Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

Op 11 januari 2012 17:50:46 schreef maartenbakker:
@alex278: Even ervan uitgaande dat je betoog serieus bedoeld was: Vreemd idee van kwaliteit heb jij. Met die gammameter kan je vrijwel niets méér dan met een goedkope Japanse meter zoals die in de jaren '60 (of zelfs eerder?) opgang maakten. Dat de jappen toen misschien wat duurder waren dan de bouwmarkt nu, kan je in een van de vele kwaliteitsbepalende factoren vast ook nog wel terugzien.

Linkje naar zo'n meter? En digitaal > analoog, zeker voor jan met de pet. Plus dat die eerste modellen zeker niet te vergelijken waren (qua gewicht en draagbaarheid) met de LCD-displays die ze nu hebben.

Overigens zag ik een paar jaar geleden in de bouwmarkt ook goedkope DMM's (~25-40 euro) die beweerden dat ze ook elko's konden meten (over meerdere ranges). Zat dat ook op die japanse meters?

maartenbakker

Golden Member

Daar kan je ook van beweren dat ze elco's kunnen meten, ja ;)

Dat ze het allebei niet kunnen, is een ander verhaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In die metertjes zit toch een soortgelijk circuit (resonantiefrequentie bepalen van LC-kring) waar CO'ers elders helemaal lyrisch over zijn?

free_electron

Silicon Member

Op 11 januari 2012 18:36:09 schreef guidob:
[...]

M.u.v. de rebadge-te Iwatsu's. Die rijden prima :)

juist. de iwatsu lecroys werken ok. de echte lecroys staan meer in de garage dan dat je er mee kan rijden.

De nieuwe Rohde&Schwarz scoops zijn ook van de AUDI categorie.. mooi en flashy 'ALs U Duwen Interesseert' ... ( in dit geval : je moet op zovele knopkes en menutjes klikken vooraleer je bent waar je moet zijn... de triggering bijvoorbeeld is een ramp om in te stellen. er staan wel 4 venstertjes open tegen dat je kan zeggen rising edge op kanaal2 , kanaal 1 hoog kanaal 4 laag en 3 telt niet ...) ik heb er zo een een paar weken op proef gehad.
ze zijn wel zeer low noise en snel in het meten. maar de bediening is flink wennen ( werkt anders dan een gangbare scoop )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
maartenbakker

Golden Member

@alex278: Je kan er van sommige condensatoren de capaciteit mee bepalen als je geluk hebt. Dat kan met een oude analoge multimeter ook, alleen dan van sommige andere condensatoren. Verder kan je met beide meters van alle condensatoren bepalen of ze bij lage klemspanning lekken vertonen en van geen enkele condensator de ESR. In de praktijk heb je aan allebei precies niks.

En zo kan je alle punten wel tegenover elkaar zetten. De ene kan zus iets beter, de andere zo iets beter. Feit blijft dat je er in de praktijk weinig aan hebt als je echt serieus bent en dat de lage prijs zich uit in een navenante constructiekwaliteit.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 11 januari 2012 21:10:42 (53%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 januari 2012 21:05:43 schreef maartenbakker:

Feit blijft dat je er in de praktijk weinig aan hebt als je echt serieus bent en dat de lage prijs zich uit in een navenante constructiekwaliteit.

Duhuh. Als je echt serieus bent dan ga je ook niet met een meter uit 1935 meten. Hoe mooi 't walnotenhoutenkastje ook glimt. >:)

fred101

Golden Member

Duh, natuurlijk wel, mijn Gamma metertje is net overleden en met mijn Keithley's 2000, 199 , 196 , mijn solartron 7061 kan ik niet overweg, veel te veel cijfertjes en mijn Flukes , HP's en Agilent vertrouw ik voor geen meter, die komen niet uit China. En aangezien het nu winter is en ik ouder wordt kan ik mijn AVO's, Philipsen, Simpson, en nog wat japanse analoge meters niet meer aflezen in het donker. Dus ik had gewoon een analoge meter met verlichting nodig.
Als je dit een bullshit verhaal vindt, klopt dat aardig. Er zijn mensen die verzamelen oude instrumenten uit eerbied voor wat ze vertegenwoordigen. De kennis, het vakmanschap en liefde voor meettechniek van de bouwers. En omdat ze mooi zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het topic heet dan ook 'je mooiste meetapparatuur' en niet 'je meest acurate, uitgebreide en duurste meetapparatuur'.
Natuurlijk is het geweldig om de nieuwste, hipste, modernste multimeter te hebben, voor de verzamelaar is dat niet belangrijk, daar gaat het om het ding opzich, hoe het eruit ziet, hoe compleet het is.
Of je het nu gebruikt of niet.

Ik heb nog weinig mooiere meters voorbij zien komen dan deze meter van fred!

Op 12 januari 2012 11:23:52 schreef benji83:
Het topic heet dan ook 'je mooiste meetapparatuur' en niet 'je meest acurate, uitgebreide en duurste meetapparatuur'.

Ik geloof dat hier iemand de ' >:) ' smiley heeft gemist.

Op 12 januari 2012 12:47:07 schreef alex278:
[...]

Ik geloof dat hier iemand de ' >:) ' smiley heeft gemist.

Ik mis wel meer ;)

rbeckers

Overleden

http://www.uploadarchief.net/files/download/13-1-12%20meet%20001.jpg
Een nieuwe meter. Werkt fijn.

free_electron

Silicon Member

@rbeckers : OPEN dat ding !.
nog nooit gezien deze vormgeving / kleur combinatie. lijkt me geen kloon van een kloon die gerebadged is.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
rbeckers

Overleden

Meter haalt CATIII/600V en CATII/1000V.
Dat was een van de aanschafredenen.
Deze meter vervangt een Protek.

@free_electron:
Misschien morgen.
Ik heb deze vormgeving ook niet eerder gezien.

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 januari 2012 18:22:33 schreef fred101:
[....] De meetnoeren en probes bestaan nog uit 3 draadjes van binnen, [....].

Dát is pas innovatie ! : Dat is een meetsnoer met ingebouwde zekering ! >:) Had je niet door hè ? :P :D

@rbeckers:
NIEAF is toch een gekend merk? http://www.nieaf-smitt.nl/instruments.htm

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Maar die maken vast niet zelf dit soort dingetjes... En indien wel zou dat ook een interessant feit zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Het merk Nieaf is wel bekend.
Maar ik ken geen kloon die hier op lijkt.
Morgen komen er waarschijnlijk andere foto's.

flash2b

Special Member

Die NIEAF ziet eruit als
http://www.appatech.com/pdmodeluploadpathpdmodel_image113463471510047.jpg

Het is waarschijnlijk dus een gerelabelde taiwanese APPA. Prima ding, gezien de specs.

Tidak Ada

Golden Member

http://www.nieaf-smitt.nl/installatie-portfolio/draagbare-test-en-meet…

Maar misschien hebben ze die kloon een ander jasje aangetrokken ?

Ah, Flashtobe was me voor (of is het juist andersom en is die taiwanees een gerelabelde NIEAF ?)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 14 januari 2012 22:43:33 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het display met die vu meter achtige bar erin doet wel aan china spul denken , maar niaff zou er niet snel z'n naam op laten zetten als het een prul is. ze moeten het hebben van de pattesters en keurapparaten en dat soort meters , niet van dmm's .

de velleman dmm op de zaak is overigens al dood ,pas een half jaar oud ,en ik weet niet eens hoe lang al , sins ik een oude fluke vond in t hok heb ik die in gebruik genomen . de diodetest van de velleman was bij een 2,4v zener al oneindig.

een ledvoeding moest gemeten worden op wat de belasting was van de 0-10v regelingang . blijkbaar konden knx dimmers er niet tegen en opgeven wat zo'n uitgang aankan is blijkbaar zeldzaam .fijn als er geen dmm is die ua kan meten...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

OK, even een foto van mijn meters op een rijtje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/metrahit%20collection_cleaned.jpg

Een MetraHit 16S, TRMS met stroom meting
Een MetraHit 16U, TRMS met insulation tester
Een MetraHit 22S, CAT IV met een blokgolf generator

Ik vind het fijne dingen, lekker robust.

rbeckers

Overleden

@flash2b
Inderdaad. Het lijkt er erg op.
Specs zijn goed maar de CATIII/600V, CATII/1000V en de bargrah vind ik voor het gebruik belangrijker.

Mooie Gossen's !
Er is echter altijd een baas boven baas... >:)
Hier mijn Gossen Metrawatt Metrahit 28S die een simpel 2K2 weerstandje meet...
http://img542.imageshack.us/img542/2934/pict9221.jpg

Het is trouwens echt een super-meter, heerlijk robuust en hij meet zeer nauwkeurig.
Ook het drievoudige display kan soms erg handig zijn (je kunt bijv. de min., max. en "real time" meting tegelijk weergeven).
Dat ze zeer goed beveiligd is ook wel een must.

die gossen had ik op t werk ook als vervanger van een abb m2005 dmm. beide hadden het nadeel dat ze erg veel digits hadden en vrij traag met de meting kwamen . die ging in stappen . dus keek je te vroeg dan stond er iets in het display wat niet klopte . de meter was voor het werk te uitgebreid , maar mijn baas meende dat abb , nu gossen nog steeds de beste meters waren ( maarja hij dacht ook dat tl kleur 640 het meeste licht gaf :) )

nadien heb ik een fluke77 gekregen , die was snel zat en gaf pas een meting in beeld als deze klopte . de gossen was wel een degelijke meter maar niet handig bij meten "in de vlucht"

waar rook was, werkt nu iets niet meer
flash2b

Special Member

Welke had je dan? De MetraHit 2X serie is namelijk erg snel, sneller als de 1X serie (die ook al niet langzaam is).

Ik kan moeilijk zeggen dat het een snelheidsduivel is, maar max. zo'n 3 sec. voor een nauwkeurige meting vind ik ook weer niet heel traag.
De "pieper" had wel wat sneller gemogen, daar moet je net een fractie van een seconde op wachten.
En trouwens, die precisie heb ik soms wel nodig, om metaalfilmweerstanden te matchen.

Dit topic is gesloten