Hoi allemaal
Ik wil een nieuw setje speakers kopen.
2x Behringer Eurolive B1520 PRO en 2x Behringer Eurolive B1800X PRO
Hier de gebruiksaanwijzing http://www.behringer.com/assets/B1520%20PRO_P0286_M_NL.pdf
Ik heb thuis al de versteker: dap palladium 2000. Als ik deze aan ga sluiten dan wil ik dus van mijn versterker eerst naar de basspeaker en dan naar de full range. Maar op de basspeakers zit een bi amp functie of gewoon passief laten. Ik neem aan dat ik met de bi amp functie niks te maken heb dus die kan ik gewoon op passief laten staan. Mijn eerste vraag is of een een 2 of 4 polige speakon nodig heb. Ik dacht eerst gewoon een 2 polige maar in het boekje hebben ze het de heletijd over de 4 polige. Mijn 2de vraag is of de impedatie dan word gehalveerd omdat ze parallel staan. Ik weet dit niet zeker of het signaal gewoon wordt doorgelust met een 4 polige want anders is mijn versterker denk ik niet sterk genoeg want die kan 750 w met 8 ohm en 1025 met 4 ohm. De boxen zijn 350 w en 400 w dus dat is precies 750 w en dus te weinig. Dus ik hoop dat het dan 4 ohm word.
ik hoop dat jullie een beetje wijs kunnen worden uit mijn verhaal
Alvast bedankt
Door de crossover blijft de impedantie van het geheel bij passief gebruik (in de betekenis als beschreven in de manual) ongeveer 8 ohm. Om het te bi-ampen heb je een tweede versterker nodig.
Zog dat de versterker ruim voldoende vermogen kan leveren zonder hem tot het randje van zijn specificaties te duwen. Gepaste processing kan een hoop goed doen.
Vierpolige speakons zijn standaard, tweepolige zijn vrij zeldzaam. Je hebt bij passief gebruik slechts 1 pair nodig en kunt dus volstaan met een kabel met twee aders. Bij actief gebruik is vier wel handig omdat je dan ook door kunt lussen, maar het is niet meer dan dat.
Dit is een zelfbouw elektronicaforum, deze vraag hoort hier niet echt thuis. Er zijn diverse Nederlandstalige geluidstechniekfora.
Tip, koop die schrot in vredesnaam niet. Weggegooid geld, het klinkt niet, het is niks.
Spaar wat meer en kijk naar iets beters zoals JBL MRX, of typen van Solton, eventueel DAP PRO serie.
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Voor professioneel gebruik investeer je in professionele apparatuur. Punt. Als het voor de hobby is, is Behringer goed genoeg. Maar verwacht geen levensduur van betekenis bij Behringer.
Tsja, ik vind Behringer nog niet goed genoeg voor de hobby, op een aantal apparaten na dan.
Compressors houden het nog geen jaar uit, de DEQ2496 was al binnen het jaar kapot en die PA boxen, nou. Jammer van je geld.
Voor hetzelfde bedrag koop je beter spul. Heel wat merken te vinden die voor hetzelfde budget mooier klinkende en degelijkere apparatuur leveren. Maar wat moeilijker te krijgen als je niet weet waar je kijken moet. De detailhandelaren verdienen nu eenmaal goed met Behringer, vandaar vindt je het overal in overvloed.
Bijvoorbeeld:
http://www.solton-acoustic.de/index.php?id=11
Niet te duur, klinkt ontzettend goed, goeie service.
Die Twin-Array 12 kastjes bijvoorbeeld kosten 300€ incl. per stuk en werken echt zeer goed.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (17%)]
Maar zou mijn versterker dan sterk genoeg zijn want deze levert
750 rms @ 8 ohm en 1025 rms @ 4 ohm. Ik wil ze aan elkaar doorlussen dus de impedantie wordt 4 ohm. De wattages van de speakers zijn 300 w rms en 450 w rms dus dat word 750 w rms @ 4 ohm. Ze zeggen altijd dat je versterker 1,5 tot 2 keer het speakervermogen moet hebben. Dit is bij mij 1025/750= 1,36 x het vermogen. Zou dit genoeg zijn?
De B1520 kan 300W continu vermogen verdragen.
De B1800 kan 450W continu vermogen verdragen.
Behringer specs zijn in de regel wel betrouwbaar.
Impendantie van beide kasten is 8 ohm.
In geval van passief aansluiten, sluit je de amp aan op de baskast(en) op pennen +1/-1 en lus je via de uitgang (+2/-2) van de baskast door naar de topkast. Impendantie die de versterker ziet zal lager zijn dan 8, maar niet per definitie 4 (vanwege het highpass-filter in de baskast).
Ga wel uit van 4 ohm belasting voor de amp.
De Palladium-2000 levert 2x750W aan 8ohm en 2x1025W aan 4ohm en is een fijne versterker voor de prijs.
Let wel op met die amps, de beveiliging is niet je van het, dus let erop dat je niet te veel uitstuurt richting amp cq niet constant het volle vermogen laat leveren. Dat kun je met een Palladium beter niet doen.
Moet wel voldoende zijn voor de Behringer kastjes, je verliest natuurlijk wel wat in de crossovers.
Wil je veilig zitten, koop een actief scheidingsfilter (crossover), 2e versterker en sluit de boel actief aan.
Wil je persé bij Behringer blijven dan bijvoorbeeld deze:
http://www.behringer.com/EN/Products/CX2310.aspx
Die crossover werkt best goed (kennis gebruikt deze), maar kwa PA kasten kan ik je de Behringers echt NIET aanraden. Een aantal kennissen van me draaiden hiermee zowel DJ als live en lachten me uit dat ik dure JBL SRX of HLA systemen inhuurde. Uiteindelijk leeft het niet lang, echt niet en het klinkt niet. Kijk voor jezelf (vanwege je budget) eens richting DAP of de goedkope JBL JRX/MRX lijnen. Op de lange termijn, ben je een heel stuk gelukkiger daarmee!
bedankt roy voor de goede uitleg.
Maar met zo'n crossover he. Dan sluit je 1 versterker aan voor de subwoofers en 1 versterker voor de full range kasten. Maar dan heb je dus in de full range kasten geen bass meer toch? Of zijn er ook speakers waar geen bass inzit?
Als je alléén de topkast gebruikt en deze dus direct aansluit op de versterker draait deze fullrange dwz de topkast krijgt het volledige "frequentiebereik" aangeboden vanuit de versterker.
Maar ook als je passief draait met een baskast / topkast combinatie en je lust de topkast door vanaf de baskast, krijgt de topkast géén sub!
In de baskast zit nl. een "high-pass filter" welke de lage tonen (sub) uit het signaal naar de topkast filtert. De topkast krijgt dan géén sublaag aangeboden.
Deze filters werken meestal vanaf 80 - 100Hz.
Als je de kasten actief aanstuurt, dus via een actieve crossover, heb je inderdaad 2 versterkers nodig. Eén voor het laag, de andere voor het hoog. Bij een crossover kun je die frequentie instellen en ook dan zit je in het algemeen tussen de 80 - 100Hz.
Je kunt het geluid (frequentie) grofweg/ongeveer indelen in 5 gebieden:
* sub (20Hz - 100Hz)
* laag-midden (100Hz - 800Hz)
* hoog-midden (800Hz - 5kHz)
* hoog (5kHz - 12kHz)
* tophoog (12kHz - ..)
De bedoeling van een sub / top-combinatie IS dat de baskast enkel het sub weergeeft en de topkast het sub NIET aangeboden krijgt.
Als je dit actief doet, is er ook meer vermogen beschikbaar voor zowel de baskast en de topkast.
Voor meer info, zie ook hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_crossover
http://sound.westhost.com/bi-amp.htm
http://sound.westhost.com/biamp-vs-passive.htm
http://sound.westhost.com/articles.htm
Lees vooral eens goed op de ESP / westhost pagina's. Veel goede en eerlijke informatie.
michielbrink
http://www.ham-radio.nl/cursus/radiobuizen/Elektronenbuizen.htm http://www.ham-radio.nl/cursus/buis%20als%20versterker/De%20electronen… makkelijke uitleg over buizen :)
ik ken die berhinger niet maar ik heb zelf twee actieve samsung auro d415 speakers staan en die zijn echt goed. en niet al te duur. het voordeel hiervoor is dat je geen dure veesterker hoeft te kopen.
van deze speaker bestaat ook een passieve versie en een subwoofer.
Dus als ik nu bijvoorbeeld de top kast DAP X-15 en de sub DAP X-18B koop. Dan kan ik ervoor kiezen om alles met een versterker te doen maar daar is mijn versterker niet sterk genoeg voor. Dus zal ik een 2de versterker en een crossover moeten kopen. Maar dan is mijn versterker denk ik nog niet goed genoeg want de bass kast vraag al 600 w rms en 1200 w program. Mijn versterker die levert maar 750 w dus dat is toch niet genoeg want het program vermogen kan de speaker maximaal aan.
Fuzzbass
Je hoeft niet tot het maximum van de speaker te gaan, hoor. Als er genoeg decibellen uit komen is het toch goed?
Een verdubbeling van het versterkervermogen geeft een verhoging van 3 dBSPL. Een betere speaker (met 3 dB meer rendement) geeft het zelfde effect als een 2x zo zware versterker.
Hetgeen Fuzzbas schrijft is exact het geval!
Meestal gaat het hard zat, zeker met de Palladium die je al hebt.
De Behringer B1520 levert een geluidsdruk van 95dB met 1W input.
De DAP X-15 levert een geluidsdruk van 99dB met 1W input. (Best een goed klinkend kastje overigens voor het geld.)
Het vermogen dat op de speakers staat is het maximale (continu)vermogen dat ze kunnen verdragen. Dus je hoeft niet per definitie een versterker te kopen die ook dat vermogen kan leveren.
In de PA wereld (live bands) doe ik dat overigens wel, maar dat is meer voor de zekerheid. Het is handig dat je met je PA toch over de band heen komt en ik overhead wil hebben als ik sta te mixen
.
Wat wil je gaan doen met het setje?
Gewoon een beetje voor de hobby en voor op feestjes te draaien. Maar vanwege het geld koop ik eerst alleen 2 dap X-15 speakers en later pas die bas erbij. Maar ik heb het gevoel als je die bas speakers erbij koopt er niet heel veel meer bas is dan nu. Want ik ben dan wel veel geld kwijt 720 voor de speakers 320 voor de 2e versterker en nog 60 euro voor de crossover. Maar als je hierdoor maar een klein beetje meer bas hebt vind ik dat te duur. Of krijg je dan wel veel meer bas
Fuzzbass
Je krijgt vooral veel meer volume. De topkasten hoeven niet veel laag weer te geven en kunnen dan meer vermogen in mid en hoog kwijt. De subs leveren dan de bas waardoor het hele spul veel harder kan.
Oke dus doordat de top kasten geen of weinig bas meer krijgen gaan ze mid en hoog harder weergeven. Waardoor je een hoger volume krijgt.
Precies!
Je kunt gerust starten met enkel de topkasten en de baskasten later kopen.
Zitten 15 inchers in de topkast dus kwa laag is dat al zeer behoorlijk. Met die 18 inch baskasten er later bij zit je goed. En misschien kun je dan ook uitbreiden naar actief aansluiten met crossover en twee versterkers.
Succes ermee!
Oh, let op dat je de boel niet opblaast zoals in je andere post als je geen limiter ertussen hebt. Hou de meter van je versterker altijd in de gaten! Let ook op vervorming van geluid, ga je dat merken, terug met volume.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (26%)]
Ik kan die speakers toch niet opblazen want ik heb een versterker van 750 w en de speaker is 1000 w program. Of heb ik dat mis.
Jawel, op het moment dat je amp gaat clippen is dat niet fijn voor de speakers, vooral de hoogdrivers.
Vermogen zegt in principe 0,niks.
Je hebt er géén beveiliging tussen zitten (processor met limiter) en tevens is de Palladium niet fantastisch beveiligd. Dus je apparatuur en keuze is prima, maar je moet er goed op letten. Dus staar je NIET blind op vermogen, dat zegt gewoonweg niks.
Je moet opletten op het moment dat je gaat DJ'en, dat komt dankzij de hevig gecomprimeerde muziek die gedraaid wordt.
Bij live-muziek valt dat weer reuze mee. Afgelopen vrijdag zo goed als op "volle gas" gedraaid (101dB SPL) maar dan wel met zo'n set (live muziek overigens in een zaal met capaciteit 250 personen):
2x JBL SRX718 sub
2x JBL SRX712 top
1x Crown MA3600 op sub
1x Crown MA3600 op toppen
met Dolby Lake processor.
Live muziek heeft véél meer dynamiek, dus draaien tot het max. vermogen van de versterkers (zeker die Crowns) is niet problematisch. Het zijn enkel de pieken cq. transiënten van bijvoorbeeld een bassdrum, snare of vocalen waardoor je de versterkers maximaal instuurt.
Bij gecomprimeerde muziek (cd's, mp3's) spreek je het maximaal vermogen continu aan als je te hard uitstuurt. Als je pech hebt gaat je versterker clippen (daarom letten op de meters!) en je drivers in de kasten worden warm.
Fuzzbass
Oke bedank roy voor de goede uitleg ik heb er veel aan gehad. Dus ik moet gewoon zorgen dat mijn versterker niet gaat clippen want dan beschadig je de drivers van de speakers
Ik heb een speaker al binnen. De dap x-15. Hier zit echt een mooi geluid in maar ik durf de versterker eigenlijk niet tot aan de clip open te draaien want ik ben bang dat ik dan de speaker opblaas. Kan ik nu beter een limiter aanschaffen of gewoon goed in de gaten houden. Want de versterker is 750 w rms en de speaker 500 w rms en 1000 w program. Als ik de versterker niet laat clippen dan zou ik speaker toch niet op kunnen blazen. Of heb ik dat mis. Of moet ik een goedkope limiter aanschaffen voor de zekerheid. Is de Behringer MDX 1600 misschien iets?
De Dap X-15 is een aardige stap in de richting van een echt professionele luidspreker en kan (full range) het vermogen van een P2000 makkelijk kwijt, mits je hem niet laat clippen. Muziek heeft een zekere dynamiek die ervoor zorgt dat het gemiddelde vermogen dat de luidspreker te verduren krijgt (daar gaat het uiteindelijk om; pieken van 2x het RMS vermogen wordt een pro-luidspreker niet warm of koud van) niet continue 750 echte watts is. Ik zou haast een 1KW versterker op een X-15 (fullrange met cut-off op 40-50 Hz) durven te doen (uiteraard zonder te laten clippen, extra vermogen is overhead).
Heb je by the way een Low-cut aanstaan? Signalen onder de 40-50 Hz wordt een PA-topkast eigenlijk nooit vrolijk van dus een cut-off is zeker aan te raden.
Ga je hem als topkast (dus boven een subwoofer, met een crossover) gebruiken let dan extra goed op clippende versterkers. Doordat de laagdriver als topkast geen extreme bewegingen meer maakt krijgt hij een stuk minder koeling en elk stukje extra vermogen kan hij steeds minder goed kwijt. Voor dat gebruik levert een P-2000 zo'n beetje het maximale vermogen wat verstandig is op deze kast
Dat vermogen zegt niks.
Dus, zoals je zegt, amp in de gaten houden en niet laten clippen! Op de juiste manier insturen is het belangrijkste.
Zo'n Behringer compressor/limiter kun je beter weglaten, heeft zo goed als geen toegevoegde waarde. Ze zijn te traag, tevens kun je er niks mee als je niet weet hoe je dat afregelt. Tevens klinken ze zeker niet.
Dan kun je beter naar dit kijken:
http://www.behringer.com/EN/Products/DCX2496.aspx
Dat is een luidsprekerprocessor met limiters die daar ook voor geschikt zijn. Voor de 239 euro dat dat ding kost krijg je iets erg leuks. Je kunt deze ook op 2in/uit schakelen (dus niet als crossover), je hebt dan zowiezo dynamische en parametrische eq's en daarnaast goeie limiters.
Dit is een van de Behringer apparaten die goed functioneren.
Hier ook een optie:
http://www.behringer.com/EN/Products/DEQ2496.aspx
Geen crossover, maar 2x31bands EQ, 5bands parametrisch, limiters en nog een aantal andere zaken. Werkt goed deze!
Wil je high-end gaan
:
http://www.audiocore.co.uk/products-series4.html
Dan moet je iets dieper in de buidel tasten 
edit: ik sluit me helemaal aan bij fritsuitoosterstreek!