Vergelijking PCB fabrikanten

Dit topic is gesloten

offtopic: kijk je uit met de netspanning op de koelplaat van je triac, die hangt zowat tegen JP1 aan.

If you want to succeed, double your failure rate.

dat is de 2e aansluiting voor netspanning, was niet van plan deze te gebruiken maar ik had nog ruimte over dus heb hem toch toegevoegd

Als je een post maakt over je bestelde en ontvangen printplaten, vermeld dan tenminste:

Fabrikant: Seeedstudio
Aantal besteld: 10
Afmeting: 71x80mm
Prijs per stuk: 3dollar (incl verzenden)
Levertijd: 40 dagem
Bruikbaarheid : 10 van 10
Kwaliteit: goed

Doel: 3digit up/down counter

klikbaar
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf2471.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dscf2470.jpg

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Fabrikant : Itead Studio
Aantal besteld: 10 (11 ontvangen)
Afmeting : 100x85mm
Prijs per stuk : €1,57
Verzendkosten : €3,91
Levertijd : 27 dec bestelt, 2 maart ontvangen (eigenlijk 23 feb.)
En weer dank aan de pakketbezorger die geen briefje had achtergelaten,
dus ben zelf maar op onderzoek uitgeweest. 58 dagen.
Bruikbaarheid : 11/11
Kwaliteit : Goed, silkscreen is goed, verder zijn er geen bijzonderheden.

http://lh4.googleusercontent.com/-34i58CeOHBs/T1EKB_7ftVI/AAAAAAAAAoA/fe-EP69FQLY/s640/P1040383.JPG

http://lh4.googleusercontent.com/-RVE-Jn2y8m0/T1EKCI-exyI/AAAAAAAAAoE/9oBM6B9OinU/s640/P1040384.JPG

vooruit maar weer eens eentje:

Fabrikant : MakePCB
Aantal besteld: 3 (3 ontvangen)
Afmeting : 190x120mm
Prijs per stuk : €19,38
Verzendkosten : €12,93
Levertijd : 14 feb besteld, 13 maart ontvangen (kleine maand dus)
Bruikbaarheid : 3/3
Kwaliteit : Goed, masker is zo hier en daar een stipje weggevallen, maar verder ziet het er weer keurig uit zoals ik gewend ben.

Doel: een CV monitor/zone regelaar, die communiceert met OpenTherm, draadloze thermostaten en logs op webserver gaat posten via wifi

http://www.stijnmaes.nl/CO/IMAG0207th.jpg

free_electron

Silicon Member

Fabrikant: iteadstudio
Aantal besteld: 5 : 12 geleverd
Afmeting: 1300 mils x 600 mils
Prijs per stuk: <1 dollar
Levertijd: 9 dagen (UPS shipping)
Bruikbaarheid : nog niet getest
Kwaliteit: goed. registratie van de boorgaten kan beter. countour milling heeft ook een offset van bijna een halve millimeter..
Nuja, dat valt binnen hun grenzen maar echt proper is't niet.

Doel: oefenprintje SMD / Ledtester voor LabWorX 2 : Mastering Surface Mounted Techology

http://www.uploadarchief.net/files/download/lw_ledtest.jpg

Fabrikant: iteadstudio
Aantal besteld: 5 : 10 geleverd
Afmeting: 1400 mils x 1400 mils
Prijs per stuk: 1.1 dollar
Levertijd: 9 dagen (UPS shipping)
Bruikbaarheid : nog niet getest
Kwaliteit: goed. registratie van de boorgaten kan beter. Round corner milling... meh ... en er zijn hier en daar inkepingen van de de-panelisatie wat me doet vermoeden dat bij de break-through het bordje wegspringt.. waarschijnlijk hebben ze gene goede of geen vacuum milling tafel die het panel vastzuigt.

Doel: oefenprintje SMD / PWM reglaartje voor LabWorX 2 : Mastering Surface Mounted Techology

http://www.uploadarchief.net/files/download/lw_pwm.jpg

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

No pictures? nu staan ze er :/ wat vertraging op de lijn zeker.

[Bericht gewijzigd door Damic op dinsdag 13 maart 2012 23:18:15 (71%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
free_electron

Silicon Member

hoezo no pictures. ze staan er weldegelijk hoor..

enfin , je ziet op de bovenste foto ( led tester ) duidelijk dat de milling registratie ( de uitlijning) niet goed is. er is links een boord bloot pcb terwijl het koper rechts bijna door de frees geraakt is.. in princiepe moet dit pal in het middne staan ( boord links en rechts moeten identiek zijn.

bij de tweede foto zie je duidelijk de inkeping naast het gat linksboven. dat komt omdat ze daar gestopt zijn met frezen. het kleine bordje springt dan weg door de rotatie van de frees en dan krijg je dit zoort artefakten.

normaal wordt er gefreesd op een vacuumtafel die houdt de bordjes netjes vast.

enfin.

overal gesproken is de kwaliteit goed. en je kan prima bordjes maken met redelijk kleine features.

eens zien wat ze er bij PCBpool gaan van bakken ( daar lopen er ook 2 projectjes ... )

de laatste 2 gaan dan weer bij iteadstudio lopen.

Dit zijn de protos voor mijn volgende boek. er zijn in totaal 6 bordjes. 3 zijn meer bedoeld als oefenbordje (de led tester is wel iets praktisch ) de andere 3 zijn echte 'projecten'.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 13 maart 2012 19:31:15 schreef free_electron:
Kwaliteit: goed. registratie van de boorgaten kan beter. countour milling heeft ook een offset van bijna een halve millimeter..
Nuja, dat valt binnen hun grenzen maar echt proper is't niet.

"Alle waren naar z'n geld", zei mijn grootvader altijd. (Nee, dat zei hij nooit, maar het klinkt zo mooi.)
Ik vind dat als ze die toleranties werkelijk spec'en het niet zo erg is. Dan weet je het van tevoren en kan het alleen maar meevallen. 't Kost echt geen fluit meer tegenwoordig.

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

huppekee
Fabrikant: PCBPool ( Beta-Layout)

Aantal besteld: 5 : 5 geleverd

Afmeting: 10cmx10cm met center scoring (dit is een breek print : ze kraakt in 2 en de bordjes worden rug aan rug gemonteerd.)

Prijs per stuk: onbekend (factuur nog niet gezien)

Levertijd: 10 dagen (inclusief UPS shipping vanuit Aarbergen / Duitsland)
Bruikbaarheid : nog niet getest
Technologie : 8 mil track/gap/ar en 14 mil minimumdrill
Kwaliteit: Zeer goed. Haarscherpe silkscreen (6 mil) perfecte registratie van boorgaten en soldermask. Soldermask en silkscreen zijn LPI ( liquid photomask ), dus geen silkscreen of inkjet.

Tinflash ( chemical tin ) . Dat is minder. ik had HASL gevraagd maar dat doen ze blijkbaar niet ...

front :
http://www.uploadarchief.net/files/download/toasterf.jpg

en back :
http://www.uploadarchief.net/files/download/toasterb.jpg

Doel : controller voor een Uv belichtingsbak en Pizza-oven Reflow soldering controller ( doel hangt van bestukking af. Board is het zelfste. Gebaserd op een Atmega (Arduino compatible, je kan de arduino stack lopen erop. Mijn software is on Bascom).
Dubbele thermockoppel interface, Fan en heater controle , LCd display/ keypad , usb voor profiel monitoring

voor uv belichting vervalt usb en thermocouple alsook de power relay en gewoon andere software flashen

mix SMD / through hole (opzettelijk) : is oefenbord voor nieuw boek over Surface Mounted Technology. Dit is categorie :dubbelzijdfig SMD + Through hole)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Gepost maandag 19 maart 2012 20:21:42 |

huppekee
Fabrikant: PCBPool ( Beta-Layout)

Aantal besteld: 5 : 5 geleverd

Afmeting: 10cmx10cm met ronde mill-out en slotted holes.

Prijs per stuk: onbekend (factuur nog niet gezien)

Levertijd: 10 dagen (inclusief UPS shipping vanuit Aarbergen / Duitsland)
Bruikbaarheid : nog niet getest
Technologie : 8 mil track/gap/ar en 14 mil minimumdrill
Kwaliteit: Zeer goed. Haarscherpe silkscreen (6 mil) perfecte registratie van boorgaten en soldermask. Soldermask en silkscreen zijn LPI ( liquid photomask ), dus geen silkscreen of inkjet.

Tinflash ( chemical tin ) . Dat is minder. ik had HASL gevraagd maar
dat doen ze blijkbaar niet ...

Front:
http://www.uploadarchief.net/files/download/ringf.jpg

back :
http://www.uploadarchief.net/files/download/ringb.jpg

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 19 maart 2012 20:21:42 schreef free_electron:
perfecte registratie van boorgaten

Het ziet er alleszins netjes en bruikbaar uit, maar perfect uitgelijnd zien de boorgaten er (zo op de foto althans) niet uit.

Ah wacht, ik zie denk ik de binnenzijde van de print aan 1 kant van het gat. Ik dacht dat de gaten zelf een stuk verschoven waren, maar het is '3D'. Heb je in de binnenring zelf nog een witte cirkel gephotoshopt? Want daar mist die zijrand van de PCB, waardoor ik misleid werd.

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

ja ik heb de binnekant wat gefotoshopt. de fotos zijn niet perfect loodrecht getrokken en er was wat schaduw.

ik heb het nagemeten onder de microscoop op't werk en de gaten zitten perfect in het midden van de pads.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wat ga je met dat ring licht doen?

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
free_electron

Silicon Member

rond de lens van mijn Mantis zetten zodat ik mooie uniforme verlichting krijg.

binnegat is groot genoeg zodat het ook werkt voor verschillende van mijn DSLr lenzen. kwestie van macro's schaduwloos te kunnen maken.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Fabrikant: Iteadstudio
Aantal besteld: 10 (11 gekregen)
Afmeting: 50x90mm
Prijs per stuk: 2.40 Euro (incl verzenden)
Levertijd: 22 dagen
Bruikbaarheid : 11 van 11
Kwaliteit: Uitstekend

http://i42.tinypic.com/ozdao.jpg

1

Op 20 maart 2012 00:44:56 schreef free_electron:
rond de lens van mijn Mantis zetten zodat ik mooie uniforme verlichting krijg.
<<>>

Dit is inderdaad een goed idee. Ik wordt namelijk niet goed van die ventilatortjes zodra de verlichting aan staat. Welk model heb je? Ik deze met een 4x en 10x lens.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
free_electron

Silicon Member

ik hb de zelfde. heb ook de 4x lens maar ik heb ook een x6 SLWD lens >:) ( super long working distance... die lense kostte indertijd nieuw meer dan 1000$ )

ik heb die mantis op de kop getikt voor een habbekrats.. ( 100$ ). der wa vanalles mis. optiek was ontregeld en vuil , lampen werkent niet , ingebouwde voeding was defect... ik heb het ding comleet gedemonteerd , gerepareerd en gekuist en terug afgesteld. werkt perfect.

maar inderdaad die 'mug' ( ventialtortje voor de haloggens) werkt ook danig op mijn zenuwen ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@MAH: is dat die Mantis die hier een seconden of 30 op CO te koop stond? Ik was net aan het overwegen om eens contact op te nemen en toen was hij alweer weg uit V&A.

[edit]
@arnold geurtse hieronder: je hebt gelijk, maar jouw post voegt inhoudelijk een stuk minder toe dan de 4 posts boven je die nog raakvlak hadden met de materie. Zelfs als we dat niet meewegen had je alsnog een 20% aandeel in de gedane off-topic bijdragen. Ergo: als je niets had gezegd waren we beter af geweest.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem, Nee, dat was die niet. Deze heb ik nu een goed jaar staan. Het is even wennen omdat je voor je moet kijken en dus een andere houding hebt bij het werken, maar wel een aanrader.

Het voordeel van de lenzen die er nu opzitten is dat wanneer ik de 4x heb scherp gesteld op het object, de 10x ook scherp is(en andersom). Ik heb nog wel eens zitten kijken naar een 6x long distance maar t is een zeldzaamheid als er eens iets van mantis voorbij komt op marktplaats, en ik heb er geen 100den euro's voor over. De mijne was in vrijwel perfecte staat, enkel één van de 4 'pootjes' naast de lens ontbrak. Was voor een prijs waar ik hem niet voor kon laten staan, inclusief werktafel. Fred heeft die hufterproof tafel nu in gebruik. deze, in het midden

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Heren,

is het mogelijk dat we hier ontopic blijven.

Volgens mij hebben lenzen niet zo heel veel te maken met pcb fabrikanten. start hier desnoods een topic voor !!!!

Misschien iets voor de mods, om dit topic op te schonen ?

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op zondag 25 maart 2012 15:20:23 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Jouw wannabemodopmerking en mijn contrawannabemodopmerking (in dit geval maakt het woordje contra weinig uit voor wat het feitelijk is) mogen ze wat mij betreft inderdaad gelijk weer weghalen ;)

Verder moet ik zeggen dat apparatuur om printplaten te inspecteren en fotograferen opzich off-topic maar ook wel enigszins relevant is. Als er wat moet gebeuren zou ik het liever afgesplitst zien dan gewist, aangezien er moeite in is gestoken door de schrijvers en de inhoud informatief is. Toch in elk geval voor mij, dus vast ook voor anderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 maart 2012 20:40:31 schreef free_electron:
Gepost maandag 19 maart 2012 20:21:42 |

huppekee

Ik heb (eer)gisteren 3W RGB test leds, een zonnekap en een ring zoiets als http://www.ebay.com/itm/160583059300?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=… besteld om een licht ring te maken. Wil een rgb en een witte ring maken beide PWM gestuurd. ( wat doe je met de andere 4? wat is de binnenring maat? )

Wat betreft je PCB, ik heb al eerder geprobeerd om een cirkel PCB te maken maar ik bak er niets van.
Zou je, voor mij en uiteraard voor ons allemaal, in een topic kunnen uitleggen hoe je dit, een cirkel met componenten erom heen, in Eagle maak?

Ik durf d'r wel op te gokken dat Free dit in altium gebakken heeft...

Dit topic is gesloten