M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Hallo CO'ers,
Ik ben hier voor de hobby 's in een NAD C320 gedoken.
Deze had eerst al klacht dat het opstarten lang duurde. Nazoek op internet leverde op dat dit een standaardprobleem is bij dit model.
Maar nu staat ie dus constant in protectie: het ledje brandt rood.
Ik hoop er graag uit te komen, wat tips zijn altijd welkom.
Ook vind ik het leuk om er op deze manier een soort van reparatieverslagje van te maken. En het van me aftikken helpt mezelf om de gedachten te ordenen.
Wat foto's van de binnenkant:
Voeding
Eindtrappen/drivers
Overzicht hoofdprint
Eindtrappen en drivers
Afvlakelco's
Ik zag zojuist op de foto van de hoofdprint een aantal bruine vlekken tevoorschijn komen. Dit zijn plekken waar componenten heet geworden zijn. Op de print zelf had ik ze nog niet ontdekt 
De bekerelco's hebben bruine randen aan de onderkant, maar dit zijn lijmresten. Wat me wel opvalt is dat als je zo'n elco heen en weer schudt, dat er binnenin iets meeschudt, alsof er nog een los onderdeel binnenin zit. ???
De voedingsspanning is iets te laag.
Schema geeft aan: +/- 46 volt, ik meet (losgekoppeld van de hoofdprint) maar 41 volt.
Als ik de hoofdprint weer aansluit, zakt de voeding in elkaar. dit kan duiden op een kortsluitstroom denk ik?
Ik zal eerst die bruine vlekken 's gaan bekijken en de onderdelen daar 's doormeten.
Tips zijn heel welkom.
Plaats eens een scherpe foto van de soldeerzijde van de print 9 van de 10 keer zijn de problemen slechte solderingen van de stabalizatoren.
De hoofd elko,s zou ik gewoon terugplaatsen die kunnen niet de rede zijn dat hij het helemaal niet doen.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Die elco's heb ik even verwijderd omdat de uitgangsspanning van de voedingsmodule veel te laag was. Het gekke is dat deze spanning nogal varieert. Met een paar andere elco's aangesloten was de spanning wel hoger. Maar het loste niet het probleem op.
De voeding had ik al opnieuw gesoldeerd.
De mainprint nog niet.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Elco's lijken idd uit hun dak te gaan.!
Denk dat jij er met een beetje reverse engineering wel uit komt. 
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op 20 maart 2012 00:31:21 schreef Gadget_inc:
Elco's lijken idd uit hun dak te gaan.!Denk dat jij er met een beetje reverse engineering wel uit komt.
Pff een beetje reverse engineering zegt ie dan .....
Daar ben ik al een paar avondjes aan bezig geweest.
Ik lees altijd over "bolle elco's" maar weet nog steeds niet hoe dat eruit ziet, heb ze nog nooit gezien. Die elco's uit deze versterker, is dat bol? Of moet dan het kapje er echt uitbarsten zeg maar?
Ik zal vananavond maar 's beginnen met de eindtorren en drivers los te maken. Een protectie duidt immers op een sluiting?
Ik zal ook nog 's goed naar het protectiecircuitje kijken (schema 1, opamp rechtsonder). Dit is een opamp die onder bepaalde voorwaarden de uitgang aanstuurt. Deze uitgang stuurt het speakerrelais aan.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
De getoonde elco gaat redelijk uit zijn dak.
Nog wat verder en hij heeft last van natte voetjes.
Als ze barsten is het te laat (ook voor de op dat moment aangesloten speakers)
Soms kan het nuttig zijn een projectje zoals deze even een paar dagen van je af te zetten en er daarna weer mee te beginnen.
Het ding is niet supercomplex, dus daar zul je met niet al te veel moeite, uit moeten kunnen komen.
Heb je hem eerst door de vaatwasser gehaald voordat je foto's maakte ?
Lijkt erop dat hij net uit de doos komt, zo lekker schoon allemaal 
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Voordat ik de eindtorren wilde uitsolderen, dacht ik:
Hij werkt wel zuiver op de hoofdtelefoon.
Toch nog maar 's dat protectiecircuitje bekeken.
Een rondje langs de elco's (die de timing van het circuit bepaalden) leverden 2 rotte exemplaren op (bijna geen capaciteit meer). Stonden wel dicht bij een koelelement.
Na vervanging draait het beestje weer perfect
Deze versterker verdient duidelijk een totale re-cap (oeps, zijn maar zo'n 60 stuks...)Ook blijft de vraag staan: waarom is de voedingsspanning nu maar +/- 31V terwijl de specs +/- 46V opgeven?
Ja logisch he, als er een lamp mee in serie staat

Het viel me ook op dat deze versterker geen dikke elco's in de eindsectie heeft. is dat nu omdat dit een symmetrisch opgebouwde versterker is? En er dus in principe geen dc op de uitgangen kan komen ?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
klopt , alleen bij oude enkele voedingspanning versterkers zit er een elco in de uitgang opgenomen. miss dat autoradio's dat nog wel hebben , maar ook daar zit wel vooruitgang .
Auto radio,s hebben dat ook allang niet meer die hebben een balansuitgang daar zit het andere eind van de luidspreker aan een zelfde set eindtorren die dan 180 graden geinverteerd is.
Heb je de originele hoofdelko,s er nog inzitten? (moet kunnen in mijn ogen) verder zijn elko,s welke dicht bij een warmte bron zit inderdaad vaak verdacht.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Ja die hoofdelco's zitten er nog in (als je de 2 dikke voedingselco's bedoelt). Misschien ga ik nog een rondje recappen. Kost me zo'n 25 euries denk ik, maar dan is ie weer als nieuw.
Voorlopig heeft 1 kanaal het begeven. Dus we zijn nog niet klaar 
EDIT: even doorfluiten leverde al gauw op dat een van de verbindingsbrugjes tussen preamp in en out half gaar is. Probleem opgelost.
Alsnog bedankt voor de reacties en het meekijken.
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (18%)]