Nog veel meer ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 18 mei 2012 15:11:10 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 mei 2012 14:17:48 schreef Tidak Ada:
[...] Ik ben ze indertijd tegen gekomen toen ik met een IA actei bezig was voor die CPU snelheidsindicator met EM84. Ik dacht dat het bij RS was, maar kan ook Farnell geweest zijn. Ik kan ze nu zo gauw niet vinden (of het systeem is verlaten). Het was voor externe HDD's met +5 en +12V voeding. De 12 V kon dan veel A's dcoorvoeren.

Ik ken wel externe HDD's met 12V en 5V, maar dat stekkertje was geen USB formfactor. Het klinkt erg lastig, als je je HDD met 2 USB-stekkers moet aansluiten die niet dezelfde spanning voeren?!?! Das nog erger dan het voorbeeld van Bjokal.

Op 18 mei 2012 14:44:57 schreef bjokal:
Voor de twijfelaars met de vraag "is dit echt"

Heb je die 12V ook gemeten? Misschien is het stickertje wel verkeerd! (Goed, ik zal wel weer veel te positief denken) :P

If you want to succeed, double your failure rate.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 mei 2012 14:44:57 schreef bjokal:
Je wil de foto in een blaadje plaatsen? Leuk, kan een ander er ook om lachen :)

Ja, graag; ik vind 't erg grappig, en een leuk 'zoekplaatje' voor de wat minder geoefenden. Het blaadje is net uit, dus dat wordt pas weer juli, maar tegen die tijd post ik de .pdf wel. Dank je!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

@Jochem,
dat was iets met een dubbele A-form USB-steker.
Ik weet nog dat ik er van baalde, dat dat toen de enige USB printreceptacle was die uit de zoekopdracht naar voren kwam...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 18 mei 2012 14:58:45 schreef dawmast:
En hoe veilig zijn de gemiddelde PC-voedingen, voedingen in beeldschermen en TV's dan?

Daarvan houden de fabrikanten zich om een of andere reden wel vrijwel altijd aan de normen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ooit eens een blik geworpen op een rechstreeks uit China ingevlogen monster van een pers om afbeeldingen op mokken, borden etc. te kunnen aanbrengen.

De verschillende elementen (220V) moesten aangesloten worden op de hoofdunit dmv. een 4-polige plug zoals die ook voor de microfoon van CB-apparatuur gebruikt wordt.

Op de hoofdunit zat keurig een chassisdeel met de volle mep op de pennen.

http://www.elektronicawereld.nl/categorie/kabels_stekkers_stekkers_ver…

Men vond het vreemd dat dit voor ons een probleem was.

bjokal

Golden Member

Op 18 mei 2012 15:18:09 schreef Jochem:
[...]Heb je die 12V ook gemeten? Misschien is het stickertje wel verkeerd! (Goed, ik zal wel weer veel te positief denken) :P

Is echt 12V. Net even een link opgezocht, het gaat om zo'n lader

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"

Op 18 mei 2012 14:02:08 schreef alex278:
@big bang: Dat kan zelfs aardig gevaarlijk zijn, met blijvende gevolgen. Als ik 't goed heb is d'r op youtube zelfs wel een NSFL-filmpje te vinden van iemand die zich zo van een vingerkootje af helpt.

(met magneten is 't nog een stukje erger dan met scherpe metaalranden oid: daar kun je meteen op zoek naar de verbanddoos; met magneten mag je eerst proberen om met je vrije hand die dingen van je vinger af te krijgen)

Absoluut. En niet alleen vanwege het keiharde klemmen maar ook vanwege rondvliegende scherven. Ik heb ooit 2 HDD NeoDymiums tegen elkaar gekletst (de boven en onderbeugel waarin de magneten zitten) en 1 magneet trok zich gewoon los van de beugel, waarna ze op de nadere magneet kletste en er kleine scherfjes vanaf vlogen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op de hoofdunit zat keurig een chassisdeel met de volle mep op de pennen.

De laatste keer dat ik zoiets zag was op een Engelse dump-vliegtuigzender uit de tweede wereldoorlog. 'There was a war on', en het moest maar even zo.

En terwijl de granaten links en rechts om je kist vlogen, kon je daar dan nog keurig een waarschuwing bij lezen:
'CAUTION. Pins are live'

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 18 mei 2012 20:44:07 schreef big bang:
[...] waarna ze op de nadere magneet kletste [...]

- - big bang - -

:P

Of het ontwerptips of domme fouten zijn mag je zelf beoordelen...

Deze werd door sprite_tm gelinkt op tweakers:

http://facepunch.com/showthread.php?t=1160372&p=36104871&viewf…

If you want to succeed, double your failure rate.

Fout 503: Service Unavailable: Back-end server is at capacity.

Bedoel je die ontwerpfout? ;(

Edit: hij staat nog in de Google webcache. Heel spannend vind ik hem overigens niet, die paar extra componenten maken op zo'n apparaat van veel te veel geld toch niet meer uit ;)

[Bericht gewijzigd door Bert M op woensdag 30 mei 2012 22:36:18 (61%)

Vind je het heel vreemd, dat is dezelfde club die de ultieme HDMI kabels maakt:

Zilver gecoate conductors voor superieure signaal overbrenging en ultieme high-definition video kwaliteit
Ultra high-density 4-laagse bescherming voor ultieme tegenstand van RF en EM interferentie, Geavanceerde Nitrogen (N2) gas geïnjecteerde dielectric garandeerd signaal sterkte, zelfs over lange runs.

en dat voor maar 199 euro voor een kabel van 2,4m, inclusief verzendkosten!

Want zeg nou zelf, met zo'n geweldige kabel krijgt je TV natuurlijk alleen maar blije bitjes, en dat zie je toch direct! Iedereen die durft te zeggen dat het niet uitmaakt omdat het toch digitaal is, weet duidelijk niet waar hij over praat.

Owja, en vergeet de vergulde glasvezel kabels niet...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Leuk ook, "digital filter": er zit een relais op, dus digitaal zal hier waarschijnlijk willen zeggen "kan aan of uit" ;(

Tidak Ada

Golden Member

Dàt ìs toch ook een ideaal filter : Het laat òf door òf laat niet door >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Leuke tip om toner op sheets te zwarten (voor het belichten):

Whiteboardmarker op alcoholbasis.
(Gewoon de hele boel inkleuren en overbodige wegvegen)

Let wel, geen stiften op basis van aceton gebruiken, toner lost daar prima in op.
(maar het verschil ruik je nogal makkelijk. Die van de HEMA zijn op alcoholbasis. Die van BIC aceton. Althans, de soort die ik heb.)

Minder geknoei dan met oostindische inkt. (denk ik, heb nog nooit oi inkt geprobeerd)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zucht. Ben je net klaar met het solderen van een gefreest dubbellaags printje, ga je testen. Snoeiharde kortsluiting.. :(

4 uur inspecteren van iedere soldeerlas later, je komt erachter dat de atmega 180' verkeerd om zit omdat de layer gespiegeld was op je scherm :+

Weer fijn een TQFP44 lossolderen :+

Tijdens het examen van eerste jaar Elektronica praktijk, kreeg ik de opdracht een DC filter te bouwen.

Ik dacht nog bij mezelf, ik heb de meest makkelijke schakeling die je maar kan hebben !

Snel componentjes genomen, naam invullen op papier & klaar.
Docent komt langs, en maakt de opmerking: "het is wel de bedoeling de meting duidelijk te maken op de scope".
Dus ik: voeding er aan x V DC -> scope eraan -> ??? niets, enkel wat storing ???

Zweet liep me van het voorhoofd, docent komt langs en vraagt hoe het met de meting staat.
Ik antwoord gefrustreerd: "niet zo goed, ik heb geen resultaat op de scope"

Pas in het naar huis rijden snapte ik mijn fout

En weer ... iets bijgeleerd

Een DC filter maken is nog leuk: moet je DC blokken (stevige condensator) of moet je AC rotzooi op je DC verwijderen? ;)

Hmm, als je alles behalve DC moet tegenhouden, is het een onmogelijke opdracht. Ik zou er een RC filter van maken, en dan de condensator oneindig groot specificeren of zo.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hier nog eentje die mij wat hoofdbrekens gaf. Van de pc monitor viel regelmatig het beeld weg, of wat andere storing. Aangesloten met DVI. Vooral als er tegen het bureau werd gestoten.

Stekkers eens aangedrukt, geen resultaat... Goed snoertje zal wel brak zijn. Gewisseld... geen verschil. Monitor stuk dan? gewisseld met ander, zelfde model/type. Zelfde probleem........ehm tja... in de pc zelf.... ook niet..

Dus maar weer tijdje geaccepteerd. Zojuist het probleem gevonden en opgelost.

Nu staat er op hetzelfde bureau nog een systeem, met monitor. 80cm verderop Blijkt in die monitor de voedingstekker (230) er halve bak in te zitten. Het vonken van de daarvan bij stoten tegen het bureau legt dus de communicatie van de dvi plat.......

Lucky Luke

Golden Member

Ha, ik heb net een soortgelijk probleem met een wasmachine. (Jaja, weekend is wasdag, maar vandaag dus net even anders). AEG OKÖ lavamat 88730 update. lavalamp

Die gaf fout C3 (lekage), maar was kurkdroog. Pomp en filter (in tegenstelling tot vorige keer dat de fout optrad) schoon.

Ding viel in fout na een klein stukje aan het programma begonnen te zijn, of, als je er een duw/klap tegen gaf onmiddelijk. Dan denk je dus dat er iets los zit. Er was ook enig geknetter te horen dat in dezelfde richting deed denken.

Maar er zat niks los, er zat koolstof op de print. Er was niks verbrand ofzo, maar gewoon stof van de koolborstels van de motor oid. Die print begint linksboven met het gelijkrichten van de netspanning (iig 4 diodes en 400V elco), en rond dat gebied lag koolstof los op de print. Ik denk aangetrokken door het elektrisch veld, in alle stoffige SMPS die ik open gemaakt heb zat het meeste stof rond de primaire elco.

Anyway: schoongemaakt met een kwast en alcohol. Vonkt nu niet meer en geeft ook geen C3 meer. (En als 'ie 't wel weer geeft zoek ik wel verder, maar dat koolstof moest natuurlijk sowiso van die print af.)

(Voor wie hetzelfde probleem heeft: bovendeksel eraf met de 2 schroeven achterop en naar achter schuiven, print zit rechtsvooraan in een plastic kastje dat met 1 schroef aan de bovenkant vast zit. Even fototje maken van de connectors en hoe de draden in de clips zitten, demonteren, plastic openklikken, print schoonmaken, en montage in omgekeerde volgorde)

Ik denk dat door het vonken de sensor verstoord is oid.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Dat "koolstof" kan natuurlijk ook een oorzaak zijn geweest dat er een foutsignaaal gegenereerd werd...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Waar denk je dan aan? (Als ik verder nog naar iets moet kijken, heb binnenkort toch vakantie...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Tidak Ada

Golden Member

Zo'n geleidend laagje kan natuurlijk fouten van de µP veroorzaken en foutmeldingen genereren

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten