Prijzen schakelingen aanpassen

Naar aanleiding van dit topic:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/12866

Is het een idee de prijzen, zoals vermeld bij de schakelingen op deze site, aan te passen naar de daadwerkelijke prijzen?

Ik begrijp best dat men mensen graag wil stimuleren om aan deze (mooie) hobby te beginnen, maar dit lijkt een beetje op bedrog :P

Voorbeeld:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59

'deze schakeling kost ongeveer €4,75'

Mooi niet he? De LM3914 alleen kost ongeveer 4,75, en dan nog bij de goedkopere electronica winkels. Bij Farnell zit je ongeveer op 4,75.

Voor een (normale) particulier kloppen deze prijzen totaal niet, je mag ze minstens verdubbelen om tot de reëele prijs te komen. Misschien beter om dan gewoon een praktisch haalbare richtprijs te noemen?

je zult de LM 3915 bedoelen neem ik aan?

een LM 3915 kost toch geen 4,75? dat is wel een beetje erg duur.

EDIT: bij conrad kost hij 4,11. (wat duur)

stefan.

[Bericht gewijzigd door Stefan van I op donderdag 19 augustus 2004 17:12:18

Bij mij kost hij ook ongeveer zoveel. De astabiele multivibrator prijs klopte bij mij op 10 cent na.

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.
Jeroen

Moderator

Bij de wat oudere schakelingen zijn de prijzen nog uit het gulden-tijdperk, daarom zal het een en ander nu niet meer helemaal kloppen :).
We kunnen eens kijken of we de prijzen met en met kunnen bijwerken.

[MOD-break]
geen reclame AUB

ik koop hier m'n onderdelen atijd en ik blijf bij veel schakelingen ver onder de richtprijs

[Bericht gewijzigd door Jonathan op donderdag 19 augustus 2004 19:30:39

@ wouter, niet alle prijzen kloppen, maar over ongeveer 3 weken is de nieuwe shop er, en zijn alle prijzen bijgewerkt. de LM 3915 kost net iets minder.

[MOD-break]
geen reclame via het forum AUB, hoeveel keer moeten we dit nog vragen

stefan.

[Bericht gewijzigd door Jonathan op donderdag 19 augustus 2004 19:29:44

@mod, ik probeer m'n mede CO-ers te helpen door ze te vertellen waar de laagste prijs is.

ja, maar het is reclame, dus mag het niet van de mods, ik vind het ook wel een beetje jammer, en ik vroeg me af hoelang het zou duren voordat een mod je bericht aan zou passen. ik zou niet volop reclame maken als het wel zou mogen, maar soms kan ik het ook gewoon niet laten om eens te zeggen van: dat zou je bij mij kunnen halen ofzo. maar ik let er wel heel erg op, want ik wil niet geband worden.

stefan.

Bij Farnell zit je ongeveer op 4,75.

Moet dit dan ook aanzien worden als reclame? Die grens ligt toch wel wat moeilijk.

Persoonlijk zou ik het leuk vinden mocht er een thread zijn waarin men interessante sites enzo van webwinkels e.d. kan posten.

Maar jah...

Op 20 augustus 2004 03:16:25 schreef Bernardo:
[...]

Moet dit dan ook aanzien worden als reclame? Die grens ligt toch wel wat moeilijk.

Persoonlijk zou ik het leuk vinden mocht er een thread zijn waarin men interessante sites enzo van webwinkels e.d. kan posten.

Maar jah...

Die is der al ;),

http://www.circuitsonline.net/forum/view/11557/1

Op 20 augustus 2004 03:16:25 schreef Bernardo:
Moet dit dan ook aanzien worden als reclame? Die grens ligt toch wel wat moeilijk.

Die grens is imo helemaal niet zo moeilijk. Er zit een fundamenteel verschil tussen "ik heb 'm bij <insert name> gekocht voor € xx" en "ik verkoop 'm voor € xx".

Tis maar waar je het koopt natuurlijk. Een LM3915 kost bij reichelt 1.40, 10 gewone ledjes samen nog geen euro.. met het kleine grut en een ic-voetje erbij bouw je het ding dus voor minder dan 3 euro aan onderdelen, excl een evt. printje en kastje.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

en weer reclame
schrap r******t
zet er bestaat een winkel... (evt. in welke omgeving)
dan is het geen rechtstreekse reclame?
btw: flink off-topic hier

Op 19 augustus 2004 22:51:43 schreef Stefan van I:
ja, maar het is reclame, dus mag het niet van de mods, ik vind het ook wel een beetje jammer, en ik vroeg me af hoelang het zou duren voordat een mod je bericht aan zou passen. ik zou niet volop reclame maken als het wel zou mogen, maar soms kan ik het ook gewoon niet laten om eens te zeggen van: dat zou je bij mij kunnen halen ofzo. maar ik let er wel heel erg op, want ik wil niet geband worden.

stefan.

vind je dat nodig om eens te kijken hoe lang het zou duren vooraleer iemand van ons u post wijzigt
we hebben hier duidelijke afspraken rond gemaakt kan je er dan gewoon niet aan houden?

iedereen kan een link zetten naar bedrijven en dergelijk om iets aan te prijzen, een hobbyist kan er maar beter van worden als je lage prijzen kan aanbrengen. alleen proberen jullie een bedrijfje uit de grond te stampen op de nek van dit forum en DAT is niet de bedoeling.
voor publiciteit moet je zelf zorgen, en dit gaat niet ten koste van dit forum.

vanaf nu ontopic AUB, het is niet de bedoeling dat we dezelfde discussie nog eens overdoen

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Misschien een idee om ook gewoon erbij te zetten bij wie de prijzen zijn berekent. Dus bijvoorbeeld ongeveer 4.50 bij Reichelt of bjvoorbeeld ongeveer 6 euro bij conrad. Zo weten de mensen in ieder geval waar je de prijzen vandaan haalt.

Op 19 augustus 2004 16:48:23 schreef hezik:
Is het een idee de prijzen, zoals vermeld bij de schakelingen op deze site, aan te passen naar de daadwerkelijke prijzen?

Op het moment van plaatsen WAS dat ook de daadwerkelijke prijs. Wel eens gekeken naar de datum waarop de schakeling is geplaatst?

Ik begrijp best dat men mensen graag wil stimuleren om aan deze (mooie) hobby te beginnen, maar dit lijkt een beetje op bedrog :P

Ehm, bedrog? Wij hebben er totaal geen belang bij om mensen extra te stimuleren zodat ze componenten aanschaffen. En daarom hebben we dus ook totaal geen belang erbij om de prijzen mooier voor te doen dan ze zijn. En mochten we wel dat belang hebben dan hadden we het nog niet lager/goedkoper vermeld, want wij zijn eerlijke mensen die er niet van houden om anderen te bedriegen of in de maling te nemen ten behoeve van onzelf.

Op 20 augustus 2004 13:04:26 schreef Bliksem:
Misschien een idee om ook gewoon erbij te zetten bij wie de prijzen zijn berekent. Dus bijvoorbeeld ongeveer 4.50 bij Reichelt of bjvoorbeeld ongeveer 6 euro bij conrad. Zo weten de mensen in ieder geval waar je de prijzen vandaan haalt.

Is op zich een goed idee. Maar het heeft ook nadelen.
Je maakt dan toch reclame voor een bedrijf, iets wat we dus willen vermijden. En de prijs bij een bedrijf verandert ook nog wel eens, dus ook dat staat niet vast.

De prijzen die erbij vermeld staan zijn een schatting van de kosten. Wij hebben dat bij het plaatsen van de schakeling opgezocht en toen dus berekend. Je moet daarom ook bij de schakeling kijken op welke datum die is gepost, want dat zegt mede wat over de prijs. Als je ziet dat de schakeling er al 2 jaar staat dan kun je er wel vanuit gaan, dat het intussen 25% duurder is :D (en aangezien de meeste er al een tijdje staan......)

De prijsindicatie moet je gewoon zien als een extraatje waarbij je een beetje globaal kunt zien wat je kwijt zal zijn aan de schakeling. Je moet daar verder geen grote conclusies of keuzes aan gaan verbinden.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op vrijdag 20 augustus 2004 13:38:24

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 19 augustus 2004 17:59:46 schreef Jeroen:
We kunnen eens kijken of we de prijzen met en met kunnen bijwerken.

Lijkt me geen haalbaar iets. Dan zouden wij minstens ieder jaar van alle schakelingen opnieuw de actueelste prijzen op moeten gaan zoeken.

Ik denk dat als men op een gegeven moment van mening is dat die prijsindicatie misleidend werkt, dat we dan gewoonweg moeten besluiten om het in de toekomst achterwege te laten. Dus geheel die indicatie weglaten, want het mist zijn doel, en het bijhouden/updaten ervan is niet echt te doen.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op vrijdag 20 augustus 2004 13:42:44

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Jeroen

Moderator

Dat was niet mijn bedoeling. Mijn idee was om als er klachten komen of als je een prijs ziet die echt niet meer klopt, om dat dan even bij te werken. Dus niet om dat structureel te doen. Het heeft ook geen prioriteit.

Op 20 augustus 2004 14:19:26 schreef Jeroen:
Mijn idee was om als er klachten komen of als je een prijs ziet die echt niet meer klopt, om dat dan even bij te werken. Dus niet om dat structureel te doen. Het heeft ook geen prioriteit.

Maar dan zou ik zeggen, haal het gewoon weg. Want het heeft natuurlijk geen nut meer om het pas aan te passen zodra er iemand over klaagt. Dat is achter de feiten aan lopen. Maar das mijn mening dan.
Want dan vertrouwen we dus erop dat er wel iemand zo aardig is om te zeggen dat het niet klopt. Maar in dat geval mist die indicatie zijn doel, want het is juist de bedoeling dat men het niet zelf meer op hoeft te zoeken.

[Bericht gewijzigd door Bastiaan op vrijdag 20 augustus 2004 14:57:48

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

en je kunt ook niet aan een mod vragen om dat eens per jaar te doen? en dan iets van een maand te tijd krijgen daarvoor?

of een CO'er die dan de prijzen eens per jaar opzoekt.

maar dan wel bij 1 bedrijf zoals conrad, want dat is het nu ook al.

EDIT: eventueel zou ik het wel op de prijzen van Conrad willen berekenen.

stefan.

[Bericht gewijzigd door Stefan van I op vrijdag 20 augustus 2004 15:17:03

Voor beginners is het wel aardig om ongeveer te weten wat ea gaat kosten voordat je naar de lokale elektoboer rent.
Helemaal geen prijs meer geven ben ik het dan ook niet mee eens.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 20 augustus 2004 15:29:18 schreef Roland van Leusden:
Helemaal geen prijs meer geven ben ik het dan ook niet mee eens.

Wat heb je nu liever, een prijs die niet klopt en die je dus een false indruk geeft, of helemaal geen prijs zodat je het zelf ff op moet zoeken en niet voor verrassingen komt te staan?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Geen prijs is beter dan een foute prijs daar ben ik het mee eens. Gezien de hoeveelheid schakelingen moet het volgens mij wel mogelijk zijn om 1x per jaar de prijzen bij te werken. Indien nodig wil ik best mee helpen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 20 augustus 2004 15:46:17 schreef Roland van Leusden:
Gezien de hoeveelheid schakelingen moet het volgens mij wel mogelijk zijn om 1x per jaar de prijzen bij te werken.

Ja tuurlijk, alles is mogelijk. Het is alleen de vraag hoeveel tijd je eraan wilt besteden en of het wel de moeite loont.

De eerste stap is denk ik vaststellen om de hoeveel tijd die prijzen geupdate moeten worden. Een jaar, een kwart jaar, een maand?
De volgende stap is het bepalen welke prijzen je neemt als referentie. Kies je Conrad? Of kies je 3 bedrijven en middel je daarvan de prijs?

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 20 augustus 2004 13:28:30 schreef Bastiaan:
Op het moment van plaatsen WAS dat ook de daadwerkelijke prijs. Wel eens gekeken naar de datum waarop de schakeling is geplaatst?

Nee natuurlijk niet, klagende mensen kijken nooit verder dan hun neus lang is ;)

Ehm, bedrog? Wij hebben er totaal geen belang bij om mensen extra te stimuleren zodat ze componenten aanschaffen. En daarom hebben we dus ook totaal geen belang erbij om de prijzen mooier voor te doen dan ze zijn.

bedrog is een zware term, vandaar ook de smiley.. ik bedoelde dat mensen zo met lage prijzen een electro-hobbie in 'gelokt' worden maar dan van een koude kermis thuiskomen als de kassa bij de electro-boer gaat rinkelen..

Misschien is het een idee om eens een schakelingen-sectie te maken waarbij mensen zelf schakelingen kunnen posten? Je hebt nodig een plaatje (=het schema), wat tekst en een prijsindicatie. Dan hebben die mensen zelf de kans om de prijzen bij te werken, indien ze dat willen.

Als programmeur schiet me natuurlijk ook een ander idee door het hoofd.. bijna alle schakelingen maken gebruik van ongeveer dezelfde componenten, maak een database met componenten en je hoeft de prijs maar op 1 plek bij te werken. Als tweaker denk ik dan weer aan een pricewatch...

En toen werd ik wakker. Is inderdaad allemaal teveel werk voor zoiets onbelangrijks :)