onbegrijpelijk deel van schema Luxman L55A

Mijn reactie was misschien wat heftig, zeker als je het zo niet bedoelde. De ruststroom kan je het beste meten door de spanningsval over de emitterweerstanden te meten. Soms zitten er ook meetpunten op de printplaat naast de emitterweerstanden. Ik zou zelf op m'n gevoel zeggen iets van 50mA maar voor een stukje extra klasse A zou snameroc zomaar gelijk kunnen hebben met 100mA (wel goed uitkijken als je zo hoog gaat, eindtrap goed laten opwarmen en in de gaten houden dat het niet uit de hand loopt).

Tja je kan niet verwachten als de voeding met 11V daalt, dat dan de rest nog goed ingesteld staat.

Repareren is beginnen bij het begin, en dat is toch eerst zorgen dat je de voeding op orde hebt.

Maar je bent er nu happy mee, met de bias instelling kan ik je niet helpen.

Maar als je hem staks gaat belasten en er piept weer zo'n weerstand uit, voedign trekt scheef, dag eid torren ?

Dat zou ook zonde zijn, en is je niet gegunt!

Oke ik zet alles nog een keer op een rijtje.

de stuur en de pick-up voorversterker (met RIAA correctie)wordt gevoed met +B1 en -B1 (= plus en min 33 volt)

de eindversterker wordt gevoed met +B2 en -B2 (= plus en min 70 volt)

de +B1 en -B1 voor de stuurversterker is met serieweerstanden van 100 ohm naar beneden gebracht naar 22 volt.

Ik heb de versterker kapot overgenomen en er is door andere personen al redelijk veel in gerommeld.
Het hoe en waarom die weerstanden zijn aangebracht weet ik ook niet,maar het werkt nu wel goed.

De eindversterker heb ik hersteld met vier nieuwe eindtorren.
één eindtor was onderbroken en om beide kanalen gelijk te houden heb ik alle vier de torren vervangen.(complementair paar)
Omdat ik vervangers heb genomen moet ik de bias opnieuw instellen.
de voeding van de eindversterker is dus wel wat het wezen moet.

Op 22 oktober 2011 21:55:10 schreef toots:
de stuur en de pick-up voorversterker (met RIAA correctie)wordt gevoed met +B1 en -B1 (= plus en min 33 volt)

de eindversterker wordt gevoed met +B2 en -B2 (= plus en min 70 volt)

Say whaaaaaat http://www.youtube.com/watch?v=Jqn8zan9HEE

Probeer eens een verhuis trafo van 230 naar 110 VAC, deze versterker werkt alleen op 110 VAC en dan nog een keer proberen.

Waarom denk je dat?

Opzich kan het natuurlijk geen kwaad om even achterop te kijken, maar ik mag heel hard hopen dat de TS dat al gedaan had voor hij de stekker erin stak.

P.S. Ik klikte op je link in de hoop een onderbouwing voor de boude bewering te vinden, maar helaas. Ik was vannacht de bob, jij misschien niet dus verder alle begrip ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (33%)]

Op 23 oktober 2011 04:29:28 schreef maartenbakker:
Waarom denk je dat?

Ok, even serieus dan.

Vreemd dat je het niet meteen ziet aan de info van toots maar symmetrisch 70 VDC is een totale NO GO in deze versterker!

Alleen aan de elco spanningen kun je al zien dat het niet klopt, maar als je ervaring hebt met oude versterkers is dat meteen een head turn.

Zelfs de 33VDC op een pre amp is al zeer raar, en zo hoog zijn meestal de eindtrap spanningen!

Ik heb dit topic totaal niet gevolgd maar dit pik ik er meteen uit.

Nogmaals, het gaat over een versterker van lang geleden. Zelf nu is 70VDC symm een rare waarde voor huiskamer spul.

Ik ken de versterker ook niet maar neem van mij aan dat een 110 volt trafo het niet langer dan 5 min uithoud op 230 volt.
Ik heb laatst een nad gerepareerd en die had ook + - 70 volt en dat apparaat was toch ook al ruim 10 jaar oud, dus het komt echt wel voor. Een eventueel aanwezig signaallampje zou als controle kunnen dienen als referentie spanning.

Misschien dat die weerstanden na een elco revisie zijn toegevoegd (juiste elco spanning was misschien niet voorhanden?). Zitten er niet ergens 25V elco's in dat stuk waar er minimaal dus 35V in hoort?

Zonder bijbehorend schema (of heb ik iets gemist?) waren de elco's me opzich niet opgevallen. +-70V is in het algemeen geen ongebruikelijke voedingsspanning voor versterkers. Zodoende wacht ik toch maar even af of - en tot de TS het typeplaatje van de versterker heeft nagekeken en de stand van een eventueel spanningscaroussel.

De versterker is gemaakt voor europa.
Er zit een spanningscaroussel op en die staat op 220v.
Dat is altijd het eerste wat ik doe als ik een 2e hands apparaat ga repareren.

Ik ben gisteravond aan het meten geweest en de ruststroom is wel heel erg laag.Op het linker kanaal meet ik 1mV over de emitter weerstand van 0,1 ohm.
Het rechterkanaal stond op 3mV.

Het was nogal laat, dus ben daarna de boel op gaan ruimen (dat is het nadeel als je aan de eettafel moet werken)en naar bed gegaan.
vanavond na studio sport gaan we boel eens opschroeven naar voorlopig 50mA en dan langdurig testen in de komende week.

voor degene die intresse heeft,
http://elektrotanya.com/luxman_l-55a.pdf/download.html
dit is een link naar het schema van de amp
Iemand anders was al zo vriendelijk geweest om deze link in het topic te zetten

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]

10 mA is inderdaad erg laag, en 30mA klinkt ook niet zo enthousiast.

Dank voor je link. Misverstand van mijn kant over het schema, ik had bij de eerste link ergens in m'n achterhoofd aangenomen dat dat van de L58A was, zelfs al staat er duidelijk 55, vandaar.

Ondertussen wel even een kijkje genomen op het schema. Er zitten inderdaad elco's van 63V in het schema, en dat is erg vreemd. Misschien dat er in het toestel van toots een niet-originele trafo zit? Dan toch even nakijken of alle relevante elco's wel voor de hogere voedingsspanning geschikt zijn!

Wat betreft de 110V netspanning: het ziet er wel uit als de Amerikaanse of Japanse versie van het schema. Begrijpelijke verwarring dus, maar komt vaker voor aangezien veel donwloadbare schema's uit die hoek van de wereld komen.

@nijhuisr: ik dacht juist, zelfs al zie ik niet elke dag versterkers voorbijkomen, dat dit soort hoge voedingsspanningen juist in Japanse apparatuur uit de wat hogere klasse al lang geleden gemeengoed was geworden. Vandaar dat ik me er niet over verbaasde. Bij dit schema zou ik echter eerder iets van 55V hebben verwacht gezien de elco's.

(bericht diverse malen bijgewerkt omdat ik niet alles in 1 keer goed had)

Is het schema ook ergens anders te zien? Ik krijg hem niet te zien :(

Op 23 oktober 2011 18:22:58 schreef Shiptronic:
Is het schema ook ergens anders te zien? Ik krijg hem niet te zien :(

Pagina laden, even wachten en dan verschijnt rechtsonder "get manual"

This file is downloadable free of charge from the site... processing

verder komt ie niet :(

Ik heb flink zitten zoeken naar andere schema versies van deze amp maar krijg steeds dezelfde slechte PDF.

Er staan geen spanningen bij helaas.

Maar elco's van 63VDC krijgen een spanning tussen de 40 en 50 VDC, hoger is niet gangbaar.

Ik ben bang dat er in de versterker gecompenseerd is om de te hoge spanning op te vangen. Er is veel in geprutst volgens de OP.

Dat de elco's het uithouden is mazzel ook de eindtorren kunnen het uithouden met hun maximale CE spanning van 140VDC

maar een tip aan de OP toots is het laag houden van de Voedings spanning! Als je toch een Variac hebt kun je better deze versterker VDC spanning rond de 40VDC houden en dan meten wat er gebeurt en of bepaalde zaken nog warm worden.

De ruststroom is niet erg voedingsspanning gevoelig! dit komt door de instelbare zener die erin zit.

Meet over de 0,1 ohm emmiter weerstanden.

De vraag is of het om een klasse A eindtrap gaat, maar 20-30 mA is prima voor een goedwerkende eindtrap zonder cross-over vervorming.

Als het bias instellen niet werkt meet dan de Basis-basis spanning tussen de 2 stuurtorren waar deze zener tussen zit, dit moet je kunnen instellen tussen de ca. 2,5 tot 3,6 VDC via de bias pot.

nijhuisr,

Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt.
Die plus/min 70Volt heb ik uit het schema van de Luxman L58.
Ik had hier in eerste instantie een service manual van.
Ik heb het even na gekeken in dit manuel en daar zijn de elco's 85Volt.
Die 70 Volt die ik noemde is gezien de elco's van 65Volt die daadwerkelijk in de L55 zitten dus in ieder geval lager.

Ik heb de versterker ruim 4 uur laten spelen met gewoon (is inmiddels) 230Volt zonder variac.
Dat deed de versterker probleemloos.(alleen vervorming bij laag volume, zoals eerder vermeldt)
Ik kreeg vanavond visite en kon dus niet aan de versterker gaan werken.
Morgen moet ik weer werken en kan ik meteen een toongenerator meenemen van school (waar ik werk).
Als ik dan de bias op pak 'm beet 30ma heb gezet, kijk ik daarna hoe de sinus op de uitgang eruit ziet
Als ik dan geen crossover vervorming zie laat ik 'm ook zo laag staan.

Ik ben theoretisch niet genoeg onderlegd om aan een schema te zien of de eindtrap in class A staat (oF het eerste gedeelte daarvan)
Maar ik heb wel een stel goede oren en boxen en weet inmiddels dat een versterker in class AB niet onder hoeft te doen voor een class A.

Zoals eerder vermeldt heb ik deze versterker in begin jaren 80 gehad en dit is een dijk van een versterker.

Je gaf dus geen meetwaardes op met die 70V, begrijp ik? Dan zal er in je L55A niet teveel geknoeid zijn en is er goede hoop dat hij na het afstellen van de ruststroom verder goed blijft spelen.

Goeie tip: voortaan nadrukkelijk vermelden dat een bepaalde spanning geen werkelijk gemeten waarde is. Dat scheelt verwarring en daar hoef je ook niet theoretisch voor onderlegd te zijn.

Iedereen bedankt voor alle support en meedenken.
Vanmiddag bias afgeregeld op 30mA

Nog even spanning op eindversterker nagemeten
Blijkt + en - 57Volt te zijn.

versterker in elkaar geschroefd en in mijn stack omgeruild met NAD/QUad combinatie.
staat nu heerlijk te spelen.
Ik ga er van uit dat alle problemen wel zijn opgelost.

laten we zeggen "geen bericht is goed bericht"

Op 23 oktober 2011 20:07:17 schreef Shiptronic:
verder komt ie niet :(

Adblockers en andere filters uitzetten, anders blijft de site hangen.

Op 24 oktober 2011 01:01:21 schreef toots:
Ik ben theoretisch niet genoeg onderlegd om aan een schema te zien of de eindtrap in class A staat

In dit geval is dat ook niet meteen te zien. Alleen zal in klasse A een hele hoge ruststroom van ettelijke ampères moeten lopen en moet de voeding en koeling daarop gedimensioneerd zijn.

Je hebt nu de vuistregel van 20-30mA aagenomen en die is vaak heel goed toepasbaar. Zonder extra middelen (apparatuur om vervormingen te meten tot ver achter de komma) is het ook niet rendabel om het te gaan fijnafstellen.
Hou twee punten in de gaten, de versterker mag in rust niet meer dan handwarm worden, en vooral kleine signalen moeten ook onvervormd klinken.

Toch is 30 ma wel weinig ik heb er even wat schema's op na gekeken Nad c370 60 ma, philips mfb544 210 ma voor de mid/hoog versterker en 75 ma voor de laag versterker 45ma voor de philips fa880.
Maar als je tevreden bent is het goed natuurlijk, daarnaast heeft henry gelijk dat het koellichaam een van de belangrijkste faktors is.

Op 24 oktober 2011 23:18:27 schreef snameroc:
Toch is 30 ma wel weinig ik heb er even wat schema's op na gekeken Nad c370 60 ma, philips mfb544 210 ma voor de mid/hoog versterker en 75 ma voor de laag versterker 45ma voor de philips fa880.
Maar als je tevreden bent is het goed natuurlijk, daarnaast heeft henry gelijk dat het koellichaam een van de belangrijkste faktors is.

De ruststroom hoeft helemaal niet zo veel te zijn in klasse AB, om crossover vervorming op te heffen in rust is alleen het opheffen van de BE spanning, dus kan er ook 0 tot 1mA rustroom lopen.

In classe AB is de rustroom vaak 20/50/100 mA omdat het dan namelijk in classe A speelt tot de rustroom, en daarna is het klasse B. Vandaar de therm classe AB.

Een puur classe A is dat de ruststroom ten alle tijden hoger is dan de uitgangs stroom naar de uitgang, daarboven is het gewoon weer een classe B versterker.

Daarom is het vermogen zo laag bij classe A. Een daar is de voedingsspanning ook aan gesteld.

Met een voedings spanning van 57VDC symmetrisch is de eventuele uitgangs stroom niet meer te rijmen met de ruststroom, het ding gaat namelijk koken met deze spanning.

Dus of je de rustroom nou 20 of 100 mA maakt is niet zo spannend, daarna heb je gewoon weer een classe B

Bij 20mA is je klasse A bereik 1,14 watt en bij 100 mA 5,7 watt op 2x57volt.
Bij 2 x 57 volt is de warmte ontwikkeling bij 20 mA slechts 2,28 watt per kanaal terwijl dat bij 100mA 11,4 watt is per kanaal.
Bij normaal luister niveau kom je toch wel boven de 1,14 watt uit e.e.a. natuurlijk afhankelijk van het rendement van je luidsprekers.
De waarheid voor deze versterker zal wel een beetje tussen deze 2 waardes inzitten schat ik. Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden van het koellichaam van deze versterker.

Edit ik heb een paar plaatjes gevonden en ik zou die 100ma wel aandurven gezien de grote van het koellichaam.

Ik zie dat er nog een vervolg is in dit topic.

Zoals eerder vermeld, is de ruststroom ingesteld op 30mA.
Bij deze ruststroom opnieuw ingesteld na ongeveer 45 minuten, werd het koelblok warmer dan bij 10mA, maar kan mijn hand er nog net tegen houden.

De versterker dient nu thuis als stereo versterker en klinkt heel muzikaal veel detail mooi open en niet onbelangrijk hele goede toonregeling.
Ik weet voor bijna 100% zeker dat ik 'm niet meer openschroef zolang als die speelt.
(ik hoop de eerste 10 jaar niet meer)