Je mooiste meetapparatuur. Deel 5

Dit topic is gesloten

Gezien die eerste range (0-3pF), is dat een alternatief voor je eigenbouw capaciteitsmeter?

fred101

Golden Member

Ja en nee. Mijn eigen meter haalt een hogere resolutie en kan met een weerstand gecalibreerd worden (het is tenslotte gewoon een AC stroommeter)
Het nadeel is dat hij minstens een half uur moet opwarmen maar het systeem is heel mooi. Je nult de parasitaire capaciteiten uit dus 0 pF ligt vast. Voor calibratie hoef je niet te weten hoe veel pF je 3 pF percies is, alleen dat hij precies 3 pF meer is dan de open ingang van de calibrator, en zo ook de 10pF en en de rest. En deltametingen zijn met een VNA en ook met een meetbrug makkelijk te doen en te controleren.

Ik krijg van RBeckers nog veel praktisch bruikbaardere LCR meter, Een HP4260A LCR bridge. Die twee vullen elkaar mooi aan. De tek is handig voor in circuit meten, net wat ik nu nodig had. De HP voor algemeen precisie gebruik (ipv mijn voltcraft LCR meter) en veel compacter dan mijn Marconi.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 januari 2012 22:58:50 schreef Arco:
Mijn laatste aanwinst, een PM3311, weer helemaal werkend:
(Vind deze mooier als de 3350 met LCD displays)

Ooh, mooi. Doorgaans vind ik de chocoladebruine Philips toestellen spuuglelijk, maar dit is de eerste die ik zelf toch wel graag zou willen hebben :)

Suffering from wiseass oneliner blackout

Mijn verzameling :)

van links naar rechts:
- agilent multimeter U1231A, zonder stroommeting maar dit gebruik ik eigenlijk toch niet.
- MBLE BEM009 oscilloscoop, staat nog open voor te repareren.
- dynatek 8120

http://www.uploadarchief.net/files/download/meetapp%201.jpg

Van gisteren een Heathkit IM11, werkt naar behoren ^^

http://www.uploadarchief.net/files/download/meetapp%202.jpg

En nog een foto met alles :D
- onder de heathkit staat een 300MHz TTL counter en een sweepgenerator
- daarnaast een audiogenerator en daaronder mijn voeding

http://www.uploadarchief.net/files/download/meetapp%203.jpg

Het enige wat er nu niet opstaat is mijn HV-voeding.
Niet slecht vind ik voor een student :D

Charel, het werkblad van een professionele elektronica-knutselaar moet absoluut bedekt zijn met allerlei onderdelen, variërend van printen die ontdaan zijn van hun nuttige onderdelen tot SMD-componenten. Bij een student moet de troep nog enkele graden erger zijn!
De plaatselijke cultuur speelt uiteraard ook mee. In "Darremonde" en omstreken zijn ze wat meer op netheid gestemd dan hier in A'pen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

haha, dit is mijn werktafel niet :) Mijn werktafel staat nu wat te vochtig met dit weer, dus neem ik al het kostbare binnen :)

(het is Deiremonne :p)

Mooie meter apparatuur allemaal, ben jaloers.

Wij hebben een stroom tang gekocht dat binnen ons budget paste <200€ maar toch redelijk wat stroom in DC kan verdragen (1000A DC) dus is het een Turbo Tek (TT3343) geworden. Deze hebben we voornamelijk nodig als we een wagen uitmeten als deze aan het starten is, spijtig staat er geen max op :(

@charel: dit bedoelt Pros, mijn werk plek

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/08/845Bpijnbank.jpg
Pros bedoeld meer zoiets ( niet e apparatuur maar de "zooi" op de tafels ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Da hangt natuurlijk af hoeveel zooi je hebt en wat je voornamelijk doet ;) ik ben maar hobbyist.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Zo ziet mijn tafel er ook uit :p maar die tafel die jullie zien daar werk ik niet op... :p

Tidak Ada

Golden Member

@Damic:
Heel begrijpelijk dat die speaker kapot is >:)

(Bij Fred kan je hem niet zien, daar ligt hij héééélemaal onderop....., of gebruik je hem nog steeds als voetenbankje, Fred? ).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 8 februari 2012 22:30:15 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Lol Tidak, die speaker is ofwel 18jaar oud of ouder. Komt uit 1 van de wagens dat ik heb gehad de laatste jaren.

Maar euhm voor Henry kwaad word, terug on topic.

[Bericht gewijzigd door Damic op woensdag 8 februari 2012 22:34:38 (19%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

fred101 had beter een spin kunnen worden met al die hangdraden , het lijkt wel een elektra mast in t buitenland :P

http://media.reismee.nl/7721/fotos/101070/101070_1320637920_500.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Geen angst Damic: Tytsjerk ligt erg ver van Mechelen en de treinen staken vaak in België, naar het schijnt...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

De treinen zelf niet, het is het "werk" volk dat opkomt voor hun rechten.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
free_electron

Silicon Member

Op 8 februari 2012 21:58:01 schreef pros:
Charel, het werkblad van een professionele elektronica-knutselaar moet absoluut bedekt zijn met allerlei onderdelen, variërend van printen die ontdaan zijn van hun nuttige onderdelen tot SMD-componenten. Bij een student moet de troep nog enkele graden erger zijn!
De plaatselijke cultuur speelt uiteraard ook mee. In "Darremonde" en omstreken zijn ze wat meer op netheid gestemd dan hier in A'pen... :-)

Bij echte 'gurus' is er een laag 'permacrud' . Dat is gelik permafrost op de zuidpool. Een laag van onderdelen en stukjes draad die er met niks meer af te krijgen is... Zie de workbench van pease en williams ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

Je kunt vast speciale grabbags met uitgesoldeerde componenten en half afgebouwde deadbug printjes kopen op ebay. Die strooi je dan als er bezoek komt of voor een foto uit op je werkbank. Dan lijkt het net of je echt wat van electronica weet. Ook een handige tip is om op beurzen lege meetapparatuur kasten te kopen. Die stapel je dan op boven je werkbank, dan lijkt het ook heel wat, en je kunt er ook onderdeeltjes in bewaren >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred, dus zo kom jij aan die volle werkkamer.. ;)

toch wel apart dat ook in r&d vaak gewezen wordt op de verplichte netheid maar dat mensen als Pease en Williams de beste dingn hebben bedacht in een dergelijke wanorde. begin nu niet over onkundige managers etc

@free: nu je nieuwe bench schijnbaar vol of compleet begint te raken, je aantal aanwinsten loopt terug, zijn we hier wel benieuwd naar een 360o impressie.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

de open kasten voor onderdelen , dat ken ik nog van vroeger. m'n pa had de m3 en 4 schroeven in een oude holec kast van bakeliet staan . die kon ik m'n eerste hobbyjaren niet eens tillen :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

toch wel apart dat ook in r&d vaak gewezen wordt op de verplichte netheid maar dat mensen als Pease en Williams de beste dingn hebben bedacht in een dergelijke wanorde.

Ja, maar in 999 van de duizend gevallen is de doorsnee ontwerper net iets minder geniaal dan Pease en Williams. En dan is de netheid wel zinvol :)

Suffering from wiseass oneliner blackout
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Misschien stuur ik de berichten naar de verkeerde mods waardoor ik geen bericht terug ontvang.

ik zal Jeroen eens een bericht sturen misschien komt het dan goed.

ik heb mijn shop wel bij shops vergelijk gezet maar het komt er niet op waarom weet ik niet misschien omdat ik mij zelf geen beoordeling heb gegeven.

mvg
ionair

www.ionair.nl luchtreinigers soldeer meet
Tidak Ada

Golden Member

Ik ben bang dat er een aantal Mods aan de Elfstedenkoorts lijden,
maar als je in de rechter kolom van deze pagine kjkt, zie je dat er advertenties geplaatst zijn (SMD-shop, Eleshop en Conrad, om er maar eens een paar te noemen (GEEN VOORKEUREN VAN MIJ !))

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Op 9 februari 2012 11:37:59 schreef fred101:
Je kunt vast speciale grabbags met uitgesoldeerde componenten en half afgebouwde deadbug printjes kopen op ebay. Die strooi je dan als er bezoek komt of voor een foto uit op je werkbank. Dan lijkt het net of je echt wat van electronica weet. Ook een handige tip is om op beurzen lege meetapparatuur kasten te kopen. Die stapel je dan op boven je werkbank, dan lijkt het ook heel wat, en je kunt er ook onderdeeltjes in bewaren >:-)

1 ding weet ik zeker: de kasten van fred zijn niet leeg :)

Mod-edit: Reclamespotje is offtopic en verder ook niet toegestaan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 9 februari 2012 18:39:58 (82%)

www.ionair.nl luchtreinigers soldeer meet

Dit topic is gesloten