ik heb het volgende schema ontworpen:
en nou is me vraag werkt dit ik heb namelijk nog niet zo'n grote kennis met transistoren.
de motor is gewoon een standaard 3v motortje
het gaat er om dat je als je de motor wilt laten draaien eerst bij de transistor heelemaal beneden spaning op de data geeft en dan met de andere 6 de richting kan bepalen
werkt dit???
...die beneden is denk ik niet eens nodig maar goed...
waarom heb je 3 data ingangen? met 2 heb je er genoeg...
ik denk dat je een H-brug bedoeld;
http://www.bobblick.com/techref/projects/hbridge/hbridge.html
dexter
It's a good day for science!
Je schema klopt in principe wel (zolang je de E en de C niet verwisselt!). Vijf puntjes:
- Gebruik eagle om je schema's te tekenen. En nummer je onderdelen, dat praat wat makkelijker.
- Er moet nog een weerstand tussen de emitter van 'data-tor' en de basis van de transistor die de motor-uitgang naar (-) schakelt.
- De onderste tor is niet nodig. Als je beide d-lijnen 0 laat, draait de motor toch al niet.
- Houdt er wel rekening mee dat je kortsluiting maakt als je beide d-lijnen 1 maakt. Daarom is dit niet zo'n extreem geweldig ontwerp.
- Verder moet je ook nog 'blus-diodes' toevoegen. Deze voorkomen dat de inductie van je motor je transistoren (en daarmee misschien je printerpoort!) opblaast. Deze moet je als volgt aansluiten:
(+)--|<--(M)--|<--(-)
(+)--|<--(M)--|<--(-)
Als je het simpel en safe wil doen, pak dan een L293D (heeft al intern blusdiodes), of zwaarder, een L298
http://www.me.umn.edu/courses/me2011/robot/technotes/L293/L293.html
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/l293.pdf
[Bericht gewijzigd door dexter op ]
allemaal hartstike bedankt voor de antwoorden ik leer er echt wat bij(meer antwoorden zijn welkom)
@ dexter: waar krijg je eagel vandaan
waar krijg je eagel vandaan
Eagle:
www.cadsoft.de
De versie welke gratis ter download staan heeft alleen een beperking t.a.v. de max. grootte van het printje wat je ermee kunt maken (100x160mm dacht ik) maar is voor de rest volledig functioneel.
heb nog een nieuw schema gemaakt en er alles duidelijk bijgezet maar ik begrijp dat met die diodes nog niet (Wat dexter zegt) want dan kan je de motor toch niet meer van draairichting veranderen???
mischien dat iemand even de tijd wil nemen een stukje van een schema te tekenen??
dit heb ik er van gemaakt
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
Op 25 augustus 2004 10:21:13 schreef hezik:
[...]Eagle:
www.cadsoft.deDe versie welke gratis ter download staan heeft alleen een beperking t.a.v. de max. grootte van het printje wat je ermee kunt maken (100x160mm dacht ik) maar is voor de rest volledig functioneel.
het is 100x80 mm jammer genoeg geen 160x100.
stecj366
Sonar is meer dan Ping...
Hi
Ik zou echt een L293D gebruiken. Is echt een handig chipje... En als die niet sterk genoeg is kan je zoals eerder gezegd een L298 nemen, of zoals ik gedaan heb, 2 L293D op elkaar zetten, en dan evtl dikke koelvin erop...
Met zo een chipje bespaar je je heel vele moeite... Echt
Greetz
Jan
dexter
It's a good day for science!
Je hebt de c en de e verwisseld op t1..t4
Verder moet r1 niet tussen de e van t5 en de b van t1 en t2, maar tussen de b van t1 en t2 en de e van t5 wordt dan direkt aangesloten op de b van t2
@ dexter nu snap ik er niks meer van warom zou ik de c en de e verwisseld hebben ???
en zou je mischien zo vriendelijk willen zijn een schema te tekenen zodat ik het vat ben nu helemaal in de war ???????
je hebt nu bij t1 en t4 de emittor aan de plus gedaan en de collector aan de min. moet andersom want anders gaan je transistoren kapot.
Transistoren als emitter-volger inzetten bij de lpt poort is niet zo'n goed idee.
Zo heb ik mijn H-brug opgebouwd:
kijk daar heb ik wat aan heel erg bedankt bobo1on1 alleen welke waardes moeten die andere weerstanden hebben
[Bericht gewijzigd door Electrogek op ]
220 Ohm of iets dergelijks zou wel mooi zijn, alleen verbruikt ie dan wel 530 mW dus ik zou een 1W weerstand pakken.