Artikel: print etsen, info klopt niet/is involledig?

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/14

De eerste manier is het gebruik van natrium- en ammoniumpersulfaat. Deze manier is echter af te raden omdat het milieu sterk word belast en omdat het in verhouding met de andere manieren slecht voldoet.

Beide uitspraken zijn imo onzin. In alle gevallen dient de etsvloeistof meegegeven te worden met de chemokar, alwaar het verwerkt wordt. Dat het meer millieubelastend zou zijn is dus niet waar.

En waarom zou het slecht voldoen? Ammoniumpersulfaat heeft juist een aantal voordelen boven ijzerchloride:

1) fijn kristal wat goed oplost
2) kleurloos, dus je kunt je print zien tijdens het etsen
3) maakt niet van die onverwijderbare vlekken
4) etst beter zeker fijne lijntjes etc.

Enige nadeel is dat het wel verwarmd moet worden, maar dit wordt bij ijzerIIIchloride ook aangeraden.

Op 23 augustus 2004 14:46:57 schreef hezik:
In alle gevallen dient de etsvloeistof meegegeven te worden met de chemokar, alwaar het verwerkt wordt. Dat het meer millieubelastend zou zijn is dus niet waar.

Dus jij zegt dat alles wat met de chemocar mee moet even belastend is? Er bestaan wel degelijk gradaties in hoe belastend iets is voor het milieu.

Wat betreft het artikel en jou opmerkingen in het algemeen: het artikel is ontstaan door een mix van de vele posts uit verscheidene topics en mijn eigen ervaringen. Een tijd geleden zijn er zeer veel topics geweest over etsen en dergelijke. Ik heb al deze topics doorgelopen en daaruit informatie gehaald. Dit heb ik toen gecombineerd met mijn eigen kennis en ervaring over het hele etsgebeuren.
Het gedeelte over de Ammoniumpersulfaat komt niet uit mijn eigen kennis en ervaringen, dus ik kan je daar geen weerwoord op geven.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Op 23 augustus 2004 18:48:51 schreef Bastiaan:
Dus jij zegt dat alles wat met de chemocar mee moet even belastend is? Er bestaan wel degelijk gradaties in hoe belastend iets is voor het milieu.

Als je het rechtstreeks het millieu in zou knikkeren wel, inderdaad. Echter, je geeft het met de chemokar mee. Iets als ammoniumpersulfaat is prima te verwerken tot niet schadelijke elementen.

Het gedeelte over de Ammoniumpersulfaat komt niet uit mijn eigen kennis en ervaringen, dus ik kan je daar geen weerwoord op geven.

Zo'n ramp is het niet, alleen het klopt niet. Met name het stuk dat ammoniumpersulfaat naar verhouding minder zou voldoen, dat is gewoon domweg niet waar. Ammoniumpersulfaat etst juist beter dan ijzer3chloride, als er al verschil tussen zit.

Niet dat het zo'n ramp is allemaal, vat het aub niet te zwaar op. De electronicaboer in Enschede waar ik vroeger nog wel eens wat kocht, en nu ook van Hove in Amersfoort, hebben beide geen ijzer3chloride op voorraad, maar wel ammoniumpersulfaat. Als ik daar als nietsvermoedende klant kom en met het artikel van deze site in m'n achterhoofd zou ik kunnen denken dat ze me rotzooi proberen te verkopen, terwijl dat niet zo is.

Op 23 augustus 2004 19:33:42 schreef hezik:
Niet dat het zo'n ramp is allemaal, vat het aub niet te zwaar op. De electronicaboer in Enschede waar ik vroeger nog wel eens wat kocht, en nu ook van Hove in Amersfoort, hebben beide geen ijzer3chloride op voorraad, maar wel ammoniumpersulfaat. Als ik daar als nietsvermoedende klant kom en met het artikel van deze site in m'n achterhoofd zou ik kunnen denken dat ze me rotzooi proberen te verkopen, terwijl dat niet zo is.

Ik begrijp je. Ik vind het ook goed dat je het meld, ik heb die info alleen uit posts van voorgaande topics gehaald. Misschien dat er iemand ander is die hier wat over te zeggen heeft.

Ik geloof dat sinds kort ijzer3chloride niet eens meer verkocht mag worden.

Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer

Misschien dat er iemand ander is die hier wat over te zeggen heeft

ja, ik. Ik ets ook met ammoniumpersulfaat en het werkt prima. ook de fijne lijntjes worden goed uitgeeetst.

Heb ergens op het forum gelezen dat men als ets middel natriumsulfaat kan gebruiken.Moet dit geen natriumpersulfaat zijn want het eerste is moeilijk verkrijgbaar er werkt voor geen meter.
Gr Jean.

Hezik, ga je nog een inkoopactie houden met etsmachientjes e.d.? Een tijdje geleden had je een animocheck gedaan, maar je bent daar nog niet op teruggekomen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Heb er weinig tijd voor gehad. Heb wel een aantal mogelijke leveranciers benaderd, maar nog niets gevonden wat qua prijs goed zit. Fictions wil/kan niet leveren, en twee anderen kwamen met de bekende $$$$ apparaten aan.

Op 12 oktober 2004 18:37:34 schreef hezik:
Heb er weinig tijd voor gehad. Heb wel een aantal mogelijke leveranciers benaderd, maar nog niets gevonden wat qua prijs goed zit. Fictions wil/kan niet leveren, en twee anderen kwamen met de bekende $$$$ apparaten aan.

OK, dan weet ik dat het niet binnenkort zal worden.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com