Heeft iemand al eens een keer de Corrie buizenversterker gebouwd zoals hij in het boek 'theorie en praktijk van buizenversterkers' door Peter Dieleman / Elektuur.
Ziet er vrij simpel uit om na te bouwen, maar hij heeft 'normale' trafo's gebruikt in plaats van luidspreker trafo's.
Zelf zegt hij dat het goed klinkt, maar ja, zijn eigen ontwerp afkraken zal hij toch niet doen denk ik ;-)
Dus misschien heeft iemand hem al eens gebouwd en kan die me vertellen of het de moeite waard is of niet.

Standaard (lichtnet-)trafo's aan de uitgang gebruikt?
Sjees, dan zit je toch met een GIGANTISCHE mis-aanpassing? :S

Ik ken het ontwerp niet.
Kan je me iets meer gegevens bezorgen, schema, type trafo's, e.d.

Er zijn in het verleden wel eens experimenten gedaan met ringkern voedingstrafo's als UGT. Dit was niet bemoedigend.

Op 1 augustus 2004 15:52:21 schreef MNM(tm):
Standaard (lichtnet-)trafo's aan de uitgang gebruikt?
Sjees, dan zit je toch met een GIGANTISCHE mis-aanpassing? :S

Dat valt best wel mee. Wij gebruikten in the old days single ended UGT's als voedingstrafo voor de 1e transistor ontwerpjes, wel ff eerst het blikpakket omstapelen. Een UGT heeft een luchtspleet.

Nou ik heb het schema even ingescaned, hier komt ie:

http://home.hetnet.nl/~w.de-jong/tijdelijk/corrie.jpg

de gebruikte net-trafo (die hier dus als uitgangstrafo gebruikt wordt) is een ringkern van Talema met primair 2x115v en secundair 2x7v en kan 25VA aan.

De Raa (anode impedantie) is met deze trafo 7,5 k en de secundaire kant is 7 ohm.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]

Heb het schema ff iets kleiner gemaakt.

Volgens mij is dit een publicatie uit de Duitse Elektor.

Opzich geen onaardig ontwerp. Mooi die constante stroom door de fazedraaier.
Trouwens wel heel apart die fazedraaier, vanuit de tegenkoppeling.
De 1e œECC van de fazedraaier zit wel mooi midden zijn lineaire gebied. Voor de 2e œECC van de faze draaier geldt dit niet.

Jammer van de passieve toonregeling aan de ingang. Dit is bijna nooit symmetrisch te krijgen. Een actieve met een extra œECC81 regelt wat mooier.
Volumeregelaar aan de ingang zetten. Overigens is dit een potmeter met een aftakking, voor de loudness. Welk type potmeter gebruiken ze daarvoor? Normaliter zijn die met een lantaartje te zoeken.

Ik zou alles links van de stippellijn eens weglaten.
De signaalingang direct in de fazedraaier via een 100k log potmeter. Een C van 0,1µ aan de loper naar g1 en een R van 1M van g1 naar GND.

De trafo's ken ik niet, zijn die in Nederland verkrijgbaar? Amplimo maakt volgens mij iets vergelijkbaars. Maar dan kan je net zo goed gelijk een echte UGT aanschaffen.
De Raa van 7k5 is een minimale misaanpassing ten opzichte van de standaard Raa van 8k.

Ja die trafo's en potmeter voor volume/loudness worden lastig ben ik bang.
Volgens de ontwerper komen ze bij display electronica vandaan, maar daar kan ik ze (nog) niet vinden).
Ik ben al op de site van amplimo wezen kijken, maar bij de normale trafo's (zoals die hier in het ontwerp gebruikt is) staan geen weerstand / impedantie waarden voor Raa en de uitgangsimpedantie.
Tsja, en om nu een paar 'echte' uitgangstrafo's aan te schaffen, die prijs is een factor 10 hoger, vind ik toch wel een flink verschil.

En die pot met middenaftakking zit ik ook mee in m'n maag, heb al zitten denken om die loudness eruit te halen of iets te verzinnen met een vaste weerstand, maar nog geen idee hoe.

Misschien iemand een tip, leverancier of wijziging om deze problemen op te lossen ? |:(

Nou, die trafo's zijn te krijgen bij DIL in rotterdam en ook bij display elektronica onder bestelnummer 02.15.2551 voor JAWEL: € 24,43 Probeer daar maar eens een echte uitgangstrafo voor te krijgen.....

Voor dat geld kan je nog eens experimenteren.
Je kan ze altijd nog als gloeistroomtrafo gebruiken, als het niets wordt.

ALPS maakt wel potmeters met aftakking, de normale blauwe uitvoering. Of die aftakking achter op de goede waarde zit?
Welk merk potmeter wordt gebruikt?

geen idee welk merk er gebruikt zou moeten worden, staat niet omschreven, dus ik ga maar eens bij alps kijken.

Wat ik ook nog tegenkom: de voeding gebruikt een NTR5 trafo, dat is dus 230v in en secundair: 1x250v en 2x6,3v.

Het probleem is nu, dat waar je ook kijkt, het zijn allemaal trafo's met 2x iets secundair, maar geen 250v wikkeling.

De NTR5 trafo is leverbaar bij Radio Service Twente in Den Haag. Gewoon uit voorraad. Kosten ca. €60,-.

Kijk anders eens bij Quakkelstein in Vlaardingen.

[off topic]
Jammer dat de afbeelding niet clickable is voor de grote versie...
[/offtopic]

Op 2 augustus 2004 10:57:48 schreef MNM(tm):
[off topic]
Jammer dat de afbeelding niet clickable is voor de grote versie...
[/offtopic]

Niet zeuren

Click => http://home.hetnet.nl/~w.de-jong/tijdelijk/corrie.jpg

Als je hem opslaat is ie wel de normale afmeting.
Ik heb hem alleen in de weergave wat kleiner gezet.

en voor de voeding:

http://home.hetnet.nl/~w.de-jong/tijdelijk/voeding.jpg

Hé Hugo bedankt voor het wijzigen van de grootte, geen idee hoe ik dat zelf moest doen. :p

Hoe kan ik trouwens een 'aftakking' maken voor line-out (je weet wel voor opname met een cassettedeck), zomaar splitsen zal niet gaan i.v.m. de impedantie.

[Bericht gewijzigd door Willybilly op ]

Wat komt er als signaalbron op? Een CD speler?
Dan zou ik die gewoon via een R van 10k met een C van 100pf naar GND aan K1 (links) en K2 (rechts) knopen.

Op elke ander plaats wordt die uitgang of beinvloed door de toonregeling of de loudness of het volume.

Okee, ben nu dus aardig opweg naar een compleet schema.
Gaat er wel leuk uitzien zo en dat voor een redelijke prijs denk ik.

Ben nu alleen nog aan het rondzoeken op internet naar een RIAA correctieversterker die er voorgeschakeld wordt als ik lekker ouderwets vinyl ga gebruiken.

Schakelingen zat, maar niet met de spanningen die al beschikbaar zijn uit de voeding die hierboven staat.

En om er nou nog een trafo in te hangen, denk dat ik dan een steekwagen nodig heb om de hele versterker te verplaatsen.

En eigenlijk hoort er op een versterker ook een koptelefoon-aansluiting.

Pff, volgens mij kan er beter een complete kopen, maar ja die had ik al (bocama).

Maar toch, er gaat niets boven een leuk bouwprojectje.

Dan maak je die koptelefoonuitgang toch net zoals die bij die Bocama zit: een wisselschakelaar en een paar belastingsweerstanden om de trafo;s mee te belasten?

Voor phonoversterkertjes moet je eens op de volgende sites kijken:

www.triodedick.com

en

www.platenspeler.com

De eerste maakt hele mooie buizenversterkers, en heeft op zijn site ook twee phono-trapjes staan. Voordeel is dat voor deze ontwerpen meestal bij AE-Europe voordelige trafosets te krijgen zijn.

Op de tweede site staat ook een solid-state ontwerp, voor als je de phono-versterker niet met buizen uit wilt voeren

Daniel

Nou, ik ga denk ik toch maar voor de buisvoorversterker voor de RIAA correctie.
Ik zag alleen dat daniel56 het had over een benodigde trafo, maar als je met RIAA voorversterking naar line-niveau ga, dan kan je toch zonder trafo naar de line-in van de normale voor/eind versterking??

Ik vond dit wel een leuk schema voor de phono aansluiting.

http://home.hetnet.nl/~w.de-jong/tijdelijk/phono1.gif

Maar ja, het moet niet te soepel gaan, want zoals bijna al die schema's voor phono, ze gebruiken 12v buisjes.

Kan je deze buisjes nou simpelweg wijzigen in 6,3v uitvoeringen of gaat het dan mis?

Tevens heb ik hier ook een 250v spanning nodig, de laagste spanning die we in de voeding hebben is 290v, maar ik kan geen logica vinden hoe ze die spanningen creëren, iemand een idee??

Vervang de buisjes door ECC81's of ECC88's.

Voor de 250V, hoe wordt de 245V gecreëerd? Met zenerdiodes.
Dit grapje kan natuurlijk ook om 250V te creëeren.

Op 3 augustus 2004 19:40:51 schreef Willybilly:
Nou, ik ga denk ik toch maar voor de buisvoorversterker voor de RIAA correctie.
Ik zag alleen dat daniel56 het had over een benodigde trafo, maar als je met RIAA voorversterking naar line-niveau ga, dan kan je toch zonder trafo naar de line-in van de normale voor/eind versterking??

Ja, ik had het over de voedingstrafo+smoorspoelen

Volgens mij is 58euro voor de voedingstrafo, smoorspoel en twee relatief zeldzame buisjes een hele mooie prijs. (phonodude trafoset bij AE-Europe).

Daniel

[Bericht gewijzigd door daniel56 op ]

Op 3 augustus 2004 20:36:32 schreef Willybilly:
Ik vond dit wel een leuk schema voor de phono aansluiting.

[afbeelding]

Maar ja, het moet niet te soepel gaan, want zoals bijna al die schema's voor phono, ze gebruiken 12v buisjes.

Kan je deze buisjes nou simpelweg wijzigen in 6,3v uitvoeringen of gaat het dan mis?

Tevens heb ik hier ook een 250v spanning nodig, de laagste spanning die we in de voeding hebben is 290v, maar ik kan geen logica vinden hoe ze die spanningen creëren, iemand een idee??

Van beide buizen bestaan ook 6.3V uitvoeringen, de 6SL7 en 6SN7. Beide nog wel te krijgen ook. Alleen zijn de 12V uitvoeringen vaak wel veel goedkoper.

Daniel

Het worden denk ik toch maar 6,3v buisjes, aangezien ik die gloeispanning toch al voorhanden heb.

Als ik dan inderdaad met zeners die 250v maak, heb ik dus aan de bestaande voeding genoeg en dus geen extra trafo nodig (scheelt weer plek in de kast en gewicht van de kast).

Nou, volgens mij zit ik nu wel aardig compleet met het hele spul.

Alles lijkt wel compleet zo, line-in en uit, phono ingang, complete voeding, voor- en eind-trap.

Maar nu, de kast (ook wel behuizing genoemd).
Het mooiste (vind ik) zijn natuurlijk de buizen boven op het chassis (kan je de versterker ook gelijk als leeslamp gebruiken ;) )

Alleen, als ik nu het schema zo eens ga bekijken, wordt het wel een flinke spin onder het chassis.

Dan maar de buizen op het chassis en de rest op pcb en de buisvoeten met (te lang?) draad aansluiten op het pcb??

Wat dan?? Alles op pcb, tsja, dan komt of alles in het zicht en dus ook aanraakbaar (leuk met die 300v) of alles in een dichte kast op pcb (zie je nog niets als het donker is |:( )

Iemand daar misschien nog tips voor, zijn er buisvoeten met een hoogte van 5 cm zodat de buizen door de bovenkant van de behuizing steken ?