Ja mee eens, hier heeft de TS niets aan. Maar het is wel leuk om er over te brainstormen. 
Maar denk dat hier een halvebrug en een ompoolrelais meer op zijn plek is.
bedankt voor de info. De motor die ik wil gebruiken is een DC seriemotor. Hij moet links rechts kunnen draaien én in toerental geregeld kunnen worden. Daarom vond ik deze schakeling geschikt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/h_brug%20met%20fets.jpg
de microchip heb ik al geprogrammeerd en het werkt! En voorlopig stuur ik de motor aan met 2 relais. En de snelheid wordt geregeld door de snelheidsregelaar die ik al had. Deze snelheidsreg meet het toerental en stuurt de stroom bij om het toerental zo cst mogelijk te houden. De schakeling ziet er als volgt uit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/dc%20motor%20links%20recht…
Het lijkt me niet makkelijk om deze relaiscontacten te vervangen door de Mosfets. De H-brug met mosfets moet onderaan op de 0V hangen, terwijl in mijn geval de seriewikkeling van de motor er nog tussen hangt. Ik kan de seriewikkeling niet langs de andere kant aansluiten omdat de snelheids reg. dan niet meer werkt. Kan iemand mij hierbij helpen?
Heeft iemand ervaring met een IR2184 mosfet driver? Ik heb beide drivers exact hetzelfde aangesloten als op schema, met precies dezelfde componenten. Maar als ik voor R6 of voor R7 5V aanleg gaat de IC de mosfets niet aansturen. De 15V op de onderste mosfets blijft aanwezig, en er komt 0V op de gate van T1 of T2. Of ik nu PWM aanleg of continu 5V op pin 1 van IR2184, het maakt geen verschil.
Als ik manueel de mosfets aanstuur draait de motor wél...
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
gebruikte schema:
[Bericht gewijzigd door Hanzieboy op (100%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb best een boel ervaring met die drivers; ze zijn bijna onverwoestbaar, en doen eigenlijk altijd hun werk.
Je moet begrijpen dat je een high-side aan een kant van de motor, en een low-side aan de andere kant tegelijk aan moet sturen. Daar komt bij dat je de high-side niet voor onbepaalde tijd aan kunt laten, maar hooguit een paar milliseconden onafgebroken. Je moet dan een PWM signaal aanbieden van maximaal 95% of zo.
Het is wel raar dat de onderste MOSFET aan blijft; die zou in ieder geval uit moeten gaan. Ik kan vanaf hier niet zien wat je verkeerd gedaan hebt.
@SparkyGSX; Als ik je goed begrijp stuurt de driver de mosfets niet aan als op pin1 een 5V continu signaal gelegd wordt?
Het PWM signaal genereer ik met een microchip. Voorlopig heb ik een potmeter op de ingang van de microchip gezet om de pulsbreedte te regelen. Het kan mss zijn dat het aantal pulsjes/sec te veel of te weinig is? Momenteel gebruik ik 1000Hz.
Voorlopig gebruik ik enkel T1 & T4, omdat ik maar 2 fets heb. Maar ik heb wel beide drivers geïnstalleerd, exact hetzelfde als op schema. Op de gate van T1 meet ik altijd 0V. Op T4 meet ik een continu signaal van 15V. Ook als ik de PWM op de ingang van de driver hang.
Mijn motor is een Seriemotor, dus ik heb de seriewikkeling gezet ipv D5. (D5 mocht weggelaten worden heb ik ergens gelezen). Maar de motor draait als ik de 15V manueel op T1 leg. (dus de fets lijken te werken)
De 4011 NAND poort gebruik ik niet, ik stuur de PWM vóór R7.
Zie je ergens een probleem? Alvast bedankt!
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je kunt niet de helft van de FETs weglaten en dan nog verwachten dat het werkt een heel blijft. T1 kan niet aan als T2 niet eerst aan is geweest, en dan moet je die natuurlijk niet weglaten. Daarbij heb je nu en paar recirculatie paden onderbroken waardoor het hele zooitje stuk kan gaan. Wat je wel kunt doen is de beide FETs aan een kant plaatsen en de andere kant van de motor aan de plus van de voeding hangen.
Heb nog 2 fets besteld maar dat kan nog even duren voor ik ze heb.
Maar dan begrijp ik eerlijk gezegd de werking van de schakeling niet goed; er zijn toch altijd maar 2 van de 4 fets in geleiding?
Althans volgens dit schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/signaal%20%20h_brug.jpg
En de spanningen op de Gate zijn bij mijn schakeling identiek.
Heeft iemand een voorbeeld om de schakeling (voorlopig) met 2 fets te doen werken?
Op 12 december 2011 11:12:56 schreef Hanzieboy:
Heb nog 2............
Maar dan begrijp ik eerlijk gezegd de werking van de schakeling niet goed; er zijn toch altijd maar 2 van de 4 fets in geleiding?
Ja dat klopt, er zijn maar twee fets in geleiding iederekeer. Maar zoals je kan zien op het schema (wat ik ooit gemaakt heb na het meten met de scoop) er geleiden twee fet's maar er schakeld wel steeds een low site fet mee, hetzij geinverteerd tenopzichte van de high site fet, zoals je kan zien op het schema.
En een ander schema heb ik niet, misschien iemand anders wel.
SparkyGSX
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even ter info. Als je ook maar HEEL EVEN de twee boven mekaar staande fets tegelijk aanhebt, is het gebeurd met de pret. De stroom ligt dan binnen nanosecondes 10 boven wat de FET mag hebben en dan gaat ie kapot. Permanent in sluiting. Dat hoeft maar 1 van de twee te doen, en dan gaat de andere mee. Even later schakelt je besturing de kapotte uit (dat probeert ie) en de nog werkende aan, en die is ook kapot. Het is echt best wel gevoelig.
Vandaar dat je gate drivers hebt die een "dead time" ingebouwd hebben. Ze wachten XXX nanoseconde voordat de andere fet open gestuurd wordt.
Jeroen13
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
Ik heb nog wel een goed werkend schema + PCB (sporen zijn misschien wat smal voor 20A continu)
PCB
Schema zal ik uploaden mocht je interesse hebben (zo niet bij de hand).
Het is op basis van 4 N-Mosfets IRFP3206 + LT1336 gate drivers. Voordeel van deze drivers is dat ze 0 tot 100% PWM aan kunnen. Wat de meeste gate drivers niet kunnen. Al vaak gebruikt en nooit problemen gehad.
@Lambiek: Waarom wordt de onderste fet geïnverteerd aangestuurd, terwijl hij niet dient te geleiden? Ik zou denken dat continu 0V hetzelfde is. Heeft deze geïnverteerde aansturing invloed op de werking van de andere fets?
Op 11 december 2011 11:00:45 schreef SparkyGSX:
Wat je wel kunt doen is de beide FETs aan een kant plaatsen en de andere kant van de motor aan de plus van de voeding hangen.
@SparkyGSX: Wat bedoel je met 1 kant, is dit dan T1 en T3?
Moeten beide fets dan door 1 driver worden aangestuurd?
Ik weet niet wat voor functie dat heeft, dat zit nu eenmaal in de driver. Het zal te maken hebben met het wegwerken van iets, maar weet niet wat. Denk dat SparkyGSX dat wel weet.
Heb je al geprobeerd om de motor aan te sluiten op een voeding, en dan het geheel om te polen. En kijken wat er dan gebeurd, draaid de motor dan anders om ?.
SparkyGSX
de onderste en bovenste FETs worden altijd geïnverteerd aangestuurd zolang je de enable hoog houdt omdat dat veel efficiënter is dan de stroom door de diodes te laten lopen. De onderste MOSFET moet steeds even aan om de bootstrap condensator op te laden die je nodig hebt voor de bovenste gate driver.
Die LT1336 kende ik nog niet, dat is wel een leuk ding, omdat hij een boost converter aan boord heeft voor die bovenste gate driver, alleen jammer dat hij maar tot 60V gaat.
Dat weten we dan ook weer, had me er noog nooit in verdiept. Maar nu is het logisch, zo zie je maar weer nooit te oud om iets te leren. 
bedankt voor de info!
@Lambiek: Ja ik heb al eens geprobeerd de voeding op de motor om te polen, maar dan draait hij in dezelfde richting! Er moet dus 1 van beide wikkelingen omgepoold worden om de draairichting te veranderen.
Vrijdag heb ik mijn fets en dan ga ik verder experimenteren!
Ik heb de mosfet brug opgebouwd met 4 mosfets en 2x IR2184 driver, helaas lijkt dit niet te werken... Op de onderste fets staat continu de 15V, op de bovenste staat continu 0V. Ik stuur de drivers aan (voor R6 of R7) met een PWM (5V) afkomstig van een microchip (800 pulsjes/sec). De breedte van deze pulsjes regel ik dmv een potmeter.
Heeft iemand een idee hoe de IR2184 makkelijk getest kan worden op goede werking?
De fets zijn nieuw, dus het zou mij verbazen moesten ze stuk zijn.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe? Heeft iemand deze schakeling al werkende gekregen?
gebruikte schema:
Signaal:
Op 27 december 2011 16:01:17 schreef Hanzieboy:
gebruikte schema:
Signaal:
Dan vrees ik dat je iets niet goed gedaan hebt, als je hem bouwt zoals op het schema werkt hij toch echt perfect.
En het schemaatje waar de signalen op staan zijn met de scoop gemeten, dus als je de regelaar precies zo op bouwt krijg je het zelfde te zien.
Hier draait er een 500Watt motor op.
Het schema was niet meer te zien omdat ik hem opnieuw geplaatst heb, de diode D5 moest er nog uit.
EDIT:
Kijk en daarom heb ik de 4011 er tussen gezet om zulke problemen te voor komen, het geheel wordt waarschijnlijk niet goed aangestuurd nu.
Wat is het doel van de 4011? Ik heb deze er niet tussen gezet.
Ik ging ervan uit dat dit dient om links en rechts tegelijk te voorkomen?
Om te voorkomen dat het fout gaat, en je kan signalen mixen dus met bijv twee pwm signalen geinverteerd ten opzichte van elkaar staat de motor stil met een pwm waarde van 127. (bij acht bits) Draai je de potmeter nu naar links of rechts dan kan je de richting plus het toerental regelen. En je kan de andere ingang gebruiken als vrijgave regelaar. Op deze manier kan je dus van alles doen, en er kan ook niets fout gaan.
Hoe stuur je het nu aan dan?.
Er moet een ingang van de driver laag zijn, en op de andere moet een pwm signaal staan (tussen de 0 en 98%, geen 100%)
ik heb 1 PWM uitgang op de microchip. Ik verbind deze manueel met ofwel R6, ofwel R7. Het PWM signaal kan ik laten variëren. Moet het PWM signaal 8 bits zijn?
Nee, dat was een voorbeeld. het mag ook 10bits zijn, maar als je HPWM gebruikt is het volgens mij alltijd 8bits, bij pic micro dan hé.
En wat doe je met de andere ingang dan, als je pwm op bijv R6 staat?
Wat doe je dan met R7?
Als ik op R6 een PWM zet, laat ik R7 spanningsloos. Of is dit fout?
Ik gebruik inderdaad de HPWM bij de PIC, en dit is een 10 bit signaal van 800Hz. Zie je ergens een probleem?
SparkyGSX
Het valt me nu pas op, maar zou je !SD (leuk he, dubbel negatief) niet eens hoog trekken?
Zo'n pin los laten hangen is sowieso fout. Je zou er toch minimaal een pull-up of pull-down weerstand aan moeten hangen.
@Lambiek: ben je die aansluiting vergeten te tekenen? Het lijkt me sterk dat het ooit gewerkt heeft zonder.
SD ligt intern aan de 5VDC, die kan je gewoon los laten. Ik meet gewoon 5VDC aan de pin, en als ik de beide pinnen aan de gnd leg dan gaat de regelaar in shutdown.
@Hanzieboy,
Bijde pinnen_1 horen via een pull down aan de gnd, staat op het schema. Voor de 4011