Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Wel, zover het voor mij mogelijk is om zo een ding zelf te maken
(Als je een koeltunnel koopt kosten die toch al snel een paar 100€ die koelvinnetjes komen rond de 80€ )
dan plaats ik de koelvinnen tegen elkaar aangezien het er toch 2 zijn en dan afdekken langs boven en onderkant en dan 2 fannetjes door laten blazen
edit: bij die dingen gaat het tot 100kHz goed blijkbaar (ik ga dat niet uitrekenen maar als dat moet goedgaan tot de 21ste harmonische...)
Programmable slew rate, up to 10A/us bij een 20kHz type als dat ook programmeerbaar moet zijn wordt het inderdaad een stuk complexer dan de voeding...
[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op ]
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
kan je voor iets meer geen mooie regelbare weerstand kopen
of gaan die dingen veel duurder (ik heb er geen idee van dus)
het is natuurlijk wel altijd leuk om iets zelf te maken...
Evil Aedolon
ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Jonathan
"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)
Op 9 augustus 2004 22:31:45 schreef Evil Aedolon:
Véél duurder ! 300-400€ en die kan je niet moduleren natuurlijk
moduleren??
op school vroeger hadden we van die 30A 400V regelbare weerstanden staan, en we moesten daar altijd mee opletten dat er zeker geen rook uit die dingen kwam (omdat ze duur waren), ik wist alleen niet hoe duur:)
MGP
LDmicro user.
@EA maak wat je nodig hebt, is dat nu een weerstandsbron of stroombron dat is enkel een persoonlijk gegeven.
Met de hand moduleerbaar(aan de pot draaien) is in de meeste gevallen al ruim voldoende om te zien hoe de voeding zal reageren.
Van al dat hf stuff in die voedingen en ander spul ,is bij die commerciele toestellen ook niet veel van te zien.
Heb al enkele Kenwood HF-transceiver voedingen hersteld en de buitenkant is gelukkig mooier ontworpen dan de binnenkant. Van hf inslagbeveiligingen is daar niet veel van te merken, hoogstens een ferrietje, ceetje en een metalen kast.
Emitterweerstanden bij parallel geschakelde transistoren, kennen ze ook niet.
Hoe goed een ontwerp ook is, er is altijd iets dat zal ontbreken en is dan ook een reden om het niet na te maken.
Als ik een 'meettoestel' zoals dit onderwerp hier nodig heb, dan maak ik dat met de stukken die ik liggen heb, en niet zwaarder dan nodig op dat moment.
Dat is nu een relativerend antwoord na 8u 'hard' werken
Edit: Bij de andere merken zal dat ook niet veel beter zijn ,concurentieel blijven is hiervan de oorzaak!
Evil Aedolon
Ik hou niet zo van onderdeeltjes die we liggen hebben gebruiken... Alles moet een perfect geheel vormen
Ik wou ééns kijken naar de specificaties van die dingen... zijn zeer dure professionele apparaten!
Als er geen emittorweerstanden zitten wil nog niet zeggen dat ze die vergeten zijn, kan ook zijn dat de eindtrap netjes gematched is op Vbe en hFE
MGP
LDmicro user.
Eén nadeel van teveel ambitie/perfectie dat er dan weinig of niets van komt, vooral als er veel (soms exotische) hardware aan te pas komt.
Niet dat je er geen mag hebben hoor, integendeel.
Realistisch blijven is OOK handig, dan zijn de ontgoochelingen/fustraties niet zo talrijk en is het productiecijfer hoger.
Dat die transistoren 'gematched' zijn had ik ook wel door ,alhoewel ik denk eerder dat ze uit dezelfde productielijn komen.Maar dat is ook de oorzaak van de defecten als die tegen de max stroom gebruikt worden.
Evil Aedolon
Ja dat is een nadeel, maar dat is nu eenmaal een karaktertrek en soms is het positief
Tja, zonder emittorweerstand is het natuurlijk nooit gezond bij transistoren, FETs lukt natuurlijk wel