Peugeot 206 boordcomputer

Dit topic is gesloten

Hallo CO leden,

Ik heb een probleem met mijn auto(Peugeot 206 1.4 bj: 1999). Sinds 4 dagen is de toerental niet lekker van de motor. De motor ging continu rond de 3000 toeren. Nu wou ik de boordcomputer resetten door de auto even stroomloos te zetten door de accu even af te sluiten. Maar toen ik de auto net wou starten om dat te doen startte hij niet meer. Nu had ik hem naar de garage gebracht om door te meten, alleen volgens de monteur gaf deed de boordcomputer niks(ook de benzinepomp en de bougies niet). Heb zelf net ook nog gecheckt. Zowel met als zonder de boordcomputer doet hij hetzelfde, alleen de startmotor gaat lopen maar de motor niet.

Nu heb ik de boordcomputer opengehaald om te kijken of deze ook nog te repareren valt(lijkt dus defect).

Enkele foto's:
http://img854.imageshack.us/img854/9214/boordcomputer206002.jpg
http://img441.imageshack.us/img441/6594/boordcomputer206004.jpg
http://img18.imageshack.us/img18/8500/boordcomputer206008d.jpg
http://img209.imageshack.us/img209/1123/boordcomputer206006.jpg
Wat zouden jullie doen om te controleren wat hier defect is? Ik heb zelf ook wel kennis van electronica maar deze lijkt pittig.
Ik kan nog meer foto's maken als dat nodig is.

Alvast bedankt.

Edit: foto's

[Bericht gewijzigd door AgentP op zaterdag 17 maart 2012 16:09:51 (18%)

Eerst ff laten uitlezen in een echte garage , wel alles ingebouwd en gemonteerd natuurlijk
denk dat de boordcomputer gewoon goed is (was)

renaul heeft allanger een 16p diagnose plug om de boordcomputer uit te lezen

het zou ook de startonderbreker kunnen zijn (komt vaker voor bij renault)

[Bericht gewijzigd door Franssel op zaterdag 17 maart 2012 16:18:12 (36%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

In de meeste gevallen is het niet de boordcomputer zelf, maar 1 van de opnemers die defect raakt. Ook bekabeling/stekkers van/naar opnemers is vaak een oorzaak van problemen.

Het controleren van een kale boordcomputer is eigenlijk niet te doen. Je moet dan precies weten wat de communicatie-protocollen zijn en diverse opnemers simuleren.

Mocht jouw auto al voorzien zijn van een diagnose-stekker, dan is meestal de boosdoener wel uit te lezen. Neem aan dat ze dat in de garage ook al wel gedaan hebben.

Beste optie blijft dan denk ik een vervanger op de sloop halen, met de afspraak dat je 'm terug mag geven zodra blijkt dat dat het euvel niet oplost en dus niet aan de compu ligt.

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....

Hij staat bij een 'echte garage' maar hij doet dus niks volgens de monteur. Hij heeft hem ook geprobeerd uit te lezen met een apparaat.

En wat zegt die "monteur" computer defect ? of heeft hij niet de juiste uitleesapperatuur

als je een vd sloop haalt moet hij toch ook uitgelezen worden en de sleutels laten herkennen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 17 maart 2012 17:21:13 (39%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Hugo Welther

Moderator

Move naar: Voertuigelektronica.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 17 maart 2012 16:23:08 schreef Franssel:
[...]

En wat zegt die "monteur" computer defect ? of heeft hij niet de juiste uitleesapperatuur

als je een vd sloop haalt moet hij toch ook uitgelezen worden en de sleutels laten herkennen

Hij zei inderdaad dat die defect was. Ik ga maar even rondbellen of ik er ergens 1 kan krijgen, zoals ton al aangaf.

als ik niet beter wist , zou ik zeggen dat er een grote scheur zit in de tor/fet linksonder op het koelblok op de foto.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had al de klemmen eraf gehaald om die beter te bekijken, daarom zitten er wat krasjes op maar fysiek zijn ze nog heel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 17 maart 2012 17:21:24 (48%)

zeker weten ? er lijkt wel een scheur van 1 mm in te zitten . net onder de lip van de tor kan deze ook niet bekrast zijn door die beugel , gezien dit een gebogen model is....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo gouw gaan deze ecu's niet stuk, hooguit de sleutelcode kwijt maar dat is zo te herstellen.
Vraag1:Tijdens uitlezen kan je de motor ecu dus niet uitlezen, maar de rest van de auto wel?
Vraag2: Brand het check-engine lampje wel als je het contact aanzet?
Als het knippert is de ecu de sleutel code 'kwijt'. Dit kan omdat je de accu losmaakte terwijl de auto nog niet in slaap modus was.
Als de sleutelcode 'kwijt' is moet je maar even een PM sturen.

Als het lampje niet brand mis je een voeding vermoedelijk het dubbelrelais vlak bij de ecu. Daar zitten vaak printbreuken in.

Dat verhoogt stationair komt door een vervuild gaskleppenhuis.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 17 maart 2012 16:41:21 schreef testman:
zeker weten ? er lijkt wel een scheur van 1 mm in te zitten . net onder de lip van de tor kan deze ook niet bekrast zijn door die beugel , gezien dit een gebogen model is....

http://img716.imageshack.us/img716/9654/peugeot206bc002.jpg
http://img593.imageshack.us/img593/8714/peugeot206bc003.jpg

Nu is het beter te zien, er zit ook een beschermlaag over waardoor het zo lijkt.

Op 17 maart 2012 16:52:41 schreef Paul Welther:
Vraag2: Brand het check-engine lampje wel als je het contact aanzet?

Wat ik zo snel even weet is dat dat lampje continu brand nu. Op vraag 1 kan ik nu geen antwoord geven ik was er zelf niet bij, maar zal het navragen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 17 maart 2012 17:20:58 (21%)

@Paul kan dat lampje branden zonder ecu ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Nee lampje wordt gestuurd door de motor ECU.
Meest voor de handliggend is toch het dubbelrelais.
Zit ook in de box waar de ecu zit of hangt er net achter.
Voorzichtig open maken en controleren op breuken.

In het ergste geval is de data in de BSI 'verminkt'.
Dat kan ook als je de accupool losmaakt terwijl de bsi nog met de motor ecu aan het 'praten' is.
In dat geval is een nieuwe BSI de beste oplossing.
Je kan de data wel terug schrijven met een programmer maar is zeer tijdrovend.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 17 maart 2012 16:52:41 schreef Paul Welther:
Dat verhoogt stationair komt door een vervuild gaskleppenhuis.

Precies. En dan in het bijzonder de stappenmotor met actuator voor de luchttoevoer voor stationair draaien. Meestal is dat een "extra" gasklep, speciaal voor stationair draaien, en wordt dus bediend door een stappenmotortje. Als dat open blijft staan, of stroef gaat, dan gaat het stationair toerental flink omhoog en/of schommelt flink.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Voor iedereen die wel eens problemen met zijn auto heeft, kan ik deze aanbevelen.
http://www.dealextreme.com/p/elm327-usb-vehicle-obd-2-scanner-tool-285…
Heb 'm zelf al enkele jaren en heeft me al vaak op het goede spoor gezet en een hoop tijd/geld bespaart.

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....

Peugeot voor 2003 is niet OBD2 helaas

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

De meeste auto's in europa niet paul .

Wel eobd >:) (european on board diagnostics)

obd2 is voor de het amerikaanse continent.

Maar als het goed is moet dit vanf 2001 zijn benzine motoren diesels wel vanf 2003 .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 17 maart 2012 21:31:05 schreef daandc:
obd2 is voor de het amerikaanse continent.
Maar als het goed is moet dit vanf 2001 zijn benzine motoren

Wat zeg je nou eigenlijk? 2003 is toch na 2001 zekers? Mijn auto uit 2001 heeft gewoon obd2 hoor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dat wij hier in europa eobd hebben .

In amerika obd2 .

En dat het eobd voor benzine motoren vanaf 2001 verplicht was en voor diesels vanaf 2003 .

Je moet de laatste zin los zien van de rest van de tekst .

[Bericht gewijzigd door daandc op zaterdag 17 maart 2012 22:03:22 (17%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Mocht je er nou niet uit kunnen komen dan zou je via www.onderdelenlijn.nl of je lokale sloperij misschien goedkoop aan een nieuwe ECU / BSI kunnen komen.

Of kan dat niet (vraag aan de kenners hier) ivm sleutelcodes e.d. waar ik hier over las?

Op de laatste foto 206006 zit een scheurtje.
Als je goed kijkt zie je rechts bovenin nabij het montage gat, een scheurtje lopen.

Ik hoop dat het probleem oplos.

Doe wat je niet laten kan en laat wat je niet doen kan!

EOBD of OBD2 is exact hetzelfde. Europa moest er weer een E voorzetten.
Helaas is Peugeot (en nog een paar) pas erg laat overgegaan op EOBD.
Zeker deze ecu, een 1AP, is niet (E)OBD(2) compatibel.

Kras of scheur hij zit aan de kant waar nog 2 ontsteking IGBT's kunnen, wordt in deze auto niet gebruikt.

Op de sloop moet je dan een complete set halen ECU,BSI en de sleutels. En dan maar hopen dat de rest op de auto klopt met de codering in de BSI( merk ABS, Airbags, Stuurbekrachtiging, Airco, Radio etc)
Een nieuwe BSI is +/-300 euro.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 17 maart 2012 19:20:35 schreef ton2303:
Voor iedereen die wel eens problemen met zijn auto heeft, kan ik deze aanbevelen.

offtopic, maar Ton heeft z'n mail adr niet openbaar. Ton, kun je met dit apparaat ook de actuele temp van het koelwater uitlezen? Real-time dus?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@flipflop; je hebt mail...

Scientists say the universe is made up of protons, neutrons and electrons. They forgot to mention Morons....

Dit topic is gesloten