@Chuckie : Ik gebruik inderdaad gewoon 80 grams papier. Belichten met een UV-TL-bak is in de orde van 8 minuten. Da's inderdaad veel langer dan met een sheetje, maar zo erg vind ik dat niet. De kans dat je te lang / over-belicht is dan ook kleiner. Meestal heb ik wel meerdere dingen tegelijk te doen, dus die 8 minuten zijn zo voorbij. Met mijn UV-LED belichtingskastje duurt het uiteraard nog langer, plm 15 minuten. Voordeel van die UV-LED kast is dat ie meteen dubbelzijdig aankan.
En omdat ik vaak de tijd vergeet tijdens het "multi-tasken", heb ik voor dat kastje ook meteen een timer met buzzer ingebouwd. Dat werkt erg prettig. Kastje aan, en verder met het andere werk, totdat ik opeens een piepje hoor.
O ja, en ik gebruik geen spray of iets dergelijks. Het is waar, indien je olie (gewoon goedkope zonnebloem,- of sla-olie) op je papier smeert, dan wordt de belichtingstijd bijna gehalveerd. Maar dan heb je wel troep op de glasplaat. De schoonmaaktijd weegt echter niet op tegen de langere belichtingstijd van "olie-loos" belichten.
Wanneer je het papier transparant wilt maken met water, kan ik je dat afraden bij een UV TL-kast. De warmte kan er voor zorgen dat het papier -tijdens het belichten- kan krimpen en rimpelen.
Een pak papier kost 4,50 EUR per 1000 vel. Da's wat anders dan 50 vel voor 50 EUR. A4-Papier is op veel plekken te koop, heeft vaak dezelfde kwaliteit en is goedkoop. Maak ik een misdruk, dan gebruik ik het papier als kladpapiertje voor berekeningen, of mogen de kinderen er een vliegtuigje van maken of er lekker op los tekenen.
Maar er zullen ongetwijfeld ook veel voordelen aan sheets zitten.