Over het serieschakelingetje valt nogal wat te leren door de reacties op youtube door te spitten. Alleen de batterij is origineel, de batterijconnctor maakt wisselspanning van de gelijkstroom en in de schakelaars / leds zitten vast filters.
[Bericht gewijzigd door sinuz op (24%)]
hmm filters in een led is spannender. In de schakelaar wil ik nog wel geloven, maar ze maken gebruik van paasitaire capaciteiten in de junctie laag.
OK so far.
MAar dan moet je wel VERDOMD steile filters hebben..
Ik ben er ook bepaald nog niet uit. Ik kan me voorstellen dat er in het '9V' blokje in werkelijkheid twee of drie knoopjes zitten en een oscillator. En een diode in een schakelaar moffelen zie ik ook wel gebeuren.
Maar met de LED kan niet zoveel, en hoe doet-ie dat dan met drie stuks?
Of een geshopte video natuurlijk, maar dat zou bijna flauw zijn.
plantrekker
True story bro!
T T
--- ---
--o o-- -- ---
| | | |
___ | | | |
-------|___|---------->|------------|<-----
| |
| |
/ \ |
( ~ ) |
\_/ |
| LED LED |
----------------------|<------------>|-----
| | | |
| | | |
->|-- -|<--
___
-------|___|-----------------------------------------
| | | | |
| | o | o | |
| |=| |=| | |
/ \ | o | o V -> -
( ~ ) | | - ^ ->
\_/ | | | |
| V - | |
| - ^ | |
| | | | |
-----------------------------------------------------
Volgens mij zo, alleen de versie met 3 leds nog 
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Fredjuhh
Die zie ik toch echt niet zitten in dat filmpje, en daar zijn die leds toch ook erg duidelijk in beeld....
EDIT ohh wacht, dat hoeft natuurlijk niet bij de dubbele parallel.......
Joeri de Man
LED there be light
Het kan natuurlijk zijn dat de leds geen leds zijn, maar eerder een smd led met extra in een behuizing gegoten.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Vraag me even niet waar precies, maar ik zag hem juist ergens toegeven dat de LEDs gemodificeerd zijn. De video heeft niet genoeg resolutie om uit te sluiten dat er bij de 3-led-serie schakeling SMD-componenten (0402?) aan de LEDs zitten (tussen LED behuizing en buiging in pootjes?) ...
@plantrekker: die schema's zijn al door een of andere rus die op die video's reageerde in z'n eigen youtube video uitgetekend en gedemonstreerd.
plantrekker
True story bro!
Ik dacht ook gewoon aan een smd diode.
@Jochem, dus die schema's kloppen? Of heeft de originele poster nog iets anders gedaan?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik weet niet of het exact is wat hij heeft gedaan, ik zeg alleen dat de schema's die jij neerzet al door iemand anders op youtube gezet waren.
Maar die derde led he... het moet eigenlijk wel iets van een kleine filter zijn. Sowieso leuk gevonden!
Fredjuhh
Deze hebben jullie al gezien http://www.youtube.com/watch?v=lw9MGa7iQq4&feature=related
Maar hoe werkt deze dan?? http://www.youtube.com/watch?v=l9ShZQepZ0o&feature=related ???
[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op (34%)]
Fredjuhh
Ja, sorry..
Die Tweede is i.d.d. ook al langs gekomen, echter is er nog geen co'er die hem na kan/kon bouwen, of in ieder geval een duidelijke hint kon geven..
Die eerste (dus de doorzichtige) is een bladzijde hiervoor nog gepost door Arjan.
Zou er hier niemand zijn die nu weet hoe dat moet? (de doorzichtige?)
Ja, dat laten branden van de leds als de batterijen er uit zijn lijkt mij niet moeilijk, maar dan: je ziet duidelijk de andere draadjes lopen.....
Lamp kleur detectie lijkt mij ook wel mogelijk: is een led in een bajonet behuizing, daar kun je natuurlijk zo een weerstand in zetten: verschillende waarde, en waarde is je lamp kleur als je de andere kant op meet.
Of zou "alles" gemodificeerd zijn?.....
Op 3 januari 2012 22:44:04 schreef Fredjuhh:
Maar hoe werkt deze dan?? http://www.youtube.com/watch?v=l9ShZQepZ0o&feature=related ???
Hoeveel vermogen zou je over een 1-Wire bus kunnen persen?
Ofwel RFID tags die hij aan die haakjes hangt...
Op 2 januari 2012 16:53:07 schreef plantrekker:
Volgens mij zo, alleen de versie met 3 leds nog
Hier heeft iemand iets interessants uitgevogeld over die met 3 leds:
http://www.youtube.com/watch?v=YVLyUHaqlFo
There are probably other ways to do this, but I strongly suspect this is quite similar to the way he has done it because of the glitch on the original video at about 2:05.
[Bericht gewijzigd door TheCrazyInventor op (12%)]
Ik heb dit topic al een tijdje met veel interesse gevolgd.
Ik begin na het filmpje van Fredjuh het vermoedde te hebben, dat de truuk in de kapjes/ringetjes te zitten.
Een vraagje voor de kenners:
Kan d.m.v. een magneetje+ spoeltje (kapje+schakelaar)de schakelaar met de lamp communiceren, oftewel, een gele lamp kan alleen maar branden als het gele kapje (magneetje/spoeltje)ergens in de lijn aanwezig is.
In het filmpje van Fredjuh gingen alle lampen branden toen alle ringetjes keurig op een rijtje onder een schakelaar hingen.
Wat me wel opviel, de pennetjes waar de ringetjes op hingen zaten precies boven een leiding.
Dit is maar een wilde gedachte, maar op HF gebied is veel mogelijk.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Ik weet wel dat dit een oude koe is...
@picsels:
Is jouw projectje (code, schema) nog ergens te downloaden/bekomen?
Je emailadres is niet openbaar en ik zou dit graag bouwen voor mijn vriendin.
Dank u! (en nog steeds bravo!)