Hai
Mijn monitor gaf gelig beeld en aangezien dat niet aangenaam is heb ik de monitor opgehaald en alle koperbindingen nagemeten. er bleek een breuk in te zitten en dat heb ik verholpen met een draadje. Ik heb de monitor aan iemand anders gegeven en die klaagde over het feit dat in DOS, de kleuren zwart/wit zijn. De pc die er op aangesloten is is nogal al oud en er zit een oude videokaart in.
Nu is mijn vraag:
Heb ik een aantal pinnen per ongeluk met elkaar verbonden OF kan de monitor (17" Bridge) niet om met de zeer oude videokaart?
Help Me, anders krijg ik onnodig de schuld, bvd

JA het ligt eraan, wat voor aansluiting zit aan de monitor is het een 9 pins ((tegenovergestelde van siriele muis)EGA/CGA/monochrome) of zit er 15 pins groot als een joystick (oudere MAC) of 15 pins klein (tegenovergestelde van siriele muis met extra pinnetjes ertussen).
Of wat voor kaart zit er in die computer??
PCI of ISA en als het ISA is 8 of 16 bit?
En wat voor merk kaart of wat voor code staat er op?

In principe denk ik dat er een oude 8 bit monochrome kaart in zit of 1 van de kleuren kabeltjes in de monitor connector is los geraakt en/of maakt korts sluiting.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een 15p D in een 9p D past, of anders om. Ligt 9 van de 10 keer aan de videokaart.

Is dat trouwens in de DOS command line mode of bij programma's die onder DOS draaien.
Plain old DOS ondersteund geen meerdere kleuren.

Probleem kan zijn bij een te lange kabel, heb dat gehad bij een Trident 1MB ISA en een Philips 14". Misschien is dat het probleem ? Gaf bij dos tekens een zwart wit beeld en bij Windows gewoon kleur, kan dus aan de impedantie van de monitor liggen.

Suc6

Beste Hugo, ik wou graag weten wat voor connector er op de PC/monitor zat. Zodat ik eventueel er achter zou kunnen komen of er inderdaad een kabeltje verkeerd zat of zo.
Maar een te lange kabel kan haast niet bij monitoren tenzij de kabel langer dan 2.6m zou zijn. Maar wat Antoine zei van die impedantie kan kloppen. Het zou ook kunnen dat de RGB of Z/W-K pot meter bij de ingang van de monitor is verschoven dat je voornamenlijk zwart/wit krijgt. Dit probleem heb ik namenlijk een keer gehad bij een Playstation en een oudere TV van mijn ouders

maar zoals ik ook eerder zei:"ik denk dat een van de kabeltjes los is geraakt en/of kortsluiting maakt"
Dus dat hij v.b. 2 pennetjes aan elkaar heeft gesoldeerd.

Suc6

VGA en dus de moderne monitoren hebben altijd 15pen D in drie rijen, BNC connectors komt ook voor, maar dat is meer bij de prof. monitoren.

CGA kleuren monitoren hebben een 9pen D connector even als de monochrome monitor. Maar nu spreken we wel over zeer oude (wat is oud, een jaar of 7 à 8) videokaarten en monitoren.

Wat ik al zei: MS-DOS versie 6 en eerder ondersteund geen kleuren. Wel de programmatuur die onder MS-DOS draait.

Op zo 24-02-2002 00:14:15 schreef Hugo Welther:
MS-DOS versie 6 en eerder ondersteund geen kleuren. Wel de programmatuur die onder MS-DOS draait.

Speel maar eens met ANSI.SYS (onderdeel van MS-DOS). En je
zal zien dat je ineens kleuren kan krijgen onder MS-DOS.

Marcel

Op zo 24-02-2002 17:13:03 schreef Marcel:

[...]

Speel maar eens met ANSI.SYS (onderdeel van MS-DOS). En je
zal zien dat je ineens kleuren kan krijgen onder MS-DOS.

Marcel

Klopt maar dit was bij mij niet het geval