Senseo slaat af of beetje in kopje HD7810

Hallo mede forum leden!

Ik heb hier een Senseo welke bij verwarmen afslaat of tijdens het zetten van een kopje, wat kan dat zijn???

Geeft het dan aan dat er te weinig water in zit?

Als dat het is, kan er in je watertank de vlotters wat 'bedorven' zijn, ze zitten vast of zo door aanslag en andere rommel. Wij hebben daar ook last van gekregen wegens het zeer 'harde' (kalk) water hier.
Ik vermoed dat een nieuwe watertank dat oplost, aangezien de vlotter een hall sensor (magnetisme) in het apparaat bediend.

bjokal

Golden Member

Pas geleden heb ik een ander type Senseo hersteld met dezelfde symptomen. Dat was de HD7860 (die rechthoekige Senseo)

Die Senseo sloeg af omdat de voedingsspanning in elkaar zakte vanwege een defecte condensator in de voeding.
Ik meen dat het een 1uf X2 condensator was, zo'n geel blokje.

Als de vlotter blijft hangen moet de powerled snel gaan knipperen, hij zou dan niet compleet uit moeten vallen.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Anoniem

Voeding is vaak de boosdoener, en met name de elco.

Maar in het padhoudertje zit een miniscuul klein gaatje, dat ook vaak verstopt.
Dat zorgt er ook voor dat de koffie niet meer doorloopt en de machine stilvalt..
Een tweede symtoom is dan dat je het deksel niet meer open krijgt omdat er teveel druk is opgebouwd. Nooit forceren. Halfuurtje laten afkoelen. Voorzichtig reinigen totdat je er licht doorheen ziet.

Ik twijfel aan het verhaal van Bjokal. Een X2 condensator is een ontstoringscondensator aan de 230V kant. Als deze defect raakt heeft hij geen invloed op de goede werking van het toestel, tenzij er een zekering zou defect raken door korsluiting. Maar ik denk niet dat er op die plaats een zekering zit.

bjokal

Golden Member

Ik weet niet zeker of het werkelijk een X2 condensator was. Hij dient bij de HD7860 in ieder geval als serie-condensator voor een direct aan het net gekoppelde voeding.

Er is voor de HD7860 zelfs een officieel service-bullitin van philips van, het is dus geen onzin ;)

Wellicht heeft de HD7810 een soortgelijke voeding, met een condensator van dezelfde leverancier die het in de HD7860 ook begaven.
Het ging om condensators van een specifieke fabrikant.

[Bericht gewijzigd door bjokal op zondag 15 januari 2012 15:45:32 (26%)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Hallo Bjokal! IDD vandaag de Sensjeo opengemaakt en serie condensator (folie MKT) van 0,47 uF was nog maar 0,11 uF. Vervangen en loopt weer als een neut!!! Dank jullie wel, binnen 20 min gefixt en een 35 cent verder....

RAAF12

Golden Member

Ik heb ook zo'n ding staan maar openen ho maar....Denk dat ik een hulpstukje moet maken om alle openingen tegelijk in te drukken?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 15 januari 2012 19:46:06 (55%)

maartenbakker

Golden Member

@bjokal: Als ze daadwerkelijk X2-condensatoren hebben gebruikt, dan kan het best kloppen dat die capaciteit onder omstandigheden afneemt. Die zijn doorgaans zelfherstellend, en dat betekent in de praktijk dat bij een doorslagje of overbelasting (en dat kan allemaal best gebeuren door netvervuiling bij het schakelen van keukenapparatuur) de capaciteit steeds verder afneemt. De fabrikant (constructie) van de condensator zou daarbij inderdaad ook nog uit kunnen maken.

Ik zou zelf op zo'n plaats een MKP terugplaatsen met een werkspanning van minstens 630V en liever 1000V (jammer dat 700V geen gebruikelijke werkspanning is). Dan gaat het voorlopig niet meer stuk.

AANVULLING: Even een HD7810 die ik voor loop en sloop had staan opengetrokken (met geweld, ik had niet door dat er van bovenaf 2 pozidriv-schroefjes los moesten, als je die eruit hebt kun je de klikdingetjes wel voorzichtig één voor één losmaken). Daar zit als seriecondensator een RIFA PHE840M 470n 275VAC in. Dat is een MKP'tje. Ik citeer uit het datablad:

Not for use in series with the mains.

Overigens krijg ik niet echt de indruk dat de electronica door Philips is gefabriceerd; iemand een idee waar dat vandaan komt? Er staat een logo op de print dat er ongeveer zo uitziet waarbij de steel van de h doorloopt in de steel van de p:

code:

he
 p

2e AANVULLING: De condensator meet 0,46u en een ESR van 3,4 ohm. Lijkt me allemaal wel redelijk nog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Electronica is China made...

Openen senseo is heel eenvoudig:
Verwijder plaatje achter watertank DMV fijne svhroevendraaier lipjes wegbuigen in de 4 verticale sleufjes.
Dan het bovendeel er afwippen twee duimen er tegen en je drukt hem er zo in zijn geheel vanaf.
Twee torxen op bodem zichtbaar. losnemen en dan de onderzijde door de bekende lipjes in gleufjes losnemen, klaar!

maartenbakker

Golden Member

De assemblage van mijn exemplaar vond volgens het opschrift plaats in Polen, de pomp is Italiaans, op de boiler stond geloof ik ook nog iets (zou ik na moeten kijken), de X2 condensatoren van een Europees bedrijf RIFA en zo zit er nog wel meer van hier uit de buurt in. Niet volstrekt voordehandliggend dat het printplaatje dan opeens van ver zou komen.

Juist vandaar mijn vraag of dat logo iemand wat zegt.

Of nog veel interessanter, heb je een bron die wat zegt over de Chinese herkomst?

Overigens ook interessant: Op de processor staat (behalve merk en type van de processor zelf) de maskerbeschrijving SOLO 300. Waar verwijst dat naar?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 17 januari 2012 19:36:38 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

@smd
Hier ook de beruchte gele C van 0.47 defect die was nog maar 0.1uF Ik had er nog eentje liggen uit een buitenlampswitch met PIR. De behuizing dichten ging trouwens makkelijker dan opepenen. En er zaten geen 2 schroeven in, behalve de 2 waar de print mee vast zit, anyway er kan weer koffie gedronken worden.

Tidak Ada

Golden Member

Sorry voor de inbraak, maar onze NIEUWE Senseo doet juist het tegenovergestelde : Hij geeft te veel water, met slaberdewatskikoffie als gevolg :r

Enig idee hoe ik daar mee moet omgaaan? We gebruiken al de dark-roast pads, omdat Senseo eigenlijk te slap is en Nespresso véél te duur.

heb hier nog wel een werkende print van onze oude Senseo liggen; liefhebbers ??

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 18 januari 2012 18:36:20 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Wat voor een type is het?? oudere modellen hebben een potmetertje aan de onderzijde en nieuwere kan je programmeren met de hoeveelheid

@maarten: ff een onderzoekje gedaan en het blijkt dat de eerste modellen met standaard componenten zijn gemaakt in Belgie, tweede generatie met SMD in polen en de laatste generaties worden allemaal in China gemaakt, zie de Senseo sites zo links en rechts. En als ik lieg, lieg ik in permissie! PS: op mijn print stond ook IDD een wit plakkertje met made in China op

RAAF12

Golden Member

haha permissie=commissie

btw. Hier ook made in Poland en minstens 4 jaar oud.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 18 januari 2012 19:23:46 (74%)

Hier staat een Senseo HD7812, welke ook halve kopjes doet. Er zit een blauwe condensator erin met X2 en MPK erop. Er staat u7-u47 M 275V op. Is de capaciteit dan 47uF? Op de print staat het Philips-logo.

Op 18 januari 2012 19:33:33 schreef Olap:
...Er staat u7-u47 M 275V op. Is de capaciteit dan 47uF? ...

Nee 0,47uF

[Bericht gewijzigd door part op woensdag 18 januari 2012 19:44:29 (93%)

Tidak Ada

Golden Member

@smd, Het is een splinternieuwe HD7810. Net gekocht, omdat bij de oude die plastic klepjes rot waren geworden en daar door de zaak lekte (aardlek tripte er door).

Het gekke is dat als ik bijvoorbeeld de oude filterbakjes gebruik de koffie nóg slapper wordt. De nieuwe hebben geen gaatje meer, maae een stukje geperforeerd RVS als zeefje. Jammer andes had ik één set voor de dag een éenset voor de afwasmachine.

Afijd dat allemaal terzijde.

Het nieuwe apparaat vult dus de kopjes meer dan het oude en bovendien blijven de pads ze*knat. Als er niet eenvoudig iets aan te doen is, ga ik er wel mee terug naar de winkel. Hij is onder garantie, dus open maken is geen optie.

@ maartenbakker, dat van doe "pozidrive" (is dus torx) schroeven komt me bekend voor ;) Had ik ook toen ik de oude sloopte. Hep de pomp en de boiler voorlopig bewaard, evenals de print (een van de eerste series). Die ligt op een liefhebber te wachten (weggooien is zonde ;) ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op de door mij gesloopte Senseo stond made in Poland, en de (nog goed metende) RIFA-condensator is blauw. Kennelijk zijn het dus de gele (in de latere series?) die het begeven. Iemand gekeken van welk merk die zijn?

Overigens zegt de aanwezigheid van het Philipslogo op het printje niets, dat kan een ander er ook op drukken. Wat er verder op staat vond ik intrigerend, een vreemd logo en nergens een 12NC te bekennen (daar doen ze bij huishoudelijk toch al wat minder aan, maar toch).

@Tidak: Pozidriv is kruiskop met een tussenribbel tussen de tanden, dus opmerkelijk genoeg een Philipsapparaat zonder Torxen erin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Nee, bij mij zaten er ect torxen in...

Hier even het printje, met een blauwe condensatoe, maar geen RIFA

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/senseoprint-2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/senseoprint-1.jpg

onderkant

Behalve PHILIPS Senseo, staater een monogram op de print met de letters h e p Rechtsboven bij die bevetigingslip van de koleplaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zo'n condensator zit er ook in mijn Senseo, de print is echter wel anders. Eigenlijk maakt het voor mij niet veel uit, bij het testen is mijn waterkoker gesneuveld (dacht ik). Ook heb ik hier geen capaciteitsmeter om de condensator te testen.

Tidak Ada

Golden Member

Wat is er met die waterkoker gebeurd ? elektrisch kapot of is dat buisje met dat klepje, bovenop, gebroken ? Dat zit namelijk met een bajonet vergrendeling en o-ringen in de waterkoker. Ik kon het er uitprutsen. Hij lijkt me dus nog in orde.... Kan natuurlijk ook de thyristor zijn die hem stuurt, die kapot is. Heeft de waterkoker nog weerstand en is de NTC(?) sensor nog okay? Die clickson al nagekeken?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 18 januari 2012 20:38:37 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

@Olap
de boiler kapot?
Die C kan je gewooon vervangen als je die niet testen kan C tester: http://www.veron-zaanstreek.nl/bouwprojekten/cmeter.pdf

@maartenbakker
zal straks even kijken naar de opdruk van die gele C

Na het vele testen waarin er eerst weer water in het ding gepompt moest worden, is de pomp denk ik te heet geworden. Er zat steeds geen water, aangezien ik steeds de slang eraf haalde. Het klepje is geloof ik nog wel goed (al zit daar plakband om, omdat ik de lipjes gaar heb gemaakt). Ik heb verder nog niks gemeten. Ik heb nog een andere staan, die ik ook gekregen heb, die het prima doet.

@ RAAF: Ik heb wel een C-tester op m'n multimeter, maar ik zit nu op kamers en ben in het weekend weer thuis, waar dat ding dus ligt.

[Bericht gewijzigd door Olap op woensdag 18 januari 2012 20:45:56 (15%)