beste ik heb een actieve luidspreker en de versterker wat er in zit heeft een maximaal van 4 ohm maar de luidspreker zelf was kapot en gaf minder dan 1 ohm aan dus bijna kortsluiting nu ik denk dat de versterker dat niet fijn vond en er kwam wat rook uit heb hem opengedaan en zag dat twee weerstanden verbrand waren en een dikke weerstand daar was de verinding los gekomen waarschijnlijk door de warmte van dat te lagen ohm denk ik denken jullie dat er iets anders nog kapot is of niet derest ziet er langs de buitenkant in orde geen bulten of andere dit allemaal ben ik pas te weten gekomen toen de versterker in de actieve luidspreker is uitgevallen ik denk toen de weerstand is losgekomen is die uitgevallen als jullie willen kan ik een foto zetten van de versteker ik hoop dat ik hem weer aan de praat krijg alvast bedankt giovanni
Tip: als jij de moeite doet om met hoofdletters, punten, komma's en witregels een bericht te schrijven, dan doe ik de moeite om 'm te lezen

En voorzie dat bericht met hoofdletters, punten, komma's en witregels dan ook even van merk & model van je luidspreker. Een aantal DUIDELIJKE foto's kunnen ook handig zijn.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
tja je moet sowieso de weerstand die is losgekomen weer vastmaken maar wel effe doormeten en die andere die een beetje zwartgeworden zijn moet je vervangen door typen van dezelfde waarden en ook moet je even meten of je eindtrap nog in orde is is het een eindtrap met losse componenten of is je eindtrap een ic dan moet je even meten en als je toch aan het meten bent meet dan de componenten rondom die zwartgeblaakte weerstanden ook effe door en zoek op dit forum even naar actieve versterker defect dan vind je vast veel informatie over kapotte versterkers en hoe je die weer kunt oplappen succes
EDIT 
Tja je moet sowieso de weerstand die is losgekomen weer vastmaken, maar wel effe doormeten. Die andere die een beetje zwartgeworden zijn moet je vervangen door typen van dezelfde waarden. Ook moet je even meten of je eindtrap nog in orde is. Is het een eindtrap met losse componenten of is je eindtrap een ic? Als je toch aan het meten bent, meet dan de componenten rondom die zwartgeblaakte weerstanden ook effe door. Wat je ook kan doen, is op dit forum even zoeken naar "actieve versterker defect" dan vind je vast veel informatie over kapotte versterkers en hoe je die weer kunt oplappen. Succes ermee.
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (34%)]
Sorry daarvoor ik had haast met schrijven.
Dus de merk is van dap audio.
Namelijk de dap ps-115A actieve luidspreker.
De luidspreker zelf heb ik weggegooid omdat die was geen 100 procent meer.
Hier zijn wat foto's.
http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/3387230312012PHOT0004.JPG
http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/7188930312012PHOT0001.JPG
Ok bedankt michel, het zijn losse eindtrappen die wat aan de zijkanten zitten.
Maar hoe meet je zo eindtrappen moet je ze uitsolderen en kunnen ze goed tegen de warmte.Alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Die zes transistoren moet je inderdaad even doormeten.
Eruit solderen (zorg dat de soldeereilandjes heelblijven) en met een multimeter op diodetest doormeten om de kortsluiters te kunnen ontdekken.
Ik weet niet wat zo'n nieuw versterkertje kost, maar als je hem goed wilt reviseren moet je de zes torren vervangen, de zwartgeblakerde weerstanden en de drivers (die zullen er vast op zitten als zie ik ze niet zo gauw op de foto). Je zult het printje dus even moeten nalopen met een multimeter op rotte componenten.
die eindtransistors produceren flink wat warmte, vandaar dat ze ook op een koelblok gemonteerd zitten. Maar als ze TE heet worden gaan ze kapot.
Ok dus ik mag geen kortsluiting hebben bij de eindtrappen dus op ieder pin moet een bepaalde weerstand staan.
En wat bedoeldt u met drivers vervangen en wat zijn drivers misschiens heb ik er een andere naam voor.
alvast bedankt
Murmeltier
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
ik weet niet of ik het goed heb hoor maar volgensmij zijn drivers driver ics en zijn die redelijk duur maar het zou hoogstwaarschijnlijk helpen om te kijken waardoor de kortsluiting kwam en zullen we totdat de ts geen interpunctie gebruikt allemaal onze posts zo maken ondanks dat dat onnatuurlijk typt
Beste murmeltier de kortsluiting kwam omdat de luidspreker van binnen verbrand was ik heb hem zo gekregen en als die ics niet kapot zijn moeten ze dan ook vervangen worden alvast bedankt grt
Murmeltier
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
haha dat vind ik wel grappig maar goed ok dan maar om de eindtrappen te meten moet ik dan alle drie de poten meten zonder een gepiep te horen (natuurlijk lossolderen eerst) alvast bedankt grt
[Bericht gewijzigd door djgovanino op (39%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Heb je een multimeter met diodetest?
Weet je hoe je een diode doormeet? En weet je wat de multimeter aangeeft als die test goed uitpakt? OF juist verkeerd uitpakt?
ja ik weet hoe dat werkt het mag gewoon niet piepen als ie piept dan kun je hem weggooien alvast bedankt grt
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Je bent in de war met de weerstandsmeting.
Ja die kun je ook gebruiken om dikke kortsluitingen op te snorren.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Jawel hij moet kortstondig piepen en naar de 400 tot 600 aangeven in doorlaatrichting en diode stand
dus als ik het goed begrijp moet hij effe piepen en dan moet hij 400-600 aangeven alvast bedankt grt
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Ja probeer het eens met een diode te meting in 2 richtingen
dan een transistor , in principe 2 diode's
ok dan bedankt dan weet ik wat ik morgen kan gaan doen en hopelijk krijg ik mijn versterker trug aan de praat ik moet die twee verbranden weerstanden vervangen dus na de feesten effe twee weerstanden gaan halen ik hou jullie op de hoogte bedankt voor alles grt djgiovanino
is het normaal dat de eindtrappen derek warm worden zodra ze je insteekt want toen ik die instak nog met de kapote luidspreker werd de koelplaat meteen warm nu weet ik niet alvast bedankt grt
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sorry daarvoor ik had haast met schrijven.
Dat heb je zeker nog steeds, want 't is niet veel beter geworden helaas...
bedankt snameroc
en wat maakt dat uit arco als je niet wilt lezen dan niet he
maar goed voor de andere ik heb het doorgemeten heb ondekt dat twee eindtrappen defect zijn en nog twee weerstanden.
(zo van die witte blokjes)die waren aangesloten op de eindtrappen samen met de twee kleine verbranden weerstandjes.
maar goed dat wit spul onder de eindtrap is dat belangrijk want ik heb dat gepoetst bij die twee defecte eindtrap. alvast bedankt grt
Dat wit spul is warmte geleidende pasta en kan tijdens testen best gemist worden.
Maar als je hem extreem gaat belasten kunnen de transistors hun warmte beter kwijt aan het koellichaam.
Bij een eindtrap is het heel belangrijk dat je alle onderdelen gemeten hebt voor je er weer spanning opzet anders gaan je nieuwe onderdelen weer gelijk stuk.
Wit spul is vermoedelijk koelpasta... het zorgt dat de warmte van de onderdelen goed wordt afgeleid naar de koeling.
Het is wel belangrijk dat er maar heel weinig koelpasta wordt gebruikt... anders werkt het juist de warmtegeleiding tegen.
ok bedankt maar ik heb dat wit spul niet is dat erg als die gewoon zo op de koelplaat wordt vastgeschroeft en ik heb alle componenten gemeten rondom de eindtrap maar daarna komt er ook een diode dus de stroom kan daar niet meer verder en de diode werkt heb ik ok gemeten ik heb nu alles losgesoldeerd wat los moest en dan moet ik naar de winkel gaan als ik tijd heb misschiens maandag maar ik ga eerst in mijn componenten doos kijken misschiens vind ik daar nog de juiste weerstanden of eindtrap maa ik heb gekeken op internet en daar kosten ze 12 euro per stuk is dat duur of niet alvast bedankt grt