle op warmte afgifte.
Zijn de eindtorren de enigste warmte bronnen op het koellichaam of zitten er nog stabilisatoren op?

Mijn reactie was misschien wat heftig, zeker als je het zo niet bedoelde. De ruststroom kan je het beste meten door de spanningsval over de emitterweerstanden te meten. Soms zitten er ook meetpunten op de printplaat naast de emitterweerstanden. Ik zou zelf op m'n gevoel zeggen iets van 50mA maar voor een stukje extra klasse A zou snameroc zomaar gelijk kunnen hebben met 100mA (wel goed uitkijken als je zo hoog gaat, eindtrap goed laten opwarmen en in de gaten houden dat het niet uit de hand loopt).

Tja je kan niet verwachten als de voeding met 11V daalt, dat dan de rest nog goed ingesteld staat.

Repareren is beginnen bij het begin, en dat is toch eerst zorgen dat je de voeding op orde hebt.

Maar je bent er nu happy mee, met de bias instelling kan ik je niet helpen.

Maar als je hem staks gaat belasten en er piept weer zo'n weerstand uit, voedign trekt scheef, dag eid torren ?

Dat zou ook zonde zijn, en is je niet gegunt!

Oke ik zet alles nog een keer op een rijtje.

de stuur en de pick-up voorversterker (met RIAA correctie)wordt gevoed met +B1 en -B1 (= plus en min 33 volt)

de eindversterker wordt gevoed met +B2 en -B2 (= plus en min 70 volt)

de +B1 en -B1 voor de stuurversterker is met serieweerstanden van 100 ohm naar beneden gebracht naar 22 volt.

Ik heb de versterker kapot overgenomen en er is door andere personen al redelijk veel in gerommeld.
Het hoe en waarom die weerstanden zijn aangebracht weet ik ook niet,maar het werkt nu wel goed.

De eindversterker heb ik hersteld met vier nieuwe eindtorren.
één eindtor was onderbroken en om beide kanalen gelijk te houden heb ik alle vier de torren vervangen.(complementair paar)
Omdat ik vervangers heb genomen moet ik de bias opnieuw instellen.
de voeding van de eindversterker is dus wel wat het wezen moet.

Op 22 oktober 2011 21:55:10 schreef toots:
de stuur en de pick-up voorversterker (met RIAA correctie)wordt gevoed met +B1 en -B1 (= plus en min 33 volt)

de eindversterker wordt gevoed met +B2 en -B2 (= plus en min 70 volt)

Say whaaaaaat http://www.youtube.com/watch?v=Jqn8zan9HEE

Probeer eens een verhuis trafo van 230 naar 110 VAC, deze versterker werkt alleen op 110 VAC en dan nog een keer proberen.

Waarom denk je dat?

Opzich kan het natuurlijk geen kwaad om even achterop te kijken, maar ik mag heel hard hopen dat de TS dat al gedaan had voor hij de stekker erin stak.

P.S. Ik klikte op je link in de hoop een onderbouwing voor de boude bewering te vinden, maar helaas. Ik was vannacht de bob, jij misschien niet dus verder alle begrip ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]

Op 23 oktober 2011 04:29:28 schreef maartenbakker:
Waarom denk je dat?

Ok, even serieus dan.

Vreemd dat je het niet meteen ziet aan de info van toots maar symmetrisch 70 VDC is een totale NO GO in deze versterker!

Alleen aan de elco spanningen kun je al zien dat het niet klopt, maar als je ervaring hebt met oude versterkers is dat meteen een head turn.

Zelfs de 33VDC op een pre amp is al zeer raar, en zo hoog zijn meestal de eindtrap spanningen!

Ik heb dit topic totaal niet gevolgd maar dit pik ik er meteen uit.

Nogmaals, het gaat over een versterker van lang geleden. Zelf nu is 70VDC symm een rare waarde voor huiskamer spul.

Ik ken de versterker ook niet maar neem van mij aan dat een 110 volt trafo het niet langer dan 5 min uithoud op 230 volt.
Ik heb laatst een nad gerepareerd en die had ook + - 70 volt en dat apparaat was toch ook al ruim 10 jaar oud, dus het komt echt wel voor. Een eventueel aanwezig signaallampje zou als controle kunnen dienen als referentie spanning.