Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

@Chuckie : Ik gebruik inderdaad gewoon 80 grams papier. Belichten met een UV-TL-bak is in de orde van 8 minuten. Da's inderdaad veel langer dan met een sheetje, maar zo erg vind ik dat niet. De kans dat je te lang / over-belicht is dan ook kleiner. Meestal heb ik wel meerdere dingen tegelijk te doen, dus die 8 minuten zijn zo voorbij. Met mijn UV-LED belichtingskastje duurt het uiteraard nog langer, plm 15 minuten. Voordeel van die UV-LED kast is dat ie meteen dubbelzijdig aankan.
En omdat ik vaak de tijd vergeet tijdens het "multi-tasken", heb ik voor dat kastje ook meteen een timer met buzzer ingebouwd. Dat werkt erg prettig. Kastje aan, en verder met het andere werk, totdat ik opeens een piepje hoor.

O ja, en ik gebruik geen spray of iets dergelijks. Het is waar, indien je olie (gewoon goedkope zonnebloem,- of sla-olie) op je papier smeert, dan wordt de belichtingstijd bijna gehalveerd. Maar dan heb je wel troep op de glasplaat. De schoonmaaktijd weegt echter niet op tegen de langere belichtingstijd van "olie-loos" belichten.

Wanneer je het papier transparant wilt maken met water, kan ik je dat afraden bij een UV TL-kast. De warmte kan er voor zorgen dat het papier -tijdens het belichten- kan krimpen en rimpelen.

Een pak papier kost 4,50 EUR per 1000 vel. Da's wat anders dan 50 vel voor 50 EUR. A4-Papier is op veel plekken te koop, heeft vaak dezelfde kwaliteit en is goedkoop. Maak ik een misdruk, dan gebruik ik het papier als kladpapiertje voor berekeningen, of mogen de kinderen er een vliegtuigje van maken of er lekker op los tekenen.
Maar er zullen ongetwijfeld ook veel voordelen aan sheets zitten.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
chuckie

Honourable Member

Wel, jouw onderschrift slaat de spijker op zijn kop waar het mij aan gaat.
Zeker dit verhaal, ik ga het dit weekend eens proberen, ben heel erg benieuwd...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Het zal gerust wel aan de gebruikte printers liggen, maar ik doe het nu ook op gewoon papier, en dat vind ik goed genoeg. Ik had het geprobeerd op sheets, maar dat viel tegen: soms waren de baantjes onderbroken :( Nu heb ik daar geen last van. En mijn belichtingstijd is nu +/- 4 minuten.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

@Fredjuhh met die 3M sheets belicht ik ongeveer 1.5 tot max 2 min. Dat is dan met een doodnormale gezichtsbruiner op zijn rug met een glasplaat. En dat in combi met die 50x50cm foto prints van conrad.. weet het merk zo niet meer.

PCB'tje maken met een ULN2003A (SOIC, SO-W), footprint overnemen van een ULN2803A (SO-W), setje SMD ULN2003A's bestellen, ontdekken dat de ULN2003A die je geleverd krijgt SO zijn -- da's de helft kleiner, en dat d'r zelfs geen SO-W variant van aanwezig is. Gelukkig kon ik nog een 2803A kwijt op dat pcb (alleen pin 1 en pin 16 hangen nu vrij..)

Eagle checkt bij DRC niet op unconnected airwires...

...dus na drie weken wachten nu mooi 10 printjes op de deurmat, zonder aangesloten programmer-header. Aargh!

Eagle geeft wel aan hoeveel airwires nog niet aangesloten zijn (ergens rechtsonderin, IIRC).

met het bouwen van de elektuur 82 voeding werkte de ampere regeling raar en de current max led bleef aan .ook elke andere ua741 regelde weer anders de stroom . bleek de +12v aan pen 8 te liggen van de ua741 ipv pen 7 grmbl ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@alex: Klopt! Maar daar heb ik (ook) overheen gekeken :(

bjokal

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/12v%20usb%20adapter.jpg

Ik denk dat het wel duidelijk is wat hier fout kan gaan.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

@Bjokal:

Ik denk dat het wel duidelijk is wat hier fout kan gaan.

De voeding geeft 12V en heeft een female USB-aansluiting. Sluit je daar je USB-stick of je camera met USB-aansluiting daarop aan, is het Boem!

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Is dat echt? Of heb je twee verschillende dingen in je hand? ;)
Het polariteitssymbooltje duidt meer op een ronde plug.

Geweldige foto, mag die in het blaadje van de IJRC (lokale radioclub)?

@daw: het was een 'retorische vraag'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Er zijn toch USB connectors (voor harddisks) met 12 V, maar ik dacht dat dat altijd dubbele waren....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@bjokal: LOL :-)

Nog zo een domme stoot: ooit iemand zien doen: gesloopte NeoDymiummagneten uit Harddiskdrives netjes en "zachtjes" bij elkaar zien leggen in een klein doosje, om plaats te sparen....

Schuif....wham....AAAAAAAAH!

Zelfs al pijnlijk om te zien. Magneten doen nu eenmaal waar ze voor dienen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 18 mei 2012 13:32:43 schreef Tidak Ada:
Er zijn toch USB connectors (voor harddisks) met 12 V, maar ik dacht dat dat altijd dubbele waren....

Meestal een dubbele vanwege de stroom, maar heb het nog nooit anders dan 5V gezien hoor.

@Bjokal: waar hoort dit bij? Zoals FET al zegt klopt het polariteitssymbool ook niet met de stekker. Maar je weet nooit hoe die Chinees het bedacht had natuurlijk...

En let op: INDOOR USED ONLY

If you want to succeed, double your failure rate.

@big bang: Dat kan zelfs aardig gevaarlijk zijn, met blijvende gevolgen. Als ik 't goed heb is d'r op youtube zelfs wel een NSFL-filmpje te vinden van iemand die zich zo van een vingerkootje af helpt.

(met magneten is 't nog een stukje erger dan met scherpe metaalranden oid: daar kun je meteen op zoek naar de verbanddoos; met magneten mag je eerst proberen om met je vrije hand die dingen van je vinger af te krijgen)

(laten we dan maar geen magneten met scherpe metaalranden gaan combineren >:))

@bjokal: dat soort Chinese prutadaptertjes vertrouw ik sowieso voor geen meter. Ik schroef er zo nu en dan eens eentje open, concludeer dat 't ding zwaar ondergedimensioneerd en/of onveilig is, en gooi 'm in mijn bak met elektronicarommel.

Tidak Ada

Golden Member

Op 18 mei 2012 14:00:23 schreef Jochem:
[...]Meestal een dubbele vanwege de stroom, maar heb het nog nooit anders dan 5V gezien hoor.
[...]

Ik ben ze indertijd tegen gekomen toen ik met een IA actei bezig was voor die CPU snelheidsindicator met EM84. Ik dacht dat het bij RS was, maar kan ook Farnell geweest zijn. Ik kan ze nu zo gauw niet vinden (of het systeem is verlaten). Het was voor externe HDD's met +5 en +12V voeding. De 12 V kon dan veel A's dcoorvoeren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Bert M:

@bjokal: dat soort Chinese prutadaptertjes vertrouw ik sowieso voor geen meter. Ik schroef er zo nu en dan eens eentje open, concludeer dat 't ding zwaar ondergedimensioneerd en/of onveilig is, en gooi 'm in mijn bak met elektronicarommel.

Hebben die trafootjes in dat soort adaptertjes een te lage doorslagspanning en zijn dus de primaire en de secundaire wikkelingen dus onvoldoende geïsoleerd?

Als dit soort adaptertjes onveilig spul is, zou de E.U. onmiddelijk import van dit soort crap moeten verbieden!

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je bedoelt: 'Brussel' moet verbieden dat mensen een vrije keuze hebben om goedkope spullen te kopen? ;)
Breng maar vast sprokkelhout, staken, touw en petroleum. :+

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Aan die trafootjes kan ik niets meten. Wel valt op dat de afstand tussen de twee fasen van de netspanning wel eens minder dan een millimeter is, solderingen dramatisch slecht, miniscule condensatoren, geen fatsoenlijke gap tussen primaire en secundaire sporen, soms zelfs ontbrekende terugkoppeling. En natuurlijk pertinent een ontbrekende zekering.

maartenbakker

Golden Member

Dan mag er geen CE merkje op staan en kan het spul in beslag genomen worden bij controle. Daar hoeft dus geen apart wetje voor te komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar is het China Export-merkje natuurlijk ook voor uitgevonden.. ;) Desalniettemin staat er vaak genoeg een (grafisch correcte) CE-markering op.

bjokal

Golden Member

Voor de twijfelaars met de vraag "is dit echt":

http://www.uploadarchief.net/files/download/12v%20usb%20adapter%20veraf.jpg

Deze adapter zat bij een universele acculader voor camcorder accu's.

@dawmast: Inderdaad, dat is precies waar ik op doelde.
Ik heb de kabel dusdanig vastgemaakt dat ik die vergissing in ieder geval NIET maak.

@FET: het is dus echt zo. De maker van het geheel heeft in de lader een mini USB-B connector gezet, en leverde een standaard USB-A / mini USB-B snoertje mee.
Je wil de foto in een blaadje plaatsen? Leuk, kan een ander er ook om lachen :)

@BertM: Over veiligheid van dit soort EL-Cheapo's, maak dan maar nooit een originele ipod lader open.
De omschrijving die je geeft past perfect bij de inhoud.
Bij diegene die ik ooit open gehad heb zat de USB connector pal tegen de hete kant van de voeding gemonteerd.
Er zat krap 2mm ruimte tussen!

Overigens valt het bij deze adapter wel mee, die ziet er van binnen redelijk netjes uit ;)

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

En hoe veilig zijn de gemiddelde PC-voedingen, voedingen in beeldschermen en TV's dan?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Dit topic is gesloten