Vergelijking PCB fabrikanten

Dit topic is gesloten


free_electron

Silicon Member

Op 26 maart 2012 22:09:09 schreef alex278:
Ik durf d'r wel op te gokken dat Free dit in altium gebakken heeft...

@alex278 : Dikke kus van de juffrouw en een bank vooruit.

@lord anubis. Sorry. Eagle gebruik ik niet ... geen idee.

In Altium is dat doodsimpel. Je creert een polar grid. zet de hoek op 360/aantal leds. selecteert de leds in je schema en klikt dan place mulitple parts. en huppekkee die landen perfect op die grid.

als je cad software geen polaire grids kent kan je makkelijkst een cirkel tekenen op een mechanische laag en je snap grid zo klein mogelijk zetten.

stel de rotatie ( geen idee hoe je iets roteert in eagle, maar er zal vast wel een instelling zijn waar je kan opgeven onder hoeveel graden het ding moet komen ) op 360/aantal leds.

pak een component vast. roteer een stap , plaats op de cirkel.
pak volgende led , roteer 2 stappen en plaats op de cirkel
pak volgende led roteer 3 stapen ( snap je hem ? elke volgende led roteer je 1 stap verder )

zo deed ik het 'in den ouwen tijd' ( 3 jaar terug ).

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Om LEDs in een circel te plaatsen in eagle, zou ik een scriptje bakken. In excel ofzo even een tabelletje maken dat de x en y coordinaten van elke LED uitrekent, en de hoek waarin die staat, en vervolgens met die gegevens een scriptje bakken dat je op de CLI van eagle uitvoert.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Stijnos

Golden Member

Ik zal zo even kijken als ik achter mijn pc zit. Eagle heeft al een standaard ulp voor dit soort dingen. Laatst nog even mee zitten stoeien. Werkt goed na wat proberen.

Jochem

Golden Member

Okee, arnold geurtse wint

;)

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

heeft er iemand 5000 euro voor me... Altium ziet er best wel goed uit!

Het gaat niet om winnen, het gaat niet om wannabee moderator het gaat gewoon om een topic "schoon" te houden.

maar nu maak ik dezelfde fout :)

I rest my case

Stijnos

Golden Member

sorry even off topic.
Maar als je zo`n ring wilt maken.
Gooi in je schema bijvoorbeeld 36 led`s en zorg dat deze logisch genaamd zijn en opeenvolgend, dus LED1 t/m LED36 bijvoorbeeld.
36 led`s in een circle is 10 graden per led.
Ga naar de board layout editor. Kies File->Run en kies de cmd-draw.ulp
vul deze in zoals het screenshot hieronder. Dit genereerd een script. druk op ok en je led`s staan keurig in een circle. Met de radius kun je de diameter bepalen.
http://www.stijnmaes.nl/CO/1s.png

http://www.stijnmaes.nl/CO/2s.png

http://www.stijnmaes.nl/CO/3s.png

http://www.stijnmaes.nl/CO/4s.png

Op 27 maart 2012 09:00:56 schreef Stijnos:
sorry even off topic.
Maar als je zo`n ring wilt maken.

Even ontopic van de offtopic.

Heeeel erg bedankt, nu nog niet geprobeerd maar ga dat vanavond uitproberen.

Maak er een artikel van voor deze site! Deze info is nooit weg. En er mogen best wat artikelen erbij komen.

Stijnos

Golden Member

wil best wat eagle artikelen maken, maar geen idee hoe

Fabrikant: ITead Studio
Aantal besteld: 10 (12 ontvangen)
Afmeting: 30x78
Totaal: €22,21 incl. verzending
Levertijd: 20 dagen
Bruikbaarheid: 1/1 getest
Kwaliteit: Perfect

Doel: Een soort moodlight als hier te zien, met 14 rgb leds.
Opmerkingen: Eerste keer dat ik een printje heb laten maken, zeer tevreden!

http://www.uploadarchief.net/files/download/iteadpcb.jpg

Super8 filmlab, Antwerpen: http://www.kpfilmlab.be

@KP: Wat me opvalt aan deze print is dat de voedingsconnectoren netjes sleuven hebben en ik dacht dat ze dat niet accepteerden bij iTeadStudio...

Hoe heb je dat in je design zitten, gewoon een reeks met overlappende gaten? En welke diameter heb je ervoor gebruikt?

Ik had ook niet verwacht dat dat goed ging komen, op de site staat bij 'design tips' dit te lezen:
*Drill line and long slot can't be accepted
*Minimum slot 1mm*1mm
Voor de voedingsconnector heb ik de standaard footprint gebruikt en deze bleek dus aan de min en maximum eisen te voldoen.

Super8 filmlab, Antwerpen: http://www.kpfilmlab.be
Jochem

Golden Member

Ik denk dat verbieden van long slots meer is ivm panelizing. Ze willen niet dat je dat doet. Minimum slot 1mm*1mm, dus ze zullen slots frezen met 1mm.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Als ze zien dat het gaat om een enkele connector/lucht gat HS/LS dan doen ze dat gewoon. Pas als je echt een eigen slot gaat definiëren dat bijna even lang is als de print doen ze het niet. Volgens mij.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Mmmm, ik zal eens proberen met een bestaand voedingsprint ontwerp en mijn bevindingen hier posten. Het zal wel een paar maandjes gaan duren want ik heb er nog een redelijk aantal van...

Jochem

Golden Member

Je hebt nog best kans dat zelfs zo'n heel lang slot er nog doorheen glipt. Misschien dreigen ze alleen?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Stijnos

Golden Member

ik heb met dit soort slots nog nooit commentaar gehad bij seeedstudio. Maar misschien is hun beleid strenger geworden.
http://www.stijnmaes.nl/CO/pcbfront_thumb.jpg

Jochem

Golden Member

Dan is het op zich wel waarschijnlijk dat dat bij itead ook goed komt. Heb je nog mini-gaatjes in het overgebleven stuk zitten, of niet?

(en off-topic: wat is het, en waarom copper hatching ipv solid?)

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Op 30 maart 2012 09:05:33 schreef Stijnos:
ik heb met dit soort slots nog nooit commentaar gehad bij seeedstudio. Maar misschien is hun beleid strenger geworden.

Dat komt omdat er traces over lopen en dan beschouwen ze dat als 1 print.

Geen PCB's maar het hoort er wel bij.
Voor het maken van ons eindproject ( de Simplecortex, zie mijn signature) hebben we bij Iteadstudio een solder paste stencil besteld.
Met 45 dollar zijn deze niet heel goedkoop maar als je 10 PCB's vol met SMD spul moet solderen zijn ze wel erg fijn.
Het scheelde ons een minuut of 20 per PCB en met 10 stuks tikt dat wel aan :)
Het stencil is een steel stencil, 0.1mm dik en zit in een stevig alu frame.
Ding zat goed ingepakt en ik denk dat de kans dat zoiets beschadigt aankomt erg klein is:
Foto's zijn gister pas genomen en er zit nog een beetje pasta aan (nu wel schoongemaakt :+ )
~500KB de link:
http://brc-electronics.nl/Images/DSC02314.JPG
http://brc-electronics.nl/Images/DSC02316.JPG
http://brc-electronics.nl/Images/DSC02317.JPG
http://brc-electronics.nl/Images/DSC02320.JPG

Lijkt me nog vrij ruw eigenlijk. Als het maar werkt he :)

Fabrikant: Seeedstudio
Aantal besteld: 10
Getest 10
Afmeting: 150x100mm
Prijs per stuk: €5,54 (incl verzenden)
Levertijd: 14 dagen
Bruikbaarheid : 10 van 10
Kwaliteit: goed

http://www.uploadarchief.net/files/download/p1020149.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/p1020147.jpg

Het is de eerste keer dat ik een print niet zelf maak en was benieuwd hoe het allemaal zou lopen.
Met name of de uitsparingen in het midden goed zouden doorkomen.
Omdat ik nog ruimte over had op de print heb ik naast het hoofdontwerp ook nog twee kleinere printjes mee laten liften.
Lange slots heb ik achterwege gelaten, de printjes worden met de plaatschaar geknipt.
Na betaling en ontvangst van het servicenummer de gerberfiles opgestuurd en kreeg daarna regelmatig mailtjes met de voortgang van het proces.
Na twee weken stond de postbode met het pakketje voor de deur en kon ik het resultaat bekijken.
Het resultaat was beter dan ik had verwacht, het silkscreen was duidelijk, de banen strak en netjes en het soldeermasker goed uitgelijnd.
Foutje van mezelf: de footprint van het relais had ik te klein gekozen, het eigenlijke relais is 2,5 mm groter, een verschil dat ik bij het zelf maken meteen ontdekt zou hebben.
Met wat kunstgrepen gaat het echter toch wel passen.
De uitsparingen in het midden zijn binnen de lijnen gebleven met een kleine uitschieter links onder.
De gaten zijn iets (ca. 0,5 mm) kleiner dan in het ontwerp maar hoeven voor mijn doel niet te worden gecorrigeerd, wat met een vijltje gemakkelijk zou kunnen.

Jochem

Golden Member

Mooi.

Op de bovenste foto is de plaatschaar er al doorheen geweest, of zie ik dat verkeerd?

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Nee, de plaatschaar is er nog niet doorheen gegaan hoor.
Boven connector x1 zie de de scheidslijn nog in het silkscreen.
Het is een detailfoto om het foutje in het freeswerk van het gat duidelijker te laten zien.

Jochem

Golden Member

Okee, het lijkt of er aan de linker rand van de PCB al een inkeping zit. Maar je hebt daar slechts een stuk koper en soldermask weggelaten dus.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Dit topic is gesloten