Hallo,
Ik ben van plan om overdag met een zonnepanneel (5v 130mA) 4 AA batterijen in serie op te laden en dan 's nachts mijn mobiel op de batterijen aan te sluiten. Nu is mijn vraag: is 1 zonnepaneel genoeg (en gaat het überhaupt werken)? Mijn lader levert 550 mAh op 5,0v en in (ongeveer) 84 minuten is mijn mobiel vol. Het plan, sluit 1 (of 2?) zonnepaneel aan op 4 AA batterijen in serie aan, stop een 5v regulator tussen het snoertje naar de mobiel en klaar. Kan ik dus overdag de batterijen opladen en vervolgens 's nachts mijn mobiel v/d batterijen opladen?

Gr, Thom

Dat lukt niet, te weinig spanning, en te weinig capaciteit. Als je nu vier van die zonnecelletjes neemt, twee keer twee in parallel en die in serie, en die aansluit met een diode op vier 2700 mAh NiMHtjes, dan krijg je je AA cellen misschien 60-70% vol als de zon staat te bakken aan de hemel. En met 70% geladen cellen van 2700mAh aan 4.8V, krijg je je telefoon misschien 50% geladen.

Natte-vinger werk, maar aan zoiets kan je je min of meer verwachten.

hmmm, dat is jammer. Leek mij wel leuk om als eerste ook wat meer leren om te gaan met zonnepanelen, en ten 2e om gratis m'n mobiel op te laden. En met een 50% volle accu kom ik de dag niet door. Daar heeft mijn mobiel simpel weg een te kleine accu voor (of een te hoog verbruik). Het gaat trouwens om een HTC HD2

Meer zonnepanelen en je probleem is opgelost...

Op 17 februari 2012 19:44:34 schreef Thommm:
Leek mij wel leuk om als eerste ook wat meer leren om te gaan met zonnepanelen, en ten 2e om gratis m'n mobiel op te laden.

Het eerste motief is aannemelijk, kan nooit kwaad om iets bij te leren.
Het tweede motief is onzin. Opladen van je mobiel vanuit het lichtnet kost hoogstens 1 cent per keer. Het zal veel moeite kosten om met zonnepanelen zo goedkoop te werken

Hey, dat wilde ik wel eens weten. Even nagerekend. Een mobiel-accu gaat vaak ongeveer 1000mAh in. 1Ah dus. Reken met 3.7V nominaal, dus 3.7Wh. 1kWh kost 35 cent, dus 3.7Wh 0.13 cent. Mogelijk moet er 5Wh in omdat het laadcircuit op 5V werkt en de rest als warmte verstookt. 0.18 cent. Maar de laadspanning moet omlaag vanuit de 230V, dus als dat met 80% rendement kan, dan kost het 0.18/.8 = 0.22cent. Inderdaad. Maximaal een cent!

Nog even terug naar het originele probleem: 5V, 130mA = 0.65W. Als dat 8 uur per dag zo stroom levert, levert het zo'n 5.2Wh op. Dat zou genoeg moeten zijn om je mobiel op te laden. Zo ver zit het er niet vanaf. Maar de anderen hebben gelijk dat je het nominale vermogen vrijwel nooit haalt. Vier van die celletjes is geen overbodige luxe.

[Bericht gewijzigd door rew op (28%)]

Oke, bedankt. Ik ga dan maar eens even 4 van die paneeltjes bestellen. Is het met zonnepanelen ook zo dat als je ergens kortsluiting hebt dat ze kapot gaat (dus is een zekering nodig)?

Nee, zonnecellen mag je onbeperkt kortsluiten. Ik geloof dat ze het niet zo leuk vinden om zelf op spanning aangesloten te worden, dus overweeg om er een diode achter te zetten. (vier stuks dus).

En kijk eens naar maximum PowerPoint tracking (MPPT). Vooral hier in het niet zo zonnige Nederland is het belangrijk dat je je cel altijd in zijn ideale werkpunt hebt staan want anders zakt je paneelspanning in en heb je weinig meer over. Dit maximum PowerPoint tracking zorgt ervoor dat je, afhankelijk van de hoeveelheid zon, altijd de optimale stroom uit het paneeltje haalt. Valt er wen schaduw over het paneel dan zakt de stroom waardoor het werkpunt verschuit en de spanning gehandhaafd blijft.

Ohja zet anders vier panelen parallel met een buck-boost voedinkje met mppt erachter. Op die manier maakt het niet uit of een paneeltje vuil is of niet. Als je 2 panelen in serie zet en er lig een blad o.i.d. op een van de panelen zakt meteen de stroom die door de seriekring kan lopen en heb je niks meer aan 2 panelen.

Mzzls

Ook moet je 5 AA cellen gebruiken...

Met 4 oplaadbare cellen kom je namelijk op (4*1.2) 4.8V uit
Dat is vaak te weinig voor USB apparatuur.
5 Cellen leveren 6 Volt.

met +1.0 Volt lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een USB bus aan gort gaat.
Zet anders voor de zekerheid een SI diode in doorlaatrichting in serie in de afgaande lijn naar je mobiel.

Neovo.

In elk geval fijn dat je ze niet kapot kan kortsluiten, al per ongeluk een keer een oude pc voeding opgeblazen toen ik een oud xbox mobo wou testen(de + en - bleken anders te zitten). Nu nog maar 5 weken wachten op china. Iedereen bedankt voor zijn/haar hulp.

Thom