MAARTENBAKKER ik gebruik bij de spelers welke ik nu opkoop wat oude zeer goede nippon elco,s met een lage ESR.
Deze zijn echter bijna op 
Ga denk ik maar gewoon voor de top range van panasonic welke eigenlijk altijd goed was en is.
Alleen voor de koppelcondensator zat ik dus te denken aan een non polar type van Black Gate maar ja die zijn er dus niet meer 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nou heeft Panasonic ook wel NP's, alleen geen idee hoe goed die zijn. Lijkt me echt een ineteressante uitdaging om componenten uit te zoeken.
Overigens trof ik voor gepolariseerde elco's laatst bij Rubycon en BC nog lagere ESR-waarden aan in bepaalde reeksen. Vooral BC vertrouw ik qua degelijkheid ook wel. Is een stukje duurder ook nog dan Panasonic, dat zou een goed teken kunnen zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (47%)]
Ik ga ze gewoon bestellen, weet je de reeks toevallig van BC?
BC en Non polar heb ik niet in het boek zien staan.
Die panasonic ga ik ook bestellen.
Het ligt in de bedoeling dat in het bedrijf waar ik ga werken OOK de oudere HIFI apparaten weer op pak 
Dit is slechts bijzaak maar het moet wel goed gebeuren.
Tv,s zijn tja niet leuk meer helaas.
Vele uitdagingen wachten echter en daar hoort vintage audio ook bij.
16 Hz [...] geen huiskamer is groot genoeg om die onvervormd weer te geven. De golflengte 'past'er niet in.
Een wonderlijke conclusie. Dus een hoofdtelefoon kan geen enkele toon onder de 10 000 Hz onvervormd weergeven? De afstand tot het trommelvlies voor het gemak even op 3 cm gesteld.
Hooguit zou je kunnen zeggen dat zo'n lage toon in je kamer geen staande golven kan hebben, maar dat lijkt me eerder een voordeel - hetzelfde voordeel waarom luisteren met een hoofdtelefoon vaal gemakkelijker 'goed' kan zijn dan via luidsprekers.
Een hoofdtelefoon is daarop gekleurd, om die freq.gebieden weer te kunnen geven.
Frequenties lager dan 40Hz kunnen in standaard huiskamers zo goed als niet weergegeven worden daar de kamer kleiner is dan de golflengte.
@ArnoldD, kwa vintage audio heb ik altijd veeeeeeel plezier beleefd aan het opknappen en reviseren van Quad voor- en eindversterkers.
Nieuwe opampjes, nieuwe elco's (fatsoenlijke
), voeding upgraden, noem maar op.
Fijn materiaal om aan te werken en het klinkt nog goed ook.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (39%)]
Beste Roy,
Dat reviseren van vintage is ook echt vraag naar.
Ik kan zo aan de slag met een quad welke dag en nacht heeft aangestaan en waarbij je mag verwachten dat de elco,s wat minder zijn.
Opvallender vind ik echter de vraag naar met name oudere SONY cd spelers.
Mensen denken vaak dat de laser defect is maar de ervaring leert dat dit lang niet altijd het geval is.
Wel zie je dus heel vaak de paarse duorex elco,s welke lek of het mechanisch hea vast.
Daar ik ook gelijk wil verbeteren kwam ik dus op de servo schakeling.
Wel dat gaat hem dus niet worden.
Wat elco,s betreft heb ik FARNELL er eens op nageslagen en RUBYCON kwam er het beste uit.
Ik ga ze zelf eens plaatsen ipv de audyn MKP en er eens goed voor zitten.
Op 21 maart 2012 12:06:35 schreef Roy B:
Een hoofdtelefoon is daarop gekleurd, om die freq.gebieden weer te kunnen geven.
Nee hoor.
En dan, zelfs als dat wáár was.. waarom dan niet even de huiskamer kleuren? Moeilijk kan dat niet zijn, dat kleuren, als ik in mijn hoofdtelefoon kijk.
Jongens, kom op - denk zelf na, en schrijf niet klakkeloos die tijdschriftjes over. Het is helemaal niet nodig dat een golflengte in een ruimte past om die frequentie te kunnen weergeven. Je trommelvlies reageert alleen op de luchtdruk.
Het idee.. stel je voor, dan zou je ook geen elektronische schakelingen kunnen bouwen die kleiner zijn dan de golflengte die ze verwerken. 
Er is wel een oorzaak die het lastiger maakt met een los boxje een grote geluidsdruk te creëren op lagere frequenties, maar dat is wat anders.
Bouw een luidspreker in de muur, met aan zijn achterkant open ruimte of een andere kameer, en no problemo.
Nee hoor.
En dan, zelfs als dat wáár was.. waarom dan niet even de huiskamer kleuren? Moeilijk kan dat niet zijn, dat kleuren, als ik in mijn hoofdtelefoon kijk.
Moet je je eens verdiepen in hoofdtelefoons.
En dat van die golflengte klopt, simpele geluidstechniek.
Maar mijn conclusie was inderdaad niet correct, weergeven van frequenties kan wel, maar je zit met een staande golf probleem (ik heb het even nagezocht
).
Ga maar eens naar lezingen van de AES of fabrikanten als JBL/Sennheiser.
Daarnaast produceren Beyerdynamic, Sennheiser en bijv. Stax hoofdtelefoons voor studiogebruik. Vraag maar na bij ze.
Ik lees géén hifi tijdschriftjes 
@Arnold, ik heb goede ervaringen met het vervangen van TL071 opamps door OPA134 of 604 van Burr-Brown/TI.
Gebruikt in mijn Quad 44 en af en toe zet ik ze in een kanaal van een mengtafel. Mits de voeding het toelaat, of ik ontkoppel de voeding beter.
Als voedingselco's in de 44 heb ik indertijd (10 jaar terug) ELNA Silmic gezet.
Tantalen vervangen door Panasonic FM en de uitgangscondensators door Black Gates nonpolar. Die BG's kon ik toen vrij goedkoop krijgen anders waren het ook Panasonics geworden.
In voedingen van eindtrappen gebruik ik meestal BC/Vishay. Ze gaan lang mee en lijken me kwalitatief erg goed.
[Bericht gewijzigd door Roy B op (31%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
In mijn auto (ca. 2,5 kuub) geniet ik toch echt van subbas beneden 30 Hz.
Dikke nonsens dat een golflengte niet in luisterruimte zou passen. Sterker nog: een kleine ruimte versterkt zelfs lage frequenties!
En die staande golf dan?
Klinkt het natuurlijk? Volgens mij niet 
Hoe weet je dat, dat je naar 30Hz tonen zit te luisteren? Zit dat in de muziek dan?
Meeste masters worden afgekapt beneden de 35-40Hz. Daar zit geen zinvolle informatie kwa audio. Zeker niet als je naar pop/rock/blues/metal luistert.
En met live-werk, krijg ik beneden de 35Hz zo goed als niks uit de subkasten (18" JBL of Martin of L'Acoustics).
[Bericht gewijzigd door Roy B op (16%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Offtopic, maar:
En die staande golf dan?
Die wil je juist niet hebben, des te beter, dus.
Klinkt het natuurlijk? Volgens mij niet
Nee, maar wel lekker.
Hoe weet je dat, dat je naar 30Hz tonen zit te luisteren? Zit dat in de muziek dan?
Ja, wacht eens effe. Ik heb 12 jaar basgitaar gespeeld op een 6-snarige bas die ik in A stemde (27,5 Hz), en in m'n backline zaten twee 12" subwoofers die bijna recht tot 28 Hz gingen. Ik ken m'n lage frequenties. Sterker nog: die twee subs heb ik een tijd achterin m'n autootje gehad (toen een Fiat Uno).
Meeste masters worden afgekapt beneden de 35-40Hz. Daar zit geen zinvolle informatie kwa audio. Zeker niet als je naar pop/rock/blues/metal luistert.
Gelukkig heb je geen gelijk! In veel moderne muziek met synths zitten afgronddiepe bassen. En over dark ambient en andere techno hoeven we het niet te hebben, toch? Dubstep, anyone?
Live muziek: totaal anders. Daar moet alles zo snoeihard (en meestal lelijk) mogelijk, en zijn 18" of 21" niet eens subwoofers.
Hoe dan ook: met een hoofdtelefoon kun je ook onder de 1000 Hz luisteren, terwijl de ruimte tussen membraan en oor toch kleiner is dan 30 cm.
Staande golven - in de betekenis van veel hoger dan normale geluidsdrukk op sommige plaatsen, en veel lager dan normaal op andere - kun je alleen krijgen als de ruimte daarvoor groot genoeg is, en juist niét als hij onder een bepaalde maat is. Dat is dan ook een voordeel van de telefoon: dat hij geen staandegolfprobleem kent - of alleen op de allerhoogste frequenties, waar toch niemand woont.
Veel van dit soort problemen, die in de audiowereld toch meestal in de 'lastig & onbegrijpelijk' hoek worden gegooid, zijn in de hoogfrequent radiotechniek allang opgelost.
Oh help, ik ga off topic.
Koppelcondensatoren. Was de clou van grote waarden ook niet dat er dan maar heel weinig (audio)spanning over staat? In dat geval heb je ook geen last van de spanningsafhankelijkheid van de condensator, dus dat lijkt logisch. En op plaatsen waar dan ook nog de stroom klein is, lijkt het me heel moeilijk in een dubbelblind test te bepalen of een bepaalde condensator gebruikt is of niet.
Ik ken geen enkel verslag waarin gerapporteerd wordt dat zoiets lukte.
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (25%)]
Gelukkig heb je geen gelijk! In veel moderne muziek met synths zitten afgronddiepe bassen. En over dark ambient en andere techno hoeven we het niet te hebben, toch? Dubstep, anyone?
Ja inderdaad, da's niet de muziek waar ik mee bezig ben, vandaar (en ik mis 't ook niet!).
Live muziek: totaal anders. Daar moet alles zo snoeihard (en meestal lelijk) mogelijk, en zijn 18" of 21" niet eens subwoofers.
Das te generaliserend, al is het vaak inderdaad wel zo. Bij mij zeker niet. 100-105dB is méér dan hard zat live.
Maar eeeuh, zelfs op Bospop, Pinkpop, Parkfeesten Venlo, 013, staan 18" subs. Geef zelf de voorkeur aan 15", ze reageren sneller.
vraag is of dat wenselijk is, die snelle reactie. Voor lage tonen echt zinloos, maar een 18" moet boven 100 Hz idd eigenlijk gewoon neits meer in te brengen hebben.
Omdat de meeste mensen het neit horen, kun je hier dus simpel op bezuinigen en de 15 nemen die rustig tot 300 hz door kan.
mmaar erg off topic: JA een elco is niet wenselijk, bipolaire C is wat beter. Vraag of het iets uit maakt als je het vergelijkt met de rest van de vervormingen: Waarsch niet..... En das dan voorlopig ff de conclusie.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]
vraag is of dat wenselijk is, die snelle reactie. Voor lage tonen echt zinloos, maar een 18" moet boven 100 Hz idd eigenlijk gewoon neits meer in te brengen hebben.
Ja dat is wenselijk. Traag klinkend sub is vreselijk. Maar er zijn mensen die ervan houden.....tsja.
En ook die 15" 'ers stoppen bij mij bij max 100Hz. Hoger draaien met 15" sub is zinloos als je topkasten hebt met minstens 12" mid/laag.
Beste mensen,
Om me maar even te mengen in de topic kaping:)
Sub lage tonen zijn sterk afhankelijk van de akoestiek van de ruimte.
Ik kan daar over uit ervaring meepraten!
Dat ik bepaalde tonen gewoon minder voel en waarneem is een feit.
NATUURLIJK kan je dit ondervangen middels grotere woofers(subwoofer) maar is dat wenselijk?
Als ik een auto voorbij hoor komen dan kan het best zo zijn dat daar een 30 HZ strak voorbij rijdt maar zit je daar 5 minuten in dan wordt ik stapelgek.
Zo wordt ik ook gek van zeer goede subwoofers, ik heb er niets mee, opdringerig naar vermoeiend en JA ik heb de duurste en de diepste beluisterd .
Akoestiek is dus de belangrijkste factor, daarna de luidsprekers, daarna de kwaliteit van de eindversterker en zeker de voeding daarvan , dan de pre en dan de bron.
In deze hele loop van apparatuur zitten dus KOPPELCONDENSATOREN.
Hoe klein een verbetering ook maar mag zijn, elke is en eentje en dus meegenomen.
Hoe subtiel ook , allen bij elkaar opgeteld zal het een enorm verschil kunnen betekenen.
DUS wilde ik koppelcondensatorloos gaan MAAR dat wordt niet aangeraden.
Toch zie je bij http://www.audio-gd.com/En%20audio-gd.htm prachtige dac,s staan ZONDER een C in de uitgang!
Hoe doen zij dit dan?
Nog wat een AB vergelijk doe je niet met normale volumes.
JUIST wanneer de muziek niet zo luid DAN hoor je de subtiele verschillen.
Mijn SYNTHESE 1 full range gaan niet luid maar gaan wel mooi diep al komt dit er in deze woonkamer NIET helemaal uit!
Ik ga voor de rubycon elco,s polair me daaraan par een kleine MKP. Moet goed te doen zijn.
Je kunt best versterkers bouwen zonder koppelcondensatoren. Alle meetversterkers die vanaf DC versterken zijn ook zo.
Bouw gewoon symmetrisch, en houd de versterker goed in de hand met lokale en (desnoods) overall tegenkoppeling. Dan gaat het prima.
Bovendien, een flinke luidspreker wordt echt niet bang van een tiende volt gelijkspanning bij het signaal; daar lacht hij om.
Ik dacht dat je het speciaal over die servo-schakeling wilde hebben. Die heb je in bovenstaande versterkers niet nodig.
Op 21 maart 2012 15:07:01 schreef Roy B:
[...]Ja dat is wenselijk. Traag klinkend sub is vreselijk. Maar er zijn mensen die ervan houden.....tsja.
En ook die 15" 'ers stoppen bij mij bij max 100Hz. Hoger draaien met 15" sub is zinloos als je topkasten hebt met minstens 12" mid/laag.
je leest verkeerd: filteren bij 100 hz is niet hetzelfde als niets meer in te brengen hebben: je moet gewoon filteren bij 50 hz dan ofzo, aangezien je filter neit tegen 51 hz zegt: jij komt er niet door. pas als je richting 8e orde gaat, ga je er misschien iets van merken. jouw 15"die op 100 hz gefilterd wordt, levert toch nog een aardige bak met herrie op bij 200 hz schat ik zomaar in.
maar een 30 Hz en lager haal je gewoon eigenlijk meestal niet goed uit een 15" sub (er zijn uitzonderingen)
rbeckers
Overleden
Een versterker zonder koppelcondensatoren maken is geen probleem.
De vraag is hoeveel dat uitmaakt en of dat opweegt tegen de mogelijke fouten in de weergave. Zonder koppelcondensatoren betekent DC van begin tot einde in de audioketen.
Op 21 maart 2012 15:35:16 schreef Frederick E. Terman:
Je kunt best versterkers bouwen zonder koppelcondensatoren. Alle meetversterkers die vanaf DC versterken zijn ook zo.
Bouw gewoon symmetrisch, en houd de versterker goed in de hand met lokale en (desnoods) overall tegenkoppeling. Dan gaat het prima.
Bovendien, een flinke luidspreker wordt echt niet bang van een tiende volt gelijkspanning bij het signaal; daar lacht hij om.Ik dacht dat je het speciaal over die servo-schakeling wilde hebben. Die heb je in bovenstaande versterkers niet nodig.
In eerste instantie wilde ik een servo schakeling in mijn voorversterker inbouwen, echter dit wordt niet echt aangeraden daar er veel nadelen aan schijnen te kleven.
De voorversterker in questie is een TAE 80 waar standaard een niet klinkende elco in zit om de dc tegen te houden van 47 uf.
Ik heb ze eens weg gelaten maar op 1 kanaal stond voldoende DC waardoor de speaker direct naar binnen werd getrokken (uiteraard versterkte DC)
Het andere kanaal klonk echt fantastisch .
Ik ben toen niet echt verder gegaan maar onlangs begon het hifi virus weer aan te trekken en dus vroeg ik me af hoe en servo schakeling die DC de nek om kon draaien zonder invloed te hebben op het geluid. Wel wat ik aangaf als een Guido Tent al zegt dat een servo niet zaligmakend is wie ben ik dan om daar aan te twijfellen?
Ik ga de voorversterker binnenkort wel open maken en de klein elco,s eens vervangen na zoveel jaar.
Ook zal ik meten of de DC nog steeds aanwezig is wat ongetwijfeld zo is.
Ik ga dan een normale off sett regelaar inbouwen aan de verschil versterker zoals we die ook wel terug zien in eindversterkers.
Een meerslagen potmeter om de schakeling dan exact op nul te regelen moet mogelijk zijn. ALLEEN in hoeverre is zoiets stabiel?
Gaat het mis dan heb ik een meltdown. Blijft het goed dan heb ik een beter klinkend systeem.
Waar het me dus om gaat is GEEN dc aan de output van de pre!
Hoe dit stabiel te realiseren EN BETROUWBAAR dat maakt me niet uit maar dus het liefst zonder condensator daar.
DUS daarom dacht ik aan een servo.
Meer ideeen van HARTE welkom!
Als het luchtvolume in de kamer resoneert afhankelijk van de grootte meestal tussen de 40 en 100 Hz dan blijft er van de weergave van de lage tonen niet veel over, ze zijn sterk verzwakt.
Dat pleit voor een openlucht sessie 
Heb je niet ergens een schemaatje van dat ding? Dan kunnen we eens meekijken. Zo'n mirakel moet dat niet zijn, die DC op bijna nul te houden.
Als het ene kanaal dat doet, en het andere niet, dan zit er dus gewoon een defect in.
Ik heb (uiteraard op CO) wel geleerd dat aan de ingang van de versterker vaak een C zit om ongelukken met DC uit de bron te voorkomen, maar de versterker zèlf is normaal gesproken niet de boosdoener.
Tenzij hij natuurlijk niet DC-fähig is ontworpen en het dus niet hoeft te kunnen. 
Ik heb wel degelijk een schema van de pre .
Of het een defect is? Zou eerder denken aan een verloop van een component . Zal proberen de betreffende pagina te posten maar ik weet niet HOE. Krijg foutmeldingen in het upload archief, wachtwoord klopt niet, gebruiker bestaat al. Nieuw wachtwoord vergeten, nog geen mail terug. Zijn er andere manieren om een deel van het betreffende stuk te mailen. Reeds geconverteerd naar alleen dat ene stukje.
Heb deel naar Frederick gestuurd , misschien dat hij het kan plaatsen
klik plaatje, of hier
Pas op, niet alle waarden kloppen.
R115 is natuurlijk geen 680k (knappe Q101 die daar 0,2mA doorheen krijgt); dat zal 680 ohm moeten zijn.
De +voeding kan onmogelijk 15V zijn, zie Q105/106. De −voeding zal ook geen −15V zijn, zie Q107/108.
De lijn vanaf Q104/R118 (linksboven) gaat naar de basis van Q106.
Bedankt zo ver.
Dat van die voeding dat is natuurlijk zo 15,3 op een punt daar waar de aangelegde voeding 15 v is dat is vreemd.
Die stroom door de weerstand van 680 k kan idd ook niet kloppen gezien de spanningen en het narekenenmet de wet van ohm.
Heb destijds niet echt het schema gebruikt (had ik ook niet)
Wat ik ook vreemd vind is de zener van zo te zien 6.1 volt, wat doet dat ding daar nu ?
De off set wilde ik opbouwen rond de dual ingangs fet , onderbreken pint tussen de drain,s weerstanden plaatsen van bijv 47 om. knooppunt naar r125 over de d,s heen een pot van een paar honderd ohm , knooppunt daarvan ook weer op r 125 en de beide 47 r weerstanden en zo de off set op nul regelen.
Ga eerst al de componenten eens vergelijken met wat er in de kast zit.
Een dc Kan natuurlijk in het kanaal wat afwijkt veroorzaakt worden door een verkeerd gekozen onderdeel.
Wel ik kan mooi vergelijkend meten met het goede kanaal.
Bij deze de vraag of de regeling welke ik voor ogen heb stabiel genoeg zal blijken om de dc buiten te houden .
Wat klank betreft lijkt me niet dat een dergelijke schakeling ook maar enige invloed heeft.
Wie ziet punten voor duidelijke verbetering?
Schakeling is simpel maar klinkt gewoon heel goed.