Opamp stereo naar mono + usb lader

Collega's op het werk hebben een schakeling gemaakt om hun mp3 speler op het sono toestel te zetten zodoende dat ze over heel het rijtuig muziek hebben en ze niemand storen buiten af.

Nu had ik al gezegd van waarom hebben jullie niet de achterkant van het sono toestel gebruikt en gewoon een sub-d stekken insteken 24V eraan en gaan, zij van: "Haja konden we doen". Dus ik vandaag eens gevraagd welke kabels enzo, hoe dat ze moesten aangesloten zijn en welke versterkingsfactor (±18) ze hebben gebruikt.

Ook hadden ze een usb connector erop gezet zodoende dat ze ondertussen de mp3 speler konden opladen, maar dit werkte niet goed (lade niet echt snel op, eerder heeeeeeel traag). Dit heb ik er ook in verwerkt maar kom zoveel verschillende schema's tegen dat ik het zelf niet weet wat nu het beste is.

Mijn idee was om cinch bussen te gebruiken zodoende dat we de RCA out van de radio direct op de sono konden zetten en dus ook eigenlijk eender wat konden aansluiten. Dus stereo naar mono, dit versterken en dan aan de sono aanbieden.

Mijn vraag: enige opmerkingen?

Hierbij het schema:
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/sonoamp.…

Wij hebben tussen de 20-30VDC ter onze beschikken uit een 24VDC/90A lader die over 360AH batterijen staat.

De 78xx zullen worden gekoeld want ze krijgen heel wat teveel spanning voor de kiezen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Dit gaat zo niet;
- Audio is Ac, dus of sy voeden of zorgen dat de opamp rond de halve voedingsspanning werkt.
- De LM386 is geen normale opamp maar een antiek klein eindtrapje, ik meen met minimaal 20 dB versterking en zou ik niet aanraden voor de toepassing, ook al zal het niet over HiFi gaan. In geval van een opamp is de schakeling fout, er is geen terugkoppeling. In geval van de 386 weet ik het niet uit mijn hoofd, maar met deze chip 20 dB loos versterken en daarbij dan weer verzwakken geeft veel extra ruis.
- Kun je de V- van de voeding van alle te gebruiken mp3 spelers veilig aan de gnd van de output hangen ? Anders -> iets als een ground cancelling input of trafo'tjes
- Gaat het goed als de audio gnd opgetilt wordt door de spanningsval over de diodes in de ompool-bugcel ? Gaat het uberhaupt goed als men de deze grounds hard aan elkaar knoopt ?

Wat voor toepassing gaat het om ? Woorden als rijtuig en Sono zeggen mij in deze context weinig.

Voor het laden van MP3 spelers zoals iPods via de USB aansluiting heeft in ieder geval Apple inderdaad wat truukjes om de max. door de speler te trekken stroom te kiezen.

Rijtuig M6: http://nl.wikipedia.org/wiki/M6_%28spoorwegrijtuig%29 en van de sono(-risatie) is eigenlijk het intercom/omroep systeem dat je hoort als je in een rijtuig zit en er word iets omgeroepen.

- Mmh de mannen hadden de 741 maar langs 1 kant gevoed.

- Ja had eerst de terug koppeling er op gezet maar was dan de datasheet aan het lezen en daar werken ze niet met terug koppeling. 20dB is trouwens de standaard versterking van de 368. Ben nu de TL081 tegenkomen is deze beter??
Dat ding moet geen luidsprekers direct aansturen maar signaal gaat via de sono (=ingebouwde eindversterker) die dan de luidsprekers aanstuurt.

- denk het wel, heb hun print eens gezien en volgens mij vang je meer ruis op met de draden dan dat de gnd slecht gekoppeld is.

Hierbij versie #2
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/sonoamp_…

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Heb wat opgezocht wat betreft versterkingsfactor berekenen en kwam deze formule tegen: Av=R2/R1+1 waarbij R2 de terug koppel weerstand is en R1 de voor demper.

Mijn vraag: moet ik R2 en R3 als 1 weerstand zien of horen die niet bij elkaar. Mijn gedachte gang, deze horen bij elkaar zodoende dat je een vaste demping hebt + een variabele.

Mijn formule word dan Av=R6/(R2+R3)+1 als ik R6=100k R2=1k R3=50%=5k krijg je dit Av=100k/(1k+5k)+1=17. Dit klopt zowat?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vandaag een grote test en wat teleur gesteld. Wat gekraak e.d. maar meer kwam er niet uit.

Ik had het mooi ingebouwd in een aluminium kastje en draden aan gesoldeerd. Dan vandaag wou ik testen bleek dat ik de verkeerd connector had gebruikt (male in de plaats van female) kon ik nog eens rond zoeken voor een goede connector, gelukkig hebben we een werkplaats elektronica waar ze zo goed als alles op voorraad hebben. Terug aan mijn werkkar gekomen andere connector erop gesoldeerd en getest, mmmh niks maar sono-toestel gaat wel in blokkade. Alles nog eens nagezien, had ik blijkbaar de connector verkeerd aangesloten dan terug getest niks dan gain wat opengedraaid gekraak en gestotter maar niet echt iet om van muziek te praten.

Morgen wat verder testen.

Ik zien ook dat een mod. het heeft verzet naar audio, ik wist het zelf niet goed dus heb het maar veiligheidshalve in schoolvragen gepost.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Vandaag 2 weerstanden vervangen (R1+R5), had deze blijkbaar verkeerd genomen uit het bakje (100k). Deze 2 vervangen met als resultaat dat het nog steeds niet werkt, hetzelfde gekraak.

Straks eens zien wat ik nog kan veranderen eraan.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Henry S.

Moderator

Weet je zeker dat de 24Vdc aansluiting niet met een kant aan pin2 van X1 hangt, of dat pin2 aan pin6 hangt?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja, heb de draden 1 voor 1 gesoldeerd en voor pin 1 en 2 andere draden gebruikt.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Henry S.

Moderator

Dat geloof ik wel, maar ik doel op de andere kant, waar het op aangesloten wordt.

Verder kan je even meten of de in- en uitgangen van IC4b op halve voedingsspanning zitten.

Daarom is een elco achter IC4b ook heel erg wenselijk!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha het apparaat waar het op aangesloten word bedoel je. Dit is een standaard voor onze rijtuigen en is voor elk toestel hetzelfde, staat zo ook op schema.

Ik denk eerlijk gezegd dat dat het probleem is dat de spannign dat ik op de ingang van de versterker zet dat die te laag is en alleen bij zware versterking iets uitkomt.

Zal sebiet eens meten eerst die prut pc terug laten werken.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Henry S.

Moderator

Op 24 november 2011 20:15:17 schreef Damic:
Ha het apparaat waar het op aangesloten word bedoel je. Dit is een standaard voor onze rijtuigen en is voor elk toestel hetzelfde, staat zo ook op schema.

Kijk dat eens na

Ik denk eerlijk gezegd dat dat het probleem is dat de spannign dat ik op de ingang van de versterker zet dat die te laag is en alleen bij zware versterking iets uitkomt.

Dat denk ik niet, de versterking is lineair, ook voor hele kleine signalen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De op-amp heeft een symmetrische spanning als ik met de mmv meet tussen pin 6 + 8 en 6 + 4, tussen 4 en 8 krijg ik dan de volledige spanning.

Ook een led geplaatst (aan de 5V) om te zien of dat het wel spanning krijgt.

Op 24 november 2011 20:10:10 schreef Henry S.:...Daarom is een elco achter IC4b ook heel erg wenselijk!

Je bedoeld daarmee toch in serie en een weerstand ervoor naar de massa zoals volgende schakeling:
http://2.bp.blogspot.com/-u9CPStAQKo0/Tq754fLViZI/AAAAAAAABV0/kFBO0uVph6Y/s320/Op-Amp+TL081+Audio+Amplifier+10W.jpg

Edit: is trouwens die 100k voor R6 niet wat groot?
Edit2:
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/P1050885.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/P1050886.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/P1050887.jpg
Print is ondertussen al een paar keer gewijzigd geweest dus het is wat soldeer kunst en vlieg werk.

[Bericht gewijzigd door Damic op donderdag 24 november 2011 22:43:24 (22%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Henry S.

Moderator

Op 24 november 2011 21:51:37 schreef Damic:
Je bedoeld daarmee toch in serie en een weerstand ervoor naar de massa zoals volgende schakeling:
[afbeelding]

Idd in serie, maar zonder weerstand, die is hier niet nodig. Met de elco zorg je er voor dat de halve voedingsspanning niet in de achterliggende schakeling komt.

Edit: is trouwens die 100k voor R6 niet wat groot?

100 keer versterken is idd wel heel erg veel, je kan dat met de potmeter wegwerken, maar alleen op een heel klein stukje van het mechanische bereik.

Daardoor kan het ook heftig gaan kraken.

Ik zou die 100k eerst vervangen door 1k en kijken wat er dan gebeurt. Mocht je nogal wat laag missen verhoog dan C1 en C2.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

*Woops*
Dit is het schema dat ik nu heb, dat gaat wrs niet goed gaan maar morgen toch eens testen.
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/sonoamp_…

*Het kraken is pas als ik de pot helemaal opendraai en de radio ook wat hoger zet dan worden precies alleen de bassen versterkt.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Henry S.

Moderator

Het is handiger de weerstanden op de inverterende ingang te zetten, nu is je ingangsimpedantie R1. Verder is C9 voor audiodoeleinden minimaal 100 keer te laag. R9 vormt een zeer zware belasting voor de opamp.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Oh crap. Dus op IC4B 5 en 6 om draaien, C9 >4.7µF en R9 weg. Wat onderdelen me naar het werk nemen.

edit: merci Henry voor de informatie en het meedenken, vandaag op het werk wat verder geknutseld (na dat het werk gedaan was) en dit is het resultaat:
http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/sonoamp_4.jpg
R9 en C9 weg en pin 5 en 6 omgedraaid en toen was er muziek :D, nu heb ik de versterking factor wel wat hoger (van 100k naar 150k) gezet want moet de gain volledig opendraaien voor een beetje muziek te krijgen.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Henry S.

Moderator

Mooi!
Wel verbazendwekkend veel gain nodig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja vond ik ook raar, maar de collega's hadden het al gezegd van een totale versterking van 18 dat ze nodig hadden om wat muziek door de luidsprekers te krijgen. Ik was ook naar het labo geweest voor wat informatie en blijkbaar is die ingang een 2V ingang, ook zit er nog een AUX-in op maar dat ding werkt blijkbaar niet, foutje van de fabrikant wrs.

http://s63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/electronics/?action=… en grote afbeelding met uitleg:
http://img35.imageshack.us/img35/466/sonoamp.th.jpg

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

De potmeter van 10k aan de ingang wordt ook nogal zwar 'belast' door de 1k ingangsimpedantie van je inverterende opamp schakeling. Hierdoor heb je in het onderste bereik van de potmeter extra verzwakking die je dan weer moet compenseren met meer gain in de opampschakeling.

Groeten, Ron.

mmmh had die er tussen gezet als veiligheid, maar moet er eigenlijk niet tussen staan een 100Ω is meer dan genoeg of zelfs niets.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Sine

Moderator

hoho ... die (R2) MOET er staan !

Anders krijg je hele vreemde dingen.

Kerstmis is vroeg dit jaar Hohoho.

Ok dan. Dan maar R6 verhogen indien nodig.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Waarom maak je het schakelingetje niet niet-inverterend?

Groeten, Ron.

Henry S.

Moderator

Dat kan ook, maakt je de ingangimpedantie zo hoog als je maar wilt met de potmeter. Maar dan moet je ook een elco tussen potmeter en +ingang van de opamp zetten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Rontronix: hu?
@Henry: het werkt nu maar geeft dat beter geluid? Want ik denk net dat de kosten gaan opwegen tegenover het geluid dat we gaan horen in het rijtuig. De luidsprekers zijn allemaal geschakeld met een lijn trafo en de kwaliteit van die luidsprekers is rampzalig.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar